Fråga gällande DAC/ljudkort

Permalänk
Medlem

Fråga gällande DAC/ljudkort

Hej!

Har nyligen införskaffat mig ett par sjysta hörlurar, Beyerdynamic MMX 300 v2. Har sedan många år använt mig av ljudkortet Soundblaster Z för att koppla in hörlurarna i datorn. Skulle nu vilja få ut ljudet som "tillverkaren tänkt" med dessa hörlurar, och jag undrar då om jag behöver en DAC istället och i sådant fall vilken?

Mvh Jacob

Permalänk

Lurarna är väldigt lättdrivna och kommer förmodligen inte förbättras mycket mer av en Amp/Dac sålänge du inte behöver högre volym eller hör brus i bakgrunden på lurarna.

Permalänk
Medlem

@AlyElManzalawy: Okej, så det är ingen skillnad på en bra DAC och ett ljudkort då alltså. Tänkte på detta med "lättdrivna", då syftar du på impedansen gissar jag? Är det någon fördel med hög impedans på hörlurar rent ljudmässigt? Tror dessa finns som 600 ohm även nämligen. Sen om dessa går att få i Sverige är en annan femma kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urk1:

@AlyElManzalawy: Okej, så det är ingen skillnad på en bra DAC och ett ljudkort då alltså. Tänkte på detta med "lättdrivna", då syftar du på impedansen gissar jag? Är det någon fördel med hög impedans på hörlurar rent ljudmässigt? Tror dessa finns som 600 ohm även nämligen. Sen om dessa går att få i Sverige är en annan femma kanske.

600Ohm är ju att föredra men du kan ju även få en annan ljudbild av en annan DAC/AMP men gillar du ljudet du har nu är det ju "fine".
Men har du möjlighet att prova andra setuper så gör det men förvänta dig inte en helt ny värld av ljud även om ditt nuvarande ljudkort kanske inte är toppklass.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Om du inte är helt nöjd med ljudet från ditt ljudkort hade jag investerat i en hörlursförstärkare. Generellt sett tycker jag man ska prioritera följande

Lurar>förstärkare>DAC.

Har man en semikapabel DAC (du kan använda Soundblastern som pre-amp och därför utnyttja DACen i ljudkortet) och ett par bra lurar tycker jag du ska investera i en bra förstärkare.

Jag gick från en O2-förstärkare till en AAA789 från Massdrop och märker superstor skillnad

(Lurar jag använder är Sennheiser HD6XX (300 ohm), Fostex TH-X00 (25 ohm) och Audeze EL-8 (30 ohm)

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Ja okej, jag har kvar mina gamla lurar som är ett par Sennheiser Game Zer0. Dessa låter bra också, det som jag upplever stor skillnad på är att dessa nya hörlurar har betydligt högre bass än föregående. Men detta kanske är något som man vänjer sig med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Om du inte är helt nöjd med ljudet från ditt ljudkort hade jag investerat i en hörlursförstärkare. Generellt sett tycker jag man ska prioritera följande

Lurar>förstärkare>DAC.

Har man en semikapabel DAC (du kan använda Soundblastern som pre-amp och därför utnyttja DACen i ljudkortet) och ett par bra lurar tycker jag du ska investera i en bra förstärkare.

Jag gick från en O2-förstärkare till en AAA789 från Massdrop och märker superstor skillnad

(Lurar jag använder är Sennheiser HD6XX (300 ohm), Fostex TH-X00 (25 ohm) och Audeze EL-8 (30 ohm)

Märkligt att du upplever så stor skillnad, det är ju ändå många som rekommenderar O2+Odac i dessa sammanhang för runt 2000:-

Skrivet av Urk1:

@lasseTM: Ja okej, jag har kvar mina gamla lurar som är ett par Sennheiser Game Zer0. Dessa låter bra också, det som jag upplever stor skillnad på är att dessa nya hörlurar har betydligt högre bass än föregående. Men detta kanske är något som man vänjer sig med...

Det går ju alltid att justera bas men olika hörlurar låter ju olika det är därför det är så viktigt att prova ett gäng olika lurar och se vilka som passar just dig och din smak bäst.
Jag älskar mina AKG 712 pro och mina AKG Annie men har svårare för HD650 men det är ju bara en smaksak.
Hade ett par fidelio x2 ett tag men den ljudbilden gillade jag inte alls när jag skulle lyssna på "finmusik" i spel och film var dom däremot bra.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Hur tycker du det är märkligt? TS lurar är på 32 ohm. O2 outputtar 613 mW vid 32 ohm, AAA789 outputtar 1800 mW vid samma impedans. Om lurarna mår bra av extra kräm kommer man märka stor skillnad.

Vad jag kan få fram so outputtar TS nuvarande ljudkort bara 125 mW vid 32 ohm vilket innebär att O2 är typ lika stor förbättring för TS som O2 till AAA789 var för mig...

Dessutom hävdar jag att TS inte behöver investera i en DAC då hen sitter på ett ljudkort. Förstärkare räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@lasseTM: Hur tycker du det är märkligt? TS lurar är på 32 ohm. O2 outputtar 613 mW vid 32 ohm, AAA789 outputtar 1800 mW vid samma impedans. Om lurarna mår bra av extra kräm kommer man märka stor skillnad.

Vad jag kan få fram so outputtar TS nuvarande ljudkort bara 125 mW vid 32 ohm vilket innebär att O2 är typ lika stor förbättring för TS som O2 till AAA789 var för mig...

Dessutom hävdar jag att TS inte behöver investera i en DAC då hen sitter på ett ljudkort. Förstärkare räcker.

Nu vill jag inte vara den som är den visst kan det vara skillnad och jag tvivlar inte på att AAA789 är bättre än O2 men att säga att något har 1800mW vid 1% THD är ju bara att kasta skit i glashus.
Om jag minns rätt så har O2 613mW vid THD+N < 0.010 %.
Så du får nog skruva ner dina 1800mW ett par snäpp för att komma ner till verkliga siffror för vid 1% THD så är det inte musik som kommer ut längre.

Skulle jag köpt något idag hade jag förmodligen köpt något från www.schiit.com

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Nu pratar du i nattmössan...

TS: Om du har möjlighet så prova att låna en extern hörlursförstärkare och se om du tycker ljudet blir bättre/mer behagligt.

Jag hade rekommenderat en Objective O2. De brukar ligga på 90-100 dollar nya men man kan få tag i betydligt billigare begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@lasseTM: Nu pratar du i nattmössan...

TS: Om du har möjlighet så prova att låna en extern hörlursförstärkare och se om du tycker ljudet blir bättre/mer behagligt.

Jag hade rekommenderat en Objective O2. De brukar ligga på 90-100 dollar nya men man kan få tag i betydligt billigare begagnat

Varför pratar jag i nattmössan? Det finns ingen seriös aktör som mäter eller framförallt lyssnar vid 1% THD.
Enda skälet att göra just detta är för watt jägare men då kan man lika gärna kolla på mediamarkt där man får 2000w för 300:- eller billebro.
1800mW vid en THD som är ok är säkerligen i storleksordningen 1200mW.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Du pratar i nattmössan för att du har fel, är inte påläst och vilseleder TS.

TS: dina lurar är relativt lättdrivna, men om du är nöjd med ljudsignaturen hos lurarna och samtidigt vill få ut lite mer av dem hade jag investerat i en extern hörlursamp, typ O2 eller liknande. Om du bara ska gamea med lurarna så räcker ditt ljudkort gott och väl dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@lasseTM: Du pratar i nattmössan för att du har fel, är inte påläst och vilseleder TS.

Varför pratar han i nattmössan? Kan du utveckla och förklara lite?

Lite samma som Onkyo, mäter watt med en kanal driven...

Permalänk
Medlem

Bara för att ett par lurar är lättdrivna innebär det inte att man inte kan få ut mer från dem med en bättre förstärkare. @lasseTM verkar insinuera att val av förstärkare inte spelar någon roll.

Som jag sa tidigare så tycker jag att man ska prioritera lurar över förstärkare och förstärkare över DAC. Då jag antar att TS är nöjd med lurarna, men samtidigt vill ha mer ur dem så kan en förstärkare vara rätta vägen att gå, inte en DAC som TS i första inlägget ponerar om.

Både jag och lasseTM verkar hålla med om att en Objective O2 eller liknande kommer göra TS nöjd.

Permalänk

Gillar du lurarnas ljudsignatur kanske du borde investera i några dyrare lurar med liknande ljud. Skulle du vilja ha en förstärkare så skulle jag rekommendera JDS Labs Atom över Objective O2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Bara för att ett par lurar är lättdrivna innebär det inte att man inte kan få ut mer från dem med en bättre förstärkare. @lasseTM verkar insinuera att val av förstärkare inte spelar någon roll.

Jag uppfattar det inte alls som om @lassetm insinuerar det.

Det Lasse pratar om är THD. 1% THD = det är inte svårt att få ut mycket watt.
Men kvalitén på dessa "watt" är sämre än om den kan specas ner till 0,1 eller 0,01%.
Så du kanske själv ska läsa på? Och framförallt läsa vad folk skriver.

Därav mitt exempel med Onkyo, som specar(eller har iaf gjort) förstärkarwatt med en kanal driven
Givetvis får man ut mer effekt om bara en kanal drivs, därav begreppet "onkyo watt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Bara för att ett par lurar är lättdrivna innebär det inte att man inte kan få ut mer från dem med en bättre förstärkare. @lasseTM verkar insinuera att val av förstärkare inte spelar någon roll.

Hur får du hans text till det? Jag ser snarare att det är du som yrar och inte förstår vad han menar öht.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen, jag känner mig lite dum nu dock. Upptäckte att Windows hade aktivera massa mjukvara som påverkar ljudet via ljudkortet jag har, därav min upplevelse med extrem bass etc... Nu låter de toppen enligt mig. Får se huruvida jag köper en DAC / förstärkare framöver.

Permalänk
Medlem

Jag förstår trådens syfte till att besvara TS fråga om det är lönt för hen att skaffa en ny DAC/förstärkare och i så fall vilken.

Jag tror att mitt inlägg om hur jag bytte från O2 till AAA789 missförståtts som att jag rekommenderar AAA789 till TS. Men min intention var att belysa att en ny förstärkare kan förbättra ljudupplevelsen framförallt då TS ljudkort är förhållandevis svagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Bara för att ett par lurar är lättdrivna innebär det inte att man inte kan få ut mer från dem med en bättre förstärkare. @lasseTM verkar insinuera att val av förstärkare inte spelar någon roll.

Som jag sa tidigare så tycker jag att man ska prioritera lurar över förstärkare och förstärkare över DAC. Då jag antar att TS är nöjd med lurarna, men samtidigt vill ha mer ur dem så kan en förstärkare vara rätta vägen att gå, inte en DAC som TS i första inlägget ponerar om.

Både jag och lasseTM verkar hålla med om att en Objective O2 eller liknande kommer göra TS nöjd.

Det jag säger är att du inte kan jämföra watt mellan två olika förstärkare där den ena har en helt ok THD som går att lyssna på utan distorsion och den andra har en THD där det distar så mycket att du slutat lyssna för länge sedan.
En THD på en mätning i mitt tycke bör ligga på under 0,05% iaf för att anses seriös och då går det jämföra watt mellan två stärkare.
Det jag skriver är att din stärkare säkert har en högre effekt än O2 men vid en vettig THD dvs under 0,05 så skulle jag tro att den har runt 1200mW och inte några 1800mW men detta är en grov uppskattning.
Skulle en O2 mätas vid 1% THD klämmer den säkert ur sig runt 1000mW men även detta är en grov uppskattning men bara för att visa att man kan få sjukt höga siffror om du tillåter 100% THD.
Men eftersom du inte förstått vad jag menat innan och detta är ganska grundläggande prylar så bör du läsa på lite om hifi. Självklart ska han ha en stärkare om han vill få ut mera ur sina lurar min reaktion var bara att jag trodde helt ärligt inte att en stärkare för någon tusenlapp mer än O2 skulle göra någon jätte skillnad men visst kan det vara så.
Man bör även beakta avv ljudsignaturen skiljer mellan olika stärkare.

Skrivet av Falcon:

Jag uppfattar det inte alls som om @lassetm insinuerar det.

Det Lasse pratar om är THD. 1% THD = det är inte svårt att få ut mycket watt.
Men kvalitén på dessa "watt" är sämre än om den kan specas ner till 0,1 eller 0,01%.
Så du kanske själv ska läsa på? Och framförallt läsa vad folk skriver.

Därav mitt exempel med Onkyo, som specar(eller har iaf gjort) förstärkarwatt med en kanal driven
Givetvis får man ut mer effekt om bara en kanal drivs, därav begreppet "onkyo watt".

Tack!

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

You are welcome, rätt ska vara åtminstone mindre fel. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Jag förstår trådens syfte till att besvara TS fråga om det är lönt för hen att skaffa en ny DAC/förstärkare och i så fall vilken.

Jag tror att mitt inlägg om hur jag bytte från O2 till AAA789 missförståtts som att jag rekommenderar AAA789 till TS. Men min intention var att belysa att en ny förstärkare kan förbättra ljudupplevelsen framförallt då TS ljudkort är förhållandevis svagt.

Du hoppar på folk, som uppenbart kan och förstår detta genom att säga att de insinuerar samt att de ska läsa på.
Samtidigt förstår du själv inte en av de grundläggande termerna av alla, THD.

Permalänk
Medlem

@Falcon: det var inte meningen att hopp på någon och jag ber om ursäkt till @lasseTM om han känner sig påhoppad.

Jag hoppas TS blir lite klokare och nöjd med sina lurar

Permalänk

För att förtydliga, en DAC(Digitalomvandlare) är det som omvandlar en digital signal till en analog, punkt, ett ljudkort är tänkt att anslutas till en dator och innehåller därmed ibland andra funktioner såsom mikrofoningångar. Vad du väljer beror helt på vad du har för krav, är optimal ljudkvalitet ett krav skulle jag rekommendera en dac och hörlursförstärkare då det väldigt ofta är DACens prestanda i kombination med den analoga delen(hörlursförstärkaren) som avgör den slutgiltiga kvaliteten, finns de enklaste sådana för drygt en tusenlapp(AudioQuest Dragonfly Black) som inte är större än en usb sticka, och sen så finns det de lite bättre för drygt 20 000 såsom Chord Hugo 2 till exempel. Och uppåt kan man gå. Jag skulle rekommendera ett besök på en hifibutik för att få en rekommendation av utbud och en vettig demo av de olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare