Teknikmagasinet i konkurs

Permalänk
Medlem

köpte några corsair vx450 där för 299kr styck och några modekort för 199 missade dem för 99kr. Var jävligt bra fynd var 2011 det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skulle säga att saker som berör ens kropp rätt direkt som mat och hudbehandling (antar jag att SkinCity pysslar med(?)) så känns det viktigare att vara på plats för att kontrollera att maten har bra utgångsdatum, ser färskt ut, osv., och hudbehandling är svårt att få gjort på nätet. Samma sak gäller kläder då vissa känner att de måste prova på kläder så att de passar deras något avvikande kropp från genomsnittet som många klädesplagg försöker närma sig i sina storlekar.

Detaljhandel där utgångsdatum saknas och du inte riktigt måste vara där för att prova (och då du kan returnera varor oftast så blir det en ytterligare trygghet) så känns det mer vettigt att köpa på nätet. Sedan finns det ju en charm i att kunna prova olika hörlurar, titta på olika TV-apparater och sånt på plats istället för att behöva prova hemma.

Så vill man köra på fysisk affär så skall det helst vara nått som är klurigare att beställa på nätet som livsmedel, kläder, och typiska kroppsliga "upplevelser". Visst, den största fördelen med fysisk detaljaffär är hur snabbt du kan få din vara.

Ja, trenden är tydligast för försäljare av produkter som har utgångsdatum och inte är standardiserade (exempelvis frukt som man gärna vill se innan man köper), men gäller även för andra produkter. Amazon öppnar ju även bokaffärer.

Permalänk

Dyr hyra + dyr personalkostnad. Ofta var det småsaker som såldes som krävde mycket personal och det skapades långa köer som gjorde att folk gick förbi.

Ni som säger att ingen handlade där så hade de ändå en omsättning på runt 700 miljoner. Problemet var snarare att de hade begränsade vinstmarginal, mycket av det de sålde såldes på andra butiker i närheten som Clas Ohlsson, Kjell och Elgiganten.
Det unika de hade var målgruppen till stor del ungdomar, men utformningen av butiken där man ej fick se mycket, minskade impulshandeln.

För mig personen så är detta negativt att Teknikmagasinet försvinner. Det minskar ställen där jag kan köpa vissa prylar. Samtidigt så innebär detta mindre konkurrens för andra butiker. Och naturen har sin gång, är en viss verksamhet ej lönsam så får den läggas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det han troligen syftade på är att alla miljömuppar tycker det är onödigt att folk köper wish-skit (lite som finns på tm) Man omsätter massa i prylar som oftast inte behövs och slängs eller läggs undan inom 1v. Iom TM konkar så minskar inköpet av dessa prylar och minskar påverkan bakåt i ledet. Helt legit kommentar.

Jag är varken med/emot tänkandet men förklarar en trolig orsak till hans kommentar och kan förstå den ocskå.

Fast att kalla någon för miljömupp är inte bättre..ä
sen att folk säger en sak och gör en annan är en annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hobbex finns fortfarande, även om dom verkar koncentrera sig på radiostyrt och sånt numera.

Jo jag skrev det i inlägget som du citerar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jo jag skrev det i inlägget som du citerar

Konstigt, såg det inte när jag läste det. Jag kanske lät tråden stå så att jag såg det först innan du hade redigerat inlägget och sen bara scrollade tillbaka och citerade utan att titta 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin_Emperor:

Trist, men gäller de i Norge också eller de är bara i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls det fanns en här i Helsingfors men inte helt i centrum.

Lyssna inte på mig, trodde du pratade om var butiker fanns.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Synd om de anställda. Men butiken va ju inte bra på något område. Ingen tydlig inriktning. Så allt de sålde, sålde andra bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Blev att jag på senare tid hellre handlade på Kjell & Company. Större utbud av det jag vill ha snabbt och dessutom oftast billigare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Konstigt, såg det inte när jag läste det. Jag kanske lät tråden stå så att jag såg det först innan du hade redigerat inlägget och sen bara scrollade tillbaka och citerade utan att titta 🤔

Hehe, då har du haft tråden öppen lääänge, jag editerade inlägget precis efter jag skrev det, alltså typ fem i fyra nånstans.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkl:

Det är sant att onlinehandel skapar en utmaning för fysiska butiker men vi ser även att företag som började med enbart online försäljning börjar öppna fysiska butiker av olika skäl, exempelvis Amazon, inklusive deras köp av Whole Foods samt SkinCity i Sverige

Men det går inte att bedöma storleken på saker på nätet
Att köpa på nätet är ju opålitligt. Som när Nintendo-mini lanserades för nåt år sen och folk hade förbokat men det var många som inte fick något för att tillverkningen var slut

Så när nåt lanseras så måste man vara först i kvarn i butiker. Att förboka på nätet går ju inte att lita på när det gäller begränsat lager

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Jaybird Tarah för Halva priset idag på Teknikmagasinet, superdeal. Tråkigt att de försvinner. Hoppas ngn butik tar över deras kunder precis som Media Markt gjorde med Expert.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Hörlurar köper du från Thomann.

Varför skulle man det? Jobbigt att böka med garanti hos Thomann och är oftast mer dyra än Svenska ÅF. När kronan var stark var det kanske billigare men inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja du, när jag var liten tittade man på tekniskt magasin på TV´n.

Kan tro det.
När jag var så liten bodde jag i Afrika med mina föräldrar som arbetade där i ett gäng år.
TV var inte riktigt samma hype där nere som här Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tm känns som siba, en affär som fanns där men som aldrig var ett första val

Permalänk
Medlem

Har bara köpt EN vara hos dem och det var väl ... typ mer än 10 år sen.

"Clone my Willy" hette varan, vilka grejer det!

Permalänk
Medlem

Känns som att de kvittar, såldes inte mycket av intresse där.

Skrivet av Penguin_Emperor:

Trist, men gäller de i Norge också eller de är bara i Sverige?

Svaret på din fråga finns i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Köpte ett par Jaybird Tarah för Halva priset idag på Teknikmagasinet, superdeal. Tråkigt att de försvinner. Hoppas ngn butik tar över deras kunder precis som Media Markt gjorde med Expert.

Har de redan börjat sin U t f ö r s ä l j n I n g ?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan tro det.
När jag var så liten bodde jag i Afrika med mina föräldrar som arbetade där i ett gäng år.
TV var inte riktigt samma hype där nere som här Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Japp så var det, min far & mor skaffade tv 1958 & då var det en hype.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Känns som att de kvittar, såldes inte mycket av intresse där.

Svaret på din fråga finns i artikeln.

Ja okej tack, hade inte läst artikeln efter den var uppdaterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JeanC:

Borde man ju kunna lösa med enklare varuautomater

I Japan fanns varuatomaterna med elektronik i vartannat kvarter när jag var där.
Varuatomaterna i Barcelona täckte in nästan hela TM:s utbud, inklusive vuxenleksakerna.
Känns som att de borde växa på tågstationer och liknande här i Sverige.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag har länge förundrats över hur det kommer sig att det ligger typ 5 stycken teknikmagasinet runt sergels torg i stockholm, om det verkligen är lönsamt med så många butiker.

Nu verkar jag ha fått svaret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Först 4Sound (föredetta Musikbörsen) och nu dessa. Vad är det som händer?

Färre och färre handlar i butik. Det är vad som händer. Men Teknikmagasinets affärsidé var utdaterad mycket tidigare än så, som @fesoj så snyggt uttryckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Är väl inte lavalampor man ser på bilden, snarar lamapa med fiberoptik.

Det är rätt. Medusalampa heter de. Är jag som var lite trött. Nu när jag sovit bort hela dagen ser jag att jag gjorde bort mig lite

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte förvånad, väldigt länge känts som att mycket av de dom köper är billiga Kina produkter som dom säljer till 2-4 gånger priset av vad de kostar på ebay eller så är dom bara allmänt dyrare på "riktiga" produkter. Sist jag va intresserad av teknikmagasinet va nog för en 15-17 år sen när man önskade sig allt från lustfevär till radiostyrda bilar å skämt grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Näthandeln tar över...nej men TM kändes relevant som koncept någon gång på 90-talet när katalogen och gissa "fejkvaran" var en snackis i skolan.

Jag tippar på att Webhallen står näst på tur när det gäller butiker som "försvinner".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har du hört om någon som köper en produkt för att låta den ligga oöppnad i 60 dagar? Vad är meningen och marknadsföra något som går utanför lagen.
De vet ju att man tar det som självklarhet att man får testa produkten då konkurrenten numera erbjuder 60 dagar och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Har elektronik som jag köpte för två år sedan som kostade 6k, har inte öppnat förpackningen. Så får skylla mig själv ifall varan inte fungerar; blir en spännande livsläxa. Vid det här laget är det lite schrödingers katt över det hela.

Permalänk
Medlem

Först Gamestop och nu Teknikmagasinet. Riktigt tråkigt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ö&B säljer ju inte ens online så kanske men av dom du räknade upp så tror jag att Ö&B kommer stå sig längst.

Ö&b produkter känns inte som det är typen av onlineprodukter och inte alltid är de billiga heller men håller med dig att de kan klara sig bra ändå. Rusta känns som de som ligger sämst till av de jag räknade upp. Har ej gjort några efterforskningar på allabolag så detta är bara känsla och gissning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghostfenix:

Näthandeln tar över...nej men TM kändes relevant som koncept någon gång på 90-talet när katalogen och gissa "fejkvaran" var en snackis i skolan.

Jag tippar på att Webhallen står näst på tur när det gäller butiker som "försvinner".

Kjell & co, vad tror du om dem? Lite blandning mellan TM och Webhallen. Tror inte att du är helt ute och cyklar med din gissning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10