Jättesmå "ikoner" i Windows 10 när man öppnat många fönster

Permalänk
Medlem

Jättesmå "ikoner" i Windows 10 när man öppnat många fönster

Ber från början om ursäkt. Jag vet inte vad det här heter, på svenska eller engelska, därav mitt försök i detta forum.

Har på jobbet windows 10. Kör (bl.a.) ett program där jag gör massor av grafer, som hamnar i separata fönster. I windows 7 kunde/kan jag "hovra" över det aktiva programmet i min "taskbar" (svenska är svårt), och få upp en text-lista på alla grafer/fönster och välja en av dem. I windows 10 får jag i stället upp en bild av varje. Gott så långt. När jag fått jättemånga grafer/fönster blir de så små att det enda jag kan klicka på är krysset som stänger dem! Mycket, mycket, mycket irriterande. Om jag däremot skapar riktigt, riktigt många, blir det återigen en text-lista, som i windows 7, och jag kan välja en av dem.

Har försökt ta en skärmdump, men det skiter sig eftersom "hovrandet" (vaddetnuheter på svenska) avslutas när jag försöker med det.

Tacksam på förslag på hur man fixar detta, alternativt vad det heter, så jag kan söka på (för?) det!

Har inte bytt till windows 10 hemma ännu. Det är ju så fult, och har dålig kontrast. Kommer kanske tråd även om detta..

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att förstå vad du menar utan en bild så ta ett kort om du inte kan fixa en skärmdump-
Inställningarna för aktivitetsfältet får du fram genom att högerklicka på en tom plats på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benrul:

Ber från början om ursäkt. Jag vet inte vad det här heter, på svenska eller engelska, därav mitt försök i detta forum.

Har på jobbet windows 10. Kör (bl.a.) ett program där jag gör massor av grafer, som hamnar i separata fönster. I windows 7 kunde/kan jag "hovra" över det aktiva programmet i min "taskbar" (svenska är svårt), och få upp en text-lista på alla grafer/fönster och välja en av dem. I windows 10 får jag i stället upp en bild av varje. Gott så långt. När jag fått jättemånga grafer/fönster blir de så små att det enda jag kan klicka på är krysset som stänger dem! Mycket, mycket, mycket irriterande. Om jag däremot skapar riktigt, riktigt många, blir det återigen en text-lista, som i windows 7, och jag kan välja en av dem.

Har försökt ta en skärmdump, men det skiter sig eftersom "hovrandet" (vaddetnuheter på svenska) avslutas när jag försöker med det.

Tacksam på förslag på hur man fixar detta, alternativt vad det heter, så jag kan söka på (för?) det!

Har inte bytt till windows 10 hemma ännu. Det är ju så fult, och har dålig kontrast. Kommer kanske tråd även om detta..

Hur tar du en skärmdump? Trycker du på Print Screen-tangenten?

Permalänk
Medlem

Googlade lite och tror jag hittat en lösning på ditt problem, om jag nu uppfattat det korrekt.
Prova denna länken!
https://www.tenforums.com/tutorials/20989-change-taskbar-thum...

Permalänk
Medlem

@Fredmannen: Precis det var det! Taskbar thumbnails hette det, och registerfixet fungerade perfekt! Lade in så att den byter från thumbnails över 5 fönster. Stort tack!

Det visade sig också att problemet blev ännu större pga att jag har min taskbar på vänster sida. Det hade inte MS tänkt sig. Varför jag har det tar förmodligen en hel tråd till.. Nedtill på MS-vis klarar den mer innan de blir mikroskopiska.