Permalänk
Avstängd

Mekaniskt tangentbord med kort tryckbana?

Tjo! Jag vet inte vad det heter på svenska men mekaniskt tangentbord med kort keystroke så man kan alltså nästan bara nudda tangenten så registreras den: vilket mekaniskt tangentbord kan då rekommenderas? Jag har ett billigt mekaniskt tangentbord från Deltaco som var förvånansvärt bra för sitt pris men märker nu att när jag skriver så missar den vissa tangenter. Eller så börjar den bli dålig helt enkelt.

Ja, jag är medveten om att det råder oense om huruvida kort keystroke kan göra att man skriver snabbare eller inte. Jag spelar piano där man lär sig använda olika keystrokes för olika ljud, så att kunna "galant dansa" på tangenterna med fingrarna ser jag som en förbättring än att jag måste trycka ned dem typ en halv cm som det är just nu.

Vilka mekaniska tangentbord kan ni rekommendera som har oerhört kort keystroke (hur långt man måste trycka ned tangent innan den registreras)?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

MX Speed har väl lägst travel distance av de brytare som Cherry gör. Annars finns ju Kailh Speed också som borde vara ungefär samma. Skulle beställt ett tangentbord med någon utav dem och provat. Tror dock inte det är något vidare att skriva på, upplever själv att linjära brytare är fruktansvärda att skriva med jämfört med taktila (blåa/bruna, använder helst inget annat personligen).

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag skaffa mig detta och är störtnöjd, nu har jag visserligen inte testat något annat så om det är det bästa alternativet vet jag inte.

https://www.inet.se/produkt/6100552/corsair-gaming-k70-mk-2-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så kan man ställa ner avståndet riktigt ordentligt med Steelseries Apex Pro tangentbordet (ställbara brytare). Det jag läst är "klagomål" på att tangentbordet är oanvändbart när man har det på minsta distansen, så det kanske kan vara något.
Jag vet inte så mycket annat om tangentbordet, hurvida bra eller så det är. Bara att det bör vara praktiskt kanske i det du är ute efter

https://steelseries.com/gaming-keyboards/apex-pro

Permalänk
Medlem

@AplAy: Vet att Wooting har tangentbord där man själv kan ställa in keystroken, dock vet jag inte hur långt upp den går.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Som rekommenderades längre upp. (0.4mm minimum)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Om jag minns rätt så kan man ställa ner avståndet riktigt ordentligt med Steelseries Apex Pro tangentbordet (ställbara brytare). Det jag läst är "klagomål" på att tangentbordet är oanvändbart när man har det på minsta distansen, så det kanske kan vara något.
Jag vet inte så mycket annat om tangentbordet, hurvida bra eller så det är. Bara att det bör vara praktiskt kanske i det du är ute efter

https://steelseries.com/gaming-keyboards/apex-pro

Den där ser riktigt nice ut. Vet du om det går att stänga av bakgrundsbelysningen eller åtminstone ställa in för en färg för alla tangenter? (t.ex. vitt)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

@AplAy:
"Pre-Travel" kallas det ibland. Gjorde en tabell för några olika brytare i: #16726944 som kanske kan ge ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morronrost:

@AplAy: Vet att Wooting har tangentbord där man själv kan ställa in keystroken, dock vet jag inte hur långt upp den går.

De optiska Flaretech-brytarna kan ställas in bara mellan 2,0 och 3,5 mm eller så.. så det går inte att få kortare pretravel än "vanlig" Cherry MX (2.0 mm), dvs. alla MX förutom MX Speed.
Lekker-brytarna i deras nya tangentbord som ska komma ska få större intervall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.