Bästa RPG i alla tider?

Permalänk

Enkelt!

Diablo 2!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Benq zowie xl2411 144hz |
Dator: Corsair Carbide 100R Silent Edition Svart | ASUS PRIME B450-PLUS | Ryzen 5 2600x | Gigabyte GTX 1070 8GB Windforce OC | Cooler Master MasterLiquid Lite 120 2x120mm P/P | 16Gb Corsair DDR4 3200mhz | Kingston A2000 500GB M.2 NVMe | Kingston SSD 960Gb | Endast Noctuafläktar i datorn |

Permalänk
Medlem

Oj, otroligt svår fråga. Xenogears, FF IV. FF VII hamnar nog nästan på samma plats för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Oj, otroligt svår fråga. Xenogears, FF IV. FF VII hamnar nog nästan på samma plats för mig.

Jadu, Xenogears är väldigt väldigt bra! FFIV är inte dåligt det heller

Permalänk
Medlem

Om man får ta med JRPG, Persona 4 och 5

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

JRPG: FF6, FF7, FF9
ARPG: Diablo 2, PoE
Classic RPG: Baulders Gate 2, Divinity: Original Sin 2
Modern RPG: Kotor, Mass Effect 2, Witcher 3.

”Did we just become best friends?”.
Allt utom PoE på listan har jag nog avsatt mer tid i mitt liv än något annat, inklusive mig fru sen 15 år...

Bra lista, med de olika genrer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen FFVIII, mest pga spelmekanik. Älskade faktum att bra magi gjorde karaktärer svagare vid användning och vice-versa. 😁 Tycker storyn är underskattad.

Annars i ingen direkt ordning :

FFIII (VI), FFVII, FFIX. Missade 10-12, 13an var kul i 5 timmar men för mycket epilepsi-varning... Samma med 15an, ogillar spelmekanik skarpt. Tragiskt knappsmashande.

ChronoTrigger.
Morrowind, Skyrim. Synd att det inte kom något TES där mellan... 😉 Tragisk autolvl på allt i oblivion, söndrig karaktärsbyggning!
Kotor (2?).
ME2 grymt bra. Spelade även 3an och 4an men fastnade aldrig riktigt/förstod inte storheten. Online-delen vidrig.
FallOut 3 och framförallt NewVegas. Synd att det inte kom ett FO4... (bättre än oblivion men...)
Witcher 3 (missat 1 och 2an).

Bästa mmo FFXIV (remake), även om mmo är inget för mig. Gillar online delen men inte multi-player. 😂

Permalänk
Medlem

Lätt Ultima 7

Permalänk

Lägger min röst på Skyrim.

Permalänk

Svaret är igentligen omöjligt då det är så stora skillnader på budget och teknik över så många år.

Min första wow-känsla var Dungeons&Dragons på Intellivision.
Så har vi Moria som var något helt spesiellt.
Så har vi ett medley med Zelda1, 2 som också skapade starka känslor även om 1 inte var RPG, samt Shadowgate.
Sen kom ny wow-känsla med Dungeon Master som blev x5 med Eye of the beholder.
Elder scrolls - återigenn omg!
Ultima underworld, King Quest, Wizardry, Baldurs Gate
Sen var det en hel del sjukt bra på snes: 7th saga, FFV, 6, Chrono Trigger, Breath of fire, Shadowrun
En del episkt på Megadrive: Phantasy-star-serien samt Shining in the darkness
SÅ kom PS1-eran med så många bra Jrpg men man kommer ju ihåg FFVII och Wild Arms, Grandia, SaGa, Xenogears, Final Fantasy Tactics, Star Ocean, Tales of destiny....ja det var mycket bra här. Svårt att nämna bara något, men alla bidrog helt klart.
PS2 fick aldrig riktigt den känslan hos mig trots för nått Tales och bra Xenosaga.

NWN med mods och online - bra. Nämner också EQ1&2 . Diablo 1.

Hoppar lite snabbt här men så kom HD-tiden med 360 och PS3 där det var en del goda försök på bägge men det som sticker ut är Mass Effect 1.

SÅ är tiden kommit till bästa RPG som startde med Demon Souls. Jag blev tagen lite grand från ingenstans med denna serie då jag vanligvis gick in på IGN med jämna mellanrum för att söka på RPG-12mån tillbaka - sortera på bäst til sämst. Det var 2 tillfällen med en del tid imellan där jag såg detta Demon Souls som skulle vara så bra, men det såg ju ut som skit samt jag gillar inte att tryck på en knapp = ett slag med svärdet dvs action/RPG så jag väntade länge. Körde Fallout 3 där mellan tror jag vilket var sjukt bra.

När jag väl gav mig in på Demon Souls så tog det som sagt en stund att aceptera action-elementerna i det, men det kunde ju inte vart gjort på något annat sätt då man hade mistat hela biten med att faktiskt bli rädd, och faktiskt bry sig om sin karaktär på ett sätt som det var länge sedan jag upplevde. Helt pløtsligt var det viktigt att inte dö men med ett otroligt sug att utforska nästa hörn. Blandat med en lore som var något av det bästa jag personligen varit med om så blev det som ett uppvaknande efter att man trode man kunde allt til att bli något nytt och stort igenn.

Spelet är ju igentligen inte det bästa som finns, men KÄNSLAN jag får när jag spelar något spel i serien (och jag räknar in Demon Souls, Dark Souls 1, 2, 3 samt Bloodborne) har jag svårt att uppleva med andra spel idag och det är en låtsas sak på en magnetisk disk med algoritmer som visar pixlar och polygoner på skärmen men jag blir på riktigt rädd, glad, stolt, känner mig som en kung, förbannad, lycklig osv vilket man på senare dagar värderar högre än mycket annat.

Nu har jag alltid ett souls-spel igång, men utöver det spelar jag spel som Angband til pc, Divinity2 som även det kickade igång lite skön retro-känsla blandat med otroligt välgjort spel med humor - riktigt bra. Vill också nämna Darkest Dungeon som det första turbaserade-rpg på länge som ger lite av den samma rädslan och glädjen som souls blandat med komplexitet och vältunad mekanik.

Inför framtiden skulle jag nog pga detta satsa pengar på Elden Ring och remake av Demon Souls.

Permalänk

Verkar som jag dödade tråden lika snabt som man blir slarvsylta första gången man ser FumeKnight.

Permalänk

Bästa rpg

Finns så otroligt många. Men
I am setsuna och octopath traveller är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle nog säga Persona 4: Golden till PS Vita.

Otroligt charmigt spel med väldigt bra mix mellan slice of life, social sim och JRPG dungeoncrawl.
Top 3 spel någonsin.

Har inte spelat igenom Persona 5 då jag väntar på den nya versionen som kommer i slutet av Mars.

Visa signatur

🖥 - Razer Core X Chroma - Vega 64 - HP Elitebook 1030 G3, Macbook Air, Pixelbook GO
📱 - iPhone 13
🎮 - PS5, PS4 Pro - 9.0, Switch - Atmosphère, HENkaku Ensō PSVita, Quest 2, Steam Deck 256GB, Panic Playdate
📷 - Panasonic m43 - Minolta MC F1.7 50mm, Nikon J1 - kit lens
⌨️ - Novatouch - ALU chassi - SA Leviathan, Pok3r - Box Royal - SkIIdata, Model M ISO usb modded (Model H)

Permalänk
Medlem

KotOR, Divinity 2, Witcher 3, Mass Effect 2

Permalänk

Persona 5 är bra. Kul hur dom fått til det för att skapa flyt i striderna om man följer med lite. Vi var 2 som spelade sammtidigt och det blir lite påfrestande då det är mycket prat som båda ska få med sig men vi klockade nog in 185h.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt svårt.
Jag menar inget slår känslan man får av att tänka på Baldurs Gate, men det är ju en hel del nostalgi inblandat där. Utgår jag från glädjen, spänningen och känslan jag får när man tänker tillbaka så är det utan tvekan Baldurs Gate som tar priset (första eller andra spelet gör inte så stor skillnad i känsla, även om tvåan är det bättre spelet).

I mer modern tid så är Dragon Age: Origins högt upp på listan tillsammans med Mass Effect 2.

Divinity 2 är bra, men har aldrig framkallat samma spelglädje och vilja att sitta klistrad framför datorn timme efter timme. Witcher 3 är ju också såklart ett oerhört bra spel men det tar inte heller priset som tidernas bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja, det är ett sjukt bra RPG. Divinity 2 är ett av få spel där jag har fler än en genomspelning.

Det känns lite som att Larian utvecklade Divinity 1 och 2 för att CV´t skulle se tillräckligt bra ut för att få förvalta Baldurs Gate IP´t. Förväntningarna här mycket höga

Du har inte helt fel. Larian har ansökt om att få göra BG 3 ett par gånger från Wizards berättade de i en intervju, men blev nekade. Men efter att de gjort DoS 1 och 2 så kontaktade Wizards dem istället och sa "Vi vill att ni göra BG3, hur mycket pengar vill ni ha?"

Permalänk
Avstängd

Dungeons and dragons online

Permalänk
Medlem

Diablo 2, Fallout 3 & New Vegas samt Mass Effect.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Får nog säga Chrono Trigger följt av Final Fantasy 7, de har jag spenderat mest tid på, främst då CT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Där ser man. Ibland är man inte helt fel ute

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1-3 utan minsta tvekan.

Röstskådespelet är superbt, storyn är grym genom alla spelen, övergången mellan ettan till tvåan är den absoluta höjdpunkten. Paragon/renegade systemet gör det lätt att spela om flera gånger beroende på hur man vill att Shepard ska vara som person och skillnaden blir rätt drastisk i vissa scener vilket gör omspelningar riktigt kul och intressanta. Enbart spelat kvinnlig Shepard förövrigt, överlägsen röstskådespelare i mitt tycke. Man bryr sig om många karaktärer man stöter på vilket ytterligare gör det kul att snacka med sina kumpaner mellan uppdrag osv.

Jag skiljer mig från många för jag gillar trean. Det är nog inte bättre än tvåan men det ligger där i nivå med det iaf tycker jag. Innan deras förlängda slut som ändrade lite kändes det lite förvirrat dock, men inte dåligt. Efter det tyckte jag det nådde en riktigt bra nivå däremot och är helnöjd med avslutet.

Mass Effect Andromeda hade potential men de gav upp projektet helt. Sålde för lite pga ordet om hur buggigt det var osv spred sig ju som en löpeld. Gör om gör rätt kan man ju tycka...men jag gillade det efter de patchat klart det även om det inte alls låg på trilogins nivå. Men det hade potential om de fått bygga vidare och släppt de tänkta expansionerna, och sen på det då om de gjort en ordentlig, polerad uppföljare kunde det blivit grymt.

Men hatet osv gjorde att EA drog ur kontakten helt. Riktigt synd och där anser jag att fans och folk inom gaming communityn enbart skadade sig själva. Vi gick inte ut ett skit av det, bara ett stort jävla hopp till de till slut börjar utveckla en helt ny berättelse igen....yay....

Men nytt är ju under utveckling nu och de lär inte göra samma misstag igen förhoppningsvis. Lärt sig sin läxa. Är väl 3-5 år bort dock antar jag men nu vet jag att något är på G iaf. Tidigare var man ju rädd att det skulle ta något årtionde innan nästa spel liksom...men verkar bli projektet efter Dragon age 4 kanske? Längtar oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Beros helt på genre tycker jag.

Min Lista (i ingen särskild ordning);
Storyline: KotOR
Äventyr: Baldurs Gate 2
Hack n Slash: Diablo 2
Mörk humor: Planescape Torment
Open World: Elder Scrolls: Skyrim

Du har med mina favoriter men jag skulle vilja ha med Fallout 2 och Mass Effect 1/2 på listan också 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dark souls 1/3 utan tveckan. Det är inte många spel som själva har startat en egen genre(souls like) och blivit ett sådant fenomen som Dark souls vart. Witcher 3's populäritet kommer nog närmst tror jag för tillfället vilket också vart en av mina favoriter efter min första playthrough för några veckor sedan.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Final Fantasy IX.

Härlig medeltida spelvärld med färgglada karaktärer som trots det inte känns stereotypa. Storyn tar många vändningar och man får besöka en uppsjö fantastiska platser.

Musiken är i en klass för sig och toppas inte av något annat spel eller någon film heller för den delen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Svårt att säga vilket som är absolut bäst. Men min top 5 utan någon speciell rangordning:

  • The Elder Scrolls 3: Morrowind

  • Final Fantasy VII

  • Skies of Arcadia

  • Risen 1

  • Diablo 1

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Knights of the old republic (Kotor) har en story man lätt skulle kunna skapa en film av, Witcher 3 och Diablo 2 Lord of Destruction!

Permalänk
Avstängd

Inte en enda som sagt Kotor 2 istället för ettan.

Det korrekta svaret är väl Planescape Torment tror jag. Sen är jag svag för Jade Empire faktiskt, det sista riktigt bra spelet Bioware gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KotOR
Ultima VIII
Fallout New Vegas.
FF VII
Might and Magic (Minns inte vilken del)

Permalänk
Medlem

För mig är det Knights of the old Republic, hands down. Spelar dom fortfarande regelbundet och hittar nya saker <3

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att Chrono trigger ligger mig närmast hjärtat men fan vilken lista man kan göra.
Final Fantasy VI och IX är enligt mig seriens absoluta höjdpunkter i en serie med nästan bara bra spel.
Fallout 1 och New Vegas är riktigt bra enligt mig (nej jag har inte kört 2an tyvärr).
Secret of mana + Trials of mana är fantastiska.
Terranigma har nog fan en av de bästa historierna i ett spel någonsin.
Och så går det bara vidare.