Permalänk
Medlem

@SectionX2: då måste det vara firmware kan inte vara något annat. Har andra samma problem som dig i din närhet? Om så är fallet så är det garanterat firmware. Nya C2 med senaste firmware som comhem skickar ut nu fungerar klockrent. Ring Comhem och be de uppgradera firmware.

Permalänk
Medlem

@dl380g7:
ok, man kan inte uppgradera den själv?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

@dl380g7:
ok, man kan inte uppgradera den själv?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

@dl380g7:
ok, man kan inte uppgradera den själv?

Starta om modemet Om den inte har den senast mjukvaran så kommer modemet att börja blinka på ner- och uppströmslamporna samtidigt som online-lampan (jordgloben) lyser med fast sken. Det startar sedan om ytterligare en gång när mjukvaran är installerad.
Kundservice kan inte göra något för att starta processen.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem

fick tag i en helt ny Comhem c2 uppdaterad modem/router med senaste firmware. Det blev inte bättre alls. Det var dock inte Comhem som lånade ut den utan annan där problemet löstes med just comhem c2. Lika pissdåligt som innan. Vad f är det för fel på Comhems wifi? Kabelmässigt fungerar allt klockrent men wifin är urdålig rena skiten. Funderar på att stänga av all wifi i comhem modemet och köpa en fristående wifi som fungerar. Vad kör ni för wifi som redan stängt av wifi helt i Comhems modem och ersatt dessa med annan separat wifi produkt? Vad fungerar bäst för er? Märke? modell? överföringshastighet? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@dl380g7: Asus RT-AC88U ~300Mbit/s till mobilen när jag testade för en minut sedan , osäker på vad jag har totalt numera men det är nog nånting ditåt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty: kollade priset precis, vill skicka fakturan till Comhem =). Jag vet att Asus är bra saker men betala nästan 4000 för en antenn som fungerar tycker jag är mycket. Men tack för svaret. Jag funderar på en sådan här:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

eller
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Jag är dock osäker om de kommer fungera bra. Någon som använder någon av dessa med just Comhems modem/router?

Permalänk
Medlem

Nu blir det fusion, Comhem går upp i Tele2 och blir Tele2 (klart maj 2020).
https://www.comhem.se/kundservice/information/fusion

Vilket innebär att Comhem försvinner i praktiken, men Tele2 kommer ha kvar varumärket så länge de kan mjölka det.

Permalänk
Skrivet av dl380g7:

@mr_sQuinty: kollade priset precis, vill skicka fakturan till Comhem =). Jag vet att Asus är bra saker men betala nästan 4000 för en antenn som fungerar tycker jag är mycket. Men tack för svaret. Jag funderar på en sådan här:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

eller
https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Jag är dock osäker om de kommer fungera bra. Någon som använder någon av dessa med just Comhems modem/router?

Borde du inte enkelt kunna testa och lämna tillbaka prylen om det inte fungerar bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Avstängd

Hmmm.... ???

Fascinerande hur flera skyller på sin operatör på att de har för dålig täckning...

Sen att inte vederbörande ser att det vimlar av trådar med att man MÅSTE komplettera med en eller flera AP,s eller MESH lösning beroende på bostadens storlek är ännu mer fascinerande!

Men det är nog fel på Comhem och Tele2.... (eller Telia eller Telenor i andra "hata sin operatör" som också levererar en helt ok router )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: ja det är fel på comhem. Jag har haft de i snart 3 år utan problem och de sista 2,5 månaderna har varit ett rent helvete. skaffade idag en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

fick upp hastigheten till 123 Mbit efter att jag helt stängt av comhems wifi. Innan låg jag på 30-60 Mbit på comhems inbyggda wifi skit oavsett hur nära jag var den. Nu kan jag i alla fall se filmer igen som tidigare fungerat med just comhems wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@plunn: ja det är fel på comhem. Jag har haft de i snart 3 år utan problem och de sista 2,5 månaderna har varit ett rent helvete. skaffade idag en sådan här https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

fick upp hastigheten till 123 Mbit efter att jag helt stängt av comhems wifi. Innan låg jag på 30-60 Mbit på comhems inbyggda wifi skit oavsett hur nära jag var den. Nu kan jag i alla fall se filmer igen som tidigare fungerat med just comhems wifi.

Ah, fan va konstigt att det fungerade bättre när du köpte en bättre produkt. Det måste ju absolut betyda att att Com Hems produkt var trasig och inte fungerade korrekt?!

Ungefär som att först ha en Mercedes C180 med 156 hk för 340kkr, sedan byter man den mot en C43 med 390 hk för 620kkr och blir förvånad över att den som var nästan dubbelt så dyr svar snabbare?!

Permalänk

Fått problem med mitt comhem hub c1 router, blinkande lampor på ned o uppströms. Ingen internet åtkomst. Pratade med comhems support o de sa att det är en bugg o att wifi delen i routern blivit kass så d skulle skicka ett nytt, hub c2 denna gången.

Men testade med en äldre router och exakt samma fel. Va tyder detta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henk95aero:

Fått problem med mitt comhem hub c1 router, blinkande lampor på ned o uppströms. Ingen internet åtkomst. Pratade med comhems support o de sa att det är en bugg o att wifi delen i routern blivit kass så d skulle skicka ett nytt, hub c2 denna gången.

Men testade med en äldre router och exakt samma fel. Va tyder detta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Blinkande ds/us-lampor har flera betydelser.
Dels som supporten är inne på, trasig wifi-del i routern. Men det kan också betyda att den aktuella routern inte är kopplad mot någon bredbandstjänst.
Supporten kan aktivera den gamla routern tills du får den nya om du uppger serienr eller mac-adress på den gamla routern till supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henk95aero:

Fått problem med mitt comhem hub c1 router, blinkande lampor på ned o uppströms. Ingen internet åtkomst. Pratade med comhems support o de sa att det är en bugg o att wifi delen i routern blivit kass så d skulle skicka ett nytt, hub c2 denna gången.

Men testade med en äldre router och exakt samma fel. Va tyder detta på?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alliz89:

Blinkande ds/us-lampor har flera betydelser.
Dels som supporten är inne på, trasig wifi-del i routern. Men det kan också betyda att den aktuella routern inte är kopplad mot någon bredbandstjänst.
Supporten kan aktivera den gamla routern tills du får den nya om du uppger serienr eller mac-adress på den gamla routern till supporten.

us/ds-lamporna har ingenting med Wi-Fi att göra. Det har bara med anslutningen mot Com Hem att göra. Uppenbarligen ett signalfel mellan modemen och Com Hem. Troligtvis väldigt lokalt.

Hade det varit fel på modemet hade us/ds-lamporna fått fasta sken på det gamla modemet, även ifall det inte finns någon tjänst kopplad mot den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

us/ds-lamporna har ingenting med Wi-Fi att göra. Det har bara med anslutningen mot Com Hem att göra. Uppenbarligen ett signalfel mellan modemen och Com Hem. Troligtvis väldigt lokalt.

Hade det varit fel på modemet hade us/ds-lamporna fått fasta sken på det gamla modemet, även ifall det inte finns någon tjänst kopplad mot den.

Fast jo, det kan dom visst ha.

En oprovisionerad koaxrouter kommer att blinka på ds/us tills dess supporten aktiverar en tjänst emot den. Då skall routern automagiskt starta om och därefter fungera som vanligt.
Är det signalfel och man kopplar in en oprovisionerad router så kommer modemet blinka på enbart ds eller us, beroende på vad som är fel.

Ds/us kan blinka om routern håller på med mjukvaruuppdatering, pxh på C1/C2 kan de blinka om man kommit åt WPS-knappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir galen på kombort och deras rebootande av min router dom startar om den flera gånger i veckan alltid när man sitter vid datorn eller kollar en serie och viaplay säger hej kom och hjälp mig. Nu ringde jag faktiskt till dom för att nätet va nere under en tid men dom ställde mig inte ens i telefonkö dom sa bara tack och hej ring inte nu. Vad gör man

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Stora delar av Comhems nät låg nere mellan ca 17-18 idag.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@crew seven: Stora delar av Comhems nät låg nere mellan ca 17-18 idag.

Ja efter att dom rebootat routern sluta med det så mår vi bättre

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Verkar finnas ett stort säkerhetshål i nästan alla coax modem.
Via lite javascript gåt det att lägga in en bakdörr i modemet.
Om modemet går att nå ifrån en lokal webläsare så kan bakdörren installeras.
Med modem menas också de routrar som har inbyggt coax modem.
Mer info finns på https://cablehaunt.com/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

fick tag i en helt ny Comhem c2 uppdaterad modem/router med senaste firmware. Det blev inte bättre alls. Det var dock inte Comhem som lånade ut den utan annan där problemet löstes med just comhem c2. Lika pissdåligt som innan. Vad f är det för fel på Comhems wifi? Kabelmässigt fungerar allt klockrent men wifin är urdålig rena skiten. Funderar på att stänga av all wifi i comhem modemet och köpa en fristående wifi som fungerar. Vad kör ni för wifi som redan stängt av wifi helt i Comhems modem och ersatt dessa med annan separat wifi produkt? Vad fungerar bäst för er? Märke? modell? överföringshastighet? Tack på förhand.

Jag gav upp att ens försöka fixa wifi-uppkopplingen till slut. Kände samma som dig.
Stängde av wifi på comhem´s modem och skaffade istället egen wifirouter (google wifi). Har nu bara routern inkopplad i c2an och resten i routern.
Har kört så nu i snart 4 månader och har inte ens behövt en omstart sen dess. Funkar hur bra som helst utan dippar eller störningar som jag hade förut.
Så mitt tips är att skippa wifi i c2an och kör med egen utrustning istället precis som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Verkar finnas ett stort säkerhetshål i nästan alla coax modem.
Via lite javascript gåt det att lägga in en bakdörr i modemet.
Om modemet går att nå ifrån en lokal webläsare så kan bakdörren installeras.
Med modem menas också de routrar som har inbyggt coax modem.
Mer info finns på https://cablehaunt.com/

Står på sidan att uppdatering från Com Hem ska implementeras när man startar om modemet och har även läst på annat håll att Com Hem redan skickat ut patch för detta. Kan inte se att vare sig mjukvara eller firmware uppdaterats. Hur vet man om modemet har patchats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Står på sidan att uppdatering från Com Hem ska implementeras när man startar om modemet och har även läst på annat håll att Com Hem redan skickat ut patch för detta. Kan inte se att vare sig mjukvara eller firmware uppdaterats. Hur vet man om modemet har patchats?

Fråga Com Hem med tanke på du inte ser nytt versionsnummer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har en Asus RT-AC68U och comhems tvhub , får bild och allt men får inte upp Chromecast på mobilen. Någon som har en lösning?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

Har en Asus RT-AC68U och comhems tvhub , får bild och allt men får inte upp Chromecast på mobilen. Någon som har en lösning?

Har du ens din TV Hub ansluten till routern?
Är din mobil ansluten till Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

Sicke skämt comhem har blivit, fungerat hyggligt i många år men numera har jag och uppenbarligen många med mig stopp/störning med en skrämmande regelbundenhet.

Citat:

Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbands- och telefonitjänsten. Felet visar sig som t ex. avbrott, långsam uppkoppling eller störningar i ljudkvalitet. Felet beräknas vara åtgärdat: 2020-01-23 16:00.

Inte ens en vecka sedan sist

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Sicke skämt comhem har blivit, fungerat hyggligt i många år men numera har jag och uppenbarligen många med mig stopp/störning med en skrämmande regelbundenhet.
Inte ens en vecka sedan sist

Yes, sicke sk*t bolag, fast det är väl Tele2 nuförtiden.
Samverkans spar kosing effekter kan man tro, iofs, stadiga driftstörningar med jämna mellanrum redan innan slutklämmen på uppköpet, men de började kanske i god tid.
Önskar jag hade alternativ och kunde säga upp skiten.

Fint "trick" med statusuppdateringen, kollade från jobbet inga fel längre, kom hem och kollade samma fel, telefonkö i +1 timme och så kommer uppdateringen upp strax innan 19.00 då de stänger och du inte kan ringa in längre...

Citat:

Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbands- och telefonitjänsten. Felet visar sig som t ex. avbrott, långsam uppkoppling eller störningar i ljudkvalitet. Felet beräknas vara åtgärdat: 2020-01-30 16:00.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

https://se.trustpilot.com/review/www.comhem.se

Det är rätt många som tycker dom är "Mycket Dålig"

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

https://se.trustpilot.com/review/www.comhem.se

Det är rätt många som tycker dom är "Mycket Dålig"

Ja, det är ju inte många leverantörer i Sverige som har fin statistik på Trustpilot

https://se.trustpilot.com/review/www.telenor.se
https://se.trustpilot.com/review/www.telia.se
https://se.trustpilot.com/review/www.bahnhof.se

Permalänk
Medlem

Hade strömavbrott förra veckan och låg tidigare i Tele2s IP spann, efter det att strömmen kom tillbaka så ligger jag nu på Comhems IP spann och noterar bättre ping och överlag något bättre hastigheter. Så Tele2 köpet av Comhem har nog medfört en hel del problem