Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Permalänk
Medlem

Kör utan skal eller skärmskydd. Har aldrig tagit sönder en telefon heller.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Alltid skal, annars är telefonen som en 7000kr tvål i handen.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kör aldrig skal eller skydd men så köper jag heller inte telefoner som i princip är gjorda för att gå sönder, såsom iphone. Finns massor med bra, tåliga och billiga mobiler så jag slipper ha skal då jag tycker det känns klumpigt. Tacka vet jag min Windows phone jag hade för ett par år sedan. Där snackar vi mobil där nokiagenerna fanns kvar. Maken till mer stryktålig telefon får man leta efter. Synd att det inte blev nåt mer av windows phone, tyckte dom var bra ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Skippar skal men åandra sidan skulle jag aldrig få för mig att lägga mer än tre lax på en nalle.
Sabbat två skärmar på 10 år av smartphones, och det var helt mitt fel så det tar jag på mig.
Skal erkänner jag kan vara bra om man är otroligt känslig för repor. Men nyare telefoner kanske är ömtåligare?

PS: Sen om man har en bra mobil kan man enkelt byta skärmen vilket jag brukar göra, men en sån får man leta efter idag.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att ha en massa skit i fickorna så jag kör mobil med "plånbokscase" så att jag inte behöver ha någon plånbok. Har fyra kort, aldrig några kontanter, mobile med case och så få nycklar som möjligt med mig. En liten fickkniv, en yubikey och en liten ficklampa får också plats i nyckelringen.

Slippa släpa runt på en plånbok är dealbreakern för mig dock.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ha skal och skärmskydd på mina mobiler. För närvarande har jag ett Spigen-skal på min Oneplus 3, men tidigare har jag nästan uteslutande använt Nillkins skal (de har skal som har samma sandpappers-yta som min första OnePlus 1)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har ett genomskinligt silikonskal som täcker baksida och kanter.
Satt ett skärmskydd i plast på från fabrik men telefonen är snart 3 år gammal så det tog jag bort för ett tag sen då det blev slitet. Inte satt dit något nytt.
Huawei p10.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag har plånboksfodral och skärmskydd. Ingen aning om märke på skydden. Själv har jag inte lyckats spräcka min skärm men yngsta dottern är hopplös och spräcker glaset oavsett vilka skydd hon har. Men hon är lite klumpig och tappar telefonen hela tiden.

Sedan kan man tycka att telefoner ska vara så hållbara att sådana skydd inte ska behövas men tyvärr är det ju inte så. Jag kan inte förstå dem som inte har skydd på telefonen.

Permalänk
Medlem

Blir så dyrt om man tappar den illa så ja jag har skydd på den, ett skal som täcker allt utom framsidan (inköpt i Thailand, med flärp så man kan ställa telefonen lite på högkant) och ett skärmskydd i någon sorts härdat glas på framsidan, gillar inte skydd som täcker hela telefonen, tycker det blir för pilligt...

Hade ett heltäckande skydd på en Samsung som jag hade, men tappade den på en sten och "luckan" vek upp sig i fallet, så det hjälpte föga, helt kraschad skärm...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har alltid skal och skärmskydd av högsta kvalitet numera. Går åt alldeles för mycket tid och pengar om en telefon går i golvet.

Rhinoshield har jag mycket goda erfarenheter av. Min telefon (Pixel XL) är närmast oförstörbar i normala omständigheter, utom om den skulle ramla i vatten på något vis. Stort värde för mig då jag använder telefoner så länge det går, har inget behov alls av senaste modellen varje eller vart annat år. Dessutom säljer jag inte mitt liv till Google eller annat företag, så jag använder inte molnlagrade kontakter/bilder/annat, vilket gör att det tar lite tid att komma igång med en ny telefon/installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör ett mjukt silikonskal. Mycket trist, hade önskat dom kunde konstruera lurarna mer tåliga.

Med barn och husdjur så är det svårt att "ta hand om sina prylar 100%" helt enkelt. Skrikande ungar och galna husdjur samtidigt som man försöker laga mat och tömma diskmaskinen gör att man tillslut hamnar i ett läge där man råkar lägga ifrån sig luren icke optimalt.

Gillar inte heller att kamerorna sticker ut? Klarar sig verkligen glaset på kameran att ligga nedåt på bord och liknande i flera år utan repor?

Med ett listpris på 6-7k för skärmbyte vid snabb Google på en iPhone 11 Pro Max så kanske man borde tagit Apple-care så här i efterhand...

Permalänk
Medlem

Kan jag bära mina barn utan att sätta skydd på dem så kan jag även hålla i en telefon utan skydd. Det gäller bara att lita på sig själv och att eliminera riskerna i stället för att anpassa sitt liv efter dem. Rädd för att tappa telefonen? Hantera den säkrare, som om det vore ett litet barn. Rädd för att repa telefonen när den ligger i fickan? Har du någonsin tänkt på att tömma fickorna på skräp eller ha vassa föremål som nycklar i en annan ficka? Rädd att någon annan ska tappa telefonen? Låna inte ut den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder alltid ett mobilfordral, typ plånbok, till mina mobiler, just för det att jag har sett för många mobiler med krossade skärmar.

Har haft fyra mobiler nu utan sådana skador.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Generellt sett så kör jag utan eftersom jag inte har någon lust att betala för en dyr telefon med fin design och sedan förstöra detta med ett skal, då inget skal jag sett ger ens nära samma känsla och utseende som de snyggaste telefonerna.

Jag har dock ett skydd med fram- och baksida för undantagsfall där jag känner att telefonen kommer vara i en miljö där risken för att något kan repa den osv är högre än normalt.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har haft iPhone 3G, 3Gs, 4, 5, 6+, 7+ och nu sitter jag med en 11 pro 256GB.

Jag har aldrig spräckt en skärm eller haft sönder någon (förutom en liten flisa som fick sönder på min 6+). Har jag tappat någon? Absolut, men jag kan nog räkna alla gånger på fingrarna och minns när och hur de gick till. Har jag haft skydd på alla? Nej. Jag började med skydd på min 7+ då priset började bli så extremt, speciellt nu på min 11 Pro 256GB... 15k för en telefon är helt bananas!? Skulle skalet kunna rädda mig siffran "satanvaddyrtdeblev" av att skärmen skulle gå. Är okej med mig.

Men jag älskar verkligen känslan av min 11 Pro naken i handen... Mumma.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag öppnar inte ens en ny telefon förens jag fått hem väskan och skärmskydd, hatar när det blir små repor på skärmen, kör ett kolfiber fodral med korthållare och white diamond som skärmskydd. vanliga skärmskydd förutom det som sitter orginal på s10plus tycker jag är extremt dåliga, typ dom man köper på elgiganten är helt värdelösa även att dom kostar lika mycket som diamond skärmskyddet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör med det simpla skalet i genomskinlig plast som följde med min Zenfone 6, men inget skärmskydd.

Tappar man telefonen i backen skyddar skalet baksidan av telefonen om den landar på den, men även delvis skärmen, då kanterna på skalet sticker ut en aning och skyddar skärmens kanter.

Har aldrig råkat ut för att någon skärm blivit repad, och då har jag ändå telefonen i jeansfickan, dock inte i samma ficka som nycklar. Däremot har jag spräckt en skärm då jag tappade telefonen i golvet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Skal tycker jag är väldigt svårmotiverat nu när telefonen redan är så stor och klumpig utan. En skyddsfilm på skärmen hade man väl kunnat ha.. men å andra sidan så bryr jag mig inte riktigt om den blir lite smårepig eller ej.

Permalänk
Medlem

Har med en tidigare telefon klantat till det ordentligt och haft nycklarna i samma ficka typ en gång.
Sen dess har jag alltid skal på. Skärmskyddet satt på från fabrik på min OnePlus 3. Har inga kort eller något i skalet, tycker det är mycket smidigare med plånbok för det.

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt Dbrand skal till mina telefoner sen dom släppte deras första grip till S7 edge!

Permalänk

Kör med apples läderskal till min iPhone X med ett skärmskydd. Mest för att det bruna läderskalet var fint, därför som jag har det

Permalänk
Medlem

1. Mobilskal är en "för" bred marknad, med de flesta skalen billiga "cheap-feel" plastskräp och/eller med löjliga motiv/design, säg t.ex vissa som är designade för att se "supertuffa" och extremt tåliga, kostar ca 50-100kr från Kina och de är allt utom vad dess design får en att tro det är.

2. Har jag Skydd? Tja visst, Durex with ultra-sensitive!, olämpliga skämt åsido, jag har en Motorola One Vision (egentligen Lenovo som står för allt utom "motorola" namnet som de äger), och de var smarta nog att förutse designens känsliga kant-struktur och vänligt nog inkluderade ett plastskydd som redan satt på mobilen, ett sånt genomskinligt "skal" som går runtom kanterna också bak om hela baksidan.

3. Defer to answer No. 2. I övrigt så var min tanke att köpa ett skal (inte behövt pga. medföljt skal) och ett skärmskydd, nu när jag tänker på det, jag får kolla upp var jag kan köpa ett sånt skydd. Anyway, förra mobilen åkte i marken av misstag och landade på en kant och skärmen sprack. Med den telefonen hade ett liknande skal följt med som med nyare beskriven i svar 2, men då den bara sattes runtom kanterna och var gjord av mjukt plast så knäcktes den med tid av alla gångerna man tog av - rengjorde - satte tillbaka igen.

4. Well, defer back to answer 3. Bra skal? Well, jag hade ett snyggt skal till min 3310, eller var det en.. Nej nu blandar jag ihop "gamla minnen" (jag är 27 fyi, inte "gammal"), Fyi-fyi, min första mobiltelefon var faktiskt en Motorola!, En mobiltelefon från tillverkaren som uppfann mobil telefoni!. Back to the topic, right right, dåliga erfarenheter var ju som sagt att medföljande skal inte alltid är så smart designade, i och med att förra telefonens medföljande skal bara i stort sett var en plast-rektangel så var den relativt känslig, medan nuv./nyare telefonens medföljande skal är av en bättre design då skalet går bak om hela baksidan så är den inte lika "flimsy".
Det senaste skalet jag faktiskt köpte till en mobil var till min förr-förra mobiltelefon, den telefonen tappade jag rakt ned i vattenklosetten (skålen, rent vatten dock), tog ur omedelbart och tvättade snabbt med tvål och vatten under kranen (I have standards after all), telefonen klarade sig med ett enda litet undantag; kretsen som hanterar GSM kortet gick sönder, vilket tog bort mobiltelefonens "mobila" kapacitet, den har en utmärkt kamera dock och datakretsarna klarade sig, så den funkar att ha vid behov för icke-mobiltelefoni relaterade ändamål, åh visst ja skal, vad jag babblar på, jag införskaffade ett sånt "flip" skal med en ficka för kort (yeah right as if jag någonsin skulle ha ett bankkort där), det var ett skal från Svenska designern "Krusell", vars namn på skalet inte så mycket som intresserade mig, som det "övertalade" mig litet, dess namn var taget från min hemstad, "Malmö".
Vad jag minns dock var att det kändes bara onödigt klumpigt och bara gjorde mobilen ännu "fetare" att ha i fickan då skalet är rätt så "bulkigt".

Så i slutändan så skulle jag personligen tycka att de plastskalen som den jag fick med som går runt hela baksidan är den bästa lösningen, den och ett skärmskydd för säkerhets skull.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Aldrig haft skal eller något skydd och aldrig förstört någon telefon.
Har tappat några gånger men aldrig så något gått sönder.

Tycker att skal och skärmskydd är relativt fula och förstör användarupplevelsen och går lite emot anledningen till att jag köper en sån högkvalitetsprodukt.

Den kostnaden för en eventuell reparation är så relativt liten att den är försumbar.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Kör med skal från Spigen och det "bästa" skärmskydd jag kunde finna när luren var ny. Varför? Är jag en slarver som slänger med luren?
Nej, absolut inte.

Det kommer av den simpla anledningen att jag använder min telefon i miljöer där andra människor rör sig. Det räcker med en buffel som tränger sig förbi på en trottoar eller på tåget och vips så är luren på väg mot en garanterad sprucken skärm. Speciellt om den är tillverkad av företaget med stort A.

För mig är inte telefonen en modepryl eller en del av min identitet och i allt högre utsträckning ser jag det som en fördel att det inte är uppenbart vilken modell det är från andra sidan gatan.

Önskedrömmen vore ju att tillverkarna slutade pressa tjockleken till larviga dimensioner och istället slängde i dubbelt så stort batteri och en ram/skärm som höll för stötar. Det går ju rakt emot deras intresse så jag förstår att det aldrig kommer ske.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Jag stör mig lite på att tillverkarna i stort sett förlitar sig på att folk ska skaffa skal istället för att göra en design som håller.
Använder Love Mei sedan förra telefonen. Väger lite men bra självförsvarsvapen

Permalänk
Medlem

Alltid haft någon form av skärmskydd och sedan telefonerna började designas för att vara allt svårare att greppa (har halvstora labbar) så även ett skal mest för ergonomin. Idag finns det gott om rigtigt bra skärmskydd och skal till de flesta modeller. Säljer jag en telefon vidare så är skärmen i nyskick.

Edit; en annan bra fråga är varför många inte bryr sig om att underhålla det dyra verktyget som en telefon ofta är idag. Man förstår nog att den är viktig, men agerar inte alls därefter.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid kört utan skydd.

De som kör skal som man öppnar som en bok + skärmskydd har jag aldrig förstått mig på. Får en tanke av att de kanske kör dubbla lager med kondomer också

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Använder personligen inte skärmskydd eller fodral just för att jag gillar telefonerna så som de är. Sen har bl.a. Neil deGrasse Tyson en bra poäng om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=vvFeqL86JBk

Bra video, hehe.
Jag har skydd, ett komplett fodral för min gamla S8.
Men jag förstår verkligen vad han menar, man tappar hela känslan i luren.
Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag kört utan, telefonen blir mer otymplig och tråkig att använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Har skal för tillfället, men endast av den anledningen att jag råkade tappa min telefon i asfalten så att hela baksidan av glas blev krackelerad. Risk för att skära sig på telefonen utan skal. Tidigare så hade den fått en spricka på baksidan då den föll ur fickan ner i ett betonggolv... när jag redan satt på golvet. -.-

Varför göra telefoner som är estetiskt snygga när man ändå ska täcka över dem med ett skal? Helst skulle jag vilja ha en telefon som är lagom stor så att man kan göra det mesta med en hand utan bekymmer (varenda telefon är ju stora som dasslock numera), och både framsidan och baksidan av plast så att de inte spricker för minsta lilla. Då skulle i alla fall ett skärmskydd vara acceptabelt för mig eftersom man bara behöver byta skärmskyddet istället för hela skärmen ifall luren åker i golvet, vilket den kommer att göra förr eller senare.

/bitter

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kör med skal av den enkla anledningen att min förra mobil (utan skal) såg ut som Merkurius yta efter två år. Jag hade tänkt att den här skulle inte skulle se sådan ut förrän åtminstone efter tre.

Vad jag dock inte förstår är hur så stor andel användare lyckas ha sönder sina skärmar. Sedan jag skaffade min första moderna smartphone så har jag lyckats ta sönder en enda skärm, och det krävdes att den fastnade under gaffeln på en truck och släpades utmed golvet 1,5 meter med skärmen nedåt. Lik fan fungerade skärmen förutom just mitt på ... Visst, telefonen kunde väl räknas som obrukbar tills dess att jag bytte skärm, men den var tillräckligt funktionell för att jag skulle kunna göra en backup på den utan större problem.
Visst, kantstötta har mina telefoner alltid blivit, och skärmarna har varit allt annat än repfria, men de har hållt så länge de fått patchar, trots att de flugit tvärs över kontor, tappats i asfalt från cykel, farit nedför stentrappor och gud-vet-vad ... Finner det osannolikt att jag skulle ha lyckats välja just de mest stryktåliga modellerna på marknaden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8