Permalänk
Medlem

Köpråd: Tips på ultrawide spelskärm

Hej!
Jag är på jakt efter en ny spelskärm som ska drivas av ett gtx 2070 super. Nyfiken på ultrawide på minst 32" men har otroligt svårt att bestämma mig Jag spelar för att det är kul och är absolut inte nån pro-gamer. Spelar mest wow, cod och lite strategispel.

Prisklass tänker jag mig max 8000. Då jag velat länge nu tänkte jag att jag kanske ska testa att få lite tips här Sett lite intressanta modeller från AOC, Acer och Asus men betygen varierar kraftigt beroende på vart man kikar

Permalänk
Inaktiv

Jag har en BenQ XR3501 35" 144Hz Curved e-Sports Monitor som jag haft i drygt 3 år, är extremt nöjd med den, har varit ett stort lyft när jag spelat spel och de var framförallt därför jag köpte den, men nu finns inte den längre utan är ersatt med en ny som heter EX3501R och den kostar strax över 7 tusen, enda skillnaden mot min är att den har högre upplösning, min klarar 2560*1080 medans den nyare klarar 3440x1440 men den har bara 100Hz vilket är lite synd, min skärm klarar 144hz, skulle jag köpa ny skärm idag så blev de nog den skärmen eftersom den jag har nu har funkat så bra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Zeetro:

Jag kör med denhär skärmen https://www.komplett.se/product/1076584/gaming/spelutrustning...

Tycker den fungerar helt ok. Bra bild och bra färger. Spelar TW3, Shadow of War och även lite moba och fps spel.

Kan lägga till att själva foten och konstruktionen av skärmen känns stadig och gedigen. Finns många inställningsmöjligheter med tilt, höjning, vridning osv.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

@Wisdof: Kul att höra Läst gott om den från AOC men alltid roligare att faktiskt höra det från en som använder den

Permalänk
Avstängd

Har LG's 34" GL950 120Hz IPS skärm i G-sync utförande.

Jag är ingen kung på att ställa in skärmar, men det känns som att den spelar i en helt annan liga (högre) bildmässigt än min 27" Acer Predator IPS 1440p 165Hz som står bredvid på skrivbordet.

Så jag skulle skippa trion Acer, Asus och AOC:s utbud i denna prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Har LG's 34" GL950 120Hz IPS skärm i G-sync utförande.

Jag är ingen kung på att ställa in skärmar, men det känns som att den spelar i en helt annan liga (högre) bildmässigt än min 27" Acer Predator IPS 1440p 165Hz som står bredvid på skrivbordet.

Så jag skulle skippa trion Acer, Asus och AOC:s utbud i denna prisnivå.

Lustigt nog så är det LG som gör panelerna till iaf Acer och Asus när det kommer till "high-end ultrawide". T.ex. så är det samma panel i LG 38GL950G som Acer X38P. Jag kör en Acer X34P som har en LG-panel som är föregångaren till panelen i den lite nyare LG 34GK950G.

OP:
Om du kan pressa budgeten lite så kommer du upp till riktigt bra skärmar, t.ex. Elgiganten har bra pris på LG 34GK950G just nu.

Annars tycker jag att Acer XV340CKP som du hade tittat på är värd att hålla ögonen på, ny skärm som inte lanserats än som iaf spec-mässigt ser fin ut. Jag rekommenderar dig att hålla dig borta från VA/MVA-paneler och köra på IPS om du ska spela.

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt o välja! Jag slog till på en https://www.inet.se/produkt/2212583/asus-35-rog-strix-xg35vq-... när den var nere i 6990kr, och jag måste säga att jag är fantastiskt nöjd med formatet på dessa skärmar, vad du än gör så köp ingen "vanlig"!

Jag är nöjd med min skärm och tycker den är fantastisk, dock den enda ultrawide skärmen jag har testat. Läser man tftcentrals recension av den så lider den dock av diverse "defekter" (som jag inte upplevt själv i mitt casual användande).

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@CusmaR: Ja skoja inte, hopplöst Ok tack, kan vara värt att hålla ögonen på! Nä jag var inne på en ny 27" men ångrade mig så det kommer bli en större, återstår att se vilken hehe

@Chimo: LG'n ser riktigt fin ut! Ser att den har 5ms, men kanske inget man kommer störa sig på? Lite inne på att ska man en då lägga typ 8000 kan jag lika gärna lägga 10 000 om det ger en mer framtidssäker och bättre skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

@CusmaR: Ja skoja inte, hopplöst Ok tack, kan vara värt att hålla ögonen på! Nä jag var inne på en ny 27" men ångrade mig så det kommer bli en större, återstår att se vilken hehe

@Chimo: LG'n ser riktigt fin ut! Ser att den har 5ms, men kanske inget man kommer störa sig på? Lite inne på att ska man en då lägga typ 8000 kan jag lika gärna lägga 10 000 om det ger en mer framtidssäker och bättre skärm

Jag tror inte du kommer störa dig på det, tycker själv att det är en rimlig extrakostnad för vad man får.

Det här med responstid har länge varit lite bluffmakeri, beroende på vad och hur man mäter kan tillverkarna få fram olika resultat.
Rent generellt kan man säga att alla skärmar med IPS panel som går i hög hz (100+) har nog bra responstid, även om det står 5ms eller 2ms.

VA-paneler har i regel lite högre responstid (Även om t.ex. Asus är bra på att påstå att deras skärmar med 10+ ms har 1ms responstid).

Enkelt förklarad skulle jag nog säga så här:
Är du proffsspelare, köp en TN-panel och inget större än 27 tum för att få så bra odds som möjligt (bekostnad av bildkvalité).
Spelar du mycket snabba FPS eller dylikt, håll dig till IPS-paneler med hög refresh rate då de ofta har bra nog responstid också.
Spelar du mest lugnare spel och/eller inte lägger märke till ghosting och dylikt så lätt så kan VA-paneler också funka fint. Bättre kontrast där också.

Permalänk
Medlem

@Chimo: Grymt, stort tack för ett utförligt svar! Känns redan som jag är närmare ett beslut efter veckor av velande

Såg Inet har en ur samma serie, men som har 1ms och 144hz, gissar det bara är en annan version av samma skärm
https://www.inet.se/produkt/x127586/lg-34-ultragear-34gk950f-...

Permalänk
Avstängd

Kör Ailienwaren sen ett o halvt år tillbaka ungefär, riktigt nöjd, Ultrawide som helhet är nog det bästa teknikköpet jag gjort nånsin.

https://www.webhallen.com/se/product/310205-Alienware-AW3420D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

@Chimo: Grymt, stort tack för ett utförligt svar! Känns redan som jag är närmare ett beslut efter veckor av velande

Såg Inet har en ur samma serie, men som har 1ms och 144hz, gissar det bara är en annan version av samma skärm
https://www.inet.se/produkt/x127586/lg-34-ultragear-34gk950f-...

Precis, enkelt förklarat så är det samma skärm med Freesync istället för G-sync, men det är inte riktigt hela sanning.

G-modellen är "egentligen" dyrare (Högre MSRP vid release) pga G-sync modulen, intressant att man får den billigare nu. Kör du nVidia så ser jag ingen anledning att betala mer för F-modellen.

Permalänk
Medlem

@Chimo: Jag förstår! Verkar vara en utgående modell då jag inte hittar så många återförsäljare. Helt klart ok pris på Elgiganten oavsett. Sökte lite trådar här på forumet och det är ju tyvärr inte bara positiva saker som skrivs om speciellt G-modellen. Såg något test på TFT central som pekar på att F modellen är bättre för spel om jag tolkade det rätt. Men å andra sidan lär jag inte hitta någon skärm som exakt alla skriver enbart positiva saker om såklart

Permalänk
Medlem

Satt i ungefär samma båt som dig och efter mycket sökande och velande så landade jag på den här:

https://www.inet.se/produkt/2212584/asus-32-rog-strix-xg32vq-...

Oerhört nöjd med egentligen inga klagomål alls. Att nå upp till den storleken, kvaliteten och specifikationerna för det priset är väldigt svårt. Rekommenderas hur som helst varmt!

Permalänk
Medlem

Om du ska köra på UW, så rekommenderar jag AOC CU34G2X, finns ingen annan UW-skärm som är lika prisvärd just nu.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Fastnade för LGn men Elgiganten har hittills varit rent ut sagt värdelösa att ha att göra med. Gått 5 dagar sedan order och inget händer med den. Ringde dem idag och tidigast på fredag räknar de med att kunna skicka den. Varför det ska ta över 1v att ens få iväg den från lagret kunde de inte svara på, sa bara att "ja det är ju märkligt"

Då jag tvekat lite kanske detta är tecken på att jag ska tänka om

AOC CU34G2X ser trevlig ut men då den inte släppts i Sverige(?) än är det lite klent med recensioner