Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Chrome som första läsare, men kör även Firefox och Edge. Tänkte prova vivaldi och testa samt nya chromium.

Vore kul och höra vad alla tycker olika webbläsare har för fördelar.

Chrome tycker jag funkar till det mesta generellt, gillar bokmärkeshanteringen bäst i chrome även om det kunde göras bättre.

Firefox känns säkrast och minst insamling av data

Edge använder jag sällan, känns otymplig men hyfsat snabb, hoppas chromium blir som chrome typ

Opera känns helt ok men gillar chrome och firefox bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Edge använder jag sällan, känns otymplig men hyfsat snabb, hoppas chromium blir som chrome typ

Nya Edge har verkligen imponerat på mig.

Permalänk
Medlem

Alltid tragist att se Opera så underanvänt, i min åsikt borde samtliga som sitter på Chrome testa det. Ja, samtliga. Det är som Chrome men bara bättre i min upplevelse.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nya Edge har verkligen imponerat på mig.

Jag testade den själv nyss och det var ju klart bättre än Edge, däremot så gillar jag inte nya ikonen för Chromium när man kör Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ingen som kör Maxthon?

Kör opera nu, gjort sen maxthon strulade med vissa sidor ( typ starten av v.3 tror jag). Hur är maxthon nu? Vad heter den senaste? Mitt Intresse vaknade då jag minns hur bra adons den hade. Opera har visserligen vpn so är ett starkt argument.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav Google Chrome.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pale Moon. Jag tycker inte om att behöva tillägg för att få slippa tabs on top som jag ogillar väldigt mycket. Jag förstår att många gillar det men för mig så känns det bara fel och konstigt, så Pale Moon får det bli, då de är enda webbläsaren som låter en välja tabs on bottom som en inställning och inte ett tillägg som bara slöar ner webbläsaren för något som för mig är ett skall-krav.

Vivaldi erbjuder också det. Körde Vivaldi ett tag och det hade riktigt bra med konfigurationer! Bytte tillbaka till Firefox senare, främst för att Vivaldi inte dök upp i standrad-repos för de OS jag körde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LOL @ de historiska svarsalternativen. Mosaic var typ den första webläsaren på 90-talet, innan Netscape blev kungen. Det är väl ingen som använder dem eller Internet Explorer/MSN Explorer längre.
Konqueror är projektet som forkades av Apple till "WebKit" som används i Safari, och som i sin tur vidareutvecklades till basen för Chrome/Chromium.
Grundarna av Opera gick ur och startade Vivaldi. Dagens Opera är baserad på Chromium den också.

Jag använder en gammal version av Chromium, för att gränssnittet är bättre. Jag hade bytt till Chromium från Firefox när Firefox inte var multitrådad och var för slö för att använda med flera tabbar/fönster.
Jag borde egentligen byta tillbaka till Firefox. Det är inte bra med monokultur.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Firefox hemma och i mobilen, på jobbet Firefox och sen lite lite chrome, edge edge och ie vid behov.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Valde Annan webbläsare och använder Waterfox primärt för tillfället. Använde tidigare Firefox (låst till v56 för att få fungerande addons). Har fortfarande Firefox installerat som backup tillsammans med Pale Moon och Edge (Chromium).

Skrivet av Ozzed:

Pale Moon. Jag tycker inte om att behöva tillägg för att få slippa tabs on top som jag ogillar väldigt mycket. Jag förstår att många gillar det men för mig så känns det bara fel och konstigt, så Pale Moon får det bli, då de är enda webbläsaren som låter en välja tabs on bottom som en inställning och inte ett tillägg som bara slöar ner webbläsaren för något som för mig är ett skall-krav.

Använder Waterfox primärt, Firefox sekundärt, Pale Moon tertiärt, Chromium (ej Chrome) kvartenärt.

Saknar Presto, som gamla Opera körde på. Tyckte att det var galet av dem att överge Presto för Bling och bli en Chromiumkopia.

Firefox har seglat upp kraftigt på min lista sedan den nya motorn Quantum, från att ha varit i princip ersatt av Waterfox/Pale Moon.

Chromium gillar jag egentligen inte, käkar på tok för mycket RAM och ställer till grafiken emellanåt. Är backuplösning när alla andra inte fungerar.

Jag bryr mig i regel mer om webbläsarmotorn än om vilken webbläsare det är framför den. Tycker om Mozilla, Quantum och Presto, men ratar Bling/Webkit . Bling var revolutionerande när det kom, visade en trög datorvärld att det visst gick att göra multitrådade webbläsare. Å andra sidan känns den halvfärdig och använde den regelbundet endast en kort tid. Misstänker att enda anledningen att den slog så stort var gratisreklam på världens största sökmotor. Idag anser jag Quantum har ledartronen för bäst multicoremotor.

Blir nyfiken på vad Vivaldi är för något. Vilken motor kör den?

Permalänk

Chrome för youtube men kommer att sluta med googles produkter annars är Seamonkey gamla netscape och brave verkar också användbar - Opera för att se Hallmark filmer på youtube endast för att slippa deras "personifierade" bubble algoritmer - och visar utan reklam - utmärkt då youtube deletar de flesta upplagda Hallmark inom några dagar om inte timmar - Firefox blir nog valet efter Chrome.

Permalänk
Avstängd

Kör Chrome, tyvärr, men anledningen är att jag fick:
https://www.inet.se/produkt/6608164/tobii-eye-tracker-4c?gcli...
Gratis, naturligtvis använder jag Opera också, men använder Chrome med ett plugin, för att nån ska se vart jag tittar när jag surfar, nån koll på vart man ska lägga reklam, typ.
Och jag får 2 trisslotter i månaden, och har vunnit runt 5K på dom

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Alltid kört firefox, sen gick jag över och körde chrome ett bra tag. Men nu har jag gått över till nya Firefox igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Brave både på stationär och mobil. Gillar den verkligen! Använder Firefox för någon enstaka sida som strular på brave i mobilen.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Samma som ovan Brave på dator och mobil

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Blir nyfiken på vad Vivaldi är för något. Vilken motor kör den?

Saxat från Wikipedia:
"Although intended for general users, it is first and foremost targeted towards technically-inclined users as well as former Opera users disgruntled by its transition from the Presto layout engine to a Chromium-based browser that resulted in the loss of many of its iconic features. Despite also being Chromium-based, Vivaldi aims to revive the features of the Presto-based Opera with its own proprietary modifications."

Använt Vivaldi sen 2015 och väldigt nöjd. Framförallt om man som jag har en tendens att ha väldigt mycket flikar öppna så är Vivaldi helt klockren.

Permalänk
Medlem

Firefox för allt utom Netflix.

Edge för Netflix. Den är bra till det faktiskt.

Har provat dom flesta. Fastnade för dom här två. Chrome kan fara o flyga.

I Firefox inställningar satte jag "Gräns för innehållsprocesser" till 2. Då slutade den använda så mycket minne.
Blev en drastisk skillnad och prestandan är bättre än Chrome.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört Chrome sen den kom, tror jag laddade ner det när det var en beta bara och kört sedan dess.

Hade Firefox parallellt ett tag pga banktjofräser för inlogg fungerade inte på Chrome till en början men sedan det började fungera har jag kört uteslutande Chrome.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har kört Opera sen -99/00 nånting så det är ju 20år nu..
Innan dess var det primärt IBrowse på Amigan som gällde, och fortfarande gäller om man känner suget av en liten Amiga och internetupplevelse

Får nog ta och kika på Vivaldi, verkar ju väldigt lovande..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Netscape navigator, ah vilka minnen
Kör Chrome/Firefox privat och Explorer på jobbet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Chrome på datorn och safari på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Firefox. Finns inget alternativ till öppen källkod. Varför använda en kommersiell webbläsare när något ideellt finns och är lika bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera.

Visa signatur

Sparka ut USA och Kanada från NATO!

Permalänk
Medlem

Kör med Basilisk (är från samma som har PaleMoon, har dock Firefox 52 som källa istället) som "huvud" webläsare, för sidor som inte fungerar i Basilisk använder jag SRWare Iron (vilken har Chromium som källa).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Finns ju fortfarande några jobbrelaterade sidor som kräver att jag använder IE, mest då äldre interna system som är svåra att byta ut.

Permalänk
Avstängd

Vivaldi sedan det kom ungefär. Men jag använder förstås flera andra också för testning eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Vivaldi erbjuder också det. Körde Vivaldi ett tag och det hade riktigt bra med konfigurationer! Bytte tillbaka till Firefox senare, främst för att Vivaldi inte dök upp i standrad-repos för de OS jag körde.

Skickades från m.sweclockers.com

Mouse gestures är också inbyggt, som på gamla (gamla gamla) Opera. Svårt att använda en browser utan sådana när man vant sig. Innan Vivaldi var det tillägg som gällde och de hade en tendens att sluta fungera efter ett tag.

Permalänk

konqueror <3

var nog en 13 årsen jag körde med den primärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mouse gestures är också inbyggt, som på gamla (gamla gamla) Opera. Svårt att använda en browser utan sådana när man vant sig. Innan Vivaldi var det tillägg som gällde och de hade en tendens att sluta fungera efter ett tag.

Hm.. Hade Vivaldi också mouse gestures? Minns att jag använde opera bara för de hade inbyggt stöd för det. Fungerar de likadant på Vivaldi? Vill minnas att det var något som gjorde mig mindre nöjd med Vivaldi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kör firefox men har även alla webläsare installerade lokalt i datorn förutom chrome då jag jobbar som webbutvecklare ibland.

chrome kör jag i en vm, tillåter inte google produkter på min dator, spionprogram är no go