Lämna 25% fritt utrymme på SSD?

Permalänk
Medlem

Lämna 25% fritt utrymme på SSD?

Hej, jag minns att jag någon gång har läst att man alltid bör ha minst 25% ledigt utrymme på sin SSD för att den ska fungera optimalt. Stämmer detta eller är det kanske förlegad information för dagens SSD diskar?

Jag förstår att det kanske inte är så bra att fylla den till bristningsgräns men hela 25% blir ganska mycket "förlorat" utrymme på min 1tb SSD..

Permalänk
Medlem

Jag har hört det med samt att den ska slitas mindre ? Paddanx vet nog här på forumet duktig på ssd jag har dock min gamla intel 320 120 gb full knök funkar dock som ny ej formaterat om den sen 2014 skulle jag tro. Med hårddisk var jag tvungen göra det 1-2 gånger om året.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det är sant att SSDer behöver en del ledigt utrymme för att hålla prestandan uppe. Orsaken är (lite förenklat) att SSDer bara kan skriva till block av en viss storlek, så om man vill skriva till ett block som redan är delvis fyllt så måste SSDn först läsa blocket, modifiera det, och sen skriva tillbaka det. Om ett block däremot är helt tomt så kan SSDn bara skriva till det direkt. Det är därför bra om SSDn har en del oanvänt utrymme, eftersom den då enklare kan hitta tomma block att skriva till. Det är också bra med ledigt utrymme så att SSDn kan flytta runt data för att jämna ut slitaget på minnescellerna (s.k. "wear leveling").

Många SSDer har dock en del oanvänt utrymme inbyggt som användaren inte ser, och de har även olika algoritmer för att skyffla runt data så att prestandan hålls uppe. Olika SSDer hanterar därför brist på ledigt utrymme olika, där vissa börjar tappa prestanda snabbt medan andra nästan kan fyllas helt och ändå prestera bra.

25% är därför ingen hård gräns på något sätt, utan mer av en "säker" rekommendation där de flesta SSDer presterar ok. Hur mycket du kan fylla just din SSD beror alltså på vad det är för modell, samt var du drar gränsen för vad bra prestanda är (troligtvis lägre än du tror, SSDer presterar oftast tillräckligt bra för de flesta även när de presterar dåligt).

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för utförligt svar! Jag antar att det blir svårt att googla sig till huruvida min disk presterar optimalt med mer eller mindre fritt utrymme så får väl ta och hålla mig inom 25% gränsen. Jag har lite OCD när det gäller såna saker och blotta tanken på att jag skulle tappa i prestanda gör mig nojig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudda:

@perost: Tack för utförligt svar! Jag antar att det blir svårt att googla sig till huruvida min disk presterar optimalt med mer eller mindre fritt utrymme så får väl ta och hålla mig inom 25% gränsen. Jag har lite OCD när det gäller såna saker och blotta tanken på att jag skulle tappa i prestanda gör mig nojig..

Ja, det kan som du säger vara svårt att hitta information om det. Personligen skulle jag inte oroa mig särskilt mycket om det, min 970 EVO 1TB som jag har som systemdisk har t.ex. ca 85GB ledigt just nu. På lite större SSDer skulle jag nog säga att runt 10% ledigt utrymme är mer vettigt för vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå med att skapa en C: part, lämna sedan 10% som unallocated. Problem löst

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Rekordmedlem

Tex Samsung har inställningar för "over provisioning" i Magician, där kan man ställa in så att man inte kan fylla hela enheten av misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fyller till 100% med filer med binära nollor. Därefter tar jag bort ca 15 GB av nollfilerna. Därefter kör jag Trim (optimering).
Därefter tar jag full komprimerad image backup av parttionen till min server.
Det gör jag på alla system win7, win10, gentoo, archlinux, Ubuntu och några till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag fyller till 100% med filer med binära nollor. Därefter tar jag bort ca 15 GB av nollfilerna. Därefter kör jag Trim (optimering).

Okej, till vilket syfte?

Skrivet av Irre:

Därefter tar jag full komprimerad image backup av parttionen till min server.
Det gör jag på alla system win7, win10, gentoo, archlinux, Ubuntu och några till!

Okej, till vilket syfte?

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi göra det hela ännu mer krångligt så finns det även numera SSD:er med QLC-teknik (t.ex. Samsung QVO eller Intel 660p), där en del av cellerna används som snabbt skrivcache i SLC. Andelen lediga celler som kan funka som skrivcache och därmed storleken på SLC-skrivcachet minskar ju fullare disken är.

D.v.s. ju fullare en QLC-SSD blir, desto mindre data åt gången kan du skyffla in snabbt i SLC-skrivcachet innnan skrivningarna börjar bli långsamma.

Detta påverkar dock bara skrivprestanda såvitt jag förstått.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Jag fyller till 100% med filer med binära nollor. Därefter tar jag bort ca 15 GB av nollfilerna. Därefter kör jag Trim (optimering).
Därefter tar jag full komprimerad image backup av parttionen till min server.
Det gör jag på alla system win7, win10, gentoo, archlinux, Ubuntu och några till!

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad ska det vara för bra med att förbruka en skrivcykel utan att den kan tillföra någon nytta ?
Det tar ju tom lite extra tid förutom att det ger meningslöst slitage innan du gör backup.
Var kanske den underligaste backupmetod jag hört talas om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Bra att det finns, men satan vad jag hatar att installera alla dessa extra program utöver drivrutiner.

Personligen försöker jag bara hålla mig borta från Windows rödmarkering, vilket innebär 10% ledigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@mrqaffe: Bra att det finns, men satan vad jag hatar att installera alla dessa extra program utöver drivrutiner.

Personligen försöker jag bara hålla mig borta från Windows rödmarkering, vilket innebär 10% ledigt.

Magician är inget måste men det hanterar även firmwareuppdateringar och visar skrivmängd till enheten vilket win inte kan i sig självt hur man än försöker i kommandotolken så det kan ju vara bra att köra det ibland men det är ju inget program man behöver dagligen, snarare med likt Ccleaner och liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och vad ska det vara för bra med att förbruka en skrivcykel utan att den kan tillföra någon nytta ?
Det tar ju tom lite extra tid förutom att det ger meningslöst slitage innan du gör backup.
Var kanske den underligaste backupmetod jag hört talas om.

Nej det är den enklaste och säkraste backupmetoden! Genom att fylla med nollor tar den liten plats. Full backup av win10 tar ca 8gb. Jag lämnar dock lagom fritt utrymme. Behöver jag mer plats så tar jag bort några av nollfilerna. Utfyllnaden är ett engångsjob , dvs en skrivcykel.
Fattar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Nej det är den enklaste och säkraste backupmetoden! Genom att fylla med nollor tar den liten plats. Full backup av win10 tar ca 8gb. Jag lämnar dock lagom fritt utrymme. Behöver jag mer plats så tar jag bort några av nollfilerna. Utfyllnaden är ett engångsjob , dvs en skrivcykel.
Fattar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Men varför ska du skriva nollor (eller nått annat onödigt) på en ssd ? Du förbrukar ju minst en skrivcykel och hindrar trim att arbeta, det blir ökat slitage och sänkt prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det procentuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudda:

Hej, jag minns att jag någon gång har läst att man alltid bör ha minst 25% ledigt utrymme på sin SSD för att den ska fungera optimalt. Stämmer detta eller är det kanske förlegad information för dagens SSD diskar?

Dubbla RAM-minnet som ledigt tror jag är mer vettigt.. så om du har 16GB RAM.. så minst 32GB ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Dubbla RAM-minnet som ledigt tror jag är mer vettigt.. så om du har 16GB RAM.. så minst 32GB ledigt utrymme.

Instämmer nog där men sen kanske man kan tänka lite fram med en större ssd kan man ha jävligt länge oftast är större diskar snabbare och tål oftast mer skrivningar. Idag tycker jag man borde slå till på 1 tb ssd direkt. Har en gammal 64gb m4 den köpte jag USB externlåda till istället för att kasta funkar bra mycket bättre än usb. Köper inga små längre har en till 120 GB 850 Pro och en 240 GB men just nu används dem ej. Intel 730 240 GB åker nog in som systemdisk om den beryktade 8mb buggen kommer men klarat mig i 9 år så tveksamt:) min brors fick dock bugg båda vi hade senaste FW hans satt dock i bärbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men varför ska du skriva nollor (eller nått annat onödigt) på en ssd ? Du förbrukar ju minst en skrivcykel och hindrar trim att arbeta, det blir ökat slitage och sänkt prestanda.

Du skall skriva nollor (enklast) eftersom det utrymmet komprimeras bort!

Antag att windows ligger på /dev/sda2

Fyll med nollfiler från ett linuxsystem (kan vara i datorn, usb eller skiva):

mount /dev/sda2 /mnt
dd if=/dev/zero of=/mnt/zeroX bs=1M count=4096
där x=1,2,3... tills utrymmet fyllt!

Tag bort minst fyra av filerna. Man kan ta bort alla nollfiler, men då blir det en extra skrivcykel vid nästa backup.

umount /dev/sda2

Nu kan man köra komprimerad backup.

dd if=/dev/sda2 | gzip > backupfil.gz

Jag har skriver direkt till min server som är en enkel ARM-maskin men med en stor 10TB-disk.

Mitt win10 system är på 126GB, backupfil.gz blev mindre än 10GB (en tusendel! av utrymmet på servern). Att köra en sådan full backup tog knappt en timme beroende på långsam förbindelse. Restore går fortare ca 30 minuter.
Restore:

zcat backupfil.gz | dd of=/dev/sda2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Dubbla RAM-minnet som ledigt tror jag är mer vettigt.. så om du har 16GB RAM.. så minst 32GB ledigt utrymme.

Om det är en systemenhet så behöver man 25-30 Gbyte ledigt för att win update ska kunna fungera så där går ju verkligen gränsen för systemenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

dd if=/dev/zero of=/mnt/zeroX bs=1M count=4096
där x=1,2,3... tills utrymmet fyllt!

Det där var en vanlig metod tidigare, men felaktig om enheten klarar trim. Trimmat utrymme bör returnera nulldata. Vet inte hur det ser ut för NTFS, men för ext4 sabbar dessutom metoden prestandan utöver att inte vara lika effektiv som trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är en systemenhet så behöver man 25-30 Gbyte ledigt för att win update ska kunna fungera så där går ju verkligen gränsen för systemenheter.

Hmm ok, tänkte mest som minimum.. men kanske var lite för lite.. har nog själv 200-300GB ledigt iaf.
Men har ju bara 1TB så är lite försiktig med att inte installera allt som finns

Permalänk
Medlem

Jag har kört min gamla c: 250GB SSD från intel till typ 90-100% i säkert 5 år. Körde ganska nyligen benchmark av en annan anledning och fick ut normala hastigheter, jag kommer inte ihåg alla gånger den gått fullt men säkert 100 ggr.
(Jag laddade ur kameran där och höll på så länge då jag inte orkade vänta på spinnande diskar när man ska kolla på .raw bilder)

(Den precis nya burken har 2x 970 evo plus 2TB, får hoppas jag klarar mig i några år med detta )

Permalänk
Medlem

Inget jag hade brytt mig om, har jag köpt dyrt lagringsutrymme ska det ju för bövelen användas också!

Skrivet av Alpha77:

Dubbla RAM-minnet som ledigt tror jag är mer vettigt.. så om du har 16GB RAM.. så minst 32GB ledigt utrymme.

Hur menar du? Så du köper RAM du inte använder alltså? Oanvänt RAM är bortkastad RAM, bättre att fylla det så gott det går för att få allt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inget jag hade brytt mig om, har jag köpt dyrt lagringsutrymme ska det ju för bövelen användas också!

Hur menar du? Så du köper RAM du inte använder alltså? Oanvänt RAM är bortkastad RAM, bättre att fylla det så gott det går för att få allt snabbare.

Vad för något, nej det har med växlingsfiler och sådant att göra, ska finnas dubbelt så mycket som RAM-minet som ledigt på din systemdisk.
Men kanske är gammalt möjligt att det inte stämmer längre och blir väl lite ledigt, om man inte har massvis med RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det där var en vanlig metod tidigare, men felaktig om enheten klarar trim. Trimmat utrymme bör returnera nulldata. Vet inte hur det ser ut för NTFS, men för ext4 sabbar dessutom metoden prestandan utöver att inte vara lika effektiv som trim.

Jag skall testa detta. Om trim returnerar null så är det ju utmärkt. Jag ser detta om mina komprimerade backuper inte växer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alpha77:

Vad för något, nej det har med växlingsfiler och sådant att göra, ska finnas dubbelt så mycket som RAM-minet som ledigt på din systemdisk.
Men kanske är gammalt möjligt att det inte stämmer längre och blir väl lite ledigt, om man inte har massvis med RAM.

Nu fattar jag.
Du är inne på att växlingsfilen skall kunna bli dubbelt så stor som arbetsminnet?
Så var det mycket förr, speciellt när man hade ont om minne, i dag är det inte lika viktigt, man kan också i dag lägga växlingsfilen även på andra diskar, det räcker att ha mindre än 1 GB på systemdisken.

Jag har fn 1 GiB växlingsfil på systemdisken (222 GB SSD), en storlek som jag satt själv och 3*23 GiB på mina tre HDD, en storlek jag låter Windows själv välja, alltså "bara" 70 GiB växlingsfil till mitt 64 GiB arbetsminne, Windows kan ju dock allokera mer om så behövs.
För brukade jag hårt sätta växlingsfilerna, till dubbla mängden arbetsminne (tillsammans), som du skriver.

On Topic:
Tror att det för privat bruk räcker med 10%, inklusive over provisioning, går disken hårt krävs mer.

Kingston säger 7% om du inte skriver mycket och 28% om du skriver mycket.
https://www.kingston.com/us/ssd/overprovisioning
28% ligger ju nära de 25% som TS uppger, så jag svarar nog ja hans fråga.

Mer om OP.
https://www.seagate.com/gb/en/tech-insights/ssd-over-provisio...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det där var en vanlig metod tidigare, men felaktig om enheten klarar trim. Trimmat utrymme bör returnera nulldata. Vet inte hur det ser ut för NTFS, men för ext4 sabbar dessutom metoden prestandan utöver att inte vara lika effektiv som trim.

Tack, jag hade fel och du har helt rätt!
Trimmat utrymme returnerar Null! Jag testade detta.

Alltså man skall icke fylla ledigt utrymme med nollfiler om man har SSD. Har man mekanisk HD så gäller det jag skrev.

Exempel backuprutin om man vill ta full backup på SSD-partitionen /dev/sda2 från ett Linuxsystem:

mount /dev/sda2 /mnt
fstrim -v /mnt <<<<<< viktigt!
umount /dev/sda2

Nu kan man köra komprimerad backup.

dd if=/dev/sda2 | gzip > backupfil.gz

Och restore blir som sagt:

zcat backupfil.gz | dd of=/dev/sda2

Minst en gång bör man ta backup på HELA disken. Då kör man förstås fstrim eller optimering på varje partition först.

dd if=/dev/sda | gzip > fulldiskbackupfil.gz

restore:

zcat fulldiskbackupfil.gz | dd of=/dev/sda

Det finns två typer av människor: De som tar backup, och de som aldrig haft en krasch!