SweClockers vinterdator 2019

Permalänk
Medlem

Tja!

Min polare köpte paketet från komplett, men verkar vara något krångel med grafikkortet eller något åt det hållet. Får "video tdr failure" på grund av filen "atikmpag.sys".
Det har gjorts en ominstallation av Windows, men problemet är fortfarande kvar.. På nätet står det mest om att ominstallera drivers, men en ominstallation av Windows borde tagit hand om den delen. Inte säker på vad annars det kan vara.ö

Permalänk
Medlem
Skrivet av meriax:

Tja!

Min polare köpte paketet från komplett, men verkar vara något krångel med grafikkortet eller något åt det hållet. Får "video tdr failure" på grund av filen "atikmpag.sys".
Det har gjorts en ominstallation av Windows, men problemet är fortfarande kvar.. På nätet står det mest om att ominstallera drivers, men en ominstallation av Windows borde tagit hand om den delen. Inte säker på vad annars det kan vara.ö

Gå in på AMD's hemsida och ladda ner senaste drivrutinerna till grafikkortet samt senaste chipset drivisarna till moderkortet, installera sedan dessa! Detta brukar lösa ditt problem.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

@HaMaxSoFTish:
Hej, bygget igår var inga problem, installerade sen Win10 vilket också gick bra. När jag idag installerade adrenaline för att få drivarna till grafikkortet ballade den ur och blåskärmade med hänvisning till drivaren. Suck. Fick gå in via felsäkert läge och försöka få bort skiten, annars får jag installera om igen.

Ni andra som byggt, hur lyckades ni få till det med grafikdrivaren till RX5700 ?

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk

@mbryngelsson:

Aha fyfan. Just nu är RTX 2060 Super billigare än RX 5700 på komplett så jag tror nog jag hellre köper den... Men hoppas du lyckas fixa det.

Permalänk

@mbryngelsson
Fick min i fredags, samma "problem"
Flasha om bios till senaste,
Det funkade för mig.
Bioset som medföljde är nått gammalt skit från 2018 typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Agent0611: Det fixade sig för mig också efter BIOS-uppgradering, ominstallation och senaste chipset-drivisarna innan jag försökte knö in AMDdrivisarna.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Jag har problem med min egenbyggda vinterdator 2019.

Blackscreen och omstart av datorn i spel. Kraschar efter ca 1 min i heaven benchmark.
Har uppdaterat bios, drivrutiner, lekt runt med adrenaline inställningar utan resultat.

Någon som vet hur det fungerar med buss-typer? Grafikkortet har 4.0 16x men det verkar som att den ligger på 3.0 8x i första slotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelliis:

Jag har problem med min egenbyggda vinterdator 2019.

Blackscreen och omstart av datorn i spel. Kraschar efter ca 1 min i heaven benchmark.
Har uppdaterat bios, drivrutiner, lekt runt med adrenaline inställningar utan resultat.

Någon som vet hur det fungerar med buss-typer? Grafikkortet har 4.0 16x men det verkar som att den ligger på 3.0 8x i första slotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du glömt ta bort skyddsplasten på CPU-kylaren? Låter som ett typiskt värmeproblem (om du inte har överklockat dåligt såklart).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort skyddsplasten och har ej överklockat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@stelliis: 8x låter fel.
Vilken slot kör du m2 enheten i? tror det är m2_1 som ska användas när du har en disk

Permalänk
Medlem

PCIe 4.0 is not backward-compatible
Initially, AMD fans were juiced to hear that PCIe 4.0 compatibility could be done on older x470 motherboards. In fact, Gigabyte released a UEFI update that appeared to show an older x470 going from PCIe 3.0 to PCIe 4.0.

AMD officially dumped a bucket of cold water on that idea. “PCIe 4.0 will not be supported on motherboards released prior to the X570, so 400-series and 300-series will have PCIe 3.0 support,” an AMD spokesperson told PCWorld. “These boards were designed and built prior to the capability to ensure PCIe 4.0 functionality, and we cannot adequately ensure a performant, stable user experience. We do not believe this is an acceptable experience for our consumers.”

https://www.google.se/amp/s/www.pcworld.com/article/3400176/p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@stelliis: 8x låter fel.
Vilken slot kör du m2 enheten i? tror det är m2_1 som ska användas när du har en disk

M2 enheten sitter i m2_2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelliis:

M2 enheten sitter i m2_2

Skickades från m.sweclockers.com

Om du sätter den i m2_1 så får du 16x, kanske inte spelar nån större roll för ditt problem eller prestanda egentligen men du vet du iaf varför den går i 8x. Men det skadar inte att flytta den.

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B45...

Sida 1-8 beskriver detta, manualen skrevs innan ryzen 3 fanns så i detta fall läs under ryzen 2

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på dessa små saker, sida 1-5 beskriver att du bör sätta ram i slot A2 och B2, vilket kanske inte är uppenbart.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ang. M2.

Ram sitter i a2 och b2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att försöka lösa ditt problem, testa tex prim95 och memtest för att se att resten är stabilt. Om du har ett gammalt grafikkort testa med det. Om du bor i Stockholm kan du få låna ett.

Permalänk

@varget:

Jag har köpt vinterdatorn i princip men bytt ut grafikkortet mot ett RTX 2060S. Alltså samma modekort. Så jag ska alltså sätta in SSD:n i M2.1? Om jag i framtiden skaffar en till M2 SDD och sätter in den i M2.2 kommer jag då tappa kraft i grafikkortet?

Permalänk

@stelliis: Var det jobbigt att installera processorkylaren? Följde det med kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

@varget:

Jag har köpt vinterdatorn i princip men bytt ut grafikkortet mot ett RTX 2060S. Alltså samma modekort. Så jag ska alltså sätta in SSD:n i M2.1? Om jag i framtiden skaffar en till M2 SDD och sätter in den i M2.2 kommer jag då tappa kraft i grafikkortet?

Ja du bör använda m2_1 om du kan. Men med det sagt så använder man sällan hela bandbredden av 16x. Så det är inga enorma prestanda förluster vi pratar om, nån enstaka procent i specifika fall. Detta är heller inget unikt till amd eller detta moderkort. Det är alltid ont om pcie banor på konsument produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@varget: Aha ok. Tänkte om man i framtiden behöver lite mer lagring. Köpte en 500 gb M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

@varget: Aha ok. Tänkte om man i framtiden behöver lite mer lagring. Köpte en 500 gb M2

Om du är intresserad kan du läsa/se https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-per...

Men även med en sata ssd mot nvme ssd är det inte enorma skillnader på om man tar den som sekundär lagring så som till spel etc. Så båda alternativen är ganska okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

@stelliis: Var det jobbigt att installera processorkylaren? Följde det med kylpasta?

Kylpasta följde med! Det var inte så svårt, du får först ta bort de förinstallerade hållarna för en kylare och sedan installera hållarna till den nya kylaren enligt manual. Tänk på att inte dra åt kylaren för hårt i distanserna då distanserna kan börja rotera. Finns videos på youtube för montering av just denna kylare. Kan skicka en länk lite senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@stelliis: Ok gött. Detta är mitt första bygge och just processor och kylarmonteringen är jag mest nojjig över haha.

Permalänk

@varget: Tack för länken!

Permalänk
Medlem

@hamaxsoftish Det va mitt första också men ta det bara lugnt, läs manualer och kolla videos om du är osäker glöm inte ESD-armband
https://youtu.be/TSbW-UcLS-g

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@stelliis: Yes Tack för videon.

Ska man alltid sträva efter att koppla på saker i den nummrering de är. Tex CHA_FAN1, 2, 3. Är det viktigt att man kopplar på 1:an eller kan man gå rakt på 2 och 3? Kollade manualen lite och såg att 1:an låg typ i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Insinuerar du att det aldrig är fel på Intel- eller nVidia-produkter? Roligaste jag hört i år i så fall!

OnT: Fasen då, nu blir jag köpsugen...

Skickades från m.sweclockers.com

wow som en profetia som slår in att döma av de senaste inläggen...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Dags för en sommardator snart? Köpsugen och era guider är alltid så trevliga att utgå ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Dags för en sommardator snart? Köpsugen och era guider är alltid så trevliga att utgå ifrån

Vad tror @JonasT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Undrade jag också för någon dag sedan @JonasT

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red