Vad har hänt med Google sökresultat?

Permalänk
Hjälpsam

Vad har hänt med Google sökresultat?

Upplever detta både i Chrome och Edge.

Små logotyper på varje träff, tar upp mer plats än tidigare -> sämre översikt.
Toppresultat är oftare butiker än information -> premierar betalande snarare än informativ.
Inte längre en linje som skiljer sponsrade från organiska träffar -> var är mina organiska träffar?
Ser för djävligt ut -> ser för djävligt ut.

Är det fler än jag som reagerat på detta och får ännu mer känslan av att man är en såld produkt själv?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Gallerikonnässör

Använder inte Google som standardsökmotor så var ett tag sedan jag sökte på något där, menvar ju tvungen att se hur det såg ut efter din beskrivning.
Hua, det ser förfärligt ut!

Sen tänkte jag kolla hur det ser ut i DuckDuckGo som jag dagligen använder och det såg ju ganska likt ut, så det kanske inte var så farligt ändå.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

små logotyper är favicons...
genererat resultat beror på vad du söker på, din sparade information etc ... precis som vanligt

sponsrat dyker upp på höger sida om resultaten nu verkar det som...

det ser snyggare ut tycker jag

Permalänk
Hedersmedlem

Min fru trodde att hennes sökresultat/webbläsare hade blivit hijackade av något slags malware, och det var min första reaktion också.

Jag tycker inte det här är en förbättring, utan snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem

Tack OGFluf för att du sätter fingret på något jag tyckte såg konstigt ut utan att själv reflektera över det.

Måhända är det ovana, men den spontana reaktionen är inte att det är en förbättring.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag börjar långsamt vänja mig vid andra sökmotorer primärt pga att jag upplever att jag får sämre resultat. Senaste månaderna upplever jag att det gått utför.

Håller helt och hållet med att den senaste grafiska förändringen känns fel. Gillar det inte alls just för att det påminner för mycket om hur sponsrat såg ur tidigare.

Visst jag har märkt att jag de senate åren är lite mer fientligt inställd till förändring än tidigare men upplever att detta bara står för en bit av min upplevelse. Max 50%

Permalänk
Medlem

Såg detta nu, detta var ju riktigt fult!

Vad rekommenderar folk för sökmotorer idag?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja jäklar, de första 5-10 resultaten är nu uteslutande reklam/sponsrade träffar. Jag säger som andra, vad finns det för andra (bra) sökmotorer där ute? Bing är ju fruktansvärd och annars har jag mest kört Google på gammal vana. Det kanske är dags att våga prova något nytt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Duck.com är ju en favorit (duckduckgo.com)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas:
Angående faviconerna så har jag dem på duck.com också. De måste ha kommit nyligen? Har inte haft dem på google tidigare (senast igår). Kanske är en webläsargrej?
Det enda störande med google är att de första 4-5 träffarna är reklam, betalda för att hamna högt upp. Men bläddrar man ner lite så är det inga problem.

Ni som använder duck.com har ni gjort det länge och hur är upplevelsen jämfört med google? Hade ju varit trevligt att slippa googles ecosystem.

Visa signatur

.

Permalänk

Jag tycker också på senare år att det är svårare att hitta det jag letar efter. Många nyckelord jag inkluderar verkar ignoreras.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo: simpelt och säkrare än Google. Fördelar:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du har ju valt svenska resultat på ena. Går att göra på Google också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du har ju valt svenska resultat på ena. Går att göra på Google också.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra öga. Valde bort för svenska sökresultat och fick upp följande:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ni som använder duck.com har ni gjort det länge och hur är upplevelsen jämfört med google? Hade ju varit trevligt att slippa googles ecosystem.

Jag har kört ddg nästintill exklusivt i åtminstone fyra-fem år nu, jag upplever inte sökresultaten som sämre eller mindre relevanta (snarare tvärtom) så jag har inte sett någon anledning att återvända till google förutom vid bildsökningar, där google är betydligt bättre. Med ddgs bangs är sådant dock bängsmidigt att göra: "!gi cat eating cheezburgr" ger mig direkt googles bildresultat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kör med Startpage sedan...väldigt länge.

Kortfattat : Google via proxy.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Ser förjävligt ut. Ger intrycket att allting är annonser med dom plottriga faviconerna vid varje sökresultat.
Vad hände med det enkla cleana Google?

Permalänk
Medlem

@twit:
Okej intressant. Kanske ska testa det lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Fav-ikonerna är bra då man får en visuell indikation på att det är rätt träff, är ju samma ikon som visas i fliken på webbläsaren.
Även att adressen visas, inget fel där.

Men har själv märkt att sökresultaten har blivit bra mycket sämre efter att General Data Protection Regulation (GPRD) togs i bruk, GPRD är till för att skydda den enskilda men verkar ha fått en sådan skrämseleffekt att även resultat som är allmänheten till nytta nu sorteras bort.
Det var ju aldrig meningen att offentligheten skulle bort från sökresultaten, vilket nu verkar ske.

Ändå så upplever jag ännu att man hittar mer med google än med som ex. DuckDuckGo. Jag använder idag båda...

Edit: Men helt klart är att google över åren i steg blivit sämre, första steget var när google tog bort möjligheten till villkorssökning som ex. [+Svensson - Svenson +"Per-Arne"]

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Använde ibland google till sökningar på affischer till jobbet, för att hitta en stor bild från en liten bild exempelvis. Men deras bildsökning känns ganska så krånglig nu för tiden.. först måste man göra en sökning (kvittar på vad en bokstav räcker), sedan får man trycka på länken bilder och där får man upp ikonen för bildsökning.. sedan har dom krånglat till det så oftast går det inte att klicka på bilden utan man måste in på någon länk till websidan som det är länkat ifrån. Blir faktiskt oftast att jag kör Yandex istället för det känns mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har använt DuckDuckGo och Ecosia de två senaste åren. Aldrig saknat Google. Ge dessa två en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Såg detta nu, detta var ju riktigt fult!

Vad rekommenderar folk för sökmotorer idag?

www.ecosia.org

Så gör man en liten extra insats för klimatet på köpet

Permalänk
Medlem

Jag kör med Qwant, både på datorer och mobiler (android).
Har kört med den dagligen i flera år och saknar inte google överhuvudtaget.

https://www.qwant.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Använde ibland google till sökningar på affischer till jobbet, för att hitta en stor bild från en liten bild exempelvis. Men deras bildsökning känns ganska så krånglig nu för tiden.. först måste man göra en sökning (kvittar på vad en bokstav räcker), sedan får man trycka på länken bilder och där får man upp ikonen för bildsökning.. sedan har dom krånglat till det så oftast går det inte att klicka på bilden utan man måste in på någon länk till websidan som det är länkat ifrån. Blir faktiskt oftast att jag kör Yandex istället för det känns mycket smidigare.

Varför krångla till det?

Öppna google, upp till höger vid användarkonto så har Gmail, Bilder, fyrkanter i kvadrat, konto.
Klicka bilder och du har bildsök.

Behövs ingen konstig sökning före...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

www.ecosia.org

Så gör man en liten extra insats för klimatet på köpet

Visste inte om Ecosia, ska testa den!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Vad hände med det enkla cleana Google?

De tjänar pengar helt enkelt. Storhetsvansinne och pengar.

Jag kör Google som sökmotor av gammal vana faktiskt. Funderar också på att byta till Ecosia. Verkar vara enda vettiga alternativet i dagsläget. Där bidrar man positivt till miljön också, inte helt fel det ju.

@Def_Dog Taggar dig eftersom du rekommenderade Ecosia. Ecosia använder ju Ads också? Inte alls lika många som Google, men kolla här:

Permalänk
Medlem

Ja google gjorde någon ändring som vanligt som gjorde precis allting värre.

Lyckligtvis kan man köra script så att det set ut som det ska.

Lägg in t.ex. Tampermonkey som en browser extension och installera detta script i den: https://greasyfork.org/en/scripts/395257-better-google

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

www.ecosia.org

Så gör man en liten extra insats för klimatet på köpet

Skrivet av Fatmajk:

De tjänar pengar helt enkelt. Storhetsvansinne och pengar.

Jag gör Google som sökmotor av gammal vana faktiskt. Funderar också på att byta till Ecosia. Verkar vara enda vettiga alternativet i dagsläget. Där bidrar man positivt till miljön också, inte helt fel det ju.

@Def_Dog Taggar dig eftersom du rekommenderade Ecosia. Ecosia använder ju Ads också? Inte alls lika många som Google, men kolla här:

https://imgur.com/a/wlFeOfA

Det här var ju faktiskt riktigt intressant, ska banne mig testköra den framöver och se om den fungerar bra för mina sökmönster

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A