Logitech Ergo K860 är trådlöst ergonomiskt tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Logitech Ergo K860 är trådlöst ergonomiskt tangentbord

Det senaste ergonomiska tangentbordet från Logitech är trådlöst med delad knappsats och tygbeklätt handlovsstöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskade mitt microsoft sculpt ergonomic, men på grund av kvalitetsbekymmer(tre stycken utbytta på jobbet under kort tid) fick det väljas bort. Synd att detta inte var TKL, jag får ingen bra ergonomisk vinkel på armen när det är en numpad mellan tangenterna jag använder och musen Kanske får prova ett iallafall.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ergotangentbord och sedan slänger de in sax-switchar *facepalm*
MS har redan gjort detta iom sitt MS Sculpt och det tangentbordet är hur fint som helst bortsett från switcharna som blir kassa med tiden och gör att man bara spänner sig ännu mer. Fick mer problem med sculpt än mina "standard" TKL tangentbord med mekaniska switchar.

Det kommer kännas bra i en månad eller två, sen kommer problemen med att få tangenterna att registrera..

Permalänk
Medlem

Ser svårt ut att kombinera med en rollermouse dock.

Permalänk
Medlem

Har kvar min Microsoft motsvarande

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ergotangentbord och sedan slänger de in sax-switchar *facepalm*

Mmm, önskar något företag kunde få till något som upplevs ungefär som sax-switchar (ungefär samma höjd, slaglängd, stabilitet och grundmotstånd mm) men som hade livslängden som ett vanligt mekaniskt tangentbord!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ergotangentbord och sedan slänger de in sax-switchar *facepalm*
MS har redan gjort detta iom sitt MS Sculpt och det tangentbordet är hur fint som helst bortsett från switcharna som blir kassa med tiden och gör att man bara spänner sig ännu mer. Fick mer problem med sculpt än mina "standard" TKL tangentbord med mekaniska switchar.

Det kommer kännas bra i en månad eller två, sen kommer problemen med att få tangenterna att registrera..

Uhmm, baserar du det uttalandet på ditt MS sculpt? För av erfarenhet så stämmer det inte på Logitechs scissor-switchar.
Jag har hade ett K800 från Logitech som jag använde dagligen i 8 år utan att få något problem med switcharna. Just nu kör jag med ett MX Keys hemma och ett K710 på jobbet och upplever inte problem med något av dem. Kan inte se utifrån reviews att det ska vara något folk klagar på heller. Hade det varit som du säger, att tangenterna känns bra i en månad eller två, så hade de inte haft så pass bra betyg som de har helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Nice! Kul att prova en annan tillverkares variant!
Har haft ett Sculpt i 5 år och det har verkligen fungerat hur bra som helst. Även det tangentbord jag oftast tar med mig på långa kodningspass.
Innan Sculpt hade jag Natural Ergonomic Keyboard 4000 som jag också var asnöjd med. Dock lite för stort så jag uppskattade verkligen att de separerade numpad:en på Sculpt.
Från början gillade jag inte musen men idag älskar jag den. Dock inte till spel

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Ser svårt ut att kombinera med en rollermouse dock.

Om de inte utvecklar någon bananvariant på den också

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har använt Sculpt i 4 år nu tror jag. Är dock inne på tredje exemplaret pga. dess dåliga kvalitet, får ändå säga att det här exemplaret har fungerat hittills i två år. Trevligt att Logitech tillverkar ett nu, men jag vill helst ha ett utan numpad, uppskattar verkligen kortare tangentbord.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Kanske blir att test om mitt natural keyboard mot förmodan skulle gå sönder. Ser ut att vara lite mindre och smidigare än det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ness:

Uhmm, baserar du det uttalandet på ditt MS sculpt? För av erfarenhet så stämmer det inte på Logitechs scissor-switchar.
Jag har hade ett K800 från Logitech som jag använde dagligen i 8 år utan att få något problem med switcharna. Just nu kör jag med ett MX Keys hemma och ett K710 på jobbet och upplever inte problem med något av dem. Kan inte se utifrån revews att det ska vara något folk klagar på heller. Hade det varit som du säger, att tangenterna känns bra i en månad eller två, så hade de inte haft så pass bra betyg som de har helt enkelt.

Baserar det uttalandet på alla alla sax-switchar blir sämre fort, gått igenom ett 20-tal tills jag börja med mekaniska tangentbord för drygt 10 år sedan.

Sen att folk är vana med det är en annan sak, men sax switchar är pesten när man vant sig med mekaniska diton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Baserar det uttalandet på alla alla sax-switchar blir sämre fort, gått igenom ett 20-tal tills jag börja med mekaniska tangentbord för drygt 10 år sedan.

Sen att folk är vana med det är en annan sak, men sax switchar är pesten när man vant sig med mekaniska diton.

Att de normalt inte håller lika bra som mekaniska är en sak som eventuellt går att argumentera för. Men att påstå att de inte håller mer än 1-2 månader är väldigt väldigt långt från sanningen. Låter som att de du köpte där för 10 år sedan var av kass kvalité helt enkelt.

Att folk är vana vid det är helt klart en annan sak, men det var ju inget jag sa något om? Håller dock inte med om att alla automatiskt gillar mekaniska bättre. Det är ju väldigt individuellt. Jag har kört mekaniskt de senaste 5 åren, men gick nyligen tillbaka till scissor-switchar och är supernöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, önskar något företag kunde få till något som upplevs ungefär som sax-switchar (ungefär samma höjd, slaglängd, stabilitet och grundmotstånd mm) men som hade livslängden som ett vanligt mekaniskt tangentbord!

Finns mekaniska lågprofils-switchar. Spana in Kailh low profile. Kanske inte påminner helt i känsla, men förmodligen det närmsta du kommer om du vill ha kort slaglängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ness:

Att de normalt inte håller lika bra som mekaniska är en sak som eventuellt går att argumentera för. Men att påstå att de inte håller mer än 1-2 månader är väldigt väldigt långt från sanningen. Låter som att de du köpte där för 10 år sedan var av kass kvalité helt enkelt.

Att folk är vana vid det är helt klart en annan sak, men det var ju inget jag sa något om? Håller dock inte med om att alla automatiskt gillar mekaniska bättre. Det är ju väldigt individuellt. Jag har kört mekaniskt de senaste 5 åren, men gick nyligen tillbaka till scissor-switchar och är supernöjd.

Ja, helt klart så är det ju inviduellt.
Tangentborden jag gick igenom var från just Logitech, den smått legendariske Logitech Ultra flat X!
Jag försökte nyligen med MS Sculpt då designen är riktigt tilltalande, tyvärr är det helt hopplöst att använda.

Sluta med att jag köpte Quefrency kit och byggde mina egna splittade mekaniska tangentbord istället. Saknar dock böjen som var i MS Sculpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Att de normalt inte håller lika bra som mekaniska är en sak som eventuellt går att argumentera för. Men att påstå att de inte håller mer än 1-2 månader är väldigt väldigt långt från sanningen. Låter som att de du köpte där för 10 år sedan var av kass kvalité helt enkelt.

Eller så säger det något om användaren

Permalänk
Medlem

Who said Microsoft???

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ergonomiskt var det ja, sen så slänger de på en upplyftande funktion och all ergonomi är borta med vinden.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Blir nog inköp rätt snart det där.
Likt många andra är jag inne på mitt 3e Ergo Sculpt.

Och för att ankyta till diskussionen i tråden.
Det är inte sax-switcharna som lägger av på dem. Tycker oanvända tangenter känns väldigt likt använda också. Det är något helt annat som pajjar i dessa tangentbord, för ett av dem dog möjligheten att göra kolon till exempel, med båda shift-tangenterna. Men båda shift fungerade och punkt fungerade också.
Personligen har jag inga problem med brytarna alls microsoft-tangentbordet, men något seriöst kvalitetsproblem är det.

Men hade gärna sett att det var med kabel, ser verkligen ingen poäng med trådlöst. Bara ett till krypto som kommer bli knäckt.
Se CVE-2019-13052

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, önskar något företag kunde få till något som upplevs ungefär som sax-switchar (ungefär samma höjd, slaglängd, stabilitet och grundmotstånd mm) men som hade livslängden som ett vanligt mekaniskt tangentbord!

Kailh har faktiskt utvecklat ett antal olika mekaniska lågprofilbrytare. Den som har fått mest spridning är deras "Kailh Choc" med 3,0 mm slaghöjd, och som finns i flera varianter: taktila bruna, klickiga blåa, etc.
De brytarna används av bl.a. Logitech för speltangentbord, och det finns en rätt stor DIY-scen där folk har gjort (mest små) ergonomiska tangentbord med bl.a. de brytarna och lagt upp sina designs på Github.

Kailh har utvecklat också en ännu mindre variant av den: Kailh Mini Choc med 2,4 mm slaghöjd i klickig och taktil variant. Sen har de också visat flera sorters mekaniska saxbrytare på mässor.
Men det gäller att tangentbords-tillverkare nappar på dem, annars tillverkas brytarna inte ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen ovan (citerade nedan) - jag har läst den där tomshardware artikeln en gång i tiden till och med nu när jag tänker på det
Skulle verkligen vilja pilla lite på alla de där switcharna! Vill inte riktigt shoppa nån av de tillgängliga brädorna utan att ha provat på dem innan...
Lite synd att de alternativ som går att få tag på sverige är inte skitmånga, och de flesta ger lite väl mycket RGB-gamerintryck...
Ursäkta sidospåret!

Det förvånar lite att inte några bolag har använt någon av dessa mekaniska lågprofilare för att få till ett skräddarsytt välformat ergonomiskt tangentbord! (även om jag själv inte tillhör målgruppen: jag vill ha ett standard fullsize tangentbord)

Skrivet av jH0Ni:

Finns mekaniska lågprofils-switchar. Spana in Kailh low profile. Kanske inte påminner helt i känsla, men förmodligen det närmsta du kommer om du vill ha kort slaglängd.

Skrivet av Findecanor:

Kailh har faktiskt utvecklat ett antal olika mekaniska lågprofilbrytare. Den som har fått mest spridning är deras "Kailh Choc" med 3,0 mm slaghöjd, och som finns i flera varianter: taktila bruna, klickiga blåa, etc.
De brytarna används av bl.a. Logitech för speltangentbord, och det finns en rätt stor DIY-scen där folk har gjort (mest små) ergonomiska tangentbord med bl.a. de brytarna och lagt upp sina designs på Github.

Kailh har utvecklat också en ännu mindre variant av den: Kailh Mini Choc med 2,4 mm slaghöjd i klickig och taktil variant. Sen har de också visat flera sorters mekaniska saxbrytare på mässor.
Men det gäller att tangentbords-tillverkare nappar på dem, annars tillverkas brytarna inte ...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mitt första och sista kurvade tangentbord var Natural Ergonomic Keyboard 4000 och tyckte mycket om det. Så detta kan bli en värdig kandidat eftersom det är trådlöst.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats hitta detta tangentbord i lager någonstans? Tänkte beställa ett till jobbet. Pratade med Inet, och de verkar inte få in det förrän tidigast i mars...

Permalänk
Medlem

@Jiv: Fick ett mail från Logitech nu att man kan förbeställa detta tangentbord. ska kolla lite reviews och se om det är något att ha.

Edit: Förbeställde det med studentkortets 35% rabatt så blev 844:-, kan vara värt att prova

Handlade
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact