EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Medlem

Det här är bra! Apple och deras proprietära skit har varit en huvudvärk sedan deras första smartphone.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Bra!

Apple borde fan skämmas för att inte lämnat den sunkiga lightningporten än.

Hoppas detta tvingar dem över till USB-C.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Hur kommer det här påverka något?

Man får ju alltid med en ny laddare till varje telefon så det blir ju exakt lika mycket som ska skrotas i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Enda anledningen till att jag slänger sladdar nu för tiden är att de går sönder så jävla fort.

Planned obsolence borde vara ett mycket viktigare fokus att stävja än vilken sladd man kopplar i telefonen.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Bra. Borde varit standard för 10 år sen. Det är knappast raketvetenskap. Kan de få mobiltillverkarna att skicka med ett skärmskydd och skal med sin 8000 kr-mobil också så är vi ännu ett steg närmre verkligheten.

Ännu bättre om de skippade att lägga glas precis överallt bara för att det ska vara snyggt/exklusivt
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/hur-kan-vi-...

Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur kommer det här påverka något?

Man får ju alltid med en ny laddare till varje telefon så det blir ju exakt lika mycket som ska skrotas i slutändan?

#18245209

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Hur skulle en standardisering miska mängden laddare? Varje produkt kommer ju med en laddare oavsett vilken laddkabel det är.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur de kommit fram till 51.000 ton pga av att det är olika anslutningar i telefonen.... 🙄

Säljs det ens så många telefoner totalt i europa per år? Slänger alla sin gamla laddare o kabel?
Provvägde en 1m usbkabel ~25g, laddare ~100g.
Det betyder då att över 400milj människor bytte från apple till android eller tvärtom o slängde både laddare o kabel p.g.a att de gjorde bytet. Luktar rent skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Det är ju helt sjukt att människor fortfarande inte begriper vad el- och plastskrot ställer till för miljön i världen.

Ska du sitta hemma och vänta tills folket självmant bestämmer en standard utan att byråkrater lägger sig i så lär du få vänta.

Asså jisses.

Permalänk
Skrivet av trisse_123:

Visst, jag gillar inte heller Apples affärsmetoder - därför köper jag inte Apple. Inte fan behövs det lagstiftning för vilka laddare som ska vara tilllåtna. Om folk vill låsa in sig i Apples ekosystem så får som göra det

Vad blir nästa steg? Detta var inte tanken med EU

Skickades från m.sweclockers.com

Jo detta är exakt tanken med EU. Dess inre marknad är själva iden med EU. Att standardisera förenklar handel, och förenklar och gör livet säkrare för konsumenter. Det gör det oändligt mycket enklare att bygga företag och exportera produkter osv.
Utan standarder får man overksamma eller farliga mediciner, Olika apparatsladdar i alla länder. Olika trafikskyltar. Och en jävla massa ohälsosamma produkter tillverkade av farliga material och ämnen. Utan standarder hade vi haft olika längd, vikt och volymmått i hela världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Och utöver relevansen att ha element just under fönster så är det också extra dåligt att ha värmekällor högt upp. Typ i taket... där man har lampor. Det här medför att främst taket värms upp mer. Just i taket är man ju sällan så denna uppvärmning blir dåligt riktad och man kunde lika gärna vara utan den uppvärmningen.

Kul för dem med takvärme då... nu är det ju så att värmealstrandet i sig skapar luftrörelser som sprider värmen i rummet. Så att man lika gärna skulle kunna vara utan den uppvärmingen av den anledningen stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det här är bra! Apple och deras proprietära skit har varit en huvudvärk sedan deras första smartphone.

Håller inte riktigt med, jag gillade iphone 2g och 3g men sen dumpade jag dem efter att jag hade fått 2st utbytesenheter av 3g.
Okej jag kanske gillade 2g mer, på mina 3g rök antennen flera gånger och bakstycket va sjukt jobbigt, det va totalt sönderrepat efter en veckas användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Kul för dem med takvärme då... nu är det ju så att värmealstrandet i sig skapar luftrörelser som sprider värmen i rummet. Så att man lika gärna skulle kunna vara utan den uppvärmingen av den anledningen stämmer inte.

Håller inte med. Varm luft är lättare än kall så värmer du luft vid golvet stiger den uppåt. Värmer du luft vid taket händer inget för luften kan inte stiga mer. Det blir ingen spontan cirkulation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Kul för dem med takvärme då...

Kan inte annat än att hålla med. De som installerat sina radiatorer i taket har gjort ett... märkligt val. Inte så kul för dem kanske.

Skrivet av videopac:

Nu är det ju så att värmealstrandet i sig skapar luftrörelser som sprider värmen i rummet.

Yes. Så är det. Och det är också av relevans att varmare luft stiger. Värmer man luften långt ner så kommer denna luft stiga mot taket och på vägen blanda sig under sin färd uppåt och därmed också sprida ut värmen. I ett rum är luften vanligen redan varmare vid taket. Värmer man takluften ytterligare med en glödlampa så kommer luften högst upp att få den mesta av temperaturökningen. Eftersom varm luft stiger så stannar den varma luften kvar där uppe vid taket. Att värma det översta lagret luft i ett rum gör vanligen inte någon glad.
Det är ingen slump att element vanligen sitter under alla fönster i hus snarare än högt upp på väggar - eller i taket för den delen ;). Placeringen av värmekällor är av relevans för hur vi upplever uppvärmningen i rummet.

Nu kan man mitigera denna effekt såklart. Fläktar/riktade luftflöden kan trycka ner den varmare luftfickan högst upp i rummet och blanda ut värmen med kallare lager längre ner. Bra grej. Värt att nämna är väl att glödlampor inte alltid sitter i rum med både direktverkande el som uppvärmningskälla OCH fläktar som cirkulerar luften.
OM man uppfyller båda de kriterierna i ett rum så spelar det som du säger inte någon roll.

Skrivet av videopac:

Så att man lika gärna skulle kunna vara utan den uppvärmingen av den anledningen stämmer inte.

Det är nog lite klumpigt formulerat av mig. Det jag tänkte på var väl kanske inte riktigt all uppvärmning som kommer ovanifrån. Det går att värma helt och hållet från ovan (även om det inte är helt optimalt) och då gör det såklart en reell skillnad om man har värme från taket eller ej ;).
Det jag tänkte på var snarare att de glödlampor som sitter i taket vanligen inte är att likställa med uppvärmningen från element. Just för att man inte befinner sig i värmefickan vid taket särskilt mycket, och att placering högt upp förhindrar uppblandning av den varmare luften.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BasseBaba:

Kom på en grej...
Apple har ju faktiskt gått över till USB-C

Med min senaste iPhone fick jag en sån här i kartongen
https://www.apple.com/se/shop/product/MU7V2ZM/A/18-w-usb-c-st...

Så förstår egentligen inte varför det ska grinas över lightning. Det är ju numera bara kabeln som skiljer.
Och det man nu får tänka på är att alla MILJARDER USB-A -> lightning-kablar inte längre är kompatibla med dom nya laddarna.
Går min nya USB-C -> Lightningkabel sönder kommer jag tvingas köpa en ny istället för att använda en av dom säkert 20 usb-a till Lightning jag redan har.
(jaja, går väl att köpa nån C->A adapter, men hur praktiskt är det?)

Så dina gamla kablar USB-A - Lightning kan du inte ha kvar? eller har du slängt / ger bort alla?

Köp en laddare med USB-C och en USB-A i samma jag kör belkins 27W USB-C + 12W USB-A.
https://www.webhallen.com/se/product/294120-Belkin-27W-12W-US...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Bra!

Apple borde fan skämmas för att inte lämnat den sunkiga lightningporten än.

Hoppas detta tvingar dem över till USB-C.

Varför ska dom skämmas deras uppdrag är dra in pengar till aktieägarna och dom tjänar flera miljarder på lightningporten sedan 2012 med licenser och annat.

Jag tycker dom är jävligt smarta rent företagsekonomiskt men såklart det kanske hade varit smidigt med USB-C.

Men man får inte glömma har man fler olika enheter hemma så varierar det överallt, jag har nya iPad usb-c, iPhone 11 pro max, Lightning, hörlurar usb-c och headset micro usb, sen laptop surfacebook 2 med unik kontakt också.

Då har jag senaste prylar på markanden och inte fan kommer jag undan dom unika kontakter
Så slutar med jag köpte kabel med alla 3 kontakter på istället lite workaround

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Rent spontant kommer detta inte lösa något problem om man inte slutar skicka med en laddare till varje ny enhet?

Om jag kastar en laddare idag så är det för att jag har fullt med laddare i mina skrivbordslådor och inte behöver ytterligare en USB-laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen!
Batterier slutade skickas med för att de blev dåliga över tid. Dessutom var ju det medföljande batteriet prutt och man har alltid redan en hög hemma.
Varför resonerar man inte likadant med kablar? Man borde se dem som merförsäljningsvara.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Men man får inte glömma har man fler olika enheter hemma så varierar det överallt, jag har nya iPad usb-c, iPhone 11 pro max, Lightning, hörlurar usb-c och headset micro usb, sen laptop surfacebook 2 med unik kontakt också.

Tycker det låter märkligt att ta upp att man inte får "glömma" att det är ett problem att det i nuläget finns många standarder. I en debatt där det klagas på att det finns många standarder ;).

Men visst är det som du säger. Onödigt splittrat fortfarande. Hade apple hoppat på USB-tåget sedan ett gäng år så hade det räckt ganska långt med mircro-USB samt då övergången till usb-C kontakten. Förhoppningsvis kommer usb-c täcka in behovet för alla småpryttlar snart.

Men laptops ja... Där önskar flera i tråden en gemensam standard också. Men det finns ingen som tvingar tillverkarna till gemensam laddstandard. Resultatet är såklart ett mishmash av olika kontakttyper som inte alls funkar med varandra.

I just ditt fall med surface book 2 så går det väl att ladda med usb-c kontakten också om man så önskar. Vet inte hur bra det funkar däremot. Vanliga mobilladdarna lär inte ge tillräckligt med juice ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Söderbäck:

Tycker det låter märkligt att ta upp att man inte får "glömma" att det är ett problem att det i nuläget finns många standarder. I en debatt där det klagas på att det finns många standarder ;).

Men visst är det som du säger. Onödigt splittrat fortfarande. Hade apple hoppat på USB-tåget sedan ett gäng år så hade det räckt ganska långt med mircro-USB samt då övergången till usb-C kontakten. Förhoppningsvis kommer usb-c täcka in behovet för alla småpryttlar snart.

Men laptops ja... Där önskar flera i tråden en gemensam standard också. Men det finns ingen som tvingar tillverkarna till gemensam laddstandard. Resultatet är såklart ett mishmash av olika kontakttyper som inte alls funkar med varandra.

I just ditt fall med surface book 2 så går det väl att ladda med usb-c kontakten också om man så önskar. Vqet inte hur bra det funkar däremot. Vanliga mobilladdarna lär inte ge tillräckligt med juice ;).

Nope går ej ladda via USB-C och jag hatar micro usb för dom sätter det på nya prylar också så tycker usb standarden suger lika hårt faktiskt.

Samma sak med TB med USB-C skiten

Det jag menar med splittat är att även helt nya prylar på markanden får gamla kontakter så jag får springa runt med mina USB-C till split USB-C Micro USB till lightning kabel. på en samma kabel.

https://www.startech.com/se/Kablar/lightning-kablar/usb-multi...
och en med USB-C

har även USB modem och förstärkare portabel som kör micro då också så inte fan kommer man ifrån detta för tex apple skulle sluta med lightning.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Snart bestämmer dem att vi måste skatta för varje gång vi andas in luft

Och den som inte betalar, åker dom ut och stryper! Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Apples kontakt är bättre än jävla usb-c. Strular med den varje kväll när jag ska ladda telefonen. Tycker den är för vass eller något, den vill inte riktigt i så lätt som man skulle vilja. Apples kontakt är hur lätt som helst att få i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Snart bestämmer dem att vi måste skatta för varje gång vi andas in luft

Dem, är det en förkortning av dem_okrater och att du då glömde punkten [.]?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Håller inte med. Varm luft är lättare än kall så värmer du luft vid golvet stiger den uppåt. Värmer du luft vid taket händer inget för luften kan inte stiga mer. Det blir ingen spontan cirkulation.

Skrivet av Söderbäck:

Kan inte annat än att hålla med. De som installerat sina radiatorer i taket har gjort ett... märkligt val. Inte så kul för dem kanske.

Det fungerar faktiskt och hade jag inte sett det på visning av ett hus så hade jag inte trott att det fanns ens

Läs här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Bra!

Apple borde fan skämmas för att inte lämnat den sunkiga lightningporten än.

Hoppas detta tvingar dem över till USB-C.

Vad är sunkigt? Dom var långt före sin tid med en port som gick åt vända åt valfritt håll när dom flesta andra satt kvar på Micro usb.

Gillar inte usb-c då den har en platt ”pinne” i mitten, känns mer ömtåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så dina gamla kablar USB-A - Lightning kan du inte ha kvar? eller har du slängt / ger bort alla?

Köp en laddare med USB-C och en USB-A i samma jag kör belkins 27W USB-C + 12W USB-A.
https://www.webhallen.com/se/product/294120-Belkin-27W-12W-US...

Kablar slits, kläms, tappas bort, husdjur äter på dom..

Jag har ju 10+ usb-a/lightning kablar (som man samlat på sig under åren) som nu inte längre passar i den nya laddaren. Så den dagen den kabeln man fick med har oturen att sluta funka är det bara att köpa en ny.
Så ja, det är ju 10 kablar som jag nu får sälja eller ge bort, annars samlar dom bara damm.

Precis som du skriver så hade det varit nice om apple även satt en usb-a port i laddarna under en övergångsperiod, men varför då? Då hade ju folk kunnat använda sina gamla kablar! Bättre kränga nya för 200:- styck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan inte annat än att hålla med. De som installerat sina radiatorer i taket har gjort ett... märkligt val. Inte så kul för dem kanske.

Yes. Så är det. Och det är också av relevans att varmare luft stiger. Värmer man luften långt ner så kommer denna luft stiga mot taket och på vägen blanda sig under sin färd uppåt och därmed också sprida ut värmen. I ett rum är luften vanligen redan varmare vid taket. Värmer man takluften ytterligare med en glödlampa så kommer luften högst upp att få den mesta av temperaturökningen. Eftersom varm luft stiger så stannar den varma luften kvar där uppe vid taket. Att värma det översta lagret luft i ett rum gör vanligen inte någon glad.
Det är ingen slump att element vanligen sitter under alla fönster i hus snarare än högt upp på väggar - eller i taket för den delen ;). Placeringen av värmekällor är av relevans för hur vi upplever uppvärmningen i rummet.

Nu kan man mitigera denna effekt såklart. Fläktar/riktade luftflöden kan trycka ner den varmare luftfickan högst upp i rummet och blanda ut värmen med kallare lager längre ner. Bra grej. Värt att nämna är väl att glödlampor inte alltid sitter i rum med både direktverkande el som uppvärmningskälla OCH fläktar som cirkulerar luften.
OM man uppfyller båda de kriterierna i ett rum så spelar det som du säger inte någon roll.

Det är nog lite klumpigt formulerat av mig. Det jag tänkte på var väl kanske inte riktigt all uppvärmning som kommer ovanifrån. Det går att värma helt och hållet från ovan (även om det inte är helt optimalt) och då gör det såklart en reell skillnad om man har värme från taket eller ej ;).
Det jag tänkte på var snarare att de glödlampor som sitter i taket vanligen inte är att likställa med uppvärmningen från element. Just för att man inte befinner sig i värmefickan vid taket särskilt mycket, och att placering högt upp förhindrar uppblandning av den varmare luften.

Måste bara flika in att glödlampor, till skillnad från element, sprider mycket av sin genererade värme i form av ljusbaserad energi. Mycket infraröd strålning från en sådan och det går, till skillnad från LED, att hitta en sådan med förbundna ögon genom att känna efter var värmen kommer ifrån. Med andra ord når det golvet, väggar, möbler och andra ytor på precis samma sätt som det synliga ljuset gör. Det är inte för inte att en kunde använda glödlampor som uppvärmning för små kalla utrymmen och att det faktiskt fungerade. För att åstadkomma samma sak nu måste ett element och en fläkt installeras för att flytta runt den varma luften, men inte ens det är samma sak. Mer om det nedan.

Jag vet att det finns infraröda lampor att köpa på djuraffären men då de knappt genererar något synligt ljus om något alls så är det lätt att komma åt dem av misstag om de inte sitter bakom skydd. Plus att det går inte att "se" var lampan kommer värma. Det sistnämnda är lite av en dealbreaker för mig.

Jag hade hellre sett att glödlampan funnits kvar till de områden där det behövs ljusvärme istället för att tas bort helt. Ännu bättre om de kunde börja bygga glödlampor som håller. Jag hade absolut kunnat tänka mig att lägga en till ett par hundralappar på en servicefri 60w glödlampa som värmekälla i förrådet. Genererar trevligt ljus på köpet. Effektivare än att ha ett värmeelement + fläkt igång. Nu har jag fått tag på ett 200w mini-element, men det är så pass "kallt" att det krävs noggrann planering av fläktar för att få bra spridning på den värmen. Visst skulle jag kunna fläska på med mer värme för att göra fläktsystemet mindre komplicerat, men då börjar vi prata normal uppvärmning av ett förråd, vilket inte riktigt är syftet eller värt de pengarna som det skulle kosta. Glödlampor på 60w gav precis det jag behövde och höll bort fukt och frost. Billigare i ström också.

De få glödisar jag har kvar kommer jag inte använda upp av nostalgiskäl. Köpte på mig ett rejält lager när de skulle bort, men på grund av det sjuka planned obsolescense så har det lagret nyligen tagit slut. Byte varannan månad... Kan också tillägga att jag inte kört glödlampor i hushållet alls de senaste fem åren, där gäller LED.

Har gjort ett test med fem 11w LED också, men har inte fått i närheten av tillfredsställande resultat. LEDarna är mer lika element för den värme som genereras och som mest så håller det ytan ovanför dem frostfria. De sänder alltså inte ut infrarött på samma sätt som glödisar. Plus att den största nackdelen är att folk tror inte en har alla hemma när det lyser så kraftigt från förrådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Om EU-parlamentets pågående debatt landar i ett beslut om genomförande kan Apple tvingas överge Lightning-porten till förmån för en EU-standard.

Läs hela artikeln här

Att det ska vara raketforskning att använda EN laddare till mobiler/plattor... Herregud!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Jag kan tycka det hade varit bra om alla tillverkare enats om en och samma standard. Men jag tycker inte att EU har med det att göra. EU ska syssla med marknadsekonomi och handel över gränserna, möjliggöra samarbeten för att bekämpa brottslighet över gränserna, miljö och andra stora frågor som sträcker sig över gränserna, som är svårt för ett land att lösa enskilt. Inte om vi ska ha en gemensam kontakt eller om bananer får vara böjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope går ej ladda via USB-C och jag hatar micro usb för dom sätter det på nya prylar också så tycker usb standarden suger lika hårt faktiskt.

Då är tydligen apple bättre då det går att ladda via usb-c
https://wccftech.com/what-happens-when-you-connect-a-100w-usb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför ska dom skämmas deras uppdrag är dra in pengar till aktieägarna och dom tjänar flera miljarder på lightningporten sedan 2012 med licenser och annat.

Jag tycker dom är jävligt smarta rent företagsekonomiskt men såklart det kanske hade varit smidigt med USB-C.

Men man får inte glömma har man fler olika enheter hemma så varierar det överallt, jag har nya iPad usb-c, iPhone 11 pro max, Lightning, hörlurar usb-c och headset micro usb, sen laptop surfacebook 2 med unik kontakt också.

Då har jag senaste prylar på markanden och inte fan kommer jag undan dom unika kontakter
Så slutar med jag köpte kabel med alla 3 kontakter på istället lite workaround

Ja det är klart de har tjänat massor av pengar på det och det var såklart deras mål från början.

Tycker de ska skämmas från konsumentperspektiv helt enkelt

Skrivet av BasseBaba:

Vad är sunkigt? Dom var långt före sin tid med en port som gick åt vända åt valfritt håll när dom flesta andra satt kvar på Micro usb.

Gillar inte usb-c då den har en platt ”pinne” i mitten, känns mer ömtåligt.

Det är sunkigt för de fixade inte snabbaladdning förns nu vilket fortfarande är snigelfart med dagens andra laddare och sen kostar det mer pengar för konsumenten.

Att du inte gillar usb-c är lite underligt då det är samma förbättring som du själv jämför med lighting vs micro-usb där uppe.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Snubb1:

Då är tydligen apple bättre då det går att ladda via usb-c
https://wccftech.com/what-happens-when-you-connect-a-100w-usb...

Många går ladda via USB-C men inte surfacebook 2 för det är USB-C 5Gbit inte ens Thunderbolt så det är därför alla via kör på jobbet som är thunderbolt går ladda via USB-C

Bara jag har surfacebook 2 för jag testar lite olika saker utvärderar laptops.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240