Nytt datorbygge, första gången vattenkylning och behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge, första gången vattenkylning och behöver hjälp

Hej sweclockare
Jag har beslutat mig för att bygga en ny dator till lite normalanvändning och fotoredigering, möjligen lite amatörmässig videoredigering också. Komponenterna är följande:

  • AMD Ryzen 5 3400G

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

  • Corsair Vengeance Black (CMW16GX4M2C3200C16)

Och chassit jag ska bygga i blir ett Phanteks Enthoo EVOLV Shift Air, jag kommer åtminstone till en början skippa grafikkort då jag tycker att till och med min R5 2400G som driver min huvuddator kopplad till TVn duger gott och väl till Photoshop 2020 och allt annat.

Vad jag skulle vilja göra är dock att gå ifrån den vanliga luftkylaren och doppa tårna i vattenkylning, jag vill inte försöka mig på något ihopplock utan vill köpa en färdig lösning, men när jag tittar igenom prisjakt så är det väldigt få omdömen på några stycken och inga alls på nästan allihop så där blir man inte mycket visare. Så då tänkte jag att vad är bättre än att fråga experterna på swelockers?

Just det här chassit verkar bara kunna ha enfläkt-kylning(?) så där sållar man ut en hel del, resten som är kvar vet jag inte alls vilka som duger och vilka som inte gör det. Det enda jag kunnat läsa mig till är att Corsairs H45 och H55 verkar ha problem med kvalitet och går sönder, kanske är det missvisande och bara de som haft problem har skrivit nåt om det.

Jag vill gärna ha en riktigt bra kylare som håller CPUn så kall som möjligt även vid hyfsad load, är det någon av proffsen som skulle kunna leda mig till rätt sluten vattenkylare?

Permalänk

Hejsan, jag förstår din situation. Vi alla har varigt där, dock allt jag kan ge är rekommendationer. Jag hade tagit en 240mm vattenkylare med amd support, som låter så lite som möjligt för välbehag av användning.

Förslag: (Bäst först)
1. NZXT Kraken X62 RGB v2

2. Corsair H150i

2. Corsair Hydro H100i Pro RGB

Pris kan variera med dessa är de jag skulle välja för din cpu. Kylarpasta ingår även i dessa kylare vilket gör det lite enklare också. Det viktiga att veta är att ingenting kan gå fel, i värsta fall så sitter det lite tajt i lådan eller så har du haft kylar blocket horisontelt skruvat. Hoppas detta hjälpte och ditt bygge blir bra!

Dessa tre kylare kan hålla cpun under 60 grader under load på tyst läge och ännubättre med fullt tryck, testade min r5 3600x med H100i pro på övercklockning och benchmarks och efter 30 minuter under fullt tryck av kylaren så var cpu stadigt på 56 grader. Samt med x62 låg jag på 47 grader under load och båda kylare idlar på 35 grader för att undvika kondensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devine_Player:

Hejsan, jag förstår din situation. Vi alla har varigt där, dock allt jag kan ge är rekommendationer. Jag hade tagit en 240mm vattenkylare med amd support, som låter så lite som möjligt för välbehag av användning.

Förslag: (Bäst först)
1. NZXT Kraken X62 RGB v2

2. Corsair H150i

2. Corsair Hydro H100i Pro RGB

Pris kan variera med dessa är de jag skulle välja för din cpu. Kylarpasta ingår även i dessa kylare vilket gör det lite enklare också. Det viktiga att veta är att ingenting kan gå fel, i värsta fall så sitter det lite tajt i lådan eller så har du haft kylar blocket horisontelt skruvat. Hoppas detta hjälpte och ditt bygge blir bra!

Dessa tre kylare kan hålla cpun under 60 grader under load på tyst läge och ännubättre med fullt tryck, testade min r5 3600x med H100i pro på övercklockning och benchmarks och efter 30 minuter under fullt tryck av kylaren så var cpu stadigt på 56 grader. Samt med x62 låg jag på 47 grader under load och båda kylare idlar på 35 grader för att undvika kondensation.

Hej och tack för svaret, det var mindre respons än jag hoppades på men de flesta som är vana vid vattenkylning är kanske lite trötta på att alla frågar samma sak eller nåt

Problemet jag står inför är att chassit som jag vill bygga i inte har plats för så stora radiatorer vad jag förstått, utan det är bara de som kan sättas i en enkelfläkt-plats. Så jag begränsas väldigt mycket där. 60 grader under load låter toppen men det kanske inte går att komma i närheten av det med en kylare av dessa modeller. Nu kommer jag ju till en början att slippa få bort värmen från ett grafikkort då jag klarar mig utmärkt med gpun i processorn för det jag vill göra, men i framtiden om jag vill spela och köper ett grafikkort så kan det ju inte vara en nackdel direkt om jag kör lite overkill på processorkylingen tänker jag

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Hej och tack för svaret, det var mindre respons än jag hoppades på men de flesta som är vana vid vattenkylning är kanske lite trötta på att alla frågar samma sak eller nåt

Problemet jag står inför är att chassit som jag vill bygga i inte har plats för så stora radiatorer vad jag förstått, utan det är bara de som kan sättas i en enkelfläkt-plats. Så jag begränsas väldigt mycket där. 60 grader under load låter toppen men det kanske inte går att komma i närheten av det med en kylare av dessa modeller. Nu kommer jag ju till en början att slippa få bort värmen från ett grafikkort då jag klarar mig utmärkt med gpun i processorn för det jag vill göra, men i framtiden om jag vill spela och köper ett grafikkort så kan det ju inte vara en nackdel direkt om jag kör lite overkill på processorkylingen tänker jag

Det finns 120mm vattenkylare men bra nog prestanda för att kyla din cpu under load runt 70 grader jag kan länka några när jag jar kollat upp de bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg att den stödjer två stycken 120mm radiatorer. dvs en till processor och en till grafikkortet.
jag skulle satsa på en: https://www.inet.se/produkt/5320534/corsair-hydro-h60-v3
Tyst och prisvärd processorkylare som är sluten med radiator

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devine_Player:

Det finns 120mm vattenkylare men bra nog prestanda för att kyla din cpu under load runt 70 grader jag kan länka några när jag jar kollat upp de bästa

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, all hjälp uppskattas enormt då jag känner mig aningen bortkommen på vattenkylning.

Skrivet av martak:

Såg att den stödjer två stycken 120mm radiatorer. dvs en till processor och en till grafikkortet.
jag skulle satsa på en: https://www.inet.se/produkt/5320534/corsair-hydro-h60-v3
Tyst och prisvärd processorkylare som är sluten med radiator

Tack, ja hos de flesta jag sett som byggt i chassit verkar bygga med grafikkort och då antingen köra vattenkyld processor med en enkel radiator på nån av platserna där nere i botten och luftkylning för grafikkortet (som de brukar säga blir varmt efter ett tags användning pga svårighet att få ut luften med bara fläktarna) eller var sin enkelradiator med "tunn" fläkt på de båda platserna i botten. Hade ju inte varit dumt om man kunnat koppla ihop två radiatorer smidigt och ha en på varje plats där nere men att båda hjälper till att kyla vattnet som pumpas till processorn

Kollade på den där och tänkte att den var i dyraste laget jämfört med lyftkylare men jag kanske har helt fel, såg att det fanns några billigare som jag sneglat på till en början. Man vill gärna hellre kyla för mycket än för lite så någon hundring mer på kylning är väl befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tackar, all hjälp uppskattas enormt då jag känner mig aningen bortkommen på vattenkylning.

Varför vill du kyla med vätska istället för luft? Generellt gäller fortfarande att du betalar mer för en all-in-onelösning än motsvarande prestanda kostar dig med luftkylning, och att de bästa AiO presterar jämbördigt med de bästa luftkylarna. Därtill tillför du riskelement med vätskekylning som du inte har med luft.

Med tanke på hurpass enkelt system du vill bygga verkar det vansinne att lägga extra slantar på en AiO.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför vill du kyla med vätska istället för luft? Generellt gäller fortfarande att du betalar mer för en all-in-onelösning än motsvarande prestanda kostar dig med luftkylning, och att de bästa AiO presterar jämbördigt med de bästa luftkylarna. Därtill tillför du riskelement med vätskekylning som du inte har med luft.

Med tanke på hurpass enkelt system du vill bygga verkar det vansinne att lägga extra slantar på en AiO.

Dels för att de byggvideos som jag hittat nästan uteslutande använt just sluten vattenkylning och säger att chassit (eller cpun) blir varmt med enbart luftkylare, man begränsas en aning i utbudet då maxhöjden är 82mm och att jag inte vet ifall kylaren skulle fungera med minnena(saker som jag slipper fundera på med en a-i-o). Och dels att jag vill ha en lösning som kan hålla min processor på en bra temperatur i detta chassi om jag till exempel skulle vilja klocka den något nån gång, plus att jag knappt kan hitta någon som jämfört båda och kommit fram till att luftkylning är det tystaste alternativet av de båda (beroende på vad man köper så klart)

Jag tar gärna förslag på en luftkylare som är under 82mm, inte kommer i vägen för minnena och kan kyla en möjligtvis något överklockad r5 3400G på samma (med god marginal ifrån max) temperatur som en a-i-o det vore toppen att hitta en sån istället