Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Windows 7 stödjer väl fortfarande bara DirectX 12 till viss del?
En klar fördel med Windows 10 om man vill använda sin dator till att spela.

DX 12 är en fördel om det funkar och inte stuttrar och laggar som i BF5 för då kör jag hellre på dx 11 eller till och med DX9.0c som i tf2 bara det flyter på 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har hängt med sen dos tiden endast två op som var rena katastrofer
windows millennium och Windows Vista..

Aldrig förstått hatet mot ME. Jag körde det länge och hade inga problem med det. Klart det var kanske sämre jämfört med NT eftersom det fortfarande var baserat på DOS, men hur många vanliga människor gjorde den jämförelsen?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det operativsystem som jag önskar mest fortfarande funkade på moderna maskiner är Windows 2000.
Windows 10 kan dom för min del skrota så snart som möjligt. Jag är inte säker om jag någonsin kommer att skaffa Windows 10. Spel är absolut ingen orsak att jag skulle det, för då skiter jag nog hellre att spela på datorn

Skrivet av Nioreh83:

Aldrig förstått hatet mot ME. Jag körde det länge och hade inga problem med det. Klart det var kanske sämre jämfört med NT eftersom det fortfarande var baserat på DOS, men hur många vanliga människor gjorde den jämförelsen?

Enbart STORA BOKSTÄVER.TXT på filnamn va det fulaste som skapats

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kommer att fortsätta köra Win7 på min huvuddator så länge som det går. Inte för att jag är någon "det var bättre förr"-kramare, utan för att jag fortfarande ibland använder en del kreativa program som skulle vara hutlöst dyra att uppgradera (ex Adobe CS4 master collection med photoshop, premier pro, after effects, indesign etc samt Autodesk Entertainment Creation Suite 2010 med 3DsMax, Maya etc). Eftersom många av programmen/versionerna inte fungerar bra under Win8 el Win10 så är jag fast på Win7 (till dess att jag hittar något bra alternativ).

/M

Permalänk

Ptja, det är mest ett datum. Det betyder inget, eftersom det inte är någon skillnad på Win7 och Win10 som operativsystem. Microsoft envisas fortfarande med att dela upp samma Win10 olika versioner. "Är du säker på att produkten duger? Annars har vi en 'Pro' här..." Klassisk dammsugarförsäljarteknik.

Mobilt BankID funkar utmärkt på alla enheter som har en webbläsare. Det är nog relativt få som kör med "bankID på fil". Därför är rubriken missvisande (alternativt upprörande clickbait).

Jag vet dessutom inte hur många gånger man ska "retweeta" and stöd för Win7 upphör denna månad "för att vara hjälpsam". Måste vara nyhetstorka. Microsoft har f.ö. inte stött Win7 sen SP1, och ingen användare har klagat över det, det har bara funkat i alla dessa år. Helt utan tvingade uppdateringar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Exakt. Fortfarande dubbla kontrollpaneler också. Startmenyn har ofta slutat att fungera och på senare tid så slutar även sök i windows explorer att fungera. Får starta om datorn för att åtgärda felet. Lite märkligt att gamla funktioner som alltid har fungerat numera inte alltid gör det.

Sedan så har man mycket mindre möjlighet att ställa in utseendet som förr i tiden, men man kan kanske åtminstone välkomna att de skapade dark theme, i alla fall bättre än det mesta vitt.

Sedan jag bytte från Windows 7 till Windows 10 på jobbdatorn (hade inget val) så är det väldigt vanligt att datorn tappar kontakt med det trådlösa nätet när jag rör mig mellan möteslokaler. Ibland så att jag måste boota om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sedan jag bytte från Windows 7 till Windows 10 på jobbdatorn (hade inget val) så är det väldigt vanligt att datorn tappar kontakt med det trådlösa nätet när jag rör mig mellan möteslokaler. Ibland så att jag måste boota om.

Jag installerade om min lite äldre laptop igår till windows 10 från 7 och nu kan jag inte starta WoW på grund av att spelet tydligen käkar upp alla 8 gb när det inte ens åt 4gb innan. Måste bara älska skiten och krånglet 😂.
Men visst för övrigt så flyter det på bra i Windows men blir nog att installera 8.1 om jag inte kan lösa detta.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: jag jämförde me mot w98se då är den instabil mot w98se 😀
Men de löste man lätt.. In med w98se sen in i Windows map och delita sin. Xxx filen se starta om datorn och installera me så de skriver över 98se bara att se till att me fick samma Windows map som w98se hade. Efter de var me stabil som w98se

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Windows 7 Farwell.

Har precis handlat Windows 10 Home retail på usb....Vill inte byta operativsystem eftersom Windows 7 fungerat så bra utan strul men man är ju numera tvungen att byta.Så det är väl bara att installera och hålla tummarna att det fungerar.

R.I.P Windows 7.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Mobilt BankID funkar utmärkt på alla enheter som har en webbläsare. Det är nog relativt få som kör med "bankID på fil". Därför är rubriken missvisande (alternativt upprörande clickbait).

Intressant, kan du då tala om hur jag gör för att få till mobilt bankid på Firefox under Linux på min stationära dator?

Permalänk
Medlem

Kan man bara få till GPU-passthrough smidigt på en GPU så migrerar jag till Linux så kan man ha en W10 virtuell burk. Tills dess sitter man kvar med W7.

Skrivet av AMD-FX:

Det operativsystem som jag önskar mest fortfarande funkade på moderna maskiner är Windows 2000.
Windows 10 kan dom för min del skrota så snart som möjligt. Jag är inte säker om jag någonsin kommer att skaffa Windows 10. Spel är absolut ingen orsak att jag skulle det, för då skiter jag nog hellre att spela på datorn

Windows 2000 med 64-bitstöd och stöd för DX12 hade varit något.
Men ja, W10 är ju en anledning till att kanske börja spela på konsol istället. Om man nu behöver spela moderna spel alls. Colonization Settles II, HoMM III, Doom, Diablo med flera behöver inte DX12 skitmycket direkt.

Permalänk
Medlem

@M806:

Hade du en nyckel sedan tidigare till Windows 7? i så fall kanske du skulle tittat på detta: https://www.howtogeek.com/266072/you-can-still-get-windows-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag vet dessutom inte hur många gånger man ska "retweeta" and stöd för Win7 upphör denna månad "för att vara hjälpsam". Måste vara nyhetstorka. Microsoft har f.ö. inte stött Win7 sen SP1, och ingen användare har klagat över det, det har bara funkat i alla dessa år. Helt utan tvingade uppdateringar.

Microsoft har fixat buggar och säkerhetshål i Win7 fram tills igår. Det är därför viktigt att vara medveten om detta, eftersom nya säkerhetshål som upptäcks från och med nu inte kommer bli åtgärdade längre. Win7 kommer inte bara sluta fungera p.g.a. detta, men det är nu en betydligt större säkerhetsrisk att använda det och risken kommer bara bli större med tiden.

Skrivet av SAFA:

Intressant, kan du då tala om hur jag gör för att få till mobilt bankid på Firefox under Linux på min stationära dator?

Vad är det som inte fungerar för dig? Det borde bara fungera som vanligt utan att du behöver göra någonting, vilket OS du använder ska inte spela någon roll. Jag har i alla fall aldrig haft något problem med mobilt bankid i Firefox på Linux, det har bara fungerat utan att jag gjort något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@M806:

Hade du en nyckel sedan tidigare till Windows 7? i så fall kanske du skulle tittat på detta: https://www.howtogeek.com/266072/you-can-still-get-windows-10...

Han kan ju uppgradera gratis eller göra en sticka och skriva in windows 7 nyckeln vilket funkar fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Intressant, kan du då tala om hur jag gör för att få till mobilt bankid på Firefox under Linux på min stationära dator?

Borde bara vara att skriva in personnumret sen välja att signera via mobilt bank id, ta fram telefonen- starta bank id och signera sen ska du loggas in på den sidan du tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Han kan ju uppgradera gratis eller göra en sticka och skriva in windows 7 nyckeln vilket funkar fint

Jag inser mitt misstag.
Jag skulle has citerat M806 istället för att svara denne, då, denne just i sitt inlägg skrivit att denne just inhandlat en kopia av Win10Home istället för att uppgradera gratis. Under förutsättning att denne har en giltig nyckel förstås.

Permalänk
Medlem

Att gå från Windows 98, till Me (jaoe), NT4 (äntligen ett vettigt filsystem), W2K, XP, även Vista till 7 kändes rätt naturligt. Visst tillkom en del features, och andra försvann, men, tja, det var inga större problem att hitta det man ville osv.

Sen började jag betatesta Windows 8. Herregud. 8.1 var inte fullt lika illa. Dualbootade i flera år, med Windows 7, men jag blev glad när 10 kom. Även det dualbootade jag ett tag, men kan ärligt talat säga att än till denna dag har jag svårt att hitta i systemet. Delvis hänger det nog ihop med att jag allt mer kör MacOS på min PC. Har dock oftast en Win 10 igång i ett VM eller Boot Camp. (Rätt bra att man i Parallels kan boota direkt från en riktig Windowsinstallation och köra under MacOS)

Jag har en del äldre släktingar. De får nog köra Win 7 ett litet tag till. Sedan ska jag hjälpa dem köpa begagnade Macbook Pro, det ska nog hålla 5-6 år till åtminstone (räknar kallt med att kunna köra dem relativt osupportade på Mojave eller Catalina).

Så ja, kommer att sakna Windows 7. Äldsta burken jag körde det på var en PIII på 1GHz med nån slags värsting-PCI-kort jag numera glömt bort namnet på, och typ 1.6 GB RAM-minne. Det var ett härk att installera, men min släkting som fick burken blev glad, den klarade websurfning och mail i ett par år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hatar fortfarande att windows aero är tvingat att användas i windows 10.. Det har gett mig massa strul med flera skärmar. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hatar fortfarande att windows aero är tvingat att användas i windows 10.. Det har gett mig massa strul med flera skärmar. Rätta mig om jag har fel.

Vad menar du med aero? Om du hittar det i Windows 10 lär det inte vara Vista/7-utseendet du syftar på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vila i frid typ. Det är fortfarande bästa windows för win 10 är "account required bloatware edition". Vad mög man måste fixa på det. Ta bort Windows store, alla skitappar, trixa sig genom installationen för att slippa skapa online-konto m.m. m.m. Windows 10 har åratal kvar innan det blir lika användarvänligt som Win 7. Men det är tveksamt om det blir det.

Realist som jag är så är alla datorer på Win 10 nu. Men det är en fight varje gång de skickar ut en ny stor uppdatering.

Du borde verkligen överväga att installera Win10 LTSB/C, då det kommer UTAN allt bloat som skräpa ner systemet ordentligt.
dock får du inte med Cortana heller (oj vad sysnd då ).
Du kommer då bara få systemrelevanta uppdateringer som är välbeprövade och säkerhetsuppdateringar såklart.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Datorn startade idag också. Hade två nya uppdateringar att installera(dom sista?)

Firade gårdagen med att starta en av XP burkarna jag har kvar på jobbet. Nej XP var inte så bra som ni kommer ihåg

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ni menar. Windows 7 är senaste Windowset. Det som kallas Windows 8 och uppåt är bara skräp i MEs anda. Windows 7 hade en svacka med reklamen för Windows 10, som var svår att få bort. Skaffade dual boot med Linux efter det. Med Windows 10 har man inte ens kontroll över sin dator. Mer totalitärt skurk-OS får man leta efter. Folk klagar på Huawei, men där har vi elefanten i rummet, det som inte får uttalas: Windows 10.

Efter det klockrena XP 64 är 7an bästa och sista M$-systemet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Microsoft har fixat buggar och säkerhetshål i Win7 fram tills igår. Det är därför viktigt att vara medveten om detta, eftersom nya säkerhetshål som upptäcks från och med nu inte kommer bli åtgärdade längre. Win7 kommer inte bara sluta fungera p.g.a. detta, men det är nu en betydligt större säkerhetsrisk att använda det och risken kommer bara bli större med tiden.

Nej. Ingen behöver uppdatera ett operativsystem för att skydda sig mot virus, utan endast antiviruset.

Säkerhetsbrister som orsakas av OS-uppdateringar, å andra sidan, har en tendens att upptäckas av någon annan efter att uppdateringen gått ut till miljoner användare.

Man ska uppdatera sitt OS för att förbättra det. Eftersom Win10 inte erbjuder något som är bättre, hade det haft en lägre andel av OS-marknaden än till och med OS X, om MS inte brutit mot lagen och förbjudit försäljning av datorer med valfritt OS eller utan OS, och dessutom smugit in en automatisk Win10-uppdatering i Win8 som i vissa fall brickade användares datorer.

Trots maffia-metoderna har idag Win7 nästan exakt lika stor andel av OS-marknaden som Win10. De som har det behöver inte ta farväl utan kan lugnt njuta av det ett långt tag framöver.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat win10 reellt och virtuellt, men jag behåller givetvis det i mitt tycke snyggare win7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Trots maffia-metoderna har idag Win7 nästan exakt lika stor andel av OS-marknaden som Win10. De som har det behöver inte ta farväl utan kan lugnt njuta av det ett långt tag framöver.

Min gissning är att det finns betydligt fler användare av Windows 7 SP1 än användare av Windows 10 1909 (Build 18363)

På jobbet kör vi fortfarande Windows 10 1803 och hemma är det blandat mellan W10 1703 samt W10 1909. Att Microsoft misslyckats göra Windows 10 kompatibelt med sig självt, gör att jag börjat se mig om efter alternativa lösningar.

Genom åren har jag alltid föredragit andra OS framför Windows (sedan 3.11-tiden), men Windows XP och Windows 7 har gjort minst ont från Microsoft. Windows 8.1 gillade jag också, men iom Windows 10 så dödade Microsoft 8:an mer eller mindre. Bland annat så fungerar inte Adobe Lightroom officiellt i Windows 8.1 längre, men däremot i 7:an och 10:an.

Just nu trivs jag betydligt bättre i Linux, men använder Windows för bildredigering i Lightroom & Photoshop. Annars hade jag lämnat Windows bakom mig för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Nej. Ingen behöver uppdatera ett operativsystem för att skydda sig mot virus, utan endast antiviruset.

Jag nämnde ingenting om virus, virus är bara en liten del av alla attacker man måste skydda sig mot. Antivirus skyddar dessutom bara mot redan kända virus, så de ger inte ens fullt skydd mot vad de ska skydda mot.

Skrivet av HolyFather:

Säkerhetsbrister som orsakas av OS-uppdateringar, å andra sidan, har en tendens att upptäckas av någon annan efter att uppdateringen gått ut till miljoner användare.

Jag vågar lova att de som håller sina OS uppdaterade är betydligt säkrare än de som inte gör det, att riskera att kanske drabbas av nya säkerhetshål är betydligt bättre än att vara helt oskyddad mot kända säkerhetshål. Säkerhetshål är också ofta gamla problem som inte upptäckts förrän många år senare, som t.ex. CVE-2020-0611 som Microsoft fixade i den sista säkerhetsuppdateringen för Windows 7.

Skrivet av HolyFather:

Man ska uppdatera sitt OS för att förbättra det. Eftersom Win10 inte erbjuder något som är bättre, hade det haft en lägre andel av OS-marknaden än till och med OS X, om MS inte brutit mot lagen och förbjudit försäljning av datorer med valfritt OS eller utan OS, och dessutom smugit in en automatisk Win10-uppdatering i Win8 som i vissa fall brickade användares datorer.

Trots maffia-metoderna har idag Win7 nästan exakt lika stor andel av OS-marknaden som Win10. De som har det behöver inte ta farväl utan kan lugnt njuta av det ett långt tag framöver.

Siffrorna jag kan hitta säger att Windows 7 har ungefär 25-30% av OS-marknaden just nu medan Windows 10 ligger på runt 50%. Så inte direkt lika stor andel, men det är absolut väldigt många som fortfarande använder Windows 7.

Jag skulle gärna säga att det är deras problem, men folk som inte håller sina datorer uppdaterade är ett stort problem för alla. Det är bl.a. en stor bidragande orsak till att det finns botnät med miljontals datorer som används för att skicka spam och DDOS:a tjänster på nätet.

Permalänk
Skrivet av perost:

virus är bara en liten del av alla attacker man måste skydda sig mot.

Poängen är att antivirus alltid har varit snabbare på att förhindra nya attacker än en OS-uppdatering nånsin kan vara.

Det är därför man ska uppdatera antiviruset varje dag och uppdatera OS:et sällan - till major versions som är testade och kontrollerade.

Dessutom har antivirus många delar utanpå OS:et som förbättrar säkerheten. En del har till och med säkra webbläsare. Om du uppdaterade ditt Win10S nyligen har du den nysläppta Edge-webbläsaren, där man ännu inte hittat de säkerhetsbrister som finns i den - eftersom den är nysläppt.

Säkerligen kommer det att komma hundratals OS-uppdateringar för att patcha den - och göra förändringar inklusive kosmetiska sådana som ingen bad om i OS:et och andra komponenter, och varje förändring ger ett nytt tärningskast för att introducera nya säkerhetshål.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem