Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Opera på dator i 15 år och kör även Opera på mobilen, inga planer på att byta

Permalänk
Avstängd

Hur kan inte BRAVE finnas med?

Permalänk
Medlem

Frågan är varför Netscape är med? Går den ens att använda på moderna webbsidor ?

Endast Firefox så gott som. Ibland laddar jag ner Chrome Portable version för att testa om det är Firefox som inte funkar som det ska eller om det är nåt annat fel på internet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kör Firefox primärt. Chrome finns installerat som backup för vissa saker som funkar bättre där.

Permalänk
Medlem

FF och lite edge främst på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Bildexpert

Firefox hemma och Safari på jobbet. Jag gillar simpelheten i Safari och det bra integrerat med OSX, inte minst om man ser till färghanteringen (där både Firefox och Chrome är långt krångligare på Mac). På Windows har jag länge föredragit Firefox. Det är stabilt och smidigt, samt väldigt anpassningsbart. Har försökt mig på Chrome lite men ser ingen egentlig anledning att byta.

För 10-11 år sedan var jag dock inbiten Opera-användare. Om man lade ner lite tid i början på att vänja sig och anpassa webbläsaren kändes den i princip skräddarsydd för mig. Idag känns den klumpig och seg när jag försöker använda den vilket är väldigt tråkigt, men när den gjorde rätt så var det verkligen bra grejer. Hittar ingen riktig motsvarighet idag.

Permalänk
Medlem

Vivaldi på PC, gillar att man verkligen får ställa in precis så som jag vill ha det! På telefonen kör jag Brave, som Chrome fast med adblock.

Hade varit kul med en undersökning på vilken sökmotor använder också. Själv kör jag alltid Startpage som använder Googles sökresultat fast anonymt. Duckduckgo har jag aldrig kommit överens med, resultaten är för dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Använder mig av både chrome, firefox, opera och edge. chrome som main för tillfället men blir att byta till firefox tror jag.

Permalänk
Medlem

Strävar efter att använda Firefox men det är en plågsam övergång, små textstorlekar* renderas ej som i chrome-baserade läsare. Ser gräsligt ut. Har kunnat åtgärda det tidigare men glömt hur.

Använde tidigare Brave på datorn. Kör Kiwi browser på telefonen då den har bäst dark mode.

* Exempelvis "Nytt i forumet" på swecs framsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AMD-FX: Netscape kan finnas med på listan av lätt humoristisk anledning

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Olika på olika datorer. Firefox och Safari hemma (på Macen är Chrome så uselt så det inte finns just nu), Chrome på jobbet.

Skrivet av Galadhnen:

Firefox sedan långt tillbaka, kan inte ens minnas när jag började med det, har något vagt minne att det hette något annat innan det blev Firefox. Kör även Firefox i mobilen

Firefox hette Phoenix och sedan Firebird en kort tid medan den var i tidig testversion. Bägge namnen fick överges för att någon med ett registrerat varumärke klagade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man borde ju få välja flera alternativ i omröstningen!
Jag använder både Chrome och Firefox för tillfället. Efter nyheterna om Edge så kommer jag antagligen att testa den lite med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilket VPN kör du med? Körde iPredator innan, men sedan gick min RPi ned som jag körde det på och så orkade jag inte sätta upp det igen.

Lite allt möjligt, Cyberghost, Nordvpn. Vet inte riktigt vilken som är min favorit. Aldrig kört på en RPi, kanske vore något!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Skulle vilja kunna välja flera:
Kör Chrome primärt hemma av gammal vana, men kör Vivaldi på jobbet. Hemma störde jag mig lite på att Vivaldi tog längre tid att starta.

Stänger nästan alltid ner webbläsaren, och max några tabbar uppe samtidigt, medans det på jobbet är precis tvärt om: Mängder av tabbar, olika grupperingar och paneler

Men jag röstade på Netscape för nostalgins skull!

Permalänk
Medlem

Har använt Chrome sedan dagen det släpptes. Aldrig tittat tillbaka på firefox sedan dess.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bytte från Chrome till Edge när win10 släpptes. Så nu kör jag Edge i min dator med undantag för vissa sidor, Då kör jag waterfox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fr.o.m Netscape 6 så baserades den på Mozilla, så du går i samma spår.

Japp, Jag har alltid gillat Netscape och Mozilla Firefox.
Dom få gånger jag använde Internet Explorer under WinXP tiden var skrämmande måste jag säga.

Jag testade Chrome när den kom men tyckte inte alls om den. Det är nog en vanesak. Men nu, med allt datainsamling från googles sida, känns Chrome some ett dåligt val. Även om den är snabb och bra annars.

Jag är lite nyfiken på att testa Opera och Pale Moon men kan inte motivera mig att installera dom.
Har ju Safari med på datorn iom jag kör macOS. Men den använder jag ytterst sällan.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Firefox till 99 procent. Kollar mejl (gmail) i Edge (pga krock med google-konto annars). Enstaka gånger öppnar jag Chrome för att nån sida är dåligt kodad och inte funkar i FF.

Chrome är långsamt, fult, svårkonfigurerat och erbjuder inget som inte FF ger mig (förutom sällsynta kompatibilitetsgrejer då, som sagt), så jag har aldrig fattat hur den kan vara så populär.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Chrome såklart. Firefox är på tok för slö även om den har ett par trevliga fördelar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Just ja... På jobbet är det primärt MSIE 11 (japp!) pga gamla system som inte kan uppgraderas utan att göra sönder saker. Gissar på 4-5 år till med det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Kört Firefox nästan hela tiden, provade på Chrome ett tag men insåg när Mozilla släppte Firefox Quantum hur mycket snabbare och stabilare Firefox kändes så gick då tillbaka och inte kollat på Chrome sen dess.

Så var det för mig Med.
Efter Quantum kom bytte ja tillbaka.
Ungarnas dator är fortfarande Chrome men ja skall nog byta då de konstant får massa skit som kommer in via den webbläsaren i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pale Moon. Jag tycker inte om att behöva tillägg för att få slippa tabs on top som jag ogillar väldigt mycket. Jag förstår att många gillar det men för mig så känns det bara fel och konstigt, så Pale Moon får det bli, då de är enda webbläsaren som låter en välja tabs on bottom som en inställning och inte ett tillägg som bara slöar ner webbläsaren för något som för mig är ett skall-krav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Firefox sedan 1.5 om jag inte minns fel. Kör det både på dator och mobil.
Tråkigt bara att det prompt ska apa efter Chrome.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox och har gjort de de senaste åren. Använde Chrome innan men gillade inte att Google började få monopol på marknaden så bytte tillbaks. Uppskattar också att Mozilla ställer höga kvar på integritet och säkerhet. Sen är logotypen en personlig favorit så det skadade inte direkt.

Btw skapade jag en tråd men samma frågeställning för ett per år sedan: Länk Får man verkligen göra en tråd med samma ämne haha?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

yada yada använder Firefox.

Har använt lite olika webbläsare genom åren, men aldrig varit vidare förtjust och har alltid försökt undgå att använda mjukvara och tjänster som tillhandahålls av den gigantiska reklambyrån.

Med Firefox har jag nu lyckats lära mig vilka tillägg som ger mig önskvärd funktion, och jag känner mig trygg i att använda Firefox’s officiella rekommendationer vilka är kvalificerade baserat på säkerhet och prestanda. Är även mycket glad i Synk-funktionen vilket underlättar vid nyinstallation etc, bara logga in och så tuggar det någon minut – sedan är det precis som man vill ha det igen med bokmärken, tillägg och inställningar etc. Det är min förhoppning att frivilliga donationer som affärsmodell håller Firefox/Mozilla från dumheter för överskådlig framtid.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Chrome på Windows. Safari på Mac/iOS.

Tror inte jag byter till Edge-Chromium för jag har massa sync med googlekontot vid det här laget, så lika skönt att bara fortsätta med det.

edit: kollade efter edge på min windowsburk nu för att se om den uppdaterat till nya.. Hittar då gamla Edge och sedan "Edge Dev" (vilket verkar vara developer-versionen med chromiumbasen) och står att den blev installerad idag. Skumt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Firefox, har försökt köra Chrome flertalet gånger men saknar live bookmarks som Firefox har.
Foxish live RSS i Chrome funkar, men inte lika bra.
Tvingade mig att köra Edge-Chromium i en hel månad innan jag tröttnade och gick då tillbaks till Firefox igen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Firefox senaste 20 åren, innan dess netscape.
Ibland vevar jag igång chrome om jag vill spela webläsarspel, då det har bättre stöd för det, men jävlar vilken tid det tar och tuggar RAM som Homer Simpson dricker öl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Chrome hemma privat. Edge Chromium på jobbet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Chrome, synkar väl mellan mina enheter och har låst mig till googles ekosystem med både mail, chromecast och android telefon

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.