EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är sjukt vad EU lägger sig i saker de inte borde ha att göra med.

För att inte låta som en "nejsägare" till detta, lagen i sig är bra egentligen, det är bara det att det är skrämmande vilka saker EU lägger sig i på överstatlig nivå.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Saknar du denna härvan?
Jag är väldigt tacksam att vi har en näst-intill universell standard med USB-C idag, och skulle inte klaga om det blev 100% av marknaden.

Och det var likadant med hörlurar till mobilen som ej var samma. Det var jättebra för utvecklingen om varje tillverkare hade begränsat så man var tvungen att köpa headset av dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Det blir så mycket mindre skrot när jag och alla andra Apple-kunder kommer slänga sina etablerade lightning-lösningar därhemma..

I längden blir det mycket mindre, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ser vi historisk så hade inte ens tillverkare samma laddare till deras egna modeller. Det var i princip kört att kunna låna en laddare av någon. När laddaren gick sönder, ja då hade man problem att köpa en ny och de kunde vara svindyra.
Sedan när EU 2009 fick alla tillverkare förutom Apple att gå över till USB micro så blev det så mycket bättre. Argumentet Apple hade var att deras kontakt då tillskillnad från nu var bättre.

Fast Apple är lite som att en biltillverkare väljer att skaffa skruvar som varesig är i milimeter eller engelska tum utan något annat. Bara för att man ska skaffa deras verktyg när man ska greja.
Nej, vissa saker bör standardiseras. Det ska inte göra en massa likvärdiga inkompatibla saker som bara ställer till med en massa problem.

Visst, jag gillar inte heller Apples affärsmetoder - därför köper jag inte Apple. Inte fan behövs det lagstiftning för vilka laddare som ska vara tilllåtna. Om folk vill låsa in sig i Apples ekosystem så får som göra det

Vad blir nästa steg? Detta var inte tanken med EU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är inte så "bara".

Tänk om dom reglerade effekten, kabellängd, spänning, kabeltyp, konverteringssätt o.s.v.

Kontakten är en del i laddningen...den som oftast säger om du kan eller inte kan ladda...där av skrotproblem.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det blir så mycket mindre skrot när jag och alla andra Apple-kunder kommer slänga sina etablerade lightning-lösningar därhemma..

Ni kommer ju inte köpa mer skrot iaf.

Permalänk
Medlem

Fast att det blir 50 000ton elskrot pga laddare går väl inte skyllas på vilken port mobilen har? Alla (så vitt jag vet?) laddsladdar har ju vanlig USB i andra änden, dvs den som går in i laddaren. Men om det är 50 000ton pga laddsladdar som slängs så är det bra jäkla mycket. För laddar går ju som sagt använda mellan mobilerna då samtliga har vanlig usb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Håller med om att det är sjukt vad EU lägger sig i saker de inte borde ha att göra med.

För att inte låta som en "nejsägare" till detta, lagen i sig är bra egentligen, det är bara det att det är skrämmande vilka saker EU lägger sig i på överstatlig nivå.

Tycker inte det är skrämmande, snarare en lättnad då de skulle ta enormt mycket tid att få igenom samma kagar på lokalnivå...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tänker tvärt om här.
Att det är helt galet att företagen inte kan komma överens om gemensamma standarder utan att det ska kivas för att sätta krokben för konkurrenter, tredjepartstillverkare och även användare vilket dessutom leder till onödigt resursslöseri.

I den bästa av världar hade vi fått en gemensam USBstandard för mobilladdning helt utan regler. Där får jag hålla med dig alltså. Men åt det hållet gick det inte förrän EU röt till om problemet.

EU har för övrigt fingrarna med i väldans massa olika resursslöseri-upplägg [Edit - förhindran av resursslöseri hehe].
Exempelvis har EU satt effektbegränsning för dammsugare vilket uppskattas spara väldigt mycket ström per år i EU. Och ja, egentligen ingen förlust utan det är bara win win att tillverkarna slutar tävla med maximal effektsiffra på förpackningen och istället börjar jobba med effektiviteten på grejerna. Mindre prylar, mer hållbart och mindre energiåtgång.
https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/s...

Det är en naturlig del i den tekniska utvecklingen att företagen både krigar om och samarbetar kring olika standarder. När politiker ger sig in på att leka med teknik tenderar det istället att bli insiktslöst och kortsiktigt. Konsekvenserna är dessutom omöjliga att förutse.

Likt alla dåliga beslut finns det alltid goda förevändningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle faktiskt gå längre, och skapa en tvingande standard för alla DC-kontakter. Mycket går ju på USB numera men långt ifrån allt. Mycket använder ju fortfarande den där cylinderkontakten där tillverkarna inte kan komma överens om något. Detta skapar ju hur mycket E-waste som helst, när t.ex. när nätdelen till en router går sönder och det är för krångligt att hitta en ersättare med rätt kontakt, spänning och ström.

Inte konstigare än att vi har en standard för starkströmskontakter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är en naturlig del i den tekniska utvecklingen att företagen både krigar om och samarbetar kring olika standarder. När politiker ger sig in på att leka med teknik tenderar det istället att bli insiktslöst och kortsiktigt. Konsekvenserna är dessutom omöjliga att förutse.

Likt alla dåliga beslut finns det alltid goda förevändningar.

Tycker själv att det har blivit väldigt bra utfall för USBladdarna faktiskt.
Som svar på det du skrev:
"Själv kan jag inte minnas när jag senast slängde en gammal laddare."
Jag minns när jag slängde laddare sist iaf.
Det var relaterat just till att man hade femtioelva olika mobilladdare där alla hade precis samma enkla uppgift men var utformade för att inte fungera med varandra. Riktigt jädra dumt alltså.
När EU sade till och styrde upp lite på den fronten så har jag inte behövt slänga fler laddare tror jag. Win för både mig och miljön.
Ja dammsugarregleringen ser jag faktiskt inte heller nackdelar med. Men fördelarna ser jag.

Enda problemet jag kan se med dessa två specifika exempel är om man ideologiskt i förväg bestämt sig för att det här är kass för sakens skull.
Men riktigt så bitter har jag inte blivit ännu hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jo, det skulle definitivt ta tid men inte vara omöjligt. Sedan finns det EU-beslut som kör över hela länder (snarare än mindre grupperingar av folk) och där är vi inne på farliga områden som förstör stora kulturer på sikt. För att dra ett par exempel så har vi Euron och snuset. Det förstnämnda är vi egentligen tvingade att implementera men den svenska strategin är att försöka skjuta på införandet på obestämd tid eftersom folket inte ville ha Euron. Snuset har Sverige lyckats få till ett undantag på, utan det skulle snuset ryckts för alla snusare eftersom det är förbjudet i EU.

Sådana saker händer lite titt som tätt och om en gräver ner sig i hur EU fungerar så har rätten att säga till om något nationellt permanent förlorats om EU har bestämt en sak i det området, och inte landet lyckades få ett undantag innan implementeringen. GDPR ersatte visserligen PUL men samtidigt har vi överlämnat våran rätt att bestämma om invånarnas personuppgifter till EU.

Så, ja det är skrämmande och jag föredrar i mångt och mycket nationell lagstiftning baserat på en rekommendation snarare än en överstatlig EU-lag. För varje EU-lag som implementeras så förlorar vi mer och mer av våran nationella identitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är en naturlig del i den tekniska utvecklingen att företagen både krigar om och samarbetar kring olika standarder. När politiker ger sig in på att leka med teknik tenderar det istället att bli insiktslöst och kortsiktigt. Konsekvenserna är dessutom omöjliga att förutse.

Likt alla dåliga beslut finns det alltid goda förevändningar.

Ja fy tusan, vi såg ju hur det gick när länder standardiserade vägguttag och kontakter! Alla bolag dog, stendöda, allihop!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Standardisering kan hämna utvecklingen men det kan även gynna. Får alla mobiler USB C så lär fler prylar få detsamma. Och troligen kommer USB A kontakten mer att överges om alla nu har usb C.

Det är befintlig teknik och väldigt kortsiktigt tänkt.

Skrivet av Thomas:

Saknar du denna härvan?
Jag är väldigt tacksam att vi har en näst-intill universell standard med USB-C idag, och skulle inte klaga om det blev 100% av marknaden.

Nej, jag är inte särskilt förtjust i kabelhärvor. Jag klagar inte om marknaden tar fram bra standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast Apple är lite som att en biltillverkare väljer att skaffa skruvar som varesig är i milimeter eller engelska tum utan något annat. Bara för att man ska skaffa deras verktyg när man ska greja.

Fast det är väl fritt fram att göra det? Är väl inte lagkrav på vilka skruvar man får använda

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

@Irre: Trådlös laddning är ju sjukt långsamt jämfört med dash/warp laddning osv, inte förstått vitsen med trådlös laddning faktiskt.

Tycker de trådlösa laddarna jag har haft att göra med laddar kvick. Fint att slippa koppla i och ur en sladd.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det ryktas att Apple håller på att gå över till enbart trådlös laddning för mobiler...

Jag tycker det är konstigt att konsumenterna inte ställer högre krav. Köper jag en pryl idag som inte är usb c utan usb micro eller liknande, så är de enda ursäkterna att produkten är väldigt billig eller att det är en produkt som ej uppdateras så ofta och då äldre.

Trådlös laddning bör standardiseras, vilket det väl redan har börjat. Men att alla mobiler inkl de billigaste ska ha trådlös laddning är lite väl tidigt att lagföra. Enbart trådlös laddning som ställer till besvär om man lämnar mobilen oladdad ett bra tag, ja det är ingen lösning för billiga mobiler.

Kan för resten någon nämna några orsaker till varför lightning kontakten är bättre än usb c för den stora skaran? Där den stora skaran endast använder kabeln till att ladda mobilen och enstaka gång plocka ut någon bild med kabel.

Apple tjänar över en miljard om året bara på kontakten eftersom den är licensbelagd.
https://en.wikipedia.org/wiki/MFi_Program
Så den är kanske inte så bra för konsumenten men utmärkt för att kunna tjäna pengar på "unika" tillgehör för de vill inte att du ska använda nått som inte är "Made for iPhone/iPod/iPad" för du får inte rätt användarupplevelse när prylarna är billigare och pengarna inte går till Apple.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Nu har jag svårt att se när vi kommer behöva värre kontakter än USB-C till 99% av utrustning man normalt använder. 100W är ändå ganska mycket kräm. Det är väl gaminglaptops som inte klarar sig.

Skulle dock inte förvåna mig om USB-C kontakten uppgrades till att klara 200/300W, den är ju inte flimsigare än kabeln till en gaminglaptop.

Permalänk
Medlem

Vad fasiken...

Jag som köpt en Lightning-kabel till bilen bara för att om situationen uppstår där någon behöver ladda sin Apple-produkt. Jag har inte fått användning för det än :/

Köptes för att jag 2 gånger på kort tid fick frågan om jag hade mobilladdare i bilen. Vilket jag båda gånger svarade "Ja" på, men där båda fick stor besvikelse när de insåg att det var USB

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Vad underbart det skulle vara om alla paddor, bärbara datorer och mobiler använde samma kontakt för laddning (USB-C exempelvis). Säga vad man vill om EU i övrigt, men det är sånt här som de faktiskt borde ägna sig åt. Minns ni tiden när det fortfarande var svindyrt att surfa i andra EU-länder?

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Vart sparar man in 51.000 ton någonstans?

Försökte gräva i detta. De flesta verkar hänvisa till GSMA som 2009 skrev (pdf) följande:

"It is estimated that the adoption of the Universal Charger will lead to a 50% reduction in standby energy consumption and will eliminate up to 51,000 tons of chargers every year."

Som källa i fotnoten har man enbart:

"GSMA analysis from UNEP, Gartner, European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones, University of Southern Queensland data."

European Commission Integrated Product Policy Pilot on Mobile Phones verkar ha påbörjats innan 2005 men det är oklart om siffran kommer därifrån (pdf). Oavsett så är det alltså en väldigt gammal siffra som i bästa fall var aktuell när man pratade om att införa micro-USB som gemensam standard.

Permalänk
Medlem

Bonuspoäng till EU.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Tur för oss konsumenter att vi har EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det är väl fritt fram att göra det? Är väl inte lagkrav på vilka skruvar man får använda

Det behöver inte vara bra bara för att det är lagligt. Sedan är frågan - bra för bolaget eller bra för mig?

Permalänk
Medlem

Bekvämt med en standard, absolut.

Men har inte EU lite viktigare saker att besluta om? Det är väl upp till företaget vad dom anser vara bäst för sin produkt.

Spara in 51000 ton skrotade laddare... Det kommer väl för fan gå sönder lika många laddare för det. Eller ska dom se till att man om man köper ny elektronik, då får man inte en laddare till, om man redan äger en?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Jo, det skulle definitivt ta tid men inte vara omöjligt. Sedan finns det EU-beslut som kör över hela länder (snarare än mindre grupperingar av folk) och där är vi inne på farliga områden som förstör stora kulturer på sikt. För att dra ett par exempel så har vi Euron och snuset. Det förstnämnda är vi egentligen tvingade att implementera men den svenska strategin är att försöka skjuta på införandet på obestämd tid eftersom folket inte ville ha Euron. Snuset har Sverige lyckats få till ett undantag på, utan det skulle snuset ryckts för alla snusare eftersom det är förbjudet i EU.

Sådana saker händer lite titt som tätt och om en gräver ner sig i hur EU fungerar så har rätten att säga till om något nationellt permanent förlorats om EU har bestämt en sak i det området, och inte landet lyckades få ett undantag innan implementeringen. GDPR ersatte visserligen PUL men samtidigt har vi överlämnat våran rätt att bestämma om invånarnas personuppgifter till EU.

Så, ja det är skrämmande och jag föredrar i mångt och mycket nationell lagstiftning baserat på en rekommendation snarare än en överstatlig EU-lag. För varje EU-lag som implementeras så förlorar vi mer och mer av våran nationella identitet.

Nu skulle ju Sverige troligen vinna på att gå över till Euro, och snuset har de väl inte varit nått problem med på länge?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Förlåt, men 51 000 ton, alltså 51 miljoner kg elskrot per år enbart för laddare? I EU? Hela världen? Om EU, så skulle det innebära runt 3-5 slängda laddare per person och år. En helt absurd siffra!

Dessutom har ju USB-laddare varit standard i rätt många år, och bara för att kontakten ändrats slutar ju inte själva laddaren att fungera. Behövs ju bara en annan kabel!

Även för Apple krävs ju bara en annan kabel, inte en helt annan laddare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jättebra! Tack vare EU tvingas Tesla använda den europeiska standarden för uttagen när man laddar bilen. I usa har testa ett eget uttag som kostar en arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju helt sjukt att byråkrater ska sitta och bestämma hur folk ska ladda sina mobiler.

Jag tycker det är rätt bra och rimligt att vi har CE-märkning osv.
Jag tycker det vore helt sjukt att random svennebanan själv skulle avgöra hur säker elutrustningen är...

Permalänk
Medlem

Rent spontant kommer detta inte lösa något problem om man inte slutar skicka med en laddare till varje ny enhet?

Om jag kastar en laddare idag så är det för att jag har fullt med laddare i mina skrivbordslådor och inte behöver ytterligare en USB-laddare.

Skickades från m.sweclockers.com