Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Skrivet av Wenro:

Nästan precis samma, även fast jag försöker isolera så mycket som möjligt så känns det för "intrusive" för mig. Jag bytte sökmotor också till DuckDuckGo, vilken jag använder i Firefox nu också.

Samma här. Kör DuckDuckGo och radering av alla kakor när Firefox stängs.
Har inte använt Google på et bra tag nu.

Valde Annan webbläsare och använder Waterfox primärt för tillfället. Använde tidigare Firefox (låst till v56 för att få fungerande addons). Har fortfarande Firefox installerat som backup tillsammans med Pale Moon och Edge (Chromium).

Skrivet av som99:

Ingen som kör Maxthon?

Körde Maxthon nåt år förut, numera mestadels Brave.

Firefox sedan långt tillbaka, kan inte ens minnas när jag började med det, har något vagt minne att det hette något annat innan det blev Firefox. Kör även Firefox i mobilen.
På skoj har jag också Opera GX, kollar av nån anledning på Twitch där. Är inloggad med mitt konto där och i Firefox är jag inloggad med sambons konto.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör Qutebrowser

Jag körde netscape, explorer, firefox och nu chrome.

Chrome, och har så gjort sedan version 1 som kom 2008

/usr/bin/links om X vägrar starta.
Annars firefox.

Är nånstans mitt i ett byte från chrome till firefox, tröttnat på Google och vill gärna vara lite mindre bevakad.
På macen är det främst safari som gäller, och firefox där safari går bet.

Körde alltid Netscape förr. Nu använder jag mest Chrome

Körde först Firefox fram till runt 2010 då jag bytte till Chrome. 2017 bytte jag tillbaka till Firefox då quantum släpptes.
Har generellt ett myyycket större förtroende för Mozilla jämfört med Google. Tyvärr så var Firefox objektivt sämre (prestandamässigt) än Chrome under ett antal år.

Kör Opera på stationära men Firefox på jobbdatorn.

Skrivet av Wenro:

Nästan precis samma, även fast jag försöker isolera så mycket som möjligt så känns det för "intrusive" för mig. Jag bytte sökmotor också till DuckDuckGo, vilken jag använder i Firefox nu också.

Vad gör du mer för att isolera dig?

Körde Firefox fram tills att de gjorde någon uppdatering som gjorde att jag ej längre kunde använda en add-on som återställde utseendet till Firefox 3-4 (minns inte exakt vilken). Då bytte jag till Chrome och har varit fast sedan dess då de har (hade?) bättre sync.

Skrivet av kelthar:

Vad gör du mer för att isolera dig?

Var väl lite fel ordval. Menar att jag försöker inaktivera allt som samlar på sig information, reklamriktning och diverse. Inte att jag låser in mig hemma och sitter via VPN på allt.

Jag tänker att det är diskussionen och medverkan redaktionen söker med denna fråga, svaret har dom garanterat redan eftersom varje browser idag skickar med vilken det är när den frågar efter en hemsida

Aldrig förstått varför folk började lämna Netscape/Mozilla. Inte funnits någon anledning alls förutom för något decennie sedan när de hade problem med hur mycket ram de drog. Men det åtgärdades ju rätt snabbt.

Skrivet av Traumklang:

Kör med Firefox sedan länge och har innan dess använt Netscape. Men det var urtider sen.

Fr.o.m Netscape 6 så baserades den på Mozilla, så du går i samma spår.

Är det bara 1% som använder Vivaldi???

Chrome och Firefox privat.
Alla webbläsare som finns till jobb (utvecklare), positivt det kommer nytt till IE så kanske folk inte sitter på gamla versioner eller i alla fall får upp ögonen för något nytt.

Firefox sen 2004

Varför är inte Brave med på listan? Trodde den var rätt stor.

Jag har kört Firefox förr, men gick över till Chrome. Sedan nu ett bra tag kör jag Brave! som jag tycker är bra! Adblock och andra saker som är inbyggda. smidigt och bra. Tyvärr för bra i vissa fall.

Men funderar lite på att ge Firefox en chans till, har ju alla installerade eftersom de är bra på olika sätt när man gör hemsidor.

ger nya edge en chans, får se hur den känns... kört den lite i beta stadiet och verkar trevlig

Firefox hemma, Chrome på jobb. Chrome är lite snabbare och det är fokus nr 1 på jobb. Med Firefox känner jag mig lite mera hemlig.

CCleaner Browser

Jag kör CCleaner Browser, och med den så slipper jag en massa onödig reklam och med några bra tillägg så översätter den enkelt och bra, då jag är dålig på engelska, värd att prova och man slipper känna sig övervakad hela tiden som med Chrome

https://www.ccleaner.com/ccleaner/browser

Då jag tycker att både Chrome och FireFox är i en nedåtgående trend numera så har jag allt mer övergått till Edge. Fortfarande så är det Edge eller Internet Explorer som fungerar 100 % felfritt på ALLA sidorna jag besöker dagligen.

Skrivet av Exxovion:

Då jag tycker att både Chrome och FireFox är i en nedåtgående trend numera så har jag allt mer övergått till Edge. Fortfarande så är det Edge eller Internet Explorer som fungerar 100 % felfritt på ALLA sidorna jag besöker dagligen.

Kanske sidorna det är fel på då?

Skrivet av Wenro:

Var väl lite fel ordval. Menar att jag försöker inaktivera allt som samlar på sig information, reklamriktning och diverse. Inte att jag låser in mig hemma och sitter via VPN på allt.

Vilket VPN kör du med? Körde iPredator innan, men sedan gick min RPi ned som jag körde det på och så orkade jag inte sätta upp det igen.

Folk är ena jäkla flockdjur xD

Skrivet av FattarNiInte:

Kanske sidorna det är fel på då?

Ja så kan det mycket väl vara.