PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Det finns ju numera en hel del olika sätt att prenumerera på PC-spel, med allt ifrån månatliga blandpaket i Humble Bundle Monthly till mer utgivarspecifika varianter i form av EA:s Origin Access och Ubisofts Uplay+. Den tjänst som fått mest uppmärksamhet den senaste tiden, och som jag personligen fastnat stenhårt för, är dock Microsofts Game Pass for PC som introducerades på förra årets E3-mässa och just nu är i öppen beta.

Under tiden som tjänsten är i betafasen ligger månadskostnaden på 45 kr (just nu får man de tre första månaderna för 10 kr) och utöver merparten av Microsofts förstapartstitlar får man även tillgång till en hel del andra intressanta spel från massa olika studios och utgivare. Nedan är en lista på några av de större titlarna, utan någon speciell ornding, man får tillgång till.

  • Metro Exodus

  • Gears 5

  • Forza Horizon 4

  • Subnautica

  • The Outer Worlds

  • RAGE 2

  • Halo: The Master Chief Collection

  • Middle-earth: Shadow of War

  • Hellblade: Senua's Sacrifice

  • Dishonored 2

  • Prey

  • Wolfenstein II

  • Sea of Thieves

I skrivande stund finns det 177 spel i biblioteket, där dessa sträcker sig från AAA-titlar till betydligt mindre indieskapelser. Varje månad läggs det även till nya spel, men då det rör sig om en prenumerationstjänst a la Netflix kommer det på sikt även att försvinna titlar – något som innebär att tjänsten aldrig kan ersätta ett vanligt spelbibliotek fullt ut. Något annat som är lite tråkigt är att PC-tjänsten inte är i paritet med konsolvarianten, där den sistnämnda har betydligt fler spel i biblioteket.

Själva klienten är inte heller superpolerad, utan buggar ur ganska ofta (speciellt när man ska installera ett nytt spel). Nu är den visserligen i "beta", men någon gång måste väl ändå Microsoft lära sig hur man bygger en ordentlig butiksfront för spel och mjukvara? Lyckligtvis uppdateras den ganska ofta, så med lite flyt blir det bra till slut.

Är det någon annan som använder Xbox Game Pass for PC, och vad tycker ni i såna fall om det? Bjussa gärna på speltips om det är någon speciellt ni fått upp ögonen på i biblioteket!

2021-12-10: Xbox Game Pass for PC heter numera PC Game Pass. Rubriken på tråden har ändrats för att reflektera detta.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag håller med. När nästa generation kommer så kan det bli riktigt intressant eftersom Microsoft dessutom har sagt att alla XBOX-unika titlar även ska komma till PC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Speciellt bra är gamepass ultimate om du har både Xbox one och PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Körde det lite med Gears 5 och tyckte att det funkade ganska bra. Lite meck med olika appar för Xbox-funktionalitet men funkade till slut ganska bra.

Permalänk

Riktigt prisvärt! Har spelat en del Forza Horizon 4 och även andra spel som förvisso inte var gratis men kraftigt rabatterade om man har Game Pass.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Inget spikat datum ännu, men det ser ut som att januari kommer att bjuda på två nya spel till Game Pass PC. Utmärkta FTL (vilket säkert många äger redan) samt Frostpunk, där jag har varit sugen på att spela det sistnämnda väldigt längre.

Permalänk
Medlem

Om spelen finns till PC också, separeras achievements då också som på gamla Games for Windows Live?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tycker game pass har riktigt bra pris men tyvärr finns det inga spel i biblioteket som lockar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det någon annan som använder Xbox Game Pass for PC, och vad tycker ni i såna fall om det? Bjussa gärna på speltips om det är någon speciellt ni fått upp ögonen på i biblioteket!

Fixade Ultimate-versionen när de hade 10 kr rean och godtog redan betald tid för Xbox Live/Gold. Köpte de billigaste presentkorten jag kom över och fick i slutändan ~2½ år av Ultimate för ~700 kr.

Har än så länge känts klart värt den investeringen. Förvånas över hur många AAA-titlar de ändå har inkluderat och hur snabbt många dyker upp i biblioteket. Nu när Pyttemjuk dessutom har börjat köpa upp flera bra utvecklare så känns det som att den här tjänsten kommer ha mycket godis att bjuda på framöver.

(Funderar även på att ge Playstations motsvarighet en chans, eftersom jag missat flera exklusiva titlar som jag verkligen suktar efter att få pröva (The Last of Us, God of War, Detroit: Become Human, Metal Gear-serien, LittleBigPlanet o.s.v.). Vet dock inte hur pass bra den funkar om man inte har en PS4:a utan bara kör PC eller ens vilka titlar som är med i deras utbud.

Aftonclockers har sökt @Loevet för en kommentar.)

Skrivet av JonasT:

https://news.xbox.com/en-us/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/PC_TW_Coming_Soon_1.1_JPG.jpg?w=1200

Inget spikat datum ännu, men det ser ut som att januari kommer att bjuda på två nya spel till Game Pass PC. Utmärkta FTL (vilket säkert många äger redan) samt Frostpunk, där jag har varit sugen på att spela det sistnämnda väldigt längre.

Grymt sugen på Frostpunk. Gillade verkligen This War of Mine så har förtroende för utvecklaren. Men den här genren kan ju suga upp så sjukt mycket av ens tid... vågar inte riktigt börja

Skrivet av Vangen:

Om spelen finns till PC också, separeras achievements då också som på gamla Games for Windows Live?

Nej, de är gemensamma och synkas till ditt Xbox Live-konto. I varje fall fungerade det så för mig när jag grindade 100% i The Outer Worlds på PC. Loggade in på krysslådan efteråt och såg att jag hade 100% achievement där också.

Däremot fungerar inte achivements för samtliga titlar. Hittade ett par som hade achievements till Xbox men som saknade dito till PC. Så lite skumt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om spelen finns till PC också, separeras achievements då också som på gamla Games for Windows Live?

Det finns tre fall,
Inga achievements
Separata achievements
Samma achievements

I det sista fallet är det ofta ett Microsoftpublicerat spel (gäller säkert outer world's)
där man har 'play anywhere', dvs du kan köpa spelet och spela både på och och Xbox

De flesta oberoende vill så klart sälja en licens på PC och en på Xbox,
då separeras automatiskt titlarna.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av serdyllon:

Nej, de är gemensamma och synkas till ditt Xbox Live-konto. I varje fall fungerade det så för mig när jag grindade 100% i The Outer Worlds på PC. Loggade in på krysslådan efteråt och såg att jag hade 100% achievement där också.

Däremot fungerar inte achivements för samtliga titlar. Hittade ett par som hade achievements till Xbox men som saknade dito till PC. Så lite skumt är det.

Precis så är det, vissa titlar har achivements menads andra inte har det - även om samma titel finns till både Xbox och PC. Two Brothers är ett sådant exempel, utmärkelser på krysslådan med en PC.

Dock så såg jag häromdagen att de lagt in en liten filter funktion, så är du inne på Forza Horizon 4 i butiken så står det typ ”flerspelare, xbox achivements, osv”
Har för mig kan kunde klicka på just xbox utmärkelser texten och få upp alla som hade det då? 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blev ett överraskningstillskott till Game Pass PC i form av den pixeldoftande RPG-titeln Children of Morta. Har inte testat det själv men verkar ligga rätt fint till betygmässigt!

Permalänk
Avstängd

Hade det en månad och körde igenom nya Gears, riktigt prisvärt.

Nu blir det köp direkt i ett par månader till när jag såg Halo MCC <3 Det ska spelas igenom, alla spel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

det jag inte riktigt gillar med game pass for pc är att man inte kan dela kontot till andra på samma pc.

på xbox räcker det ju att jag har installerat ett game pass spel, sen kan damen logga in på sin profil och spela det spelet.

tyvärr kan inte jag på min pc logga in som mig, installera ett spel, som sedan damen kan spela när hon är inloggad som sig själv

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Bra att det finns men jag köper hellre mina spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kört det sedan oktober då man fick en månad för 10 SEK och 3 månader till från CPU:n jag köpte, måste säga att det är den sämsta prenumerationstjänsten av alla tillgängliga.

Jobbigt att man tvingas till senaste builden av Windows även om spelen i sig inte behöver det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Kört det sedan oktober då man fick en månad för 10 SEK och 3 månader till från CPU:n jag köpte, måste säga att det är den sämsta prenumerationstjänsten av alla tillgängliga.

Jobbigt att man tvingas till senaste builden av Windows även om spelen i sig inte behöver det.

Inte många som har testat alla prenumerationstjänster som finns tillgängliga, det är bra jobbat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte många som har testat alla prenumerationstjänster som finns tillgängliga, det är bra jobbat.

Finns totalt 3 värt att nämna för PC ( vilket tråden handlar om )... 4 med Stadia men det är knappast samma sak då man strömmar spelen.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på så snart det var tillgængligt. Har spelat mest Outer Worlds, Tyranny (WOW vilket bra spel det var!) men också riktigt mycket Stellaris. Hearts of Iron IV hadde jag ju sedan tidigare då det ær mitt absoluta favoritspel, men Game Pass har ju massor av Paradox-titlar inne - Imperator Rome, Cities etc - som frestar.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag slängde iväg 10 kr för 3 månader så får vi se om det är något att hänga i granen.
Det finns några spel i listan som jag har varit intresserad av att testa så jag får tacka för tipset!

Permalänk
Keeper of Traditions

Har använt det ett tag och är grymt nöjd. Hoppade också på när det var billigt att uppgradera sin prenumeration till Ultimate.

Har sparat en hel del pengar genom att inte behöva köpa spel som jag sen tröttnat på ganska snabbt, typ senaste Metro.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Jag älskar tjänsten. Speciellt den för PC men även "originalet" till Xbox One. Förändrat min spelkonsumption helt, det lilla jag vill spela/hinner spela som inte finns på tjänsten köps på GOG, Epic och förstås Switch. Children of Morta fingrade jag på köpknappen på både GOG och Switch under julledigheten men ville avvakta lite. Ytterst tacksam att den också dök upp på tjänsten i helgen.

Jag hoppas att Game Pass tas efter av konkurrenterna. Kommer inte vara aktuellt att köpa en PS5 om inte Sony matchar och gör en bättre tjänst. Har redan en PS4 Pro som samlar damm. PSN+ suger och PS Now mer ändå.

Dock misstänker jag att tjänsten kommer försämras med åren, likt alla tjänster normalt också gör. Betalar 45kr i månaden och tecknade alltså aldrig ultimate. Med tanke på att Xbox Series X släpps i slutet av året och Game Pass och spelviblioteket kommer framhävas i marknadsföringen så borde de kommande 1,5-2 åren vara rätt fina dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur månadskostnaden fungerar. Första månaden är 10:- sen är det 45:- per månad.
Jag tecknade första månaden men sa upp prenumerationen direkt då jag bara ville prova Sea of Thieves.
Sedan gjorde jag samma sak med Metro: Exodus och sen även med The Outer Worlds.
Varje gång jag tog upp prenumerationen igen så kostade det bara 10:-

Så jag har betalat 30:- för att lira 3 spel. Känns som en bug, för så kan det väl inte vara.

Och ja, samma konto.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fick det med min 3700X som jag skaffade förra året men orkade aldrig aktivera koden... Bra att Microsoft dödar consol exclusives dock, känns onödigt att behöva köpa dålig hårdvara bara för att kunna spela 3 titlar.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Jag förstår inte hur månadskostnaden fungerar. Första månaden är 10:- sen är det 45:- per månad.
Jag tecknade första månaden men sa upp prenumerationen direkt då jag bara ville prova Sea of Thieves.
Sedan gjorde jag samma sak med Metro: Exodus och sen även med The Outer Worlds.
Varje gång jag tog upp prenumerationen igen så kostade det bara 10:-

Så jag har betalat 30:- för att lira 3 spel. Känns som en bug, för så kan det väl inte vara.

Och ja, samma konto.

Kan vara en bugg, känslan är dock att Microsoft är mer intresserad av att folk använder tjänsten än att de maximerar vinst. Ungefär hur lång tid var det mellan att du sa upp och sedan anslöt igen? Tillräckligt lång tid och det kan vara någon form av lockprid likt andra prenumerationspriser ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan vara en bugg, känslan är dock att Microsoft är mer intresserad av att folk använder tjänsten än att de maximerar vinst. Ungefär hur lång tid var det mellan att du sa upp och sedan anslöt igen? Tillräckligt lång tid och det kan vara någon form av lockprid likt andra prenumerationspriser ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Första var i Juni. Sista var nu förra veckan. Den andra var i mitten av hösten någon gång. Så kanske 2 månader emellan?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nytt spel på XBGPPC i form av GRIS, en kritikerrosad indietitel från slutet av 2018. Faktiskt något jag tänkt köpa ganska länge, så det var ju trevligt!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då finns A Plague Tale: Innocence tillgängligt på Game Pass PC, precis lagom till helgen! Jocke på FZ gav spelet en stark 4 av 5 när det recenserades under förra året, vilket räckte till för att placera det på topp tio-listan av 2019 års bästa spel.

Permalänk
Medlem

Känns som att de är lite unika med detta då varken EGS eller Steam erbjuder något liknande. Tycker inte riktigt man kan jämföra dem med Origin och Uplay då nämnda i princip bara erbjuder egenutvecklade spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Dags för nytt spel att ta plats i Game Pass PC-biblioteket! Dagen till ära är det Sea Salt som gäller, vilket beskrivs av utvecklaren som ett "dark fantasy reverse horror action-strategy game". Spana in trailern för att se om det kan falla i smaken!