Thunderbolt 4 är Thunderbolt 3 – med alla USB 4-funktioner

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt med en gemensam port till alla telefoner.. hehe

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg: Megabit per sekund (Mbps) är inte samma sak som Megabyte per sekund(MBps).
Det går åtta bitar på en Byte

Permalänk
Medlem

Den stora frågan gällande "kontaktproblemen" är väl vad man kan förvänta sig ska fungera om det ansluts till ett Type C uttag?
Om jag har ett USB(2.0)-minne och ansluter det med en USB-A -> USB-C adapter till TB3-uttaget på en (nuvarande) Appleprodukt, kommer minnet att kunna läsas, får ingen funktion, eller blir förstört?

Permalänk
Medlem

Så Thunderbolt 4 är bokstavligen bara en certifiering att alla delar av USB 4 specen (och inte bara delar) uppfylls och inget mer?

Permalänk
Rekordmedlem

Och så tillkommer då alltså att usb c kontakterna kan användas för HDMI Alt Mode USB Type-C och snart kommer HDMI Alt Mode USB Type-C troligen att uppdateras så att det ska stödja 48 Gbit/s för att vara användbart med bandbredden i hdmi 2.0b så det blir rörigare och rörigare och så får vi inte glömma DP++ som stödjer hdmi men ändå lyckats få en del att tro att dp är kompatibelt med hdmi på det sätt som dvi använder samma videosignalformat som hdmi...

Det är dags att helt slå ihop åtminstone det som använder samma kontakt (usb c) till en och samma standard för att förenkla och så införa uttryckligt förbud att tillåta att man bara stödjer äldre standarder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Börjar bli jobbigt med thunderbolt, usb-c portar och olika usb standarder, usb 3.2-2 gen2+1-4*7 eller vad den senaste nånting usb 3 heter.

Nästan korrekt men du glömde tidszonen, usb 3.2-2 gen2+1-4*7+0200 är senaste USB-standarden som gäller i Sverige, sommartid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ser jag till hur moderkortstillverkarna resonerat under 2010-talet så lär vi få dras med flera olika uttag och chip även i framtida modeller. Ett moderkort i premiumklassen som säljs 2020 kan mycket väl komma med portar för USB 2.0, USB 3.1 Gen 1, USB 3.1 Gen 2, Thunderbolt 3 och/eller Thunderbolt 4... samt USB4 om de hinner få ut produkterna på marknaden.

Och alla kommer använda Type-C :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zipparn:

Det går åtta bitar på en Byte

Nästan aldrig i dessa sammanhang faktiskt. Alltid flödesbitar och overhead i alla möjliga former av seriella förbindelser.

I min bildanslutningsvärld med HDMI och DP använder man förhållandevis ineffektiv 8b/10b-kodning och det går 10 bitar per byte. Något jag vill minnas att äldre USB upp till 3.0 också gör. Modernare varianter som DP 2.0 och Thunderbolt använder 64b/66b eller 128b/132b – mycket mindre overhead. På det all annan overhead som kommer till. Så lite närmare teorin men fortfarande mer än 8 bitar per byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan aldrig i dessa sammanhang faktiskt. Alltid flödesbitar och overhead i alla möjliga former av seriella förbindelser.

I min bildanslutningsvärld med HDMI och DP använder man förhållandevis ineffektiv 8b/10b-kodning och det går 10 bitar per byte. Något jag vill minnas att äldre USB upp till 3.0 också gör. Modernare varianter som DP 2.0 och Thunderbolt använder 64b/66b eller 128b/132b – mycket mindre overhead. På det all annan overhead som kommer till. Så lite närmare teorin men fortfarande mer än 8 bitar per byte.

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande uteslutande USB 2.0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk

wow vad det är rörigt nu..får sitta med lathund för att förstå vad alla klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittzy:

Så Thunderbolt 4 är bokstavligen bara en certifiering att alla delar av USB 4 specen (och inte bara delar) uppfylls och inget mer?

Det tragiska är att det verkar behövas. Tycker att det kunde ordnas inom USB standarden, känns absurt att kalla det Thunderbolt 4 som rimligen borde kopplas till en fördubbling av hastigheten (PCIe-4).

Prestandanivån skulle till exempel kunna indikeras med gul plast i anslutningsdonen (eller, Gud hjälpe oss, ”USB4 Pro”-märkning. 😀)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan aldrig i dessa sammanhang faktiskt. Alltid flödesbitar och overhead i alla möjliga former av seriella förbindelser.

Nja, det är kanske en definitionsfråga, men det går allt 8 bitar per byte. Hur många bitar man sedan kan använda till det man ville överföra är ju något helt annat. TCP/IP har ju t.ex. en header som är data, men man måste ju ändå räkna med den som överförd data. Överför man via WIFI så finns det en stor grad av omsändningar. Så det som rör sig genom en kabel eller luften är ju inte alltid samma mängd data som faktisk används, men det betyder ju inte att det inte går 8 bitar på en byte.

När man jobbar med webb så är nästan allt komprimerat. Men det betyder ju inte att det går mer än 8 byte per bit, bara att man inte behövde överföra så många byte eller bit. Detsamma gäller ju med andra format. Väljer man att skicka med kontrollinformation så blir ju de en del av den data som ska skickas och det blir mer överförd data.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goddag: Jag talar utifrån erfarenheten att i över 20 års tid svarat på hundratals frågor om ...varför blir USB med 12 megabit per sekund inte de rätta 1,5 megabyte per sekund till min hårddisk? Alla vet ju att det går 8 bitar på en byte. Vad är det för fel på min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det tragiska är att det verkar behövas. Tycker att det kunde ordnas inom USB standarden, känns absurt att kalla det Thunderbolt 4 som rimligen borde kopplas till en fördubbling av hastigheten (PCIe-4).

Prestandanivån skulle till exempel kunna indikeras med gul plast i anslutningsdonen (eller, Gud hjälpe oss, ”USB4 Pro”-märkning. 😀)

Håller helt med. Är väl mer själva valet av namn som är det konstiga. Men ett gott tecken på att vi snart är tillbaka till en gemensam standard istället för flera parallella vilket alltid är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Goddag: Jag talar utifrån erfarenheten att i över 20 års tid svarat på hundratals frågor om ...varför blir USB med 12 megabit per sekund inte de rätta 1,5 megabyte per sekund till min hårddisk? Alla vet ju att det går 8 bitar på en byte. Vad är det för fel på min dator?

Fast det har ju inte med konverteringen mellan bit och byte att göra. Vissa protokoll lägger en checksumma per byte, precis som du säger, men det är inget självklart med att det är just per byte. TCP/IP lägger en checksumma per paket och kastar ett helt paket som är flera kilobyte om det inte stämmer. Det betyder inte att det är något märkligt med konverteringen mellan kilobit -> kilobyte utan olika protokoll har olika overhead i sin överföring. Var man lägger checksumman och hur ofta man beräknar en ny checksumma har ju egentligen inte med saken att göra.

I fallet med USB som du beskriver så är det fortfarande en faktor 8. Både på den teoretiska överföringen av det som går genom kabeln, med checksummor och allt men även de praktiska filerna som överförs. Det du beskriver är den overhead som finns och den har ju egentligen inget med konverteringen mellan bit och byte (det är ju bara olika sätt att skriva).

Det blir samma som att skriva att det inte går 100 öre på en krona, eftersom ett växlingskontor tar 2 öre i avgift för att växla en krona. Avgiften blir ju 2% oavsett om det är i växlingen av en krona eller 1000 kronor. Men det är ju i alla hänseende ändå 100 öre på en krona.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

@Goddag: Jag talar utifrån erfarenheten att i över 20 års tid svarat på hundratals frågor om ...varför blir USB med 12 megabit per sekund inte de rätta 1,5 megabyte per sekund till min hårddisk? Alla vet ju att det går 8 bitar på en byte. Vad är det för fel på min dator?

Skrivet av Goddag:

Fast det har ju inte med konverteringen mellan bit och byte att göra. Vissa protokoll lägger en checksumma per byte, precis som du säger, men det är inget självklart med att det är just per byte. TCP/IP lägger en checksumma per paket och kastar ett helt paket som är flera kilobyte om det inte stämmer. Det betyder inte att det är något märkligt med konverteringen mellan kilobit -> kilobyte utan olika protokoll har olika overhead i sin överföring. Var man lägger checksumman och hur ofta man beräknar en ny checksumma har ju egentligen inte med saken att göra.

I fallet med USB som du beskriver så är det fortfarande en faktor 8. Både på den teoretiska överföringen av det som går genom kabeln, med checksummor och allt men även de praktiska filerna som överförs. Det du beskriver är den overhead som finns och den har ju egentligen inget med konverteringen mellan bit och byte (det är ju bara olika sätt att skriva).

Det blir samma som att skriva att det inte går 100 öre på en krona, eftersom ett växlingskontor tar 2 öre i avgift för att växla en krona. Avgiften blir ju 2% oavsett om det är i växlingen av en krona eller 1000 kronor. Men det är ju i alla hänseende ändå 100 öre på en krona.

Ni pratar om annat än storleken på en Byte för den är alltid 8 bitar per definition.
Bandwidth (computing)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bandwidth_(computing)
Throughput
https://en.wikipedia.org/wiki/Throughput
Goodput
https://en.wikipedia.org/wiki/Goodput

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Thunderbolt 3 presterar dock ej 40Gbps kontinuerligt, utan det beror på data och kompressionsgrad.
Därför väldigt tråkigt att vi inte kunde få det dubbla med TB4.

Kan av egen erfarenhet säga att just med grafikkort kan man ibland tappa lite oförskämt mycket med TB3 gentemot dedikerade PCIe x4 lösningar, som egentligen borde ha samma bandbredd, men i verkligheten inte.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!