Radeon RX 5950 XT dyker upp i register

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@martak: Toppkortet kommer kosta lika mycket. AMD är inte direkt några good guys, dom vill bara tjäna så mycket pengar dom bara kan, precis som alla andra företag i världen.

Det är väl klart de vill tjäna pengar, det vill väl alla?

Men ändå märkligt uttalande om vi jämför AMDs vinstmarginal jämfört med Intel... Aj aj

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

AMD är ikapp eller jämnt med 1080ti i sweclockers senaste prestanda index. Radeon VII presterar bättre. Ett referens 5700xt presterar strax under och överklockat lite bättre. (jämfört med referens 1080ti}

Du har alldeles rätt, jag har helt glömt bort Radeon VII, troligen för att man hör så lite om dem nu för tiden.

Sen har jag helt missat att 5700XT referens (anser att man ska jämför lika med lika) hoppat upp hela 14% någon gång i slutet på året i sweclockers prestanda index och nästan är ikapp 1080ti. Efter jag läst några tester på 5700xt partner kort så slutade jag kolla på prestandasiffrorna och kollade mest hur bra kylarimplementationen är eftersom det är så små skillnader i prestandan mellan de olika märkena. Det måste väl ha kommit någon drivrutinsuppdatering eller ändring av testsuiten?

Permalänk
Avstängd

@Philip320: Jo jag skrev ju att alla vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ju lägre ju bättre. Tycker 5k hade varit en bra sweetspot för ett värstingkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sweetspoten för min del på gpuer, betalade 4690 för GTX 680, 2990kr för r9 290x, 4490kr för gtx 980 ti och 4890kr för RX 5700 xt, vägrar verkligen ockerpriserna som nvidia kört med de senaste åren på sina toppkort även om jag har råd med det egentligen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Philip320: Jo jag skrev ju att alla vill det.

precis men det jag menade var att det var märkligt att ta upp AMD som ett av de företag som är värst på denna punkt, det är väl intel /nvidia om någon som mjölkar på sina produkter

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Märkligt nog säljer korten som smör även när de hade DoA problem.

Frågan är hur AMD lägger sig i pris om man matchar 2080ti, över 10 lakan vore självmord för AMDs grafikserie. Tyvärr så tror jag att AMD kommer haka på tåget med prishöjningar.

När AMD var ”dåliga” jämfört med Intel så fanns det stor prisskillnad men direkt när Zen2 släpptes och prestandas blev väldigt lik så blev priserna helt plötsligt också lika. AMD försökte då profilera sig med att vara en uppgraderingsvänlig platform till skillnad från Intels socketar men det kan man inte gömma sig bakom på GPU sidan.

Japp AMD har fått rätt stor hype (med gott rätt) iom återkomsten med Zen serien och när Zen2 släpptes så sågs de inte längre som det underlägsna budget alternativet och satte priserna därefter. De har ju sålt som smör ändå, själv bytt ut min Intel mot en 3700x.
Sen har de varit duktiga på marknadsföring när det gäller sina CPU:ers styrkor och att man faktiskt betalar mycket mindre för antal kärnor och trådar.

Frågan är ju om AMD tycker att deras kommande GPU:er är tillräckligt starka jämfört med Nvidias, personligen så tror jag att de kommer få prissätta sina GPU:er under nvidias motsvarighet om de inte gjort stora förbättringar på strömförbrukningen, slängt in Ray tracing i hårdvaran eller har ett ess i rockärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Du har alldeles rätt, jag har helt glömt bort Radeon VII, troligen för att man hör så lite om dem nu för tiden.

Sen har jag helt missat att 5700XT referens (anser att man ska jämför lika med lika) hoppat upp hela 14% någon gång i slutet på året i sweclockers prestanda index och nästan är ikapp 1080ti. Efter jag läst några tester på 5700xt partner kort så slutade jag kolla på prestandasiffrorna och kollade mest hur bra kylarimplementationen är eftersom det är så små skillnader i prestandan mellan de olika märkena. Det måste väl ha kommit någon drivrutinsuppdatering eller ändring av testsuiten?

Ja det är nog både drivrutiner och modernare spel som gör den skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Överträffar RTX 2080ti? Undrar om AMD har någon chans mot Nvidia? Vore häftigt om så vore fallet.

Man skall komma ihåg hur sjukt långt efter Intel AMD var bara för tre år sedan. AMD har chansen, åtminstone i längden. Men man drömmer ju om ett värstingkort från amd prispressat så priskrig utbryter. Men drömma kan man ju alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast en mobilkamera var ju ett faktiskt steg framåt utan att vara på bekostnad av något annat. På 2080 TI har kretsyta offrats för den här tekniken som nVidia hypeat till skyarna trots att den knappast kan påstås vara inne trots att det gått två år nu. Det är ju först nu det börjar släppas titlar som ens har stöd för raytracing från början. Hade hellre tagit ett kort som var en faktiskt uppgradering från 1000-serien med en rimlig prislapp än RTX och en fördubbling i pris.

Du fick ca 30% FPS ökning.
Sen fick du RT och tensor-kärnorna som är en enorm boost I vissa laster.
Vem bryr sig seriöst om kretsen är större?
Mobilerna har gått från 5k för toppmodellen till ca 23k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att det just nu är lite chicken race. Vem lanserar information först. Nvidia har varit väldigt tysta med information om nästa serie och folk är relativt hypade för big navi.

Den som släpper för mycket info först ger den andra utrymme. Jag tror AMD kanske kan ha förmågan att släppa kort kring 2080ti. Men dom vill också kunna ta betalt därefter. Dom vill inte släppa ett kort för 10k t.ex för att sedan Nvidia skall kunna komma med x% jämfört med 2080ti och ta >15k.

Släpper däremot Nvidia sitt först så har dom utrymme att optimera sin prisplacering. Om AMD skulle konkurrera prestanda mässigt mot Nvidia vart skulle priserna landa för 2080ti nivå? Hur mycket utrymme finns det för dom att jobba med? Oavsett om det skulle vara ner på 6k t.ex så är det inte så att AMD skulle vilja dit utan försöker antagligen positionera sig så att oavsett vad som sker försöka undvika för låga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du fick ca 30% FPS ökning.
Sen fick du RT och tensor-kärnorna som är en enorm boost I vissa laster.
Vem bryr sig seriöst om kretsen är större?
Mobilerna har gått från 5k för toppmodellen till ca 23k.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missförstår mig, jag tar upp kretsyta då den kunde ha använts till något mycket bättre än den omogna tekniken som RTX-tramset är. Vet inte ens om 1080 TI är större än 2080 TI, hör inte till saken egentligen utan mer hur man använt kretsytan. Det handlar om 20-30% i 4K, till en prisökning (MSRP) om 71%. Jag hade köpt prisökningen om man faktiskt fått något för den istället för en omogen teknik som nVidia hajpat för att kunna sälja mer till obskyra priser.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Med tanke på att 5700XT och Radeon VII idag presterar som ett 1080ti så har jag väldigt svårt att tro man skulle ens ligga nära ett 2080ti. AMD är minst en generation bakom Nvidia om man ska vara realistisk och det var så många år sedan AMD hade förstaplatsen.

Tyvärr så antar jag att vi får ett år där AMD presenterar sin värsting som är uppe runt 2070 super och kanske något förbi (vilket inte är dåligt alls) men sen presenterar Nvidia sin 3000 serie så vi rullar tillbaka på ruta noll.

Intels grafikkortsatsning räknar jag inte ens med, det tar några år innan deras kort är med i matchen.

Nja, varför skulle AMD bemöda sig att göra ett kort som bara är några procent bättre än rx 5700 xt? Prestanda hoppet lär bli mycket högre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Hoppas på trevliga kort, men har inte för stora förhoppningar på att dom tar ifatt nVidia ännu, men det vore kul, då mitt GTX1070 skulle behöva uppgraderas

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni är en vettig prislapp för ett kort som presterar som ett 2080 ti då?
Jag står kvar vid att 7-8 tusen är "vettigt", där går min smärtgräns för ett grafikkort i alla fall.
Om den nya Xboxen presterar som ett 2080 ti men för 5-6 tusen SEK så kommer nog många vänta medi att uppgradera grafikkortet i PCn och köpa en konsol som får väldigt många PC-titlar.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju först nu det börjar släppas titlar som ens har stöd för raytracing från början.

Först nu ja. Och när tror du att det kommit RT (och DLSS) titlar om Nvidia helt hade skippat i RTX i 2000-serien?

Citat:

Hade hellre tagit ett kort som var en faktiskt uppgradering från 1000-serien med en rimlig prislapp än RTX och en fördubbling i pris.

Nu är det ju inte bara RTX-funktionerna som ökat transistorantaler. Med Turing (precis som med RDNA!) så ökade även transistorantalet hos de konventionella Shader-kärnorna. Dvs förbättringar för konventionell rendering har oxå blivit dyrare så du kan inte bara skylla prisökngen på RTX (och som jag visat tidigare så har inte ens priserna gått upp fullt så mkt; om man lyfter blicken utanför Sverige och dess valutafall, vilket inte har ett dugg med nvidia att göra)

Med moderna titlar så är det dessutom en faktisk uppgradering. T.ex. Wolfenstein Youngblood visar hur Turing/RTX drar ifrån Pascal ganska rejält:
https://youtu.be/gpzFX4P1Jow

Vad man behöver förstå är att idag är mjukvaruutveckling så pass avancerat/dyrt att det kommer ta tid innan ny hårdvara börjar nyttjas ordentligt (next-gen konsolerna kommer dock ge en välbehövlig boost här). Sett i det perspektivet kan vi vara glada över att nvidia iaf introducerade den nödvändiga hårdvaran tidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Vad tycker ni är en vettig prislapp för ett kort som presterar som ett 2080 ti då?
Jag står kvar vid att 7-8 tusen är "vettigt", där går min smärtgräns för ett grafikkort i alla fall.
Om den nya Xboxen presterar som ett 2080 ti men för 5-6 tusen SEK så kommer nog många vänta medi att uppgradera grafikkortet i PCn och köpa en konsol som får väldigt många PC-titlar.

3080 lär prestera som 2080Ti, troligtvis snäppet bättre. Det lär väl gå på 700-800 dollar dock. Med svag krona kommer det tyvärr bli svårt att få för 7-8 KSEK.

Tror iofs XSX kommer prestera närmare 2080Super än 2080Ti (med fördelen att man på konsol verkligen kan fintrimma "render-settings" mot en viss hårdvara) men valet mellan att lira på konsol eller pc innebär ju fler faktorer än prestanda.

Dessutom lär XSX hamna på 500-600 dollar så under 6 KSEK lär nog bli knepigt initialt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Philip320: Jag sa inte att AMD är värst på denna punkt, endast att dom inte ska ses som teknikvärldens frälsare vad gäller prissättning. Intel och Nvidia leder vägen, men AMD kommer genast efter nosandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Först nu ja. Och när tror du att det kommit RT (och DLSS) titlar om Nvidia helt hade skippat i RTX i 2000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte att RTX egentligen tillför något så det är fel person att fråga, kul med reflektioner i BFV som man kan stå och titta på medan man blir skjuten i ryggen? Hade mycket hellre sett mer FPS i 1440p än något som nVidia blåst upp till att vara nya Glide.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag tycker inte att RTX egentligen tillför något så det är fel person att fråga, kul med reflektioner i BFV som man kan stå och titta på medan man blir skjuten i ryggen? Hade mycket hellre sett mer FPS i 1440p än något som nVidia blåst upp till att vara nya Glide.

Men du tycker extra kärnor på processorn tillför mycket? lol.

Permalänk
Avstängd

Let's go~

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag tycker inte att RTX egentligen tillför något så det är fel person att fråga, kul med reflektioner i BFV som man kan stå och titta på medan man blir skjuten i ryggen? Hade mycket hellre sett mer FPS i 1440p än något som nVidia blåst upp till att vara nya Glide.

Tjaa, rätt person och rätt person. Du är iaf värd en följdfråga eftersom det var du som tog upp ämnet (att det var först ny mjukvaran börjar dyka upp).

Liknelsen med Glide är en smula...oklar.

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att AMD's nästa toppkort kommer prestera kring 20% över ett 2080TI men tyvärr räcker inte det då Nvidia kommer ligga i bakhåll och släppa ett 3080TI som är 50-60% snabbare än dagens 2080TI så då blir det status quo på GPU marknaden. AMD ligger fortfarande 30-40% bakom Nvidias toppkort. Tyvärr så blir det nog så. Vill inte att det ska vara så men det är vad jag tror!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tror personligen att AMD's nästa toppkort kommer prestera kring 20% över ett 2080TI men tyvärr räcker inte det då Nvidia kommer ligga i bakhåll och släppa ett 3080TI som är 50-60% snabbare än dagens 2080TI så då blir det status quo på GPU marknaden. AMD ligger fortfarande 30-40% bakom Nvidias toppkort. Tyvärr så blir det nog så. Vill inte att det ska vara så men det är vad jag tror!

Så...det enda som betyder nått, det enda som inte ger "status quo", är vem som har snabbast toppkort?

Det går väl alltid att kasta transistorer/kretsyta och effektökningar på problemet, om man nu måste vara värst, men OM de båda har en rejäl fajt inom det segment som är relevant för de allra flesta kunderna (säg upp till $1000) så råder allt annat än status quo på marknaden.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag tror personligen att AMD's nästa toppkort kommer prestera kring 20% över ett 2080TI men tyvärr räcker inte det då Nvidia kommer ligga i bakhåll och släppa ett 3080TI som är 50-60% snabbare än dagens 2080TI så då blir det status quo på GPU marknaden. AMD ligger fortfarande 30-40% bakom Nvidias toppkort. Tyvärr så blir det nog så. Vill inte att det ska vara så men det är vad jag tror!

Sålänge pris/prestanda är bättre på AMDs kort i ett prisspann jag vill köpa ur (5.000-6.000kr) så räcker det för mig.

Ja tror du fokuserar på toppkorten för mycket. Det är så väldigt få som köper dem av alla som köper grafikkort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]