PC som ska hålla 1-2år och gamea i 1080p 60fps

Permalänk
Medlem

PC som ska hålla 1-2år och gamea i 1080p 60fps

Detta är första gången på över 10 år som jag bygger en ny PC. På grund av en stram budget kan jag maximalt lägga ner 8 tusenlappar på den. Jag har ett chassi (https://www.inet.se/produkt/6900652/cooler-master-haf-922-sva...) som förhoppningsvis fortfarande går att använda, samt en LG skärm (1080p 60hz, 27").

Användningsområde är primärt att kunna lira spel på 1080p 60fps. Detta är vad jag plockat ihop https://www.computersalg.se/showlist/favlist/1e912dac-667e-45...

Lite tankar:
- Gtx 1660 super ska vara en prisvärd mid-range GPU.
- R5 2600 borde väl räcka för att inte flaskhalsa GPUn?
- Corsair PSU 450w tillräckligt för GPU? Och Corsair har bra rykte när det kommer till PSU.
- Använder 250gb Samsung 860 evo för OS och kanske något spel, samt en 1tb Seagate Firecuda till lagring.
- Är inte ute efter att uppgradera denna i framtiden, så moderkortet ska väl funka fint.
- RAM g.skill 2x8gb 3200mhz. Måste aktivera XMP men det ska väl moderkortet klara?

Konstruktiv kritik och andra idéer uppskattas.

Permalänk

Jag tror du är inne på rätt spår med de flesta komponenter.
Du borde kunna köra med ganska höga inställningar med 1660S, vill du spara lite men samtidigt gå ner lite i inställningar i spel funkar ett 1650S ganska bra det med.

Här kommer en lista med förslag:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3968872

Permalänk
Medlem

@DaDavidov:

Tack för svar!

Jag känner att en 1660s är helt perfekt för det jag vill göra, och den kommer nog att hålla i 1-2 år framöver prestandavis. 1650s ligger snäppet under och jag hade kunnat spara 500 kr om jag valde den vägen, men jag tror jag hellre spenderar lite mer på grafikkortet då det primärt är spelande som kommer göras på den.

Bra förslag! Jag har lite funderingar dock:

- Du väljer andra komponenter än de jag har valt. Om du har tid att begrunda dessa val hade det varit super!
- Du har valt att lägga till en processorkylare. Är detta nödvändigt om jag inte tänkt överklocka?
- 600w PSU, omodulärt. Jag har valt Corsair 450w pga att den är semi-modulär. Borde jag tänka om?

Tack på förhand, från en Västeråsare till en annan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av joakk90:

@DaDavidov:

Tack för svar!

Jag känner att en 1660s är helt perfekt för det jag vill göra, och den kommer nog att hålla i 1-2 år framöver prestandavis. 1650s ligger snäppet under och jag hade kunnat spara 500 kr om jag valde den vägen, men jag tror jag hellre spenderar lite mer på grafikkortet då det primärt är spelande som kommer göras på den.

Bra förslag! Jag har lite funderingar dock:

- Du väljer andra komponenter än de jag har valt. Om du har tid att begrunda dessa val hade det varit super!
- Du har valt att lägga till en processorkylare. Är detta nödvändigt om jag inte tänkt överklocka?
- 600w PSU, omodulärt. Jag har valt Corsair 450w pga att den är semi-modulär. Borde jag tänka om?

Tack på förhand, från en Västeråsare till en annan

Angående processorkylare så är det enbart för att få ner temperaturer och ljudnivåer, den är ganska billig för hur pass bra den är. Utöver det är den inte nödvändig.

Angående nätaggregatet så var jag lite fundersam över hur mycket en r5 2600 drar vid full last, antagligen kommer systemet i sin helhet aldrig gå över 400W, men sedan var det ganska billigt också. Även här mer av en smaksak, modularitet är najs men kostar lite mer.

Angående moderkortet så var det bara det första bästa jag hittade på prisjakt utan att ha några speciella kriterier på hand, det har allt standard liksom.

Angående RAM så var det ett kit, som jag kollat i listan över kompatibla minnen, som skulle funka. Om de du valt från början också finns med är de bättre då de är billigare.

Angående SSD så har det moderkortet jag valde en M.2 plats, så varför inte? Desutom är M.2 SSDn billigare, snabbare och har samma TBW jämfört med den du valt.

Angående HDD så har jag för lite erfarenhet med typen av hårddisk som du valt, men jag är skeptiskt till hur mycket bättre prestanda den kommer ge sett till hur liten flashminnet som är inbyggt är. Återigen en smaksak.

Och till sist angående grafikkortet, det jag valt har fler fläktar vilket kan leda till lägre temperaturer och ljudnivåer men det var lite dyrare. Som nästan allt annat är det en kostnads och smakfråga.