Microsoft släpper Edge i Chromium-skrud

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Edge i Chromium-skrud

Microsofts egenutvecklade webbläsare Edge når vägs ände och företaget släpper nu den återfödda versionen baserad på Chromium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Riktigt gött detta!
Nu har man bara chrome(ium) och firefox att utveckla mot.

Ska bli spännande om MS kan trycka utvecklingen framåt på chromium också. Hoppas på det!

Permalänk
Medlem

Testade igår, funkar riktigt bra. Kanske går över till den om nästa Windows 10 build kommer med den förinstallerad.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ska bli spännande om MS kan trycka utvecklingen framåt på chromium också. Hoppas på det!

https://chromium-review.googlesource.com/q/author:*.microsoft...

Det verkar som att dom redan gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Riktigt gött detta!
Nu har man bara chrome(ium) och firefox att utveckla mot.

Ska bli spännande om MS kan trycka utvecklingen framåt på chromium också. Hoppas på det!

Och safari står för 18% av marknaden enligt w3s senaste siffror.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Lego Master

Jag gillar den, men vad har den som Chrome eller Opera inte har?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kör uteslutande på Edge Chromium hemma nu. Förutom bankens inloggning som vägrar fungera på edge.
På min Surface GO så fungerar chrome som skit. Med edge så flyter allt utan problem. Det känns som att chrome kommer att bli framtidens explorer.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Edge Beta senaste 2 månaderna och jag gillar det. Märker ingen större skillnad mot Chrome förutom att designen passar in i Windows 10 bättre.
Funkar bra!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MaxieTheHatter:

Och safari står för 18% av marknaden enligt w3s senaste siffror.

Kör man safari får man helt enkelt stå sitt kast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag gillar den, men vad har den som Chrome eller Opera inte har?

Jag gillar integrationen mot ditt microsoft-konto, tex på jobbdatorn är jag inloggad med Azure AD-kontot som då används automatiskt i Edge (Chromium).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag gillar integrationen mot ditt microsoft-konto, tex på jobbdatorn är jag inloggad med Azure AD-kontot som då används automatiskt i Edge (Chromium).

Så att din arbetsgivare kan se dina bokmärken och surfhistorik, mysigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att din arbetsgivare kan se dina bokmärken och surfhistorik, mysigt!

Delar så gärna med mig, sharing is caring.

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Och safari står för 18% av marknaden enligt w3s senaste siffror.

När jag sökte lite snabbt hittade jag 3,3%, det känns spontant som om jag hittat helt fel siffror. :S

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara köra "orginalet" Chromium? Använt det flera år och ser ingen anledning att byta till något avart som inte är öppen källkod som chrome eller edge. Allt fungerar och man slipper en del idiotgrejer i chrome (som att den alltid ändrar språk efter IP oavsett vad man väljer etc, skitirriterande).

Samt att man slipper dela all sin sökhistorik med google eller microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

När jag sökte lite snabbt hittade jag 3,3%, det känns spontant som om jag hittat helt fel siffror. :S

Verkar variera rätt kraftigt beroende på vem som mäter.
Hittade också 3% när jag kollade på w3schools.
18% hittade jag här https://www.w3counter.com/globalstats.php

Stetic däremot rapporterar närmare 30% https://www.stetic.com/market-share/browser/

Misstänker att majoriteten av safari trafiken kommer från mobila enheter

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

När jag sökte lite snabbt hittade jag 3,3%, det känns spontant som om jag hittat helt fel siffror. :S

Beror på vem som gör mätningen och om man sorterar bort mobiler. Räknar man bara datorer så ligger safari runt 5% enligt vissa källor hos Wikipedia.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så länge de inte har en seriös ambition att få bort det gamla så gör det här bara situationen värre. Väntar med att fira tills de tvingar bort folk från IE11.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Riktigt gött detta!
Nu har man bara chrome(ium) och firefox att utveckla mot.

Ska bli spännande om MS kan trycka utvecklingen framåt på chromium också. Hoppas på det!

På vilket sätt är det gött att den öppna webben blir mer och mer centraliserad? Det är illavarslande att webbutvecklare utvecklar mot en browser istället för vad som faktiskt har blivit standardiserat hos W3C. EdgeHTML följde webbstandarden väl, men många hemsidor var ändå trasiga för att folk utvecklar mot Googles implementationer istället för en riktig standard. Detta resulterar i att standarden följer Googles implementation istället för tvärtom vilket ger Google enorm makt för webbens framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Så fruktansvärt tråkigt, riktiga Edge är/var en riktigt bra browser.
Så mycket bättre än det hemska minnesläckande skräpet Chromium/Chrome som är den absolut sämsta browsern genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Så vilka argument finns nu för att inte köra vanliga Google Chrome som vanligt? Edge ser ju mer eller mindre ut som Chrome nu och har samma tillbehör, antar att det är lika minneskrävande också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av welllpapp:

Så vilka argument finns nu för att inte köra vanliga Google Chrome som vanligt? Edge ser ju mer eller mindre ut som Chrome nu och har samma tillbehör, antar att det är lika minneskrävande också?

Inga. Edge är mer till för företagskunder som använder standardmjukvara och inte installerar vad de vill, och har en policy inom företaget att alla ska använda samma browser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

Så vilka argument finns nu för att inte köra vanliga Google Chrome som vanligt? Edge ser ju mer eller mindre ut som Chrome nu och har samma tillbehör, antar att det är lika minneskrävande också?

Nej, edge chromium äter inte minne som chrome gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Testade igår, funkar riktigt bra. Kanske går över till den om nästa Windows 10 build kommer med den förinstallerad.

När den patchas ut via WU kommer den att ersätta gamla Edge, genvägar assosiationer osv. Så nästa kanske den gamla är borta ,eller valet att ta bort den iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nej, edge chromium äter inte minne som chrome gör.

Spännande, det trodde jag faktiskt att den skulle, men testade lite snabbt, båda öppnas upp utan extensions och samma 13 tabbar:

Skrivet av Oneone:

När den patchas ut via WU kommer den att ersätta gamla Edge, genvägar assosiationer osv. Så nästa kanske den gamla är borta ,eller valet att ta bort den iaf.

Installationen från https://www.microsoft.com/en-us/edge ersätter din existerande Edge.

Permalänk
Medlem

Blir inget Edge Chromium för mig som main browser iaf

Däremot fungerar netflix MYCKET bättre än i gamla Edge där det var fruktansvärd delay osv på klicka runt. Här fungerar det direkt.
Och det stödjer fortfarande 1080p+ vilket Chrome inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag gillar den, men vad har den som Chrome eller Opera inte har?

Den stödjer Netflix över 720p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så att din arbetsgivare kan se dina bokmärken och surfhistorik, mysigt!

Men använd inte arbetstid för att göra saker som inte är arbetsrelaterade då...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Fast detta gör ju i stort sett alla företag med en etablerad IT-infrastruktur idag med. Via Antivirus eller O365... Storebror tittar redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så fruktansvärt tråkigt, riktiga Edge är/var en riktigt bra browser.
Så mycket bättre än det hemska minnesläckande skräpet Chromium/Chrome som är den absolut sämsta browsern genom tiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Edge kanske har en bra grund men är tyvärr helt trasig som webläsare. Det är massor av sidor den inte kan hantera ordentligt utan ballar ur istället och sänker hela webläsaren. Sedan lanseringen har skiten funkat som en tidig beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Spännande, det trodde jag faktiskt att den skulle, men testade lite snabbt, båda öppnas upp utan extensions och samma 13 tabbar:

https://i.imgur.com/AxCDSsG.gif

Installationen från https://www.microsoft.com/en-us/edge ersätter din existerande Edge.

Jag funderade på samma sak imorse, ha även samma flikar öppna (tex Sweclockers) och ena webbläsaren på vänster sida och den andra i höger, då ligger dom ganska exakt lika i minnesanvändning.

Visa signatur

thank you, come again