Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt skal eller skärmskydd, har aldrig råkat ut för en skada. Jag vill hålla i telefonen som den var tänkt från skaparen Vill inte heller att den blir ens en milimeter större i min ficka. Dock så blir nästa telefon med någon sorts skydd. Min nuvarande telefon träffade min 2åriga son...räkna ut vad det resulterade i... har varit en olidlig väntan på nästa samsung galaxy. Brukade köra på varannan version men tänkte hoppa över en till med denna, min son träffade telefonen i sämsta tiden sett till när samsung släpper sina galaxies på året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skaffade skal till min Xperia 5 för att den var så förbenat hal utan, så skaffade ett original skal. Ett rött skal till min röda lur.
HTC10:an som X5:an ersatte behövde jag inget skal på.
Hade faktiskt skal på Z3c som jag hade innan HTC10:an, när jag tänker efter.
Men eftersom jag köpte skräp-skal ifrån div teknikbutiker så kan man väl säga att jag hade skal halva tiden, då de gick sönder titt som tätt.

Har covercase (original) till paddan (Z3 compact), men det är mest för att den åker ner och upp ur väskan. Plus att det är gott att ha ett ställ så man kan ställa den på bröstkorgen när man ligger och tittar på film.

Jobbophonen (Samsung S8) har skal, för att jobbet säger att jag ska ha det.

Permalänk
Medlem

Köpte ett skal för första gången i mitt liv till min S10 plus.
Anledningen är egentligen att jag inte ville tappa den, för den är så extremt hal att den nästan flyger ur handen bara jag håller i den.

Köpte det absolut minsta skalet jag kunde hitta som samtidigt skyddar skärmen om jag lägger displayen mot bordet (vilket jag gör ofta). Något i den här stilen:
https://skalhuset.se/mobiltillbehor/samsung/samsung-galaxy-s1...

Nu är det bra grepp, men jag stör mig på den extra tjockleken för det blev mycket bökigare att få ner den i fickan. Som vanligt vill jag både ha och äta kakan...

Permalänk
Medlem

Köpte en S9 till ett mkt bra begagnat pris för ett par månader sen, då blev det ett Ideal-skal i läder på BF2019. Innan dess har jag haft skal på mina telefoner sedan 2013 åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med Apples silikonskal. Gillar det då det har bra grepp, håller bra och skyddar telefonen för de olyckor som händer med mig (1 glasbyte på 10 år).
Gillar inte helskydd så det är bra.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Använder ingen plånbok utan till mobilen har jag istället ett "flip-cover" där alla kort jag behöver för vardagen får plats. Tycker inte dessa smala mobiler får plats på ett bekvämt sätt i handen och uppskattar därför att det blir lite tjockare. Skärmskydd fick jag med mobilen och det har suttit på sen dess.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Aldrig haft vare sig skal eller skärmskydd. Brukar funka bra dom 3-4 åren jag har en mobil.

Däremot har jag en väldigt bra hållare på cykeln för mobilen. Men är man ute i skogen så måste den sitta fast.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har två mobiler. Båda har fodral.
Anledningen är att jag har förstört två tidigare mobiler genom att inte ha det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Jacob Fanboy

Kör skärmskydd och skal för jag tål inte repor sen har jag respekt för vad enheten kostar.

Skärmskyddet är av märket REMAX (Säljs på NetonNet), billigt men känns premium och fungerar utmärkt. Skalet för baksidan är Apple original läderskal, bygger på storleken en del men telefonen blir plan när man lägger den ner då kameran sticker ut.

Permalänk
Medlem

Nej, fy. Inget skydd. Man har ju drulleförsäkring av en anledning.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Har haft skal och skärmskydd på dom flesta smart telefoner jag har haft.
På nuvarande har jag både aktivt skal och glas.
Är väldigt rädd om mina saker och har dom oftast ett längre tag.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Om telefonen nu behöver skärmskydd eller ett fodral, borde vi inte köpa en annan modell isf? Var är poängen med den designad snygg produkt om det första vi gör är att dölja den?

Vore det inte bättre att tillverkarna slutar att skapa tramsprodukter och bygger robusta telefoner från början istället?

Jag har inget skärmskydd.

Prjae. Eller så köper man inte telefonen primärt som modeaccessoar.

Missförstå mig inte. Visst äre väl fräckt om den inte ser ut som ett rymdskepp eller blinkande julgran. Men designen hamnar ändå rätt långt ned för mig. Det finns många diskreta skal, oftast de som är billigast också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig under mina 20 år som mobilanvändare har jag använt skydd till mina telefoner och heller aldrig lyckats ta sönder dem.

Det första jag gör i Japan förra året när jag kommer ut från tågstationen är att smälla min telefon i marken så den totaldemoleras både fram och bak.

Min senaste telefon har jag ett asgött lädercase som sitter perfekt på baksidan och kanterna och ett gorillaglas på framsidan.

Kommer köra så hädanefter. Jag har inte telefon för att andra ska se hur cool den är eller något sånt tramsigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade skydd på min första telefon för att jag (sjävklart) inte ville att den skulle gå sönder om jag tappade den. Skaffade senare skärmskydd också, men jag hatade skiten för den var galet obekväm att använda på telefonen. Sedan plockade jag även bort skalet för att den nakna telefonen är mycket skönare att hålla i. Sedan är jag väldigt försiktig med mina telefoner också, har inte tappat någon av dem

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk

Jag har ett silikonskydd som är en del för bak- och en för framsidan. Känns som att det skyddar bra, men bilden blir lite oskarpare samt att man ibland inte får in laddkabeln så pass ordentligt att det räknas som snabbladdning, samt så får man inte riktigt in en 3,5 mm-hane heller.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Utan skal ser mobilen gräslig ut efter 3-4 år, med skal ser den gräslig ut direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Utan skal ser mobilen gräslig ut efter 3-4 år, med skal ser den gräslig ut direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. De flesta skal och skydd är fula.

Men egentligen borde man alltid ha något skal för att skydda mobilen. Tråkigt med repor. Riktiga smällar kanske inga skal kan skydda emot.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Använder själv ett skal av TPU vilket är bland det bästa man kan ha om det ska va ett vanligt skal som man bara sätter dit, vet inte va själva skalet heter men det är skitsamma. Kom även på att jag använder ett skärmskydd av glas med hårdhet 9H.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Utan skal ser mobilen gräslig ut efter 3-4 år, med skal ser den gräslig ut direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Funktion före form.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag är en rätt klantig snubbe så jag har till 99% alltid skal och skärmskydd på mina lurar.
Har nyligen fått hem en Note 10+ som ligger och väntar på skal som jag beställt från Dbrand ska bli spännande att använda denna best.

Permalänk
Medlem

S9 med otterbox flip-cover, skärmskydd behövs inte. Stor och klumpig blir den, men tål stryk.
Som många andra sagt, S9an är också hal som en blöt tvål, i mina torra nävar skulle den inte leva länge.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Jag använder både skärmskydd och skal!

Försommaren 2016 köpte min fru smartphones till alla i familjen utom mig. Tidigare hade dottern varit ensam om att ha slik, och då av billigaste modell. Själv hade jag tjänstetelefon av enklare och mer robust modell.
Det blev Samsung A3 (2016) i olika färger, med skärmskydd i härdat glas.
Frugan köpte Samsungs fodral till sig själv och jag tillverkade ett snarlikt till sonen utifrån hans önskemål. Dottern avvaktade med bytet av sin telefon av medicinska skäl.
Ganska snart tyckte grabben att det fodral jag tillverkat inte var bra, utan mest i vägen när han spelade spel på telefonen. Han plockade bort fodralet.
Våren 2017 fick vi ett extra mobilabonnemang med stor pott att förbruka, så min fru som dittills använt mitt gamla abonnemang övertog det nya. Dottern hade ännu inte börjat använda sin nya telefon. Nu tog jag den oanvända telefonen, satte i mitt SIM-kort (som frun använt) och satte på sonens fodral. Köpte det billigare skärmskydd av plast som (fortfarande) gick att få tag på.
Använder nu den telefonen utan direkta problem.

Utsidan i kamouflagemönstrat läder med sonens namn tydligt inpräglat på "låset". (*)

Insidan fodrad med svart svinläder.

(*) Han heter förstås...

... Örn!

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Skalfritt också. Tycker att mobilerna blir fula, känns mindre sköna i handen, glider sämre ner i fickan, blir större.. Kört utan skal i alla tider och har aldrig lyckats krossa nåt glas eller så.

Ser skalhysterin som råder som något överdriven och aggresivt pådriven av marknadsföring som anspelar på rädsla. För gamla och barn tex är skal ett måste, men för den stora massan är det faktiskt inte livsfarligt att va skalfri, och mobilen sprängs inte per default om den mot förmodan nångång skulle åka i golvet. Anledningen till att pushas är hårt för skal är att det ligger en enorm vinst i skalen. Vinstmarginalen per sålt skal ligger ofta nånstans 80-95%.
Har givetvis dock full respekt för de som har skal av estetiska skäl. Där tycker man helt enkelt olika.

Fast ett skal kan man köpa för 100-200kr, knappast en dyr affär om man köper en mobil för 10000-18000kr ?
Själv kör jag tunt skal mycket för jag vill ha lite bättre kontroll, alla mobiler med glas sida glider alldeles för enkelt ur fickor osv. Även på borden glider de runder som bambi på hal is. Då är det bra med lite mer friktion, men ändå så de enkelt glider ner i ficka.
Dbrand löser också detta om man inte vill ha något alls.

Jag har heller aldrig krossat något, men det betyder inte att de inte kan hända

Däremot kör jag alltid skärmskydd i tempered glass, för jag HATAR om det blir repor på displayen, OCD triggers igång då.
Repor kommer enkelt om man har mobilen i fickan, litet gruskorn eller sådant som bara cuttar sönder skiten.

Permalänk
Medlem

Om jag köper en produkt som jag tycker är snygg, bra och smidig så vill jag inte dölja den i något skal. Det är som att köpa en Ferrari för att klä den i ett praktiskt Volvo skal . Klart om man tar samma analogi till människor så skulle vi gå omkring nakna

Skulle kunna tänka mig supertunna (under 0.1mm) genomskinliga skal för dyra mobiler.

Men jag köper inte mobil för över 3500:- och jag är alltid rädd om mina saker så har inte behov för skal. Enda gången jag lyckats spräcka en skärm va för att jag hade skydd på skärmen, den blev så hal att den gled av ett bord, skärmskyddet höll då det va hårt men istället spräcktes skärmen under skyddet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.
Våra telefoner är några bräckliga stackare om dom landar fel vid fall. Skärmskydd och skal kan göra underverk.
Detta är något vi alla vet och många här har råkat ut för en förstörd skärm.
Ändå är intresset för skydd till våra telefoner väldigt svalt här.
Jag har några gånger försökt få svar om skydd till egna telefoner och allmänt men väldigt få engagerar sig.

1. Varför är det så?

2. Har du skydd på din telefon, vilket?

3. Har du ej skydd, varför inte?

4. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av skärmskydd och skal?

Jag skaffade mig en s8+ och tänkte att den ska fan inte gå sönder så har dessa skydd.

OtterBox Strada. Nu är telefonen som en mindre stridsvagn

https://www.exeltek.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/t/otterbox-strada-case-for-samsung-galaxy-s8-black-exeltek_1.jpg

https://www.exeltek.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/938x626/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/t/otterbox-strada-case-for-samsung-galaxy-s8-black-1-exeltek_1.jpg

Ska även sätta på ett glas liknande detta som har kontaktlim på hela glaset och inte bara kanterna.
https://www.mytrendyphone.se/images2/Samsung-Galaxy-S8-Nevox-NevoGlass-Plus-3D-Tempered-Glass-Screen-Protector-20042017-01.jpg

Jag kör alltid skalskydd och displayskydd. Billig försäkring!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kört utan skal i många år för att jag hatat känslan med plastiga skal.
Men så hittade jag Spiegen och blev frälst.

Nu kör jag skal från Spiegen och inget skärmskydd.
Perfekt då jag både har småbarn (som ibland kastar telefonen marken) och allmänt är lite klumpig.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Ser inte varför jag skulle ha skal eller skärmskydd, det gör bara telefonen fulare, större och tyngre. Har aldrig haft sönder en telefon någonsin och om jag mot all förmodan skulle göra det får jag laga den / köpa en ny, världen skulle ju inte direkt gå under för det.

Permalänk
Medlem

Jag har haft skal på mina två senaste telefoner för de har varit så förbaskat hala man kan ju undra varför tillverkarna inte gör telefoner med bra grepp istället för att de ska se eleganta ut när folk i regel ändå bara slänger på ett skal på dem för det knappt går att hålla i dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag använder skal för jag tycker annars att telefonen är för hal, har skärmskydd för jag vill behålla andrahandsvärdet bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft något skal eller skärmskydd på egen telefon, och aldrig varit i en situation där det behövts.

Har idag ett omslutande läderskal till min arbetstelefon (påtvingat), och skulle nog dock faktiskt även köra något liknande om jag skaffade privat telefon igen, men då pga. att det är smidigt att ha kort och dyl där också snarare än för att skydda telefonen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz