Dålig bredbandskabel/Verktygsfri RJ45-kontakt

Permalänk
Medlem

Dålig bredbandskabel/Verktygsfri RJ45-kontakt

Hej!

Har under veckan borrat hål i väggar hemma för att snyggt dra en bredbandskabel till routern. Klippte därför av ena änden på kabeln och har satt dit en verktygsfri RJ45 kontakt (Verktygsfri RJ45 - Kjell).
Problemet som nu uppstår är att jag endast kommer upp i ca 80 mbit/s av mitt bredband som ligger på 600/50. Har testat annan kabel till min laptop och kommer då upp i 550+ mbit/s. Jag undrar därför om någon kunde vara så snäll och hjälpa mig med att se om det är fel på kabeln, RJ45 kontakten, eller min koppling.

  • Kabeln är från Biltema av modell: Cat.6 utp patch cord type cm 24awg 60c cmg verified tia/eia-568-b.2

  • Kontakten ser ut såhär

    Det finns åtta st platser att lägga ledarna på, fyra uppe och fyra nere. Om tittar enligt bilden sett framifrån har jag lagt ledarna såhär:
    Uppe:
    vit/ orange
    orange
    vit/grön
    blå

    Nere:
    vit/blå
    grön
    vit/brun
    brun

    Finns även mer info här: https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/744384_38518_m...

Uppskattar hjälp!

Permalänk
Medlem

I länken du gav till kjell står numret 68859. I manualen står det att nummer 68859 är cat 5? kan de va så att du köpt en cat 5 anslutning?

*EDIT* ser att du länkat till artikeln hos kjell och det står att det ska vara cat 6.

Permalänk
Medlem

hur är kontakten i andra änden kopplad?

568-a eller 568-b ?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tror du tappat ett par eller två, kabeln går på två par och det ger max 100Mbit.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

hur är kontakten i andra änden kopplad?

568-a eller 568-b ?

Hej! Bra tänkt! Får kolla det när jag kommer hem. Hoppas på 568-b eftersom jag antar det är en standard?

Skrivet av Karaff:

Jag tror du tappat ett par eller två, kabeln går på två par och det ger max 100Mbit.

Jasså, så du tror det är kabeln det är fel på? Tror nämligen jag fått ut högre hastighet innan jag bytte kontakt nu när jag tänker efter...

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du göra en fast installation så använd rätt typ av delar, man bör inte sätta fast en patchkabel lika lite som man bör använda installationskabel till en patch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du göra en fast installation så använd rätt typ av delar, man bör inte sätta fast en patchkabel lika lite som man bör använda installationskabel till en patch.

Hej! Utveckla gärna om du har möjlighet. Jag har endast gjort två hål för att få upp sladden från golvet till list, kan byta ut den om det är så. Är det skillnad att använda "patchkabel" mot en installations rent utsagt hastighetsmässigt om man använder denna typ av kontakt?

Mvh Novis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Hej! Utveckla gärna om du har möjlighet. Jag har endast gjort två hål för att få upp sladden från golvet till list, kan byta ut den om det är så. Är det skillnad att använda "patchkabel" mot en installations rent utsagt hastighetsmässigt om man använder denna typ av kontakt?

Mvh Novis!

Nej, men det är mycket enklare att göra rätt, det kommer hålla längre och blir så mycket smidigare.

Skaffa en riktigt installationskabel ("solid" kallas det ibland). Sen skaffar du två utanpåliggande uttag (om du drar sladden i listen). Sätt fast kabeln i uttagen enligt instruktion. Använd patchkabel för att ansluta enheterna i uttagen.

Vad som skiljer installation från patch är att installationskabeln skall monteras i en plint, där två knivar skär igenom isoleringen och in i ledaren lagomt långt. Därför är denna kabel solid, dvs endast en tjockare ledare. Det gär kabeln styvare, men tåligare. Patchkabel kontakterna skall sitta på mjuk kabel. Mjuk kabel är flertrådig så den blir mjukare. Kontakterna trycker små metallknivar igenom hela kabeln. Knivarna går "emellan" de flertrådiga ledarna. Blandar man så riskerar det att fungera dåligt, eller fungera ett tag och sedan sluta. Helt enkelt för att monteringsmetoden är anpassad för applikationen

Förut körde jag mest med solid kabel på RJ45 kontakt med, men har slutat nu. Så mycket bättre, snyggare och flexiblare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antze:

Hej! Utveckla gärna om du har möjlighet. Jag har endast gjort två hål för att få upp sladden från golvet till list, kan byta ut den om det är så. Är det skillnad att använda "patchkabel" mot en installations rent utsagt hastighetsmässigt om man använder denna typ av kontakt?

Mvh Novis!

Det är olika kablar tänkta för olika ändamål, installationskabel håller längre än patchar om den är fast installerad men den är olämplig som patch för då går den ofta av. Man monterar därför inte lösa kabelhanar på installationskabel utan de kontakteras med honor som sitter "fast" så att kabeln inte rör sig efter installationen, till honan kopplar man en patch som går till det man vill koppla in.
Att mixa delar fel funkar ibland åtminstone en stund men ofta så glappar det efter några år och då kan det vara lite surt om man gjort en fast installation pga jobbet som kan krävas för att reparera den men att dra patchar i en vägg är inget att rekommendera om det ska göras på riktigt för att hålla länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Nej, men det är mycket enklare att göra rätt, det kommer hålla längre och blir så mycket smidigare.

Skaffa en riktigt installationskabel ("solid" kallas det ibland). Sen skaffar du två utanpåliggande uttag (om du drar sladden i listen). Sätt fast kabeln i uttagen enligt instruktion. Använd patchkabel för att ansluta enheterna i uttagen.

Vad som skiljer installation från patch är att installationskabeln skall monteras i en plint, där två knivar skär igenom isoleringen och in i ledaren lagomt långt. Därför är denna kabel solid, dvs endast en tjockare ledare. Det gär kabeln styvare, men tåligare. Patchkabel kontakterna skall sitta på mjuk kabel. Mjuk kabel är flertrådig så den blir mjukare. Kontakterna trycker små metallknivar igenom hela kabeln. Knivarna går "emellan" de flertrådiga ledarna. Blandar man så riskerar det att fungera dåligt, eller fungera ett tag och sedan sluta. Helt enkelt för att monteringsmetoden är anpassad för applikationen

Förut körde jag mest med solid kabel på RJ45 kontakt med, men har slutat nu. Så mycket bättre, snyggare och flexiblare

Skrivet av mrqaffe:

Det är olika kablar tänkta för olika ändamål, installationskabel håller längre än patchar om den är fast installerad men den är olämplig som patch för då går den ofta av. Man monterar därför inte lösa kabelhanar på installationskabel utan de kontakteras med honor som sitter "fast" så att kabeln inte rör sig efter installationen, till honan kopplar man en patch som går till det man vill koppla in.
Att mixa delar fel funkar ibland åtminstone en stund men ofta så glappar det efter några år och då kan det vara lite surt om man gjort en fast installation pga jobbet som kan krävas för att reparera den men att dra patchar i en vägg är inget att rekommendera om det ska göras på riktigt för att hålla länge.

Tack! Forskade lite och hänger med nu. Får se om det blir en sådan lösning i framtiden.
Ska försöka få det här att funka först iaf temporärt!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en crimptång samt vanliga RJ45 kontakter och installerade, då fungerade allt galant!
Så förmodligen fel på de verktygsfria kontakterna om någon har liknande problem.
Tråd kan ju låsas eller vad som