Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Optional

Permalänk
Medlem

Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Optional

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Highlights

Support For

  • Dragon Ball Z™: Kakarot

  • Vulkan®1.2

    • Product is conformant with the Vulkan® 1.2 Specification. Vulkan and the Vulkan logo are registered trademarks of the Khronos Group Inc.

Fixed Issues

  • Some UE4 based titles such as KovaaK 2.0: The Meta™, Tetris Effect™ and Snooker 19™ may fail to launch with Adrenalin 2020 edition software.

  • Some single display Radeon RX 5700 series graphics product system configurations may experience intermittent reboots when the system is left idle on desktop.

Known Issues

  • Radeon Anti-Lag enable and disable beep notifications may be played in error when individually pressing keys assigned to the hotkey.

  • The Radeon Software Overlay hotkey notification may sometimes be displayed during video playback in web browsers or launching some video player applications.

  • Integer Scaling option is not showing up or available on some Windows®7 system configurations.

  • Factory Reset install may keep previously configured Radeon Software game profiles. This can cause mismatch between global graphics settings and per profile settings.

  • Text overflow in some UI boxes or toast messages may be experienced in some language localizations.

  • Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep its previously set size when opened.

  • Some Vulkan® gaming applications may crash when performing a task switch with Radeon Image Sharpening enabled.

  • Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.

  • Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

  • A limited number of games such as Nioh™, Dead or Alive 6™, Dragon Quest Builders 2™ and Atelier Ryza™ may crash or fail to launch.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gick installera i Windows 10 och använda för surf, film mm.
Startade om datorn för att gå in i bios med black screen som följd, stängde av strömmen ett par sekunder och provade starta datorn igen och nu fungerade det utan black screen. Fortfarande buggar men verkar lovande.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Startade om datorn för att gå in i bios med black screen som följd, stängde av strömmen ett par sekunder och provade starta datorn igen och nu fungerade det utan black screen. Fortfarande buggar men verkar lovande.

Känns som om att det är något annat än drivrutinen som spökar i så fall, om du får svartskärm före OS och drivrutin laddats.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Löser alltså inte detta problem: Reddit: 5700XT on Adrenaline 2020 after getting awoken from sleep mode

Tyckte sammanträffandet var lite komiskt...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Bael: Någon som vet om denna mjukvara fixar battlefield 4 och 5 så dom inte längre crashar får gärna höra av sig.
Tack på förhand

Permalänk

Får vi se om det är 5:e gången gilt för att Battlefield V ska funka.

Permalänk

@Axel95: Vilken drivrutin sitter du på nu? Jag fick backa till november release 19.11.3 varje gång efter AMD har släppt drivrutin. Alla får BFV att crasha, nu har jag inte hunnit pröva denna, men ser inget i change log som skulle vara ändrat för att det ska fungera =/

Permalänk
Medlem

Om ni bara installerar drivrutinen då? Skiter i mjukvaran.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@broderbluff: okej. senaste drivrutinen jag använde var 20.1.1. Har inte provat senare.

Permalänk
Medlem

Jag kör 19.9.2 fortfarande, den är klippstabil. Jag har lärt mig att ligga ett halvår efter när det gäller drivrutiner om det inte rör sig om en kritisk fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag kör 19.9.2 fortfarande, den är klippstabil. Jag har lärt mig att ligga ett halvår efter när det gäller drivrutiner om det inte rör sig om en kritisk fix.

Det är smart att göra det oavsett vad en har för grafikkort. Jag använde en drivrutin nästan ett år till mitt 1070.
För nvidia var verkligen helt ute o reste med sina drivrutiner. Läste på deras forum dagligen och fick verkligen inte lust att köra in nyare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Det är smart att göra det oavsett vad en har för grafikkort. Jag använde en drivrutin nästan ett år till mitt 1070.
För nvidia var verkligen helt ute o reste med sina drivrutiner. Läste på deras forum dagligen och fick verkligen inte lust att köra in nyare.

Lustigt – med GTX 1070 som jag körde tidigare installerade jag alltid senaste drivrutinen och hade inga problem. Nu med RX 5700 XT däremot… Ack. I går frös datorn när jag hade YouTube uppe och stänge Steam från ”system tray” och jag har vid flera tillfällen av spelande fått svart skärm helt plötsligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Lustigt – med GTX 1070 som jag körde tidigare installerade jag alltid senaste drivrutinen och hade inga problem. Nu med RX 5700 XT däremot… Ack. I går frös datorn när jag hade YouTube uppe och stänge Steam från ”system tray” och jag har vid flera tillfällen av spelande fått svart skärm helt plötsligt.

Märkligt när jag hade "mina" 1070Ti/R9 390 uppdaterade jag drivrutinerna hela tiden, med mitt RX 5700 gör jag samma sak - inga problem, än så länge får jag nog tillägga!

Har steam/Epic/gog/Origin igång i trayn. Kör med både Afterburner samt GPU-Z i gång när jag spelar men spelar iofs. bara 2st spel nämligen Unreal Tournament samt Quake Champions.

Har provat med 3st billiga HDMI kablar eftersom jag läst att kabeln kan ställa till det, dessa kablar är en jula high speed noname 2m kabel, 1st Biltema "flat" kabel 1m & till sist en Biltema 4k kabel 2m. Alla fungerar utan problem.

Skulle vara intressant om dom som har problem med exempelvis att skärmen plötsligt blir svart om dom kör med dp då provar med HDMI istället om problemet kvarstår då? Sen kan man börja leta efter andra gemensamma nämnare etc. mm. osv. Eller detta har redan blivit gjort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Märkligt när jag hade "mina" 1070Ti/R9 390 uppdaterade jag drivrutinerna hela tiden, med mitt RX 5700 gör jag samma sak - inga problem, än så länge får jag nog tillägga!

Har steam/Epic/gog/Origin igång i trayn. Kör med både Afterburner samt GPU-Z i gång när jag spelar men spelar iofs. bara 2st spel nämligen Unreal Tournament samt Quake Champions.

Har provat med 3st billiga HDMI kablar eftersom jag läst att kabeln kan ställa till det, dessa kablar är en jula high speed noname 2m kabel, 1st Biltema "flat" kabel 1m & till sist en Biltema 4k kabel 2m. Alla fungerar utan problem.

Skulle vara intressant om dom som har problem med exempelvis att skärmen plötsligt blir svart om dom kör med dp då provar med HDMI istället om problemet kvarstår då? Sen kan man börja leta efter andra gemensamma nämnare etc. mm. osv. Eller detta har redan blivit gjort?

Toppen att det funkar stabilt för dig! Du har rätt i att det vore bra att försöka ringa in problemet och hitta en eller några gemensamma nämnare. Finns ju en väldig massa parametrar så svårt att komma fram till vilken eller vilka det är som ställer till det. Jag kör med en adapter från DisplayPort till DVI (har en skärm som enbart har DVI), så skulle kunna försöka med HDMI till DVI på något vis. Vad jag däremot läst på internet så verkar även de som kör över HDMI ha problem.

Det är alltså ett av AMD känt fenomen:

Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Highlights

Kör även MacOS på samma dator och skärm och där hag jag haft noll stabilitetsproblem med RX 5700 XT-kortet, så det borde inte vara något med själva hårdvaran även om det så klart skulle kunna vara att några grafikrelaterade saker görs annorlunda i Windows och därför uppstår bara där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Känns som om att det är något annat än drivrutinen som spökar i så fall, om du får svartskärm före OS och drivrutin laddats.

Tja kanske det? Jag börjar åtminstone och bli rätt less på att återställa bioset för att få igång grafikkortet.
Vad som talar emot hårdvarufel är att allt fungerade klockrent fram tills december drivrutinerna testades i Windows 10, men fortsätter det att vara problem så kommer det hära kortet att åka i "någons" soptunna inom en rätt snar framtid..

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

@Jallee: Man blir lite nyfiken, du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator men med kabeln samt skärmen du har nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Jallee: Man blir lite nyfiken, du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator men med kabeln samt skärmen du har nu?

Jo det är precis det jag tänkt göra i helgen, förhoppningsvis har jag söndagskvällen fri för en test.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

@broderbluff: senaste jag körde med var 20.1.1 inte provat sedan dess

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Jag kör med en biltema HDMI till DVI kabel till en skärm som jag har när jag har datorer hemma för ominstallation &/eller uppgradering.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/dvi-ka...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

@star-affinity: Jag kör med en biltema HDMI till DVI kabel till en skärm som jag har när jag har datorer hemma för ominstallation &/eller uppgradering.

https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/bildkablar/dvi-ka...

OK.
En tanke som slog mig var att problemet kanske bara uppkommer efter att en dator legat i vila? Menar alltså inte att kraschen behöver hända direkt i samband med vila men att datorn har varit i vila sedan den startades om/upp.

Nu har jag stängt av att datorn automatiskt går i vila och efter en hel del testande nu under kvällen har allt hållit sig stabilt. Eller kan du ha din dator i vila och sen väcka den och allt håller sig stabilt även efter det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Om du tänker på strömsparläge så har jag inget problem med det!

Så du har avaktiverat att datorn går ner i strömsparläge men låter skärmen stängas av?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Jo det är precis det jag tänkt göra i helgen, förhoppningsvis har jag söndagskvällen fri för en test.

Tvivelaktigt kort.. Provade det i ett annat X570 system och det uppträdde lika illa där. Förhoppningsvis åker det i soptunnan hos återförsäljaren nu.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Skrivet av Bael:

@star-affinity: Om du tänker på strömsparläge så har jag inget problem med det!

Så du har avaktiverat att datorn går ner i strömsparläge men låter skärmen stängas av?

Ursäkta om jag var otydlig, men exakt så.

Gamla kontrollpanelen:
Put the computer to sleep: Never

Nya i Windows 10:
When plugged in, PC goes to sleep after: Never

Men skärmen får vila. Vill absolut att datorn ska gå i vila automatiskt, men tänkte det var värt att testa och se och under hela kvällen i går höll allt sig stabilt. Men du kan alltså låta datorn gå i vila efter en viss tid med inställningen där och väcka den och sen funkar allt stabilt även efter det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Tvivelaktigt kort.. Provade det i ett annat X570 system och det uppträdde lika illa där. Förhoppningsvis åker det i soptunnan hos återförsäljaren nu.

Ok, hoppades på att du hade möjlighet att testa det med ett annat chipset!?

Skrivet av star-affinity:

Ursäkta om jag var otydlig, men exakt så.

Gamla kontrollpanelen:
Put the computer to sleep: Never

Nya i Windows 10:
When plugged in, PC goes to sleep after: Never

Men skärmen får vila. Vill absolut att datorn ska gå i vila automatiskt, men tänkte det var värt att testa och se och under hela kvällen i går höll allt sig stabilt. Men du kan alltså låta datorn gå i vila efter en viss tid med inställningen där och väcka den och sen funkar allt stabilt även efter det?

Inte du som är otydlig snarare jag som inte har bra läsförståelse.

Nej, jag har inget problem med att väcka datorn från vila, provat 3ggr inget problem har dock inte spelat i dag (har en problematik med huvudvärk) har dock kört bänktester såsom Super position, bänktestet i Shadow of the Tomb Raider samt Cryengines Neon Noir Ray Tracing benchmark.. Hade MSI Afterburner i gång under samtliga test- resultat, inget problem.

Testade i går kväll med en annan skärm kopplat med en Biltema 2m 4k ^^ hdmi kabel till en hdmi skarvkontakt sen vidare till skärmen genom biltemas 1,5m hdmi till dvi. Skärmen är en benq G2222 HDL 21,5" 1920x1080 TN skärm 5ms.. spelade UT 5 matcher mot botar samt 3 matcher quake champions mot botar detta i ett förmodligen meningslöst sätt att provocera på något sätt - allt fungerade utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Inte du som är otydlig snarare jag som inte har bra läsförståelse.

Hehe, lugnt.

Skrivet av Bael:

Nej, jag har inget problem med att väcka datorn från vila, provat 3ggr inget problem har dock inte spelat i dag (har en problematik med huvudvärk) har dock kört bänktester såsom Super position, bänktestet i Shadow of the Tomb Raider samt Cryengines Neon Noir Ray Tracing benchmark.. Hade MSI Afterburner i gång under samtliga test- resultat, inget problem.

Testade i går kväll med en annan skärm kopplat med en Biltema 2m 4k ^^ hdmi kabel till en hdmi skarvkontakt sen vidare till skärmen genom biltemas 1,5m hdmi till dvi. Skärmen är en benq G2222 HDL 21,5" 1920x1080 TN skärm 5ms.. spelade UT 5 matcher mot botar samt 3 matcher quake champions mot botar detta i ett förmodligen meningslöst sätt att provocera på något sätt - allt fungerade utan problem.

Menar alltså inte att problemet uppkommer direkt efter vila, utan att det är att datorn varit i vila som gör att problemet senare uppkommer. Men nu har det funkat stabilt för mig även om datorn varit i vila och väckts flera gånger. Har dock varit manuell vila och inte vila som Windows automatiskt aktiverat efter viss tid. Hursomhelst, har du "In-Game Overlay" avaktiverat ? Det har jag nu också, vissa snackar om att det är det skulle påverka stabiliteten. Hmm...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ok, hoppades på att du hade möjlighet att testa det med ett annat chipset!?

Tyvärr har inget annat tillgängligt längre och ska jag lägga ner mer tid på det där kortet får någon börja betala mig..

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

Kanske jag som har missat något men varför kan man inte ha på Anti-Lag, Radeon Chill, Radeon Boost samt Radeon bildskärpning samtidigt jämfört med äldre drivrutiner? Samt varför finns det inte längre kvar där man kunde ställa in fps:en? Som jag har förstått som ska Chill ha det inbyggt men när jag ställde in genom den så smed spelet inge vidare. Visserligen har jag bara provat det på i LoL.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hehe, lugnt.

Menar alltså inte att problemet uppkommer direkt efter vila, utan att det är att datorn varit i vila som gör att problemet senare uppkommer. Men nu har det funkat stabilt för mig även om datorn varit i vila och väckts flera gånger. Har dock varit manuell vila och inte vila som Windows automatiskt aktiverat efter viss tid. Hursomhelst, har du "In-Game Overlay" avaktiverat ? Det har jag nu också, vissa snackar om att det är det skulle påverka stabiliteten. Hmm...

Ja jag har "in game overlay" aktiverat, dock har jag upptäckt en sak & efter att ha väckt datorn från vila (stått över natten) så vill minneshastigheten på grafikkortet inte gå över 1000MHz när jag spelar har provat har använda mig av både msi afterburner & AMD´s eget verktyg för att kontrollera det, efter omstart av datorn så får jag 1750MHz på minnena! Så frågan är om någon annan har samma problematik?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Ja jag har "in game overlay" aktiverat, dock har jag upptäckt en sak & efter att ha väckt datorn från vila (stått över natten) så vill minneshastigheten på grafikkortet inte gå över 1000MHz när jag spelar har provat har använda mig av både msi afterburner & AMD´s eget verktyg för att kontrollera det, efter omstart av datorn så får jag 1750MHz på minnena! Så frågan är om någon annan har samma problematik?

Nu fick jag svart skärm igen efter cirka en timme LEGO Batman 3 med min son. Detta med datorn nystartad i Windows (alltså ej från viloläge) och med Firefox och Discord i bakgrunden (två program som AMD tipsar att det eventuellt hjälper att stänga av, så borde kanske ha gjort det). Suck…

Ska se om jag vid tillfälle kan se hur det ser ut gällande minnena hos mig efter vila.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Råkade bara "springa" på detta, sista inlägget! https://community.amd.com/thread/243769

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless