PS4 - Kompletterande fläktar i tv-bänk

Permalänk
Medlem

PS4 - Kompletterande fläktar i tv-bänk

Halloj!

Någon som har erfarenhet av att ha PS4 i en stängd mediabänk? Funderar på hur stor värmeutvecklingen blir och om man borde ha kompletterande fläktar? Har någon här i sådana fall tips på fläktar.
Tänker spontant att man skulle vilja ha USB-drivna och allra helst där man kan justera ned hastigheten.

Sätter man fläkten direkt i en av PS4-utgångarna så får man ju även funktionen att fläkten endast är igång när PS4 är igång iofs.

Permalänk
Medlem

Beror nog på hur du ställt in PS4'an, portarna kan ju användas för laddning även när den är avstängd, isåfall bör fläktarna drivas med.

Jag lämnade alltid dörren öppen när jag använde PS4'an när jag hade det i en stängd bänk, det blev en del värme ändå. Testade aldrig med dörren stängd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en väldigt ambitiös konstruktion för min PS3. Byggde om TV-bänken och satte in ljuddämpande mattor på insidan, luftkanaler och tysta chassifläktar som drevs från eluttaget.

Men i slutändan blev utrymmet lite för trångt och isolerat för all värme och de två 120-mm fläktarna orkade inte cirkulera luften tillräckligt snabbt. Visst kunde jag öka hastigheten på fläktarna men då började det närma sig ungefär plus minus noll totalt sett i ljudnivå. Lade inte mer tid på det bygget sen pga flytt.

Ska du bygga nåt så underskatta inte hur mycket värme som behöver flyttas ifall utrymmet inte får någon naturlig luftcirkulation, hellre en (stor och tyst) fläkt extra än en för lite.

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp en ps4 i ett skåp, det går att lira stängt men fläktarna går på högvarv och den blir extremt varm. Kör alltid med öppet skåp pga detta, fläktarna låter knappt och den är mer ljummen än varm.

Skulle inte rekommendera att köra den instängd men den bör överleva, men dumt att riskera att den blir överhettad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

jag har min ps4 i tvbänken, den har luftintag på undersidan samt öppningar uppe i bakkant.. har inga indikationer på att det skulle vara för varmt för den.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag gjorde en väldigt ambitiös konstruktion för min PS3. Byggde om TV-bänken och satte in ljuddämpande mattor på insidan, luftkanaler och tysta chassifläktar som drevs från eluttaget.

Men i slutändan blev utrymmet lite för trångt och isolerat för all värme och de två 120-mm fläktarna orkade inte cirkulera luften tillräckligt snabbt. Visst kunde jag öka hastigheten på fläktarna men då började det närma sig ungefär plus minus noll totalt sett i ljudnivå. Lade inte mer tid på det bygget sen pga flytt.

Ska du bygga nåt så underskatta inte hur mycket värme som behöver flyttas ifall utrymmet inte får någon naturlig luftcirkulation, hellre en (stor och tyst) fläkt extra än en för lite.

Intressant, vilka fläktar kopplade du till eluttaget och hur?

Gällande luftcirkulationen är det kanske ok(?). Skåpet vi tänkt oss har ganska stora avlånga hål på baksidan och luckorna är i genomsläpplig rotting.

Med det sagt tror jag fasen ps4 behöver all hjälp den kan få, för jäklar vad den surrar igång även utanför skåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KÖP
1. https://www.bauhaus.se/bankgaller-60x400mm-aluminium?gclid=Cj...

2. 120mm noctua fläktar eller nåt

3. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/spanningso...

4. galler samt ev dammfilter av tunnare modell så det inte blir för tjockt

5. sprejfärg för att matcha bänkgallret med din bänk

UTFÖRANDE
1. Sprejmåla gallret och låt den torka 12 h

2. Gör hål i bänkens ovansida för som matchar bänkgallrets storlek, börja med att göra hål med borr eller hålsåg och sen sticksåga

3. Testa gallret så att det sitter bra. Slipa kanterna om det inte går in, har du gjort hålet lite för stort, använd smältlim (limpistol) för att fylla ut mellanrummet. Låt limmet torka/kylas ned innan du monterar dit gallret.

4. Gör hål för 120mm fläkten på undersidan av bänken. Det ska vara lite mindre än fläkten så att du kan skruva fast den.

5. 120mm fläkten monteras på undersidan av bänken. Se till att den blåser IN TILL SKÅPET. Känn på bänkgallret om du känner blås. (Jag hade kalluftsdrag som passerade bänken och passade på att utnyttja kalla luften där.)

6. Dammfiltret och gallret monteras antagligen under bänken eller i skåpet beroende på vad du önskar, har du barn bör fläkten monteras i skåpet och gallret utanför. Har du inga barn eller djur, montera den utanför skåpet och gallret i skåpet.

7. Klipp stickkontakten och skala kabeln så att du kan koppla ihop dessa med dina 120mm fläktar.

Kör.
Alternativt använda PS4 USB.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misacsson:

Intressant, vilka fläktar kopplade du till eluttaget och hur?

Gällande luftcirkulationen är det kanske ok(?). Skåpet vi tänkt oss har ganska stora avlånga hål på baksidan och luckorna är i genomsläpplig rotting.

https://folkhemmet.com/images/zoom/700bl-38.jpg

Med det sagt tror jag fasen ps4 behöver all hjälp den kan få, för jäklar vad den surrar igång även utanför skåp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kopplade in fläktarna med typ en sån där nätadapter som @fecko länkade. Bara att skarva ihop kablarna.

Ja din bänk verkar ju ha rätt mycket lufthål så det går säkert bra. Min bänk var helt tät förutom luftkanalerna.