Microsoft släpper Edge i Chromium-skrud

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon99339:

Inga. Edge är mer till för företagskunder som använder standardmjukvara och inte installerar vad de vill, och har en policy inom företaget att alla ska använda samma browser.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då är det IE som gäller för det är ju den som MS har låst in otroligt många företag på genom sina tidigare beslut som gör det otroligt dyrt att byta webbläsare på företag som ofta behöver byta ut en massa annan programvara fört att kunna byta "interface" på programmen.
IE lär överleva 20 år till...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

@DasIch: Har fungerat nästan helt perfekt för mig sedan start.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@DasIch: Har fungerat nästan helt perfekt för mig sedan start.

Du lär vara rätt ensam om det i så fall. Det har varit mycket problem med Edge sedan start och det har liksom aldrig blivit bättre. Om du vill uppleva Edge i sitt esse är det bara köra mycket Facebook och Messenger.

Permalänk
Medlem

Uppe väldigt smidigt och lyckades installera de Chrometillägg jag använder utan problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Crap. Den kör samma inställning som Chrome, Vivaldi och de övriga Chromium-webbläsarna, och tillåter inte länkar till filutforskarmappar. Kommer förstöra flera funktioner på jobbets intranät. Hoppas man kan lösa det med någon enkel inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Så länge de inte har en seriös ambition att få bort det gamla så gör det här bara situationen värre. Väntar med att fira tills de tvingar bort folk från IE11.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa sättet att bli av med IE11 är att skapa sidor så att de inte fungerar med webbläsaren.

Då kommer den självdö.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuuFi:

Bästa sättet att bli av med IE11 är att skapa sidor så att de inte fungerar med webbläsaren.

Då kommer den självdö.

Nä nä, du skulle vara veta hur mycket (svindyra och svindyra att byta ut) program som behöver Active x.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare

Skoj!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Spännande, det trodde jag faktiskt att den skulle, men testade lite snabbt, båda öppnas upp utan extensions och samma 13 tabbar:

https://i.imgur.com/AxCDSsG.gif

Installationen från https://www.microsoft.com/en-us/edge ersätter din existerande Edge.

nice , då har de ändrat sig.

docs.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-sysupdate-windows-updates?fbclid=IwAR10rAnCx3DP-LTvY6FI9UdzEmhvSBzOzx_k76Qt2J9NMnjWKO5UB6kKZ6Y

stod innan att den gamla låg kvar, men det e ju nice

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Edge kanske har en bra grund men är tyvärr helt trasig som webläsare. Det är massor av sidor den inte kan hantera ordentligt utan ballar ur istället och sänker hela webläsaren. Sedan lanseringen har skiten funkat som en tidig beta.

Sedan lanseringen igår menar du då? För detta är inte gamla edge.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Nivity:

Den stödjer Netflix över 720p

There's an app for that.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är illavarslande att webbutvecklare utvecklar mot en browser istället för vad som faktiskt har blivit standardiserat hos W3C.

Skojar du eller? Man måste testa produkter mot verkligheter och inte mot någon idealisk specifikation. Anpassa med hacks för att olika renderers gör saker lite olika. Så att alla kan få upplevelsen, oavsett vilken browser som de använder.

Så fungerar världen. Tro inte att en kund accepterar "alltså, vi följer w3c-standarden, det är inte vårt fel att 50% av era kunder inte kan se sidan och vi tänker inte fixa det".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Crap. Den kör samma inställning som Chrome, Vivaldi och de övriga Chromium-webbläsarna, och tillåter inte länkar till filutforskarmappar. Kommer förstöra flera funktioner på jobbets intranät. Hoppas man kan lösa det med någon enkel inställning.

Har nog aldrig varit vettigt att man kunnat göra så...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Byter från Chrome ifall adblocken fungerar nu. Har fungerat uselt på gamla Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@DasIch: Har fungerat nästan helt perfekt för mig sedan start.

Fast byter inte MS ut till Chrome-kärnan just för att det är så mycket problem? Och de fick nog o lägger ner skiten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Blir inget Edge Chromium för mig som main browser iaf

https://i.imgur.com/lS7aGoC.png

Däremot fungerar netflix MYCKET bättre än i gamla Edge där det var fruktansvärd delay osv på klicka runt. Här fungerar det direkt.
Och det stödjer fortfarande 1080p+ vilket Chrome inte gör.

Jag blir lite nyfiken på varför man vill köra en webbläsare som administratör, är det någon funktionalitet som kräver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Sedan lanseringen igår menar du då? För detta är inte gamla edge.

Jag pratar om gamla Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag blir lite nyfiken på varför man vill köra en webbläsare som administratör, är det någon funktionalitet som kräver det?

Jag undrar detsamma. Verkar spontant som en extremt dålig idé.

Permalänk
Avstängd

Äntligen så kommer Edge bli snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag pratar om gamla Edge.

Testa nya då, för det är den som pratas om i den här tråden...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DasIch:

Jag pratar om gamla Edge.

Fast detta handlar ju om den nya Chromium-baserade. Helt annan motor. Renderar sidor (typ) som Chrome. Släpp det gamla! ("Kill it if you have to!")

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Feeku:

På vilket sätt är det gött att den öppna webben blir mer och mer centraliserad? Det är illavarslande att webbutvecklare utvecklar mot en browser istället för vad som faktiskt har blivit standardiserat hos W3C. EdgeHTML följde webbstandarden väl, men många hemsidor var ändå trasiga för att folk utvecklar mot Googles implementationer istället för en riktig standard. Detta resulterar i att standarden följer Googles implementation istället för tvärtom vilket ger Google enorm makt för webbens framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alltså... Jag tror nog kunderna skiter fullständigt i om du följer W3C-standarden om det inte fungerar som tänkt i webläsaren de själva använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Testa nya då, för det är den som pratas om i den här tråden...

Jag har kört den sedan betan kom ut. Vad jag och THB pratar om är gamla Edge.

Skrivet av Shudnawz:

Fast detta handlar ju om den nya Chromium-baserade. Helt annan motor. Renderar sidor (typ) som Chrome. Släpp det gamla! ("Kill it if you have to!")

Vad jag och THB pratar om är gamla Edge. Jag vet att nya är Chromium-baserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skojar du eller? Man måste testa produkter mot verkligheter och inte mot någon idealisk specifikation. Anpassa med hacks för att olika renderers gör saker lite olika. Så att alla kan få upplevelsen, oavsett vilken browser som de använder.

Så fungerar världen. Tro inte att en kund accepterar "alltså, vi följer w3c-standarden, det är inte vårt fel att 50% av era kunder inte kan se sidan och vi tänker inte fixa det".

Det är just det jag menar. Idag kodar de flesta mot Chromium och skiter i alla andra browsers. Då tror kunderna att det är alla andra browsers som är dåliga och byter till Chrome (vilket också är varför Google regelbundet har sönder sina hemsidor på andra browsers), trots att det är Chromium som är ursprunget till problemen.

Hade man däremot kodat mot standarden och tvingat Google att rätta sig in i ledet, så hade hemsidorna fungerat för fler människor. Och livet hade varit enklare som webbutvecklare.

Utveckla mot standarden men se till så att det fungerar på Chromium istället för att koda mot Chromium och rekommendera sina användare att byta till Chrome om de krånglar i firefox/safari etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag gillar den, men vad har den som Chrome eller Opera inte har?

Bättre utseende (smaksak såklart) samt en riktigt mycket bättre sida för inställningar, kan inte säga något om Opera men Chrome har riktigt kass sida för inställningar.

Permalänk
Medlem

CanalDigital GO fungerar inte för mig i standardutförande, fick lägga in en agentswitcher som det roligt nog bara fungerar om man ställer in den som gamla Edge.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag blir lite nyfiken på varför man vill köra en webbläsare som administratör, är det någon funktionalitet som kräver det?

Jag är inloggad som Administratör i Windows.
Dvs jag kör allt som administratör.

Första programmet någonsin som klagat på det, brukar snarare vara tvärtom om man inte skulle vara administratör.

Permalänk
Medlem

Fungerar rätt bra nu på Surface Pro X...

Permalänk
Medlem

Buffring av video (Netflix m.m.) fungerar inte super bra om man byter flik. När jag går tillbaka så laggar videon på olika sätt. Har varit så här i betan ett tag. Och nu i release versionen. Minns inte om det varit så från allra första början av betan.
Någon mer som märkt av detta?

Permalänk
Medlem

Nice, ännu mindre internet explorer vibbar när man ska ladda ner och installera chrome/firefox efter en installation