Linux Mint, fixar den vanliga filer o så?

Permalänk

Linux Mint, fixar den vanliga filer o så?

Lite sugen på att prova Linux Mint, har en lite äldre dator, core 2 duo, 4gb ram, nvidia gt 720 silent.......
Ska givetvis läsa mer om de innan jag börjar, men rent så här: fixar denna Linux Mint att läsa filer från Windows, så som Text filer från anteckningar, wordpad filer, word, excel, ,,,, bilder? jpeg o liknande ?

Vore nice om den gjorde det ju

Och innan jag börjar googla i 3 dygn, är det Linux Mint som gäller om man vill ersätta Win 7 och ha det primärt för att surfa på nätet kolla lite forum o så.... eventuellt lite tv4 play o så också.. eller finns de andra Linux OS man bör kolla upp

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Linux är precis som Windows, det är inte operativsystemet i sig som läser filer, utan det är program inuti själva operativsystemet som krävs.

Textfiler och bildfiler (JPG/PNG) finns det självklart program som klarar av. Word/Excel går att läsa med t.ex. OpenOffice eller LibreOffice, även om det ibland kan bli lite tokigt i konverteringen. Du kan testa hur väl OpenOffice/LibreOffice kan läsa Word/Excel-filer innan du byter till Linux genom att installera Windows-versionerna av dessa program. De bör även kunna hantera filer som Wordpad sparar.

Permalänk
Medlem

Vanliga filer som .txt och .jpeg, visst. .doc får du köra LibreOffice eller liknande.

Mint som gäller? Alla distros fungerar, men antar att det är Ubuntu som gäller om du vill ha så nära plug and play som möjligt.

Permalänk
Medlem

Allt utom .exe filer

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kort svar: ja.

Längre svar: det varierar förstås.

Textfiler, bilder, musik, videos: med all sannolikhet inga problem.

Word/Excel/m.fl.: Använd Libre Office (som jag tror redan brukar vara förinstallerad i en standard Linux Mint)

Linux Mint är en trevlig Windows-ersättare, som t.o.m. har samma hotkeys (t.ex. Windows + E för att öppna dess motsvarighet av Explorer).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Allt utom .exe filer

Fast det går väl det också, om man kör WINE eller vad det heter nuförtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Precis som flera har nämnt har operativsystemet inget med filtyper att göra. De flesta Linux-distributionerna kan hur som helst läsa Windows filsystem NTFS med väldigt lite jobb så att du kommer åt filer som ligger på Windows delar av disken.

Linux Mint är en väldigt finslipad och trevlig distribution som jag har använt på jobbet i något år. Det kan jag absolut rekommendera. Även Ubuntu är väldigt smidigt att komma igång med och Kubuntu erbjuder ett utseende i stil med Mint. Jag har själv kört Ubuntu hemma sedan jag slutade använda Windows för ungefär tio år sedan. När det gäller just utseendet är det i Linux i allmänhet väldigt lätt att installera flera olika skrivbordsmiljöer och välja vid inloggning hur allt ska se ut. Du kan alltså efter att ha installerat själva operativsystemet enkelt testa olika utseenden för att hitta något du är bekväm med. Några populära är Gnome, KDE, Cinnamon och i3.

Permalänk
Medlem

Linux har numera utmärkt stöd för ntfs via programmet ntfs-3g. Det installeras lätt. Linuxkärnans stöd för ntfs skall inte användas annat än för "läs".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tack, mycket info, ska läsa om senare, iväg snart här..

hur är det med att kopiera filer o så till Linux datorer, inga problem från bärbara diskar med NTFS ?

Hur är stöd för Chrome, Firefox o så, youtube?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Chrome och Firefox finns båda till Linux. Youtube fungerar men vad som krävs för att det ska bli hårdvaruaccellererat vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

hur är det med att kopiera filer o så till Linux datorer, inga problem från bärbara diskar med NTFS ?

Nej, läsning från NTFS är inga problem alls.

Permalänk

Tack, jag gör detta till 90% enbart för våra win 7 datororer börjar kännas osäkre iomed avsaknaden av uppdateringar sedan igår...

men hur är det egentligen, om man loggar in på mina vårdsidor och SEb , Swedbank och liknande sidor, och använder sig av Mobilt BankID, är inte säkerheten för inlogg säker iomed man använder mobil för att logga in, även om nu Win 7 skulle sakna senaste säkerhetuppdateringarna, tänker typ månader framåt i tiden?

Är jag mer säker med nyinstallerat Linus OS fullt uppdaterat och göra bankärenden och betsällningar online VS Win 7 om 3-4 månader med inlogg via Mobilt BankID?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra ett gammalt OS som inte får säkerhetsuppdateringar. Du är absolut mer säker med ett fräscht Linux än med Windows 7 från och med igår.

Nu är jag en linuxkramare så ta det för vad det är men jag tycker att du ska se det här som ett bra läge att lägga Windows bakom dig. Om du inte har behov av specifika program som inte finns till Linux så finns det inga vettiga skäl att fortfarande använda Windows idag. Nu när du ändå måste göra dig besväret att byta OS så kan du lika gärna byta till något helt annat.

Visst är det en del saker som funkar lite annorlunda i Linux men när du väl har vant dig är det inte ett dugg svårare att använda än Windows. Under tiden finns det många här och på andra ställen som är villiga att hjälpa dig och det finns redan svar på nästan alla frågor som kan dyka upp om du söker lite på nätet.

Permalänk

ok, ska prova min första Linux Mint installation snart då, fortsätter här på tråden om de blir något problem, vilket de säkert kommer bli, kanske inte installationen, men frågor sen kring allt omkring..

Har en lite äldre dator jag börjar med först, så får vi se...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

kanske en dum fråga, men hur är supporten för Drivers till nätverkskort, ljudkort i moderkort, samt Nvidia och ATI grafikkort av enklare varianter? blir de några problem

Samt finns stöd för BankID på datorn, de måste vi ha

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, ska prova min första Linux Mint installation snart då, fortsätter här på tråden om de blir något problem, vilket de säkert kommer bli, kanske inte installationen, men frågor sen kring allt omkring..

Har en lite äldre dator jag börjar med först, så får vi se...

Du kan även träna Linux under virtualbox!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker du kan satsa på popOs får du gratis stöd för grafikdrivers. Plus att den för mig känns mer färdig än ubuntu och mint

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Jag tycker du kan satsa på popOs får du gratis stöd för grafikdrivers. Plus att den för mig känns mer färdig än ubuntu och mint

ok, men har inte de andra stöd för enkla grafikkort som Nvidia GT720, GT520 och liknande?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@musse pigg: BankID på fil stöds inte i Linux.
Vet inte hur stödet är för det på Windows nuförtiden. Har kört med Mobilt BankID sen det kom och där är det inga problem.

Drivrutiner till hårdvara ligger i Linux kärnan.
Det finns en drivrutinshanterare i Linux Mint som hittar ytterligare drivrutiner om det behövs. Ex, proprietära drivrutiner till Nvidia GPU och WiFi kort.
I ditt fall tror jag inte att det behövs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Samt finns stöd för BankID på datorn, de måste vi ha

Nu var det väldigt många år sedan jag såg något om BankID på datorn men sist jag gjorde det så vill jag minnas att det inte fanns till Linux. BankID är en applikation så det handlar inte riktigt om stöd. Det finns stöd för nästan vilken mjukvara som helst men det spelar ingen roll om ingen har skrivit applikationen.

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Se till att du har backup på dina filer innan du installerar Linux Mint.

Om du ska blåsa ut Windows och installera Mint på hela disken, kommer alla filer försvinna ifrån den.
Kopiera över dina filer till annan disk eller USB-minne och ha endast den disk som du ska installera på inkopplad i datorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bankid på dator är idag inte via fil, utan via datoranslutwn kortläsare och smartkort. Jag är övertygad om att dessa kortläsare ska fungera även i linux utan problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ok ok, hänger med, ska spara allt,,, provar som sagt med en äldre dator först, som knappt används, så får jag prova lite, provar först med Linux Mint, sedan popOS.... så får jag se vilken jag behåller..

Mina krav är ju egentligen endast:
* standard Ljud och Nätverkskort i "vanliga" moderkort ska funka
* grafik så som enkla Nvidia kort samt ATI kort ska funka
* en webbläsare, helst Chrome eller Firefox ska funka
* och i alla fall stöd för inlogg via Mobilt BankID

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

och en sak till: men jag betvivlar stöd för detta, en D-Link usb trådlös nätverksticka???

Om inte den kan fungera, då blir de knas i stora rummet, då de ej finns draget någon nätverkskontakt, de måste bli trådlöst där... kanske för mycket att önska va?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

ok ok, hänger med, ska spara allt,,, provar som sagt med en äldre dator först, som knappt används, så får jag prova lite, provar först med Linux Mint, sedan popOS.... så får jag se vilken jag behåller..

Mina krav är ju egentligen endast:
* standard Ljud och Nätverkskort i "vanliga" moderkort ska funka
* grafik så som enkla Nvidia kort samt ATI kort ska funka
* en webbläsare, helst Chrome eller Firefox ska funka
* och i alla fall stöd för inlogg via Mobilt BankID

Bara lägg in senaste mint på en USB 3.0 sticka och boota till den, kan du leka och testa hur mycket du vill innan du bestämmer om du vill installera eller inte.

Under installation så välj "nonfree" drivers om du har nvidia-kort

Permalänk
Medlem

Nästan alla usb-enheter ska fungera enligt vanlig plug-and-play även i linux

Inloggning med mobilt bankid sker endast via webläsaren och internet, operativsystemet spelar ingen roll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

sound OK, tar med allt från denna tråden.....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Man kan prata om BankID och MobiltBankID.
BankID fanns som ett program på Linux men det försvann från Linux för ett antal år sedan.

Man registrerar idag Mobilt-BankID till en app i en mobil.
Mobilen används sedan som nyckel när datorn en Linux (eller en Windows eller platta) vill koppla upp sig mot ex banken, skatteverket, 1177, pensionsmyndigheter, ICA, Coop eller något annat som stöder Mobilt-BankID.

Kruxet är då att man måste ha en smartphone eller platta för BankID-appen.
https://support.bankid.com/sv/bankid/mobilt-bankid

---

Debian är grunden för ett antal andra Linux-distar, ex Mint, Ubuntu, Xubuntu, MX-Linux osv.
Så varför inte välja orginalet, Debian med KDE-fönsterhanterare.

Hur sedan den grafiska delen med fönster och så ser ut beror på vilken fönsterhanterare man väljer.
Kommer man från Windows passar troligen KDE, XFCE, LXDE ganska bra, där känner du dig hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

* standard Ljud och Nätverkskort i "vanliga" moderkort ska funka

Inga problem alls.

Skrivet av musse pigg:

* grafik så som enkla Nvidia kort samt ATI kort ska funka

Inga problem.

Skrivet av musse pigg:

* en webbläsare, helst Chrome eller Firefox ska funka

Både Chrome och Firefox finns till Linux.

Skrivet av musse pigg:

* och i alla fall stöd för inlogg via Mobilt BankID

Mobilt BankID har ingenting med din dator att göra.

Skrivet av musse pigg:

och en sak till: men jag betvivlar stöd för detta, en D-Link usb trådlös nätverksticka???

Borde funka direkt när du kopplar in den.

Permalänk
Medlem

Utöver olika linux distributioner att välja mellan så behöver du även välja vad du ska köra för skrivbordsmiljö i mint finns Cinnamon/Mate/Xfce att välja mellan.
Skrivbordsmiljön är främst hur skrivbordet ser ut men även vilka program som finns/fungerar för den aktuella skrivbordsmiljön.
Visserligen gäller utseendet även olika distributioner med.

I många fall går det dock att ladda ner drivrutiner/etc från en annan skrivbordsmiljö och programet kommer fungera i den du kör.
Dock är det lite jävligare att göra/kan ibland ta rätt mycket utrymme och i sällsynta fall så går det inte alls då programet inte alls funkar i den miljö du kör.

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/sv/latest...
Själv kör jag Xfce då jag tycker det är bland dom som ser bäst ut samt märkbart mer lättdraget i sämre burkar med lägre cpu/gpu kraft.
LXDE är även det lättdraget men ser betydligt sämre ut.

Ett enkelt o det snabbaste sättet att att prova olika distros och skrivbordsmiljöer är att ladda ner/installera virtualbox heller Vmware sen ladda ner virtuella hårddiskar där dessa olika distros/miljöer är installerade och bara o köra igång.

Båda är gratis för privatpersoner att använda.
Föredrar själv virtualbox då jag behövt nån av dessa.
Sen kan du ladda ner olika distros från https://www.osboxes.org/linux-mint/ finns fler distros under VM images tabben längst upp.

Sen efter att du provat ett par olika distros/miljöer först då bör du prova o installera på en dator.
Kan tillägga att dom flesta distros går att köra live på en dator dvs boota från cd/dvd/usb (som du behöver göra för att installera i med) och kan va en bra ide att prova först så man vet att det funkar alls på den datorn och sen finns oftas en installations genväg på skrivbordet så man behöver inte boota om för o installera.
Och det går givetvis att prova distros/miljöer på detta sätt med men tar längre tid då man behöver skapa cd/dvd/usb o starta datorn med live cd/dvd/usb vilket tar lite tid då live upstarten tar längre tid än en vanlig uppstart efter installation (och dom du kan ladda ner ifrån osboxes är installerade o bara tuta o köra i virtualbox/vmware).
Med andra ord bättre o köra med virtualbox/vmware innan man letat sig ned till ungefär vad man vill köra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!