Asus ROG Theta - köpvärt?

Permalänk
Medlem

Asus ROG Theta - köpvärt?

Jag blir grymt frestad att köpa det här:

https://www.webhallen.com/se/product/312419-Asus-ROG-Theta-7-...

Finns en del reviews uppe redan som är positiva, tex
https://www.google.com/amp/s/www.ljudochbild.se/test/horlurar...

Jag köpte dock ett "äkta" surround headset för ett antal år sedan och det var rätt skräpigt (i en klart lägre prisklass dock). Är det någon som skaffat det redan och kan dela med sig av sina erfarenheter? Har du Sony XM3 och kan berätta hur den står sig ljudmässigt mot den är det en extra bonus

Permalänk
Medlem

Ger inte mycket för L&Bs recension. Inte heller så imponerad, ok den har "8 drivrutiner", och?

Får spasmer när jag läser "virtuellt 7.1" i hörlurar.

AI-driven mick...... cringe.

Massa lightning.

Googlar jag asus rog theta review får jag förvånansvärt lite gällande denna.

Skulle absolut inte köpt den utan mycket fler recensioner som prisar den, den osar ju bara "G4M3-1337" skräp där ljudkvalitén inte når över 1 500 kr strecket (om ens det) och resten är bara premium betalning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

I den prisklassen hade jag kikat in på Sennheisers utbud.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

ok den har 8 drivrutiner, och?

Åtta drivrutiner för ett headset, låter jobbigt för Windows att arbeta med.

Antar att du menar att den har åtta högtalare?
Håller nog med dig, utan att ha lyssnat på just denna lur så känns det överprisat.

Köp ett par riktigt bra stereolurar och modmic eller liknande.
Vill man sedan ha extra "effekter" eller surround så finns det rätt bra mjukvara som simulerar detta.

Vill man ha belysning så har Kjell säkert nåt man kan klistra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Åtta drivrutiner för ett headset, låter jobbigt för Windows att arbeta med.

Antar att du menar att den har åtta högtalare?
Håller nog med dig, utan att ha lyssnat på just denna lur så känns det överprisat.

Köp ett par riktigt bra stereolurar och modmic eller liknande.
Vill man sedan ha extra "effekter" eller surround så finns det rätt bra mjukvara som simulerar detta.

Vill man ha belysning så har Kjell säkert nåt man kan klistra på.

Nej, jag menar seriöst 8 drivrutiner.....

Citerat från webhallen-länken:

"ROG Theta 7.1 är ett premium-7.1-headset för surroundljud som har 8 separata Essence-drivrutiner tillsammans med kraftfull virtuell bas för exakt positionering och sensationellt ljud."

Jag måste nog vara tydligare i min sarkasm

Utan att ha lyssnat på dessa så kommer jag ändå sticka ut hakan och hävda att t.ex. Sennheisers Game One är bättre, för halva priset.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Sannolikt felöversatt från engelskans speaker driver. Tror det ska heta högtalarelement på svenska. Så går det när man använder Google Translate istället för en riktig översättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ger inte mycket för L&Bs recension. Inte heller så imponerad, ok den har "8 drivrutiner", och?

Får spasmer när jag läser "virtuellt 7.1" i hörlurar.

AI-driven mick...... cringe.

Massa lightning.

Googlar jag asus rog theta review får jag förvånansvärt lite gällande denna.

Skulle absolut inte köpt den utan mycket fler recensioner som prisar den, den osar ju bara "G4M3-1337" skräp där ljudkvalitén inte når över 1 500 kr strecket (om ens det) och resten är bara premium betalning.

Om man läser på lite mer så står det att varje hörlur har 3 positionella högtalarelement och ett baselement. Dvs. om de har gjort ett bra jobb så får man potentiellt surround-ljud i iallafall 2 dimensioner. En annan svensk review är också nöjd med ljudet men "ai-micken" är tydligen inget särskilt.

Jag är också skeptisk, om än inte lika mycket som du, men det är därför jag skulle vilja ha lite förstahands-erfarenhet från någon annan Sweclockare. Snart dags att köpa nya datorhörlurar, och har ASUS faktiskt lyckats med tekniken så är dessa klart intressanta för förstapersonsspel.

Permalänk
Medlem

Kika på en recension från någon som kanske kan saken över kollektivet som är garanterat dum i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om man läser på lite mer så står det att varje hörlur har 3 positionella högtalarelement och ett baselement. Dvs. om de har gjort ett bra jobb så får man potentiellt surround-ljud i iallafall 2 dimensioner. En annan svensk review är också nöjd med ljudet men "ai-micken" är tydligen inget särskilt.

Jag är också skeptisk, om än inte lika mycket som du, men det är därför jag skulle vilja ha lite förstahands-erfarenhet från någon annan Sweclockare. Snart dags att köpa nya datorhörlurar, och har ASUS faktiskt lyckats med tekniken så är dessa klart intressanta för förstapersonsspel.

rekommenderar att du kollar på gamla bevisade tillverkare såsom Sennheiser, AudioTechnica, Astro. För 3000 kr kommer du långt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har själv asus strix 7.1 med många element i varje lur och tycker ljudet är BRA.
Sen får jag ju tyvärr leva med att ha slutsteget på utsidan som de nu har byggt in i luren.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti