Hur gör ni för att bränna pengar?

Permalänk
Medlem

Magic: the Gathering.

I övrigt är jag ekonomisk, stundtals sniken, när det gäller att unna mig grejer, men lyckas jag komma på en anledning att köpa fler färgglada kartongbitar för tusentals kronor funderar jag inte två gånger på kostnaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kaffebönor, har även börjat fota film så där kan pengarna springa iväg nu när kodak ska höja priset på sin film.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Gör samma fast med "ordentliga" bolag. Åker med Norwegian, SAS etc och bokar riktiga hotellrum, minst 4* men helst 5*. En enda resa kan då gå på 20-30k endast flygbiljett och hotell. Sen vill man ju äta bra också.

Så mycket pengar man slösar....

Norwegian är väl inte långt ifrån ryanair? Nu ska de sluta med gratis handbagage.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper lunch i princip varje arbetsdag. Kostar ca 2400kr/månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp ett par av dessa: https://www.thomann.de/se/adam_s3v.htm ihop med detta ljudkort: https://www.thomann.de/se/rme_adi_2_dac_fs.htm och berätta sedan var du bor så jag får komma och lyssna på finemang ljud!

Är det lagligt att bokstavligen talat bränna pengar i Sverige? (bara undrar som ren kort tillfällig OT)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det lagligt att bokstavligen talat bränna pengar i Sverige? (bara undrar som ren kort tillfällig OT)

Yes det är lagligt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det lagligt att bokstavligen talat bränna pengar i Sverige? (bara undrar som ren kort tillfällig OT)

En känd politiker gjorde det under almedalsveckan för ett flertal år sedan (bilden är därifrån gissar jag)

Permalänk
Medlem

Skidor ... och ski resor

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Derix:

Enkelt: håller stenkoll på "Dagens fynd"-tråden.

Det här och Amazon.

Dagens fynd-tråden fick mig att köpa 3900X och RX 5700 XT, helt i onödan. Självfallet behövde jag då ett nytt chassi, och det fanns längre inte möjlighet att köra vidare med DVI-skärmen jag hade... Och så vidare, och så vidare.

Amazon brukar börja i planerade inköp (främst delar till bilen eller hojen) och spårar sedan ur med "vad mer var det jag behövde? Justja..." och varukorgen uppgår till 4-500€ när ens filter och olja kostar 40€ totalt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Att ha bil kostar ju per automatik en massa pengar. Sedan har jag blivit väldigt förtjust i att äta buffé.

Permalänk
Medlem

Min 350z

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hehe, kombin är vardagsbilen, den andra används då det är bättre väglag

Har du parkeringen nere i gruvan? Ser ut som lite typisk gruv/underjordsmiljö på väggarna

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Jag gillar att äta så jag brukar fylla glass frysen med glass för alla pengar, sen på kvällen när jag ska ta min zyprexa blir jag alltid´sjukt hungrig och ätter ett helt packet bigpack innan jag somnar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Köp ett par av dessa: https://www.thomann.de/se/adam_s3v.htm ihop med detta ljudkort: https://www.thomann.de/se/rme_adi_2_dac_fs.htm och berätta sedan var du bor så jag får komma och lyssna på finemang ljud!

Är det lagligt att bokstavligen talat bränna pengar i Sverige? (bara undrar som ren kort tillfällig OT)

Dock bara en rekommendation:

Citat:

COMMISSION RECOMMENDATION

of 22 March 2010

on the scope and effects of legal tender of euro banknotes and coins

(2010/191/EU)

Citat:

6. Total destruction of issued notes and coins by individuals

Member States should neither prohibit nor penalise total destruction of small quantities of euro banknotes or coins by individuals. They should however prohibit unauthorized destruction of large quantities of euro banknotes or coins.

.....

Och skulle det vara olagligt, vilket det är i ett flertal länder, så innebär det ju att de troliga böterna man får betala för det att man "bränner" mer pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Har du parkeringen nere i gruvan? Ser ut som lite typisk gruv/underjordsmiljö på väggarna

hehe bergrumsgarage under huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Magic: the Gathering.

I övrigt är jag ekonomisk, stundtals sniken, när det gäller att unna mig grejer, men lyckas jag komma på en anledning att köpa fler färgglada kartongbitar för tusentals kronor funderar jag inte två gånger på kostnaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i samma Magic-sits. Eller nu har det väl lugnat ner sig lite, som tur är. Vilket format spelar du?

Annars är det väl villan som kostar på. 2018 renoverades källaren för att göra plats för sovrum till barnen b.la. och i samband med det ny ventilationsanläggning i hela huset. 2019 byttes eternittaket mot plåt och fasaden fick sig en ny kostym och nu ska köket renoveras om några veckor.
Satt och gick igenom utgifterna på respektive renovering...aj aj aj 😅

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Norwegian är väl inte långt ifrån ryanair? Nu ska de sluta med gratis handbagage.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag läste det. Kommer säga upp mitt Norwegian kreditkort och börja åka uteslutande med SAS

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sparar alltid en summa varje månad, utöver de 500kr som är obligatoriska från Länsförsäkringar, men sen går det mesta till mat, huset osv. Är sambo men vi lever på min inkomst för tillfället så det finns inget jättestort överskott, men vi lever ganska gott utan större bekymmer

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Köper reservdelar till min Align T-rex 600...

Permalänk
Medlem

@acious: Kul med fler Swec:are som lirar magi!

Jag spelar bara Legacy av de riktiga formaten, drömmen vore att spela vintage, annars har jag lite casuallekar. Mitt spenderande går också i vågor, flyttade en bra bit pga. jobb förra vintern och har inte riktigt kommit igång sen dess. Legacyspelarna minskar tyvärr i antal, just nu verkar närmsta starka spelgrupp ligga 10 mil bort och de träffas bara 1 gång/månad vilket förvisso är rätt lagom ofta ifall man ska behöva köra så långt för att spela en kväll.

Det må vara dyra kartongbitar man köper, men varje gång man sitter där och blandar leken inför runda ett ångrar jag inte det minsta att jag spenderat pengarna på korten. Hittills har ju pristrenden gått upp, jag ser det lite som att spela på börsen fast utan nån plan på att sälja förrän det verkligen behövs. Bor själv i hyreslägenhet, det kommer kanske en dag när pengarna behövs till fastighetsköp av nåt slag och då får man kanske likvidera kartongsamlingen.

Vad spelar du för skoj format?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, jag läste det. Kommer säga upp mitt Norwegian kreditkort och börja åka uteslutande med SAS

Med tanke på SAS något begränsade utbud av destinationer så känns det som du gör dig själv en otjänst.

Permalänk
Medlem

Cigarrer och Whisky.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Avstängd

1. Pengar myndigheter anser att jag är skyldig dem och då ligger skatten på det jag tjänar bara på plats nummer tre...

1.1. Betala till företaget som äger elkraftnätet och en massa andra idiotavgifter relaterade till det.
(elförbrukningen är en skitsumma i jämförelse trots att vi kör dubbla värmepumpar i minus 20 grader, etc...)

2. Laga huset...
Det är väl kul till en viss gräns för visso...
(dock går det att här påverka kostnaderna mer om man är beredd att lägga ned mer eget arbete, så tycker ändå att det gett bra bang for tha bucks jämfört med vad andra har lagt ned, nu kan jag jobba på min lediga tid, gör hellre det än en massa artificiella påhitt som saknar vettig mening.)

3. Försäkringsbolaget.
(även om jag ordnat en avsevärt bättre deal nu med ett bolag norröver...)

Sedan om det blir någonting över, roliga saker som att förbättra datorn och bygga på modelltågen eller segelbåten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Aktiefonder.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag lever, är gift och bor i hus, byggt 1932 med obefintlig isolering.

Frågor på det?

Köpte ny säng för nån vecka sen, där gick nästan en månadslön.. Iaf 2/3 av en månadslön.

Tävlar i skytte också. Där är inte svårt o få pengar att gå upp i rök, bokstavligt talat.

Sen har man ju lite andra intressen också...

Största utgiften är väl andra posten där [gift]

Permalänk
Medlem

är nästan helt säker på att du kan skicka gamla pengar till riksbanken och byta till nya
kan hända att det kostar ett par hundra i avgift. bara utifall att det var du som eldar gamla pengar

Bränner inte speciellt mycket pengar, men litet sug efter ny dator är finnes.

Permalänk
Medlem

FPV Freestyle och race hobbyn bränner mina pengar xD

Permalänk
Medlem

Allt småhandlande för att "jag glömde köpa ost, toalettpapper osv". Det kanske inte låter som mycket, men många bäckar små. Känns som man inte gör annat än äter och köper mat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på SAS något begränsade utbud av destinationer så känns det som du gör dig själv en otjänst.

Går alltid att lösa. Reser ganska ofta med ländernas egna flygbolag och bokar via dem. T.ex. åker jag KLM till och från Amsterdam, då priserna är samma/billigare än Norwegian och de är ett "ordentligt" bolag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på SAS något begränsade utbud av destinationer så känns det som du gör dig själv en otjänst.

SAS är ju de helt klart bästa vad gäller destinationer från Sverige om man skall flyga direkt från Stockholm.