Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Bildexpert

@Aeig: Det har jag försökt med men jag blir bara hänvisad till psykiatrin återigen eftersom det i mitt fall är så pass illa att de inte vill ta på sig eventuellt ansvar om det går fel. Tänker att det ändå är förståeligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men... alla kan ju ha en dålig dag!

Uppmuntrande

Skrivet av Nissling:

Hur skulle du själv beskriva din problematik?

För övrigt, om du har råd att åka till LA, så har du garanterat råd med en privat psykolog. Du kan välja och vraka. Långt ifrån alla som har sådana möjligheter. Den som inte har pengar är mycket mer utelämnad.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Bildexpert

@Elektroman: Du läste inte mitt förra inlägg? Om jag går till en privat psykolog så vill de inte ta i problemet med tång ens en gång eftersom det är så pass illa. Jag har redan försökt och det är alltid samma visa: Det handlar om liv och död, och då ska du vända dig till psykiatrin. I sak är det inget fel med det då det är ett enormt ansvar av en privat psykolog att ta hand om en klient som överväger att begå självmord och även om jag har ett bra sparkapital (varifrån jag även kommer plocka pengar till USA-resan) känner jag inte för att lägga 1000+ kr för att få höra det igen och igen.

Problemet blir ju när psykiatrin inte kan komma fram till något och heller inte är intresserade av att tänka steget längre än att det hela skulle bero på autism. På de basutredningarna jag gjorde fick jag som mest tre poäng av 41 möjliga, där ca 17-20 utgör gråzonen. ADHD, schizofreni, PTSD (från och med 2019) etc hamnar alla på noll. Då tänker jag att man som läkare har missbedömt situationen vilket jag absolut inte klandrar någon för, men om inte ens en överläkare kan tänka att man skulle kanske kolla efter något annat än vad de på den specifika mottagningen kan hantera så blir det bara moment 22.

De vill helt enkelt inte remittera mig någon annanstans eller påbörja någon behandling, samtidigt som alla undersökningar de kan göra visar noll förutom suicidrisken. Det har skett ett misstag från första början helt enkelt. Jag klandrar ingen men det verkar helt lönlöst att göra något åt saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

@Elektroman: Du läste inte mitt förra inlägg? Om jag går till en privat psykolog så vill de inte ta i problemet med tång ens en gång eftersom det är så pass illa. Jag har redan försökt och det är alltid samma visa: Det handlar om liv och död, och då ska du vända dig till psykiatrin. I sak är det inget fel med det då det är ett enormt ansvar av en privat psykolog att ta hand om en klient som överväger att begå självmord och även om jag har ett bra sparkapital (varifrån jag även kommer plocka pengar till USA-resan) känner jag inte för att lägga 1000+ kr för att få höra det igen och igen.

Problemet blir ju när psykiatrin inte kan komma fram till något och heller inte är intresserade av att tänka steget längre än att det hela skulle bero på autism. På de basutredningarna jag gjorde fick jag som mest tre poäng av 41 möjliga, där ca 17-20 utgör gråzonen. ADHD, schizofreni, PTSD (från och med 2019) etc hamnar alla på noll. Då tänker jag att man som läkare har missbedömt situationen vilket jag absolut inte klandrar någon för, men om inte ens en överläkare kan tänka att man skulle kanske kolla efter något annat än vad de på den specifika mottagningen kan hantera så blir det bara moment 22.

De vill helt enkelt inte remittera mig någon annanstans eller påbörja någon behandling, samtidigt som alla undersökningar de kan göra visar noll förutom suicidrisken. Det har skett ett misstag från första början helt enkelt. Jag klandrar ingen men det verkar helt lönlöst att göra något åt saken.

Jag tror också att om du verkligen haft ADHD, Aspberger, eller liknande så hade du märkt av det själv ganska tydligt, sådana diagnoser är egentligen bara för att kunna sätta fingret på exakt vad det är, en psykolog som är utbildad för sådant är mest ett tillägg att man förstår hur det fungerar, annars är det samma krav som för en vanlig psykolog vad jag vet.
Känns ju inte som att de tär det du skall ha som sagt.

Jag tror att du lider av någonting annat, möjligen vad man idag betecknar som onormalt förhöjd aktivitet i delar av hjärnan.
Ingen aning om hur man behandlar detta dock, om det bara är fråga om råd hos en psykolog om hur du skall lägga upp din vardag, eller om det krävs annat, det var det din läkare skulle ha kunnat avgöra om han gjort sitt jobb ordentligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tycker du ska ge SSRI en ny chans. Alla SSRI passar inte alla utan man får prova sig fram. En månad är dessutom för kort tid att utvärdera en substans och dos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

"Tillfälligt galen" - mindre illa än vad det låter dock

Inväntar fortfarande inbetalning från spanska kunden för föregående månad. Jag har fått telefonnummer dit så jag kommer att ringa imorgon efter lunchtid om det inte har trillat in någon betalning. Förra gången var det så att kunden behövde "bevisa" hos sin egen bank att pengarna var i affärssyfte och inte "någon olaglig överföring".

Jag blir smått tillfälligt (när pengarna är inne är allt fröjd) galen för vi gick över från PayPal-betalning (pga. 2,5 % avgift vid mottagen betalning + 2,5 % valutakursavgift vid överföring till bank) till banköverföring och första gången var jag rädd. Jag var rädd att spanska kunden inte skulle förstå sig på hur man copy&paste IBAN och SWIFT/BIC men det gick.

Nu oroar jag mig över att personen som genomför inbetalningen (och jag vet inte om det är kontaktpersonen eller någon av dennes kollegor - jag har noll insikt i deras företagsstruktur) inte har sparat tidigare inbetalningsuppgifter och därmed har matat in fel. Eller så har någon av dennes kollegor gjort överföringen men inte gjort det (detta inträffade en gång med PayPal där kontaktpersonen trodde att betalning hade genomförts när det faktiskt inte hade genomförts).

För mig är det en stor deal då inbetalningen motsvarar 80 % av alla mina månadsintäkter just nu. Så självfallet blir man "smått tillfälligt galen" och jag märker hur det påverkar mig, irriterande och svårare att fokusera på jobb. Jag har inga problem själv att vara övertydlig med bevis och skicka film- och bildbevis på genomförda betalningar om så skulle behövas. Då förväntar jag mig samma sak tillbaka.

Hursomhelst, så ska inbetalning ske på bara 24-48 timmar och det var i förrgår jag fick meddelandet om "outstading (felstavning från kund) invoice has been paid." och då skulle jag ha fått pengarna senast igår eller idag. Hm. Jag undrar hur mkt det kostar per minut att ringa till spansk vanlig telefonlinje? Hm hm, irriterande men går över när allt fixat sig, men nu känns det irriterande, frustrerande för tillfället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Inväntar fortfarande inbetalning från spanska kunden för föregående månad. Jag har fått telefonnummer dit så jag kommer att ringa imorgon efter lunchtid om det inte har trillat in någon betalning. Förra gången var det så att kunden behövde "bevisa" hos sin egen bank att pengarna var i affärssyfte och inte "någon olaglig överföring".

Jag blir smått tillfälligt (när pengarna är inne är allt fröjd) galen för vi gick över från PayPal-betalning (pga. 2,5 % avgift vid mottagen betalning + 2,5 % valutakursavgift vid överföring till bank) till banköverföring och första gången var jag rädd. Jag var rädd att spanska kunden inte skulle förstå sig på hur man copy&paste IBAN och SWIFT/BIC men det gick.

Nu oroar jag mig över att personen som genomför inbetalningen (och jag vet inte om det är kontaktpersonen eller någon av dennes kollegor - jag har noll insikt i deras företagsstruktur) inte har sparat tidigare inbetalningsuppgifter och därmed har matat in fel. Eller så har någon av dennes kollegor gjort överföringen men inte gjort det (detta inträffade en gång med PayPal där kontaktpersonen trodde att betalning hade genomförts när det faktiskt inte hade genomförts).

För mig är det en stor deal då inbetalningen motsvarar 80 % av alla mina månadsintäkter just nu. Så självfallet blir man "smått tillfälligt galen" och jag märker hur det påverkar mig, irriterande och svårare att fokusera på jobb. Jag har inga problem själv att vara övertydlig med bevis och skicka film- och bildbevis på genomförda betalningar om så skulle behövas. Då förväntar jag mig samma sak tillbaka.

Hursomhelst, så ska inbetalning ske på bara 24-48 timmar och det var i förrgår jag fick meddelandet om "outstading (felstavning från kund) invoice has been paid." och då skulle jag ha fått pengarna senast igår eller idag. Hm. Jag undrar hur mkt det kostar per minut att ringa till spansk vanlig telefonlinje? Hm hm, irriterande men går över när allt fixat sig, men nu känns det irriterande, frustrerande för tillfället.

Det är inte så farligt dyrt att ringa utrikes inom EU idag som det var tidigare, Jag kunde till och med ringa från Spanien med normal taxa en begränsad period. (Skall dit igen om några veckor i ett annat ärende, men senast kunde jag till och med koppla upp mig mot internet till samma kostnad som i Sverige en begränsad tid, dvs 0:- för min del... Kollade på min telefon och det stod att den gått över från Telia till Oranja, tydligen någon deal operatörerna har med varandra inom EU, förr var det ju ett gediget skräckscenario att ens ta emot samtal i Spanien med Svenskt telefonkort om man råkade svara med sin privata mobil...)

Jag har full förståelse över att man lämnat paypal, det har nog inte enbart med avgifterna att göra.

När jag fört över pengar till och taget emot från Tyskland, England och Frankrike har det fungerat, men det kan ta någon dag efter att man fått besked, dock brukar det ju gå att ringa banken så kan de kanske hjälpa dig att se vad som är till ert konto, du bör kunna se ditt kontos historik och pågående händelser även om du inte kan se kundens.

Det är en del regler i just Spanien som kan tyckas en smula märkliga här, men det mesta är formaliteter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är inte så farligt dyrt att ringa utrikes inom EU idag som det var tidigare, Jag kunde till och med ringa från Spanien med normal taxa en begränsad period. (Skall dit igen om några veckor i ett annat ärende, men senast kunde jag till och med koppla upp mig mot internet till samma kostnad som i Sverige en begränsad tid, dvs 0:- för min del... Kollade på min telefon och det stod att den gått över från Telia till Oranja, tydligen någon deal operatörerna har med varandra inom EU, förr var det ju ett gediget skräckscenario att ens ta emot samtal i Spanien med Svenskt telefonkort om man råkade svara med sin privata mobil...)

Jag har full förståelse över att man lämnat paypal, det har nog inte enbart med avgifterna att göra.

När jag fört över pengar till och taget emot från Tyskland, England och Frankrike har det fungerat, men det kan ta någon dag efter att man fått besked, dock brukar det ju gå att ringa banken så kan de kanske hjälpa dig att se vad som är till ert konto, du bör kunna se ditt kontos historik och pågående händelser även om du inte kan se kundens.

Det är en del regler i just Spanien som kan tyckas en smula märkliga här, men det mesta är formaliteter.

Tack för svaret. Ja, det blir spännande (eventuellt - hoppas jag slipper) att ringa imorgon och se taxan. Kör med Halebop kontantkort sedan 10 år tillbaka så hoppas på inte allt för dyrt samtal. Det var mitt val att hoppa från PayPal då det var jag som stod för avgifterna vid mottagen inbetalning samt överföring till svensk bank.

Ja, i värsta fall får jag kontakta Swedbank och se om de kan se någon kommande/pågående överföring. Jag kan ej se det (jämfört med när man brukar få Lön från svenskt företag där man ser att det kmr komma in pengar nästa dag). Kollade även nu igen innan jag svara detta och dök det upp meddelande... elräkning... attans. I bästa fall får jag pengarna senast fem ikväll men tror inte på det.

Jag tror det har blivit strul hos spanska kundens sida som glömd inbetalning där kollega sagt att det blivit betalt men ej blivit det. Jag ber till ödet att det inte blivit en sån dum tabbe att de försökt skriva in IBAN manuellt istället för bara copy&paste vilket jag till och med uppmanat om i varje faktura.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Tack för svaret. Ja, det blir spännande (eventuellt - hoppas jag slipper) att ringa imorgon och se taxan. Kör med Halebop kontantkort sedan 10 år tillbaka så hoppas på inte allt för dyrt samtal. Det var mitt val att hoppa från PayPal då det var jag som stod för avgifterna vid mottagen inbetalning samt överföring till svensk bank.

Ja, i värsta fall får jag kontakta Swedbank och se om de kan se någon kommande/pågående överföring. Jag kan ej se det (jämfört med när man brukar få Lön från svenskt företag där man ser att det kmr komma in pengar nästa dag). Kollade även nu igen innan jag svara detta och dök det upp meddelande... elräkning... attans. I bästa fall får jag pengarna senast fem ikväll men tror inte på det.

Jag tror det har blivit strul hos spanska kundens sida som glömd inbetalning där kollega sagt att det blivit betalt men ej blivit det. Jag ber till ödet att det inte blivit en sån dum tabbe att de försökt skriva in IBAN manuellt istället för bara copy&paste vilket jag till och med uppmanat om i varje faktura.

Ibland har de fortfarande manuell pappershantering i andra länder, vilket gör att det kan ta någon dag extra, men vad jag vet så bör du ha liknande garanti som i Sverige.

Åtminstone då jag gjort överföringar till andra EU länder brukar det ju vara obligatoriskt att också fylla i en fysisk adress för mottagaren (även företag) utöver IBAN index, (landsindex i IBAN är ju bara ett par siffror.)
Vet ej för Spanien, men i Tyskland är det alltid så att det inte går att slutföra om man ej har fyllt i adressuppgifterna för mottagaren.

Edit, i allafall var det så senast jag gjorde en banköverföring till Tyskland.

Edit, Exakt taxa för utrikes samtal bör stå på din operatörs hemsida.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har en del humörsvängningar som är rätt jobbiga. Någon med erfarenhet och kunskap om psykisk ohälsa får gärna komma med kommentar om detta är något jag bör kolla upp eller om det helt enkelt är mänskligt.

Känner vissa dagar 0 motivation och sug efter livet. Om det hade funnits en möjlighet att bara försvinna utan att ens omgivning fick lida hade jag dessa dagar tagit den direkt. Oftast mår jag väldigt bra och är stolt och tacksam över det jag har i mitt liv. Jag är nöjd med allt, arbete, sambo, vänner, ekonomi osv. Men då och då slås jag ändå av en känslan av hur värdelöst allt är och att jag inte orkar anstränga mig längre. Som sagt, hade bara velat försvinna.

Varierar väldigt mycket hur ofta jag hamnar i de känslorna, som mest kan det komma och hålla i sig i några veckor, men oftast är det bara några enstaka dagar per månad. Tror det finns ett visst samband med min sömn (behöver 8-9h per natt vilket ibland är svårt att få ihop), då jag efter en lång natts sömn kan vakna med en helt annan mentalitet. Men sambandet är inte solklart heller, vissa perioder sover jag mycket men känner ändå så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Har en del humörsvängningar som är rätt jobbiga. Någon med erfarenhet och kunskap om psykisk ohälsa får gärna komma med kommentar om detta är något jag bör kolla upp eller om det helt enkelt är mänskligt.

Känner vissa dagar 0 motivation och sug efter livet. Om det hade funnits en möjlighet att bara försvinna utan att ens omgivning fick lida hade jag dessa dagar tagit den direkt. Oftast mår jag väldigt bra och är stolt och tacksam över det jag har i mitt liv. Jag är nöjd med allt, arbete, sambo, vänner, ekonomi osv. Men då och då slås jag ändå av en känslan av hur värdelöst allt är och att jag inte orkar anstränga mig längre. Som sagt, hade bara velat försvinna.

Varierar väldigt mycket hur ofta jag hamnar i de känslorna, som mest kan det komma och hålla i sig i några veckor, men oftast är det bara några enstaka dagar per månad. Tror det finns ett visst samband med min sömn (behöver 8-9h per natt vilket ibland är svårt att få ihop), då jag efter en lång natts sömn kan vakna med en helt annan mentalitet. Men sambandet är inte solklart heller, vissa perioder sover jag mycket men känner ändå så.

Låter exakt som att du lider av någon mildare form av depression, jag skulle rekommendera att du tar kontakt med psykiatrins information tex över telefon (på 1177 kan de ge dig rätt nummer för din region) så kan du kanske få kontakt med någon inom vården som kan säga om du behöver ta vidare kontakt med dem, eller om detta går att hantera med en "träningsplan" som kanske kan hjälpa din hjärna att dra fokus från tillståndet, samt en uppföljning för att se om detta fungerar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ibland har de fortfarande manuell pappershantering i andra länder, vilket gör att det kan ta någon dag extra, men vad jag vet så bör du ha liknande garanti som i Sverige.

Åtminstone då jag gjort överföringar till andra EU länder brukar det ju vara obligatoriskt att också fylla i en fysisk adress för mottagaren (även företag) utöver IBAN index, (landsindex i IBAN är ju bara ett par siffror.)
Vet ej för Spanien, men i Tyskland är det alltid så att det inte går att slutföra om man ej har fyllt i adressuppgifterna för mottagaren.

Edit, i allafall var det så senast jag gjorde en banköverföring till Tyskland.

Edit, Exakt taxa för utrikes samtal bör stå på din operatörs hemsida.

Nu har jag Nordea men jag gissar att det är samma för andra banker. Det enda som behövs vid överföring till annat konto inom EU är IBAN, BIC/SWIFT och mottagarens namn. Det är allt.

Inom EU måste bankerna garantera att en överföring tar maximalt tre (3) bankdagar. Oftast går det snabbare men det är vad de har på sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Nu har jag Nordea men jag gissar att det är samma för andra banker. Det enda som behövs vid överföring till annat konto inom EU är IBAN, BIC/SWIFT och mottagarens namn. Det är allt.

Inom EU måste bankerna garantera att en överföring tar maximalt tre (3) bankdagar. Oftast går det snabbare men det är vad de har på sig.

Ok, jag fick fylla i ett bankformulär där man bekräftade mottagaradressen, men jag vet som sagt inte om det är ett krav, eller om det var någon extra säkerhetsfunktion företaget jag förde över pengar till hade lagt till.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Låter exakt som att du lider av någon mildare form av depression, jag skulle rekommendera att du tar kontakt med psykiatrins information tex över telefon (på 1177 kan de ge dig rätt nummer för din region) så kan du kanske få kontakt med någon inom vården som kan säga om du behöver ta vidare kontakt med dem, eller om detta går att hantera med en "träningsplan" som kanske kan hjälpa din hjärna att dra fokus från tillståndet, samt en uppföljning för att se om detta fungerar.

Även fast det bara kommer såpass sporadiskt? Har haft depressioner tidigare, och då har det varit mer brutalt+varit konstant i månader/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Jag tycker du ska ge SSRI en ny chans. Alla SSRI passar inte alla utan man får prova sig fram. En månad är dessutom för kort tid att utvärdera en substans och dos.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon fakta om hur olika SSRI skiljer sig effektmässigt så man kan få ett hum om vilken som kan passa någon innan den behöver vara en försökskanin?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Bildexpert

@Elektroman: När jag var hos psykiatrin fick jag se grafer som visade hur patienter som tog olika sorters SSRI reagerade på dem samt baserat på vilka doser. Generellt sett verkade det som att de som hade störst effekt också var de som gav mest variabla resultat, dvs de kanske fungerar prima för en person men uruselt för en annan. Finns dock några sorter som brukar ses som "säkra kort" då de har förhållandevis små biverkningar och samtidigt påvisad god effekt men alla är olika förstås.

Baserat på hur jag mår idag och har mått rent historiskt, samt hur jag reflekterar kring min livslust, tänker jag att det inte är läkemedel som är riktigt rätt väg. Jag förstår resonemanget att prova förstås, men om ni hade känt mig personligen under längre period så tror jag att ni hade förstått att det idag skulle krävas andra åtgärder. Hade jag vänt mig till psykiatrin för 3-4 år sedan så hade rätt SSRI varit ett vitalt hjälpmedel med tanke på hur dåligt jag mådde då, absolut. Det tvivlar jag inte på det minsta. Men idag... Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Finns det någon fakta om hur olika SSRI skiljer sig effektmässigt så man kan få ett hum om vilken som kan passa någon innan den behöver vara en försökskanin?

Nej tyvärr inte då det är så individuellt men vissa SSRI passar mer än andra för olika ändamål (ångest eller depression osv) trots att alla sorter egentligen bör fungera liknande för allting. Oftast fungerar exempelvis Sertralin bra för de flesta och det är även sällsynt att man går upp i vikt av den som biverkning. 95% av alla biverkningar man kan råka ut för går över efter max 3 månader. Det är viktigt att man börjar på en låg dos som sedan utvärderas i 3 månader innan man höjer.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Även fast det bara kommer såpass sporadiskt? Har haft depressioner tidigare, och då har det varit mer brutalt+varit konstant i månader/år.

Kan ju vara någonting som ligger nära så att det slår igenom litetgrand, men inte såpass illa att det bryter ut som en riktig sjukdomsperiod. Åtminstone jag tycker att det ofta hänger samman med exponering av dagsljus (dvs brist på ordentligt dagsljus, som regel relaterat till olika årstider, just Januari/Februari är sådana perioder, men det brukar vända framåt Mars då årstiden växlar till mer dagsljus), samt som du säger sömnbehovet, ofta har man ett något längre sömnbehov då man är i en sådan period.
Vidare är det bra om du har tillgång till något skogsparti eller liknande där du kan fokusera helt på naturen utan för många distraktioner om du har möjlighet att vara ute en stund efter jobbet, räcker med ett par gånger i veckan om du inte kan göra det mer ofta, det gör stor skillnad tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Tack, kan säkert stämma. Ska försöka så gott jag kan. Kruxet är ju att handlingskraftigheten försvinner när den behövs som mest i dessa lägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

@Mizzarrogh: Tack, kan säkert stämma. Ska försöka så gott jag kan. Kruxet är ju att handlingskraftigheten försvinner när den behövs som mest i dessa lägen.

Jo, tyvärr är det ju så, inte mycket att göra åt, men det hjälper mig något i allafall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Bildexpert

Vad jag har förstått så är det efter två veckors sammanhängande nedstämdhet som det börjar handla om en depression. Vad som är rätt eller fel att göra är förstås helt upp till dig (@Hazelberg) men om det finns något jag har lärt mig så är det att inte vara rädd för att be om hjälp. Känner du att det blir för mycket så finns det absolut ingen skam i att avyttra dina känslor och tankar till någon du vill anförtro dig åt. Sedan är det som Mizzarough säger en bra idé att röra lite på sig med jämna mellanrum. Jag går promenader på daglig basis och har gjort i halva mitt liv nu.

Som jag skrev på förra sidan blev jag utsatt för en våldtäkt när jag var 20 år gammal. Det var väldigt oväntat och förövaren var en person som för mig var främmande (vi sågs två eller tre gånger sammanlagt och aldrig mer efteråt, jag minns inte ens något namn). Minns vissa detaljer särskilt tydligt, inte minst den tunga vikten jag fick på ryggen som jag fortfarande kan känna när jag tänker på det men ffa hur jag kände när kroppen frös så mycket att jag inte kunde röra på mig. Blev fullkomligt passiv, tillintetgjord. Och när jag gick hem var min absolut första tanke: Vad händer nu? Skulle jag berätta för mina föräldrar? Vänner? Polisanmäla? Det var så mycket som snurrade runt i huvudet, jag kunde verkligen inte se framåt under hemresan.

Men väl hemma så förstår man rätt fort att det som händer uppe i knoppen inte syns på kroppen. Min mamma frågade hur dagen varit och på ren rutin sa jag att det hade varit bra. Hälsade på farföräldrarna som blev glada över att jag ville fika med dem. Spelade lite TV-spel på kvällen och nästkommande dag. Det var väldigt kul. Och eftersom ingen kunde se vad jag hade varit med om så sa jag inget till någon. Jag stängde av mig helt och hållet ur det avseendet. Dock förlorade jag samtidigt mycket av koncentrationen för mina studier vilket gjorde att jag fick hoppa av universitet efter första terminen. Var utan sysselsättning i en månad men fick sedan ett självständigt nattjobb. Efter en del dalande upp och ner med uppgifterna kom jag in i det. Det var skönt att slippa folk och jobba i egen takt. Hade inga större svårigheter. Förrän efter ett år...

Fick så mycket egentid på jobbet att mina tankar började spridas hejvilt. Det kan förstås vara bra men i mitt fall drogs det väldigt ofta och intensivt till våldtäkten. Förstod inte på mig själv och tänkte att det skulle gå över. Men efter ytterligare ett år så hade det bara blivit värre och värre. Hade vilseledande monologer med mig själv och många pass kändes rentav plågsamma att ta sig igenom. En natt på våren när jag hade för mycket dötid bestämde jag mig för att göra något åt saken och frågade en god vän (som jag hade mycket kontakt med när jag var runt 18-20 år) om jag kunde komma förbi vid tillfälle, med motiveringen att jag hade "något" jag ville prata om. Väl där tog det över en timme av mer traditionella samtalsämnen innan jag orkade gå in på mitt trauma. Det tog mig alltså 2½ år innan jag ens vågade förklara för någon vad som hade hänt. Jag minns att jag sa till sist Jag har inte pratat med någon om det här förut, så jag vet inte vad man kan få ut av det. Som att jag var till besvär på något sätt.

Han satt vid andra sidan av rummet och tittade på mig. Han hade varit helt tyst under tiden, och besvarade mig till sist med Du kan nog få ut jättemycket av att prata om det!

Ja, det är ju klart. Jag hade inte tänkt så långt utanför min box. Fy satan vad skönt det kändes att få det svaret. Och där förstod jag också att folk är i överlag ganska benägna att hjälpa till om det finns behov. Nästan tre år senare är det väldigt mycket som är annorlunda i mitt liv. Jag träffade en terapeut som hjälpte mig bli väck med alla destruktiva tankar kring våldtäkten (krävdes ca 5-6 sessioner utspridda på 1½ år innan jag kände mig fullkomligt hel igen). Sa upp mig från jobbet och försökte plugga på YH, men fick av en slump mitt drömjobb där jag har varit på heltid sedan två år tillbaka nu. Jag och tidigare nämnda vän har knutit väldigt starka band också. Känner mig oerhört lyckligt lottad över att ha en så vital person i min omgivning som jag kan vända mig åt.

2020 blir det sammanlagt sex år sedan traumat, som jag idag känner inte påverkar mitt mående i någon vidare utsträckning alls. Annars hade jag inte orkat skriva detta inlägget ens en gång. En del vänner känner till vad som hänt, min ena chef, alla jag har träffat inom psykiatrin etc. Dock ingen i familjen, det känns helt enkelt inte nödvändigt. Självmordstankarna har jag däremot haft med mig mycket längre, ca 15 år ungefär, och det går i vågor. Återstår att se hur 2020 blir.

En sak är dock säker och det är, precis som jag fick höra för några år sedan, att vissa saker bara är dumma att försöka klara av själv om man kan få hjälp från andra. Och heller ska man inte underskatta det faktum att andra med liknande erfarenheter, tankar eller känslor får en möjlighet och se att de inte är ensamma. Att skriva ut sig på Sweclockers kan absolut vara ett sätt att försöka hitta någon riktning att gå mot. Jag tycker nog ändå att det skönast att vända sig mot någon man litar på, i första hand åtminstone...

Permalänk
Medlem

För en gångs skull så ska jag skriva här när jag är glad och mår bra och inte när jag är i skiten.
För första gången på ca 2 år (sen jag separerade med mitt ex, och har mått piss) så känner jag äntligen att det vänder! Har varit otroligt nere i skiten med depressioner och diverse besök på psyk och intensiven, då jag dränkte mig i alkohol + överdoser med sömntabletter. Försökte bara att få må bra på alla sätt som finns, även dom dåliga....

Men just nu känns det som att den dåliga perioden är över och jag är mig själv igen. Allt känns bra, jobb, relationer till familjen och framförallt min skalle
Fan, jag har inte känt mig lycklig och glad på över 2 år, så är lite ovan inför den här känslan!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

För en gångs skull så ska jag skriva här när jag är glad och mår bra och inte när jag är i skiten.
För första gången på ca 2 år (sen jag separerade med mitt ex, och har mått piss) så känner jag äntligen att det vänder! Har varit otroligt nere i skiten med depressioner och diverse besök på psyk och intensiven, då jag dränkte mig i alkohol + överdoser med sömntabletter. Försökte bara att få må bra på alla sätt som finns, även dom dåliga....

Men just nu känns det som att den dåliga perioden är över och jag är mig själv igen. Allt känns bra, jobb, relationer till familjen och framförallt min skalle
Fan, jag har inte känt mig lycklig och glad på över 2 år, så är lite ovan inför den här känslan!

Det vänder oftast, tar bara lite tid ibland. Kul för för dig och Lycka till med framtiden. Den kommer att bli strålande.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har en del humörsvängningar som är rätt jobbiga. Någon med erfarenhet och kunskap om psykisk ohälsa får gärna komma med kommentar om detta är något jag bör kolla upp eller om det helt enkelt är mänskligt.

Känner vissa dagar 0 motivation och sug efter livet. Om det hade funnits en möjlighet att bara försvinna utan att ens omgivning fick lida hade jag dessa dagar tagit den direkt. Oftast mår jag väldigt bra och är stolt och tacksam över det jag har i mitt liv. Jag är nöjd med allt, arbete, sambo, vänner, ekonomi osv. Men då och då slås jag ändå av en känslan av hur värdelöst allt är och att jag inte orkar anstränga mig längre. Som sagt, hade bara velat försvinna.

Varierar väldigt mycket hur ofta jag hamnar i de känslorna, som mest kan det komma och hålla i sig i några veckor, men oftast är det bara några enstaka dagar per månad. Tror det finns ett visst samband med min sömn (behöver 8-9h per natt vilket ibland är svårt att få ihop), då jag efter en lång natts sömn kan vakna med en helt annan mentalitet. Men sambandet är inte solklart heller, vissa perioder sover jag mycket men känner ändå så.

Fysisk aktivitet hjälper mig mot "djupa dalar" så att säga. Även när man är på skitdålig humör och inte känner för det, så ska man tvinga sig själv till gymmet eller whatever. Man sätter på någon bra musik och kör på, oftast så hinner man bearbeta mycket som maler i huvudet om man t ex tar en löprunda på löpbandet eller ännu bättre ute i naturen om det går. Jag kan inte minnas att jag någonsin har kännt depression efter den där goa duschen efter en träning. Värt å prova i alla fall...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Nissling:
Tunga grejer. Modigt av dig att öppna dig för någon, för det måste ha varit enormt jobbigt att hålla det inom dig..ett sådant steg är definitivt ett jättestort steg i positiv riktning. Med tanke på att du har ditt drömjobb också, så ser 2020 ljus ut...det är givetvis helt omöjligt för mig att veta hur du känner dig inombords, men vägra att ge upp och vägra att vara ett offer - han ska inte få vinna...och förr eller senare på ett eller annat sätt får han vad han förtjänar..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

I mitt fall är det relaterat till att jag har ADD, så jag vet inte om det är samma för alla former av dessa tillstånd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

på 80 och början av 90 talet var inte synen och kunskaperna desamma som det är idag när det gällde barn med diagnoser som gjorde att man inte riktigt passade in i skolsystemets snäva personlighetsbox, eller andra som vägrar att ta kollektiv skit, jag kände igen mig väldigt mycket när jag läste Jan Guillous böcker om Solbacka, men det skall vara ett annat annat som börjar på D...
Platser präglade av hård penalism, misshandel, även utfört av personalen (man försökte ofta att bryta ned personer som stod upp mot systemet genom långvariga processer av fysisk och grov psykisk misshandel under ytan som kunde pågå under flera år, men som inte syntes utåt så väl (jag beslutade att stå upp och få andra där att inse att detta måste få ett slut, det hjälper inte att tiga, man måste stå upp och kämpa om det skall hända någonting,) och saker som idag skulle betecknas som sexuella övergrepp på personer jag bevittnade, en sådan miljö är helt enkelt inte bra för någon.

Det är som Jan Guillou säger, "huvudpersonen är egentligen en riktig skitstövel", (men han gör det enda rimliga och får ta konsekvenserna av att inte acceptera skit från personer som anser sig stå över honom, känner igen mig väldigt mycket i det. (men jag hade bra kontakt med en kille som arbetade på en lantbruks skola där, antagligen för att jag var uppriktigt intresserad, så jag lyckades ordna så att jag kunde vara där i stället i perioder och hjälpa honom, var litetgrand som en ö i skithavet där man kunde hämta luft då få andra ville vara där (tror också att han inte riktigt ville ha folk där som var för okunniga och ställde till det, tror droppen var rågad för honom en dag då en person råkade fälla ned ett helt system med stålgrindar rakt på hans fingrar... Han kastade ut alla anda då så att det blev lugnt i allafall... Men han blev inte långvarig där, tror han kände sig felplacerad redan från början då han var intresserad av att lära ut saker och få eleverna att bygga upp ett liv med mening och framtid, minns han slutade efter en kort period)).

Jag har länge velat bringa upp i ljuset allt jag såg på detdär stället, det har känts som en förbannad skyldighet, om inte annat så för att förhindra att fler personer drabbas av att hamna där, har bara inte velat prata om det och jag är inte lika bra på att skriva böcker som Jan Guillou, men jag har insett att det inte är tillräckligt att bara varna folk för den platsen, om det nu finns kvar.

Rättvisan kräver egentligen att någon vågar berätta sanningen förr eller senare.

(Jag har dock alltid haft bra kontakt med min pappa, vilket betydde mycket då, jag brukade följa med honom och jobba i skogen på gården då, eller hjälpa till med hans viltpark. Viltparken finns inte kvar längre, men tror det präglade en stor del av mitt liv och hur man tacklar motgångar genom insikten om att systemet inte äger mig, inte heller enskilda personer eller deras åsikter, eller att någonting inte kan göras till en sanning, eller att en person automatiskt är skyldig bara för att en majoritet i rummet tycker på ett visst sätt, osv)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

CASH GÖR EN TILLFÄLLIGT GLAD = TREVLIG HELG! ^_^

YAY! Spanska kundens inbetalning har kommit in. Tydligen framgick det på hans spanska överföringskvitto att "Execute Date" (Fecha ejucuion) var 15:e och inte samma dag som han genomförde överföringen (14:e).

Detta fick mig då idag att tänka att banken troligen började bearbeta överföringen tidigast 15:e vilket gjorde att det dröjde två dagar. Jag får som sagt var många gånger innan skylla mig själv att jag lever "vilda västern" när det gäller företaget.

När ca 80% av ens föregående månadsintäkter plötsligt trillar in så kan man inte annat mer än bli riktigt glad samtidigt känna en psykisk lättnad... och så börjar senare månadens nästa oro om inbetalning...

Att styrketräna och ta tillräckliga promenader (minst 1 mil per promenad) är verkligen "antidepressivt" för en. Det kan jag varmt rekommendera och "det finns det forskning på".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Inget beslut angående min ansökan om sjukpension den här veckan heller. Hur länge kan det ta att läsa igenom en liten bunt papper? Väntar även på ett besked om huruvida jag har rätt till arbetsmarknadsstöd. Inte så roligt att leva på pengar från sparkontot som blir mindre och mindre med ett ovisst läge om jag kommer att få in några pengar alls utifrån den närmaste tiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Oftast fungerar exempelvis Sertralin bra för de flesta och det är även sällsynt att man går upp i vikt av den som biverkning.

Har du faktiskt läst om dess bieffekter? Om inte rekommenderar jag dig att göra det. Just viktuppgång av sertralin är en konstaterad bieffekt bland många andra. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=200605100000...

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.