EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Ja det är klart de har tjänat massor av pengar på det och det var såklart deras mål från början.

Tycker de ska skämmas från konsumentperspektiv helt enkelt

Det är sunkigt för de fixade inte snabbaladdning förns nu vilket fortfarande är snigelfart med dagens andra laddare och sen kostar det mer pengar för konsumenten.

Att du inte gillar usb-c är lite underligt då det är samma förbättring som du själv jämför med lighting vs micro-usb där uppe.

Alltid funnits snabbladdning bara att orginal laddare ej varit mer än 5W så det stämmer inte.
nya 18W är typ lika snabb som allt på markanden.
18W /29W funnits länge via apple köpa löst.

Ge mig gärna exempel på andra telefoner som finns i drivor som stödjer över 18W.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Alltid funnits snabbladdning bara att orginal laddare ej varit mer än 5W så det stämmer inte.
nya 18W är typ lika snabb som allt på markanden.
18W /29W funnits länge via apple köpa löst.

Ge mig gärna exempel på andra telefoner som finns i drivor som stödjer över 18W.

Nya 18W är typ lika snabb som allt på marknaden.

Eh nej är den inte alls.

Huawei, Xiaomi, OnePlus, Samsung, Oppo, Realme ja i princip all android lurar har idag mer än 18W laddning och ofta dubbelt så snabb laddning som tom nya "snabbladdningen" till iPhone 11.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Nya 18W är typ lika snabb som allt på marknaden.

Eh nej är den inte alls.

https://www.youtube.com/watch?v=zG1-lcoMtjU

Huawei, Xiaomi, OnePlus, Samsung, Oppo, Realme ja i princip all android lurar har idag mer än 18W laddning och ofta dubbelt så snabb laddning som tom nya "snabbladdningen" till iPhone 11.

Så du säger att alla telefoner från android sidan stock får över 18W med sig i lådan i alla segment?
Kollar du på mängden batteri och hur lång tid det tar ladda % och hur bra iPhone står sig batteri vis även med mindre batteri så är detta icke fråga enligt mig.
Och ja jag har massa android på jobbet och testar.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00078994/

Samsung stock laddare inget hänga i granen heller.
Efter lite snabbt googlande så är bara specefika telefoner som stödjer bra bit över 18W och inte alla får du med laddare i lådan så dvs icke problem enligt mig, jag kört 29W apple laddare sedan dom kom till deras butik.
Och belkin innan dess.
Och innan dess iPad 12W som kom med den första iPad där den släpptes.
The Mi 9 ships with an 18W charger exempel tex.
Typ inga har ju över detta i stock måste köpa löst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det fungerar faktiskt och hade jag inte sett det på visning av ett hus så hade jag inte trott att det fanns ens

Läs här

Du missuppfattar. Det är fråga om strålningsvärme - inte varm luft som cirkulerar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en del är så tokiga i "trådlös" laddning.

1. Det går fortfarande en sladd från väggen till plattan som mobilen ligger på, d.v.s. en sladd från väggen till mobilen.

2. Energiförlusten är större -> högre värmeutveckling -> kortare livslängd på batteriet.

3. Långsammare laddning.

4. Dyrare laddare.

5. Tar mer plats i mobilen.

6. Tar mer plats i hemmet, ytterliggare en pryl.

7. Kan inte hålla den i handen och flytta runt den under laddning.

Klart att jag ser fördelarna också. Man tjänar på sin höjd en sekund när man påbörjar/avslutar laddning. Minskad risk för att USB-porten går sönder, inte för att det någonsin har hänt mig. Sist och kanske viktigast, det är "häftigt".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så du säger att alla telefoner från android sidan stock får över 18W med sig i lådan i alla segment?
Kollar du på mängden batteri och hur lång tid det tar ladda % och hur bra iPhone står sig batteri vis även med mindre batteri så är detta icke fråga enligt mig.
Och ja jag har massa android på jobbet och testar.

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00078994/

Samsung stock laddare inget hänga i granen heller.
Efter lite snabbt googlande så är bara specefika telefoner som stödjer bra bit över 18W och inte alla får du med laddare i lådan så dvs icke problem enligt mig, jag kört 29W apple laddare sedan dom kom till deras butik.
Och belkin innan dess.
Och innan dess iPad 12W som kom med den första iPad där den släpptes.
The Mi 9 ships with an 18W charger exempel tex.
Typ inga har ju över detta i stock måste köpa löst.

Samsungs stock laddare är med i videon och är mer än dubbelt så snabb och bra än iPhones nya.
Jo i princip alla Androids nu har mer än 18W laddare som stock.
Kolla videon så ser du stock laddare mot iPhones stock.
Och 18W laddaren är inte ens stock med iPhone 11 och det är ju sjukt dåligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag tycker varje tillverkare skall få bestämma vilket typ av elkontakt dom skall använda både på stickproppssidan och på apparatsidan.

Det finns en stor fördel med standarder och klarar inte företag att komma överens så måste samhället ta det ansvaret, det är därför vi har ett samhälle och inte anarki. Men oftast krävs det lite livserfarenhet för att komma till den insikten.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Samsungs stock laddare är med i videon och är mer än dubbelt så snabb och bra än iPhones nya.
Jo i princip alla Androids nu har mer än 18W laddare som stock.
Kolla videon så ser du stock laddare mot iPhones stock.
Och 18W laddaren är inte ens stock med iPhone 11 och det är ju sjukt dåligt.

Jo den är stock med iPhone 11 pro va snackar du om nej Samsung är inte över 18W jag har ju precis brevid mig tex.

https://www.businessinsider.com/how-to-charge-samsung-galaxy-...

Det här är ju så mycket extra jobb och skit runt va som funkar och inte är ju helt sjukt haha.

Ja på en telefon note 10 + haha S10 har det inte ^^

Tycker är ren skit från alla tillverkare enda som är bra från stock är oneplus ingen annan har bra över hela brädet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo den är stock med iPhone 11 pro va snackar du om nej Samsung är inte över 18W jag har ju precis brevid mig tex.

https://www.businessinsider.com/how-to-charge-samsung-galaxy-...

Det här är ju så mycket extra jobb och skit runt va som funkar och inte är ju helt sjukt haha.

Ja på en telefon note 10 + haha S10 har det inte ^^

Tycker är ren skit från alla tillverkare enda som är bra från stock är oneplus ingen annan har bra över hela brädet.

Ja på Pro modellerna ja men inte på iPhone 11 vilket är katastrof.

Nej S10 har fortfarande 15W men Note och framåt så har alla 25W och den är väldigt bra. Ca dubbelt så snabb som 18W på iPhone 11 Pro Max.

Du kan ju inget. Du har ingen fakta och bara tycker.

Huawei, Realme, OnePlus och t.o.m Xiaomi har bra laddare nu på stock som är mycket bättre än iPhones 18W laddare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Ja på Pro modellerna ja men inte på iPhone 11 vilket är katastrof.

Nej S10 har fortfarande 15W men Note och framåt så har alla 25W och den är väldigt bra. Ca dubbelt så snabb som 18W på iPhone 11 Pro Max.

Du kan ju inget. Du har ingen fakta och bara tycker.

Huawei, Realme, OnePlus och t.o.m Xiaomi har bra laddare nu på stock som är mycket bättre än iPhones 18W laddare.

"Du kan ju inget. Du har ingen fakta och bara tycker."
Bra då har vi fått det avklarat.

Har telefonerna brevid mig jobbar med telefoner och testat laddat.
Har Huawei här flera olika, Google, Samsung, Apple, Xiamoi och lite andra också men visst kör hårt!

Dom marginalerna vi pratar om och hur mycket extra köp jag skulle få göra till snabb laddare till alla som inte få med fast charger på många modeller vi har och vi köper senaste så är det en icke fråga och om det skiljer 10-30 % i laddning.
EXTREMT få modeller som får snabb laddare om vi kollar hela brädet.

Dom som får det är i oftast top top top segment.
Tror du inte inser hur många olika modeller huawei och Xiamoi har.
Och är det bara vissa cherry pick telefoner som har med sig fast chargeing så är enligt mig icke fråga.

https://www.youtube.com/watch?v=VFYAACe2Nmk

Sen håller batteriet iPhone svin bra även om dom har mindre storlek. så allt är inte bara chargespeed och storlek på batteri.

https://www.youtube.com/watch?v=uqIfvlh1vO4

Även bra test

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Du kan ju inget. Du har ingen fakta och bara tycker."
Bra då har vi fått det avklarat.

Har telefonerna brevid mig jobbar med telefoner och testat laddat.
Har Huawei här flera olika, Google, Samsung, Apple, Xiamoi och lite andra också men visst kör hårt!

Dom marginalerna vi pratar om och hur mycket extra köp jag skulle få göra till snabb laddare till alla som inte få med fast charger på många modeller vi har och vi köper senaste så är det en icke fråga och om det skiljer 10-30 % i laddning.
EXTREMT få modeller som får snabb laddare om vi kollar hela brädet.

Dom som får det är i oftast top top top segment.
Tror du inte inser hur många olika modeller huawei och Xiamoi har.
Och är det bara vissa cherry pick telefoner som har med sig fast chargeing så är enligt mig icke fråga.

https://www.youtube.com/watch?v=VFYAACe2Nmk

Sen håller batteriet iPhone svin bra även om dom har mindre storlek. så allt är inte bara chargespeed och storlek på batteri.

https://www.youtube.com/watch?v=uqIfvlh1vO4

Även bra test

Ja men herregud du jämför med iPhones.

Självklart ska man jämföra med det högre segmentet då hos Android.

Där är alla Androids otroligt mycket bättre på snabbladdning än iPhones som du kan se i videon jag länkade.

Jag vet att iPhones batterier håller väldigt bra men det var inte vad vi pratar om här utan vi pratar om laddningen och där är de bakom alla Androids i high och t.o.m ofta mid tier som kostar en tredjedel av en iPhone. Och Apple skickar inte ens med en snabbladdare till iPhone 11. Utan där får man ha marknadens sämsta laddare på 5W. De borde skämmas

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför en del är så tokiga i "trådlös" laddning.

1. Det går fortfarande en sladd från väggen till plattan som mobilen ligger på, d.v.s. en sladd från väggen till mobilen.

2. Energiförlusten är större -> högre värmeutveckling -> kortare livslängd på batteriet.

3. Långsammare laddning.

4. Dyrare laddare.

5. Tar mer plats i mobilen.

6. Tar mer plats i hemmet, ytterliggare en pryl.

7. Kan inte hålla den i handen och flytta runt den under laddning.

Klart att jag ser fördelarna också. Man tjänar på sin höjd en sekund när man påbörjar/avslutar laddning. Minskad risk för att USB-porten går sönder, inte för att det någonsin har hänt mig. Sist och kanske viktigast, det är "häftigt".

Det är extremt bekvämt att bara lägga ifrån sig telefonen på qiplattan i stället för att fippla med en kabel, dessutom så borde det vara lag på att telefonerna inte får ha några kontakter som kan läcka vatten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Du missuppfattar. Det är fråga om strålningsvärme - inte varm luft som cirkulerar.

Det är sant, jag trodde nog att luften ändå cirkulerade då ytorna återstrålar värmen. Men det kanske inte blir så.

Dang! Får nog fundera lite på om det inte vore läge att fixa något sådant hemma. Har ju ändå elradiatorer (direktverkande el) så det är knappt försvarbart att fixa vattenburen värme med bergvärmepump vilket blir lite väl dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju helt sjukt att människor fortfarande inte begriper vad el- och plastskrot ställer till för miljön i världen.

Ska du sitta hemma och vänta tills folket självmant bestämmer en standard utan att byråkrater lägger sig i så lär du få vänta.

Asså jisses.

Jättebra. Berätta exakt hur mycket avfallet kommer minska och vad det har för konkret inverkan på miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja det är klart de har tjänat massor av pengar på det och det var såklart deras mål från början.

Tycker de ska skämmas från konsumentperspektiv helt enkelt

Det är sunkigt för de fixade inte snabbaladdning förns nu vilket fortfarande är snigelfart med dagens andra laddare och sen kostar det mer pengar för konsumenten.

Att du inte gillar usb-c är lite underligt då det är samma förbättring som du själv jämför med lighting vs micro-usb där uppe.

Om jag får välja mellan lightning som är en helt platt kontakt, kontra usb-c som har en pinne i mitten så föredrar jag lightning ja.
Det är ju inget fel i funktionen på usb-c, det enda jag är skeptiskt till är att det känns som en ömtåligare design.

Men usb-c är ju fortfarande mindre dåligt än Micro-usb eftersom den går att vända åt valfritt håll.

Att det inte finns snabbladdning förens nu tvivlar jag beror på kabeln/kontakten?
Det har väl mer med batteri/laddkretsen i telefonen att göra?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BasseBaba:

Om jag får välja mellan lightning som är en helt platt kontakt, kontra usb-c som har en pinne i mitten så föredrar jag lightning ja.
Det är ju inget fel i funktionen på usb-c, det enda jag är skeptiskt till är att det känns som en ömtåligare design.

Men usb-c är ju fortfarande mindre dåligt än Micro-usb eftersom den går att vända åt valfritt håll.

Att det inte finns snabbladdning förens nu tvivlar jag beror på kabeln/kontakten?
Det har väl mer med batteri/laddkretsen i telefonen att göra?

Nä att det bara följt med 5W USB laddare, funnits iPad länge och 29W laddare som gått använda för få 18W som är gjorda för laptops egentligen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Många går ladda via USB-C men inte surfacebook 2 för det är USB-C 5Gbit inte ens Thunderbolt så det är därför alla via kör på jobbet som är thunderbolt går ladda via USB-C

Bara jag har surfacebook 2 för jag testar lite olika saker utvärderar laptops.

Jag tycker det är bra med en mer standardisering av laddkablar även för bärbara men jag är lite tveksam till 20V 5A (100W) med den kontakten även om den verkliga effekten oftast är betydligt lägre.
Det tråkiga är att det är svårt att veta vad USB-C kan användas till då det är så olika.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur kommer det här påverka något?

Man får ju alltid med en ny laddare till varje telefon så det blir ju exakt lika mycket som ska skrotas i slutändan?

Förmodligen kommer inte få det i framtiden. Du får en lite billigare telefon istället, och så får du köpa laddaren separat om du behöver.
Det här gäller inte bara telefoner. USB-c har ju tillräckligt med kräm för att flertalet elektriska mojänger kan använda den.

Permalänk

@Technocore: Möjligtvis tar de bort laddaren, men att det skulle bli "billigare" telefon kommer knappast hända. Tar de bort den så behöver det ju inte heller vara samma standard eftersom alla kan köpa en laddare som passar sin egen situation.

En kabel kostar kanske tillverkaren 1kr att skicka med, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä att det bara följt med 5W USB laddare, funnits iPad länge och 29W laddare som gått använda för få 18W som är gjorda för laptops egentligen.

Absolut, men jag förstår inte vad det har att göra med lightning-kontakten?

Vidare verkar ju "fast-charge" ha kommit först med iPhone 8, så det är ju stöd i telefonerna innan dess som saknats. Och med iPhone 8 och framåt så är det ju just snålheten i att inte ha levererat en snabbare laddare som varit stoppet, inte lightning-kontakten...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men jag förstår inte vad det har att göra med lightning-kontakten?

Vidare verkar ju "fast-charge" ha kommit först med iPhone 8, så det är ju stöd i telefonerna innan dess som saknats. Och med iPhone 8 och framåt så är det ju just snålheten i att inte ha levererat en snabbare laddare som varit stoppet, inte lightning-kontakten...

Har ingenting med det göra men folk gör det till det
Dvs laddaren.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jättebra. Berätta exakt hur mycket avfallet kommer minska och vad det har för konkret inverkan på miljön.

Av vilken anledning behöver jag redogöra siffror för dig? En standardisering är ett steg i rätt riktning och får en positiv inverkan oavsett hur stor den blir i slutändan.

Skrivet av trisse_123:

Helt sjukt. Förstår att UK går ut ur EU.

Det gör jag med, då det tyvärr finns massor med folk som har missuppfattningar om t.ex. vad EU egentligen är bra för och väljer att rösta nej till EU enbart för att de inte är tillräckligt informerade. Ungefär som när folk inte förstår varför standardiseringar långsiktigt är bra för både klimat och konsumenter.

Skrivet av StenmanJones:

Hur tänker man nu, följer det inte med en kabel till varje enhet man köper? Vart sparar man in 51.000 ton någonstans?

Det kanske är en del av problemet. Behöver det följa med varje enhet i framtiden eller är det bättre att vi köper dem separat om vi har behov av en ny laddare? Dessutom finns det en ganska stor marknad för laddare. De tappas bort eller går sönder och folk köper nya. Har man då redan en laddare liggandes från en annan telefon kan man enkelt ta den istället, eller kanske man kan få ta en från vännen sin som har en extra. När vi som nu har olika typer av laddare för olika märken samtidigt som det hela tiden kommer nya varianter, så blir alla gamla laddare bara extra skrot som aldrig kommer till användning.

Och vore det inte skönt på det stora hela att när batterikrisen infinner sig kunna låna en laddare av vem som helst utan att först behöva kontrollera vilken typ av laddare de har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Håller inte riktigt med, jag gillade iphone 2g och 3g men sen dumpade jag dem efter att jag hade fått 2st utbytesenheter av 3g.
Okej jag kanske gillade 2g mer, på mina 3g rök antennen flera gånger och bakstycket va sjukt jobbigt, det va totalt sönderrepat efter en veckas användning.

Enheterna är en annan sak, du kan omöjligen ha gillat den vita kabeln som BARA fungerade med specifika Apple produkter.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Enheterna är en annan sak, du kan omöjligen ha gillat den vita kabeln som BARA fungerade med specifika Apple produkter.

Det är sant, va ju en hel del annat med som va skit exempelvis när man skulle lägga in musik eller bilder i telefonen men idag använder ju de flesta Spotify.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Förstår inte varför en del är så tokiga i "trådlös" laddning.

1. Det går fortfarande en sladd från väggen till plattan som mobilen ligger på, d.v.s. en sladd från väggen till mobilen.

2. Energiförlusten är större -> högre värmeutveckling -> kortare livslängd på batteriet.

3. Långsammare laddning.

4. Dyrare laddare.

5. Tar mer plats i mobilen.

6. Tar mer plats i hemmet, ytterliggare en pryl.

7. Kan inte hålla den i handen och flytta runt den under laddning.

Klart att jag ser fördelarna också. Man tjänar på sin höjd en sekund när man påbörjar/avslutar laddning. Minskad risk för att USB-porten går sönder, inte för att det någonsin har hänt mig. Sist och kanske viktigast, det är "häftigt".

En fördel är väl att man kan ladda på exempelvis offentliga platser utan att stoppa i en kabel som ju skulle kunna vara ganska osäker. Inte för att folk verkar bry sig så mycket, och telefonerna har förstås blivit bättre på att inte köra saker utan att fråga användaren, men helt säkert är det ju inte.

Permalänk
Avstängd

En sak som kan påverka i alla fall den teoretiska mängden skrot är ju alla enheter som hade en Iphone/Ipod-docka som sen inte fungerade efter bytet till Lightning. Typ Ipod HiFi lär väl väga ett antal kilon och den blev ju typ deprecated när man gick från Firewire till USB för 30-pin-kontakten. Det problemet är nog inte lika stort idag förstås då få bygger enheter med fast monterade fysiska kopplingar till dagens telefoner. Men likväl finns det ju massvis av olika högtalare med dockor och så på alla loppisar och liknande än idag.

Angående själva grundfrågan så kan jag inte riktigt se argument som håller mot en generell standard för alla. En kabel för allt är ju idealet och har länge varit en utopi, men nu är det ju möjligt i och med USB-C. En kabel för att docka laptopen med skärm, ström och USB är ju sjukt trevligt och att jag kan koppla in min telefon med samma kabel och få snabbladdning, usb-tillbehör och extern skärm. Hur man kan inte vara för det liksom?

Jag kan förstå känslan att "staten" (EU) ska hålla sig borta från denna typ av saker, men det är ju sånt som de är bra på liksom. Marknaden har inte gått i en konsumentvänlig riktning tillräckligt snabbt på egen hand, framför allt när det gäller Apple, så då får man ta till reglering. Det viktiga är ju att man inte begränsar möjligheten till vidareutveckling men det verkar ju inte vara fallet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som kan påverka i alla fall den teoretiska mängden skrot är ju alla enheter som hade en Iphone/Ipod-docka som sen inte fungerade efter bytet till Lightning. Typ Ipod HiFi lär väl väga ett antal kilon och den blev ju typ deprecated när man gick från Firewire till USB för 30-pin-kontakten. Det problemet är nog inte lika stort idag förstås då få bygger enheter med fast monterade fysiska kopplingar till dagens telefoner. Men likväl finns det ju massvis av olika högtalare med dockor och så på alla loppisar och liknande än idag.

De flesta enheter med 30-pin har gått att fortsätta använda via adapter eller alternativ anslutning.
Jag använde en högtalare med 30-pin fram till förra året via AUX t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De flesta enheter med 30-pin har gått att fortsätta använda via adapter eller alternativ anslutning.
Jag använde en högtalare med 30-pin fram till förra året via AUX t ex.

Just det här man kommer ifrån. Adapter. Det är själva definitionen på elektronikskrot.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730