Datoruppgradering - Vad ska jag köpa?

Permalänk

Datoruppgradering - Vad ska jag köpa?

Tjena! Det är nog dags för mig att uppgradera min dator då jag inte uppgraderat den sedan Januari 2015 utöver mitt grafikkort.

Jag håller primärt på med videoredigering och musikskapande, vilket tar väldigt hårt på min dator i nuläget. Jag har just nu följande hårdvara;

CPU: Intel i7-4790K @ 4.00Ghz
GPU: ASUS GTX 1070Ti
PSU: Corsair 750W (kan ej exakta specifikationerna utantill men kan öppna datorn och kolla om det behövs)
RAM: Corsair 16GB DDR3 @ 1600Mhz (4x4)
SSD: Två st Samsung 860 EVO SATA 2.5" SSD 250GB (Totalt 500 GB)
HDD: 4Tb Seagate Expansion (Extern USB 3.0)

Bra CPU-kylare från Noctua och ett stort chassi från Fractal Design (inköpt innan datorn byggdes).

Jag redigerar ofta videor som är över en timme långa och materialet är oftast i 4K men sällan högre än det. Min dator har svårt att rendera bilderna i realtid och jag måste därför vänta i flera minuter för att se en "preview" av videon jag redigerar. Jag använder Adobe Premiere Pro CC.

Musikproduktionen är ännu mer problematisk i nuläget då det tar extremt lång tid för vissa VST-plugin (pluginfiler som innehåller olika instrument) att ladda in i minnet, i vissa fall som Cinematic Studio Strings så kan det ta upp till 15 minuter att ladda in. Detta är inte särskilt hållbart speciellt om jag har många ljudspår samtidigt. Att spela upp musiken i realtid i DAW:en är ännu svårare och går ibland inte alls utan att programmet hänger sig. Virtual Memory i Windows hjälper till viss del men tar upp dyrbart utrymme från mina två SSD-diskar.

Jag kör Windows 10 Home och är nöjd med det- jag har alltså inga planer att gå över till Mac OS.

Min budget till uppgradering ligger runt 10.000kr eller så. Jag har hört mycket bra om AMD Ryzen-processorerna, är det en sådan jag bör uppgradera till?

Tack på förhand!

Mvh
Henrik

Permalänk
Medlem

Vid 4K-redigering bör du köra 32GB RAM.

Permalänk

@SUMITOMO: Ser bra ut! Det är alltså Ryzen som gäller nu för tiden?

Permalänk
Medlem

@HenrikOfTheMountain: Helt klart för ditt användande. i9 9900K är något bättre i spel, enkeltrådig prestanda.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...