Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Permalänk
Inaktiv

Har ett skärmskydd som jag har bytt ut 2 gånger det senaste året. Ser det som en enklare försäkring. I övrigt har jag inget skal, gillar inte att telefonen blir så pass mycket tjockare och fulare.

Har en vit iPhone Xs

Permalänk
Medlem

Inte haft skydd på någon mobil faktiskt. Om vi inte räknar de som gamla Nokiamobiler kom med då som man kunde byta ut .

Anledning? Köper jag en så dyr pryl som mobiler brukar bli, vill jag se den, inte ett skal för 150kr från wish eller något som sen ändå bara skyddar mot repor och får mobilen att se gräslig ut...de är ju i regel hårda dessutom så stötar skickar de ju vidare direkt till mobilen utan dämpning om man tappar dem iaf så det blir ju repskydd och inte mycket mer.

Näe, lite "battle scars" på sidorna eller baksidan av mobilen med tiden hör till. Ger lite karaktär tycker jag så det stör inte. Skärmarna är så pass reptåliga att de klarar sig utmärkt för mig iaf trots att jag har mobilerna i flera år.

Men jag är rätt försiktig med mina prylar, oavsett vad det är så kan ju vara därför är inte ute och super heller, det är ju en vanlig mobildödare annars. Nuvarande Xperia XZs har tappat färgen på hörnen och lite sånt men utöver det är den i bra skick trots sina 2,5 år i tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är skönare att köra utan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Inget skärmskydd, hatar känslan. Däremot har jag ett Samsung Clear View Standing Cover som skyddar skärmen när den är i fickan. Dessutom inbyggt ställ för landskapsläge. Nice.

Äger också ett OtterBox-skal som skyddar betydligt bättre, men är mer lämpat för friluftsliv, så jag skiftar över när jag "går på tur" eller liknande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många skal är av dålig kvalite från första början. Plasten som till exempel håller mobilen blir efter 3år skörare och falsk lädret runt omkring börjar tappa sitt utskick.

Angående att förstöra sin mobil så finns det 2 olika grupper som gör detta.
1: Slarviga personer som är vårdslösa
2: Aktiva personer som har med sin mobil överallt. Det är lite skillnad på att typ vara sängliggande och bara enstaka gång vistas ute. Och att typ vara en snickare som både på jobbet och fritiden utsätter sin mobil för stora risker. Det handlar för de aktiva personerna att inte bara deras mobil får en och annan smäll, utan det gäller allt de har inklusive de själva.

Jag ser slitage på mobiler det lite som löparskor där vissa säger att såna håller i 3 år utan det syns att de är använda, andra klagar på att löparskorna redan efter 6 månader är totalt utslitna.
En förklaringen kan vara att den första gruppen är mer skötsamma, men det kan även vara att de typ aldrig är ute och springer.

Jag har jobbat/jobbar som snickare och diverse andra hantverkarrelaterade yrken. Har alltid telefonen på mig oavsett om det är på jobbet, när jag ligger under bilen och mekar eller när jag tex är ute och köra cross. Trots att jag inte heller är särskilt varsam om den och har varken skal eller skärmskydd så har jag aldrig förstört en telefon.

Jag måste ha en otrolig tur när varannan person verkar gå med spräckt skärm på deras iphone, trots skal.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt ett skydd och har aldrig haft en telefon som gått sönder alltså typ skärmen har spruckit eller liknande, förstår inte hur vissa personer kan ta tag i sin telefon och den går sönder.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Åh, åh, va skönt de ä o va naken... Kör inget skydd.

Fast man ångrar sig ju lite att man inte gjorde det innan man vande sig vid att den är så glatt. Liten fin buckla precis ovanför främmfre kameran....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har haft smartphone i 10 år. Under all den tid har jag endast knäckt en skärm, i samband med att jag kastade mig för att rädda en dator som höll på att trilla ur händerna på en vän. Det är tveksamt om skal eller skärmskydd hade gjort någon skillnad, i så fall hade det fått vara något rejält som en otterbox.

Totalkostnaden för mina skärmreparationer är drygt 500kr spritt över 10 års tid.
Att köpa skal och skärmskydd som en försäkring hade kostat mig betydligt mer.

Med det sagt, jag kan tänka mig ett supertunnt skal, om det gör telefonen trevligare att hålla i handen. Skärmskydd har jag aldrig hittat något som ger lika bra känsla som telefonens glas, inte ens skärmskydd i glas. Därför vill jag inte ha det. Har aldrig fått så mycket repor att det varit ett problem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

skal + skärmskydd.
Skalet måste vara omslutande med en läpp över glaset, och vara i en plast som är stabil så den sitter säkert, vissa hårdplast är för dåliga och med liten läpp, tappar du telefonen på fel sätt hoppar den ur skalet.
Så ska jag ha skal ska den faktiskt fugnera + skärmskydd att skydda mot ojämnmark, men skal är viktigast.

Permalänk
Medlem

Har inget skydd, tycker att telefonen blir både ful och klumpig med alla varianter. Det enda jag haft är flip cover med lilla glaset till gamla S4:an eftersom man kunde byta baksidan och det inte tog extra plats. Bytte tillbaka till original ganska fort dock..

Sen min första mobil i mitten av 90 talet så har jag aldrig haft sönder en enda, fram till förra sommaren då jag råkade dra min s10+ rakt i asfalten så baksidan blev glaspulver....
..20 minuter på Samsung på Kungsgatan här i Stockholm så var telefonen som ny, med baksidan bytt.

Hoppas på att jag klarar mig 25 år till nästa missöde

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid fodral, känns som att det är löjligt vanligt att se folk som går omkring med spruckna skärmar/bakstycken.
Jag har fram tills nyligen alltid använt skärmskydd också. Men sedan tillverkarna började använda välvda skärmar, så upplever jag att skärmskyddet alltid förr eller senare börjar lossna vid de rundade hörnen. Så för bara någon vecka sedan så drog jag loss skyddet, stod inte ut med hur dammigt och äckligt det var.

Just nu skyddar jag min Samsung Galaxy S9+ med ett Galaxy Clear View fodral.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har både skal och skärmskydd på min telefon dels för att jag inte vill tappa den (OnePlus 7 har glossy baksida som inte alls ger bra grepp i mina små händer) och dels för att jag inte vill repa eller ha sönder skärmen. Kör med OnePlus egna skal och skärmskydd och det har fungerat bra hittills. Tycker att mobilskärmar blir repiga hur man än gör och det vill jag undvika.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, nu hamnade min tråd på nyhetssidan. Kul

Tack för alla svar. Roligt att ni visar intresse.

Jag ska förtydliga varför det är så viktigt för mig att skydda min telefon.
Pengar och kroppslig problematik som gör att jag kan tappa vad jag håller i.
Jag har helt enkelt inte råd att bara byta glas eller köpa en ny telefon om den går sönder.
Hade jag det skulle jag nog alltid bara haft det tunnaste skalet för bättre grepp. (Hala jävlar)

Hur mycket spelar pengar in i ert tänkande om att skydda er telefon?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har helst inget mobilskal alls. Har dock nu ett supertunnt skal som täcker baksidan och sidorna och hörnen.
Funkar bra ur två aspekter, 1-det blir inte nämnvärt större paket så att säga. Den går fortfarande enkelt ner i fickor osv. 2-den blir lite greppvänligare. Ngn ruggad gummiyta istället för telefonens hala glasbaksida.

Orkar inte gå runt med telefonen inslagen i en bokliknande historia som en del gör. När jag tänker efter har de flesta på jobbet ganska "rena" telefoner. Tror att jobbmiljön också spelar in.
Där jag jobbar, på kontor med mycket telemöten, funkar det bäst med en telefon som är tunn och enkelt går i och ur fickorna, och som inte löper ngn större risk om man tappar den.
En sak till slår mig...dom som bara kör en mobil, jobbmobilen, bryr sig nog inte heller så supermycket om mobilen skulle råka gå sönder i och med att den liksom är "gratis".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte min Xiami RedMi Note 7 för några månader sen och där följde det med ett skal. Väldigt tunt och lätt att att sätta på. Jag använde det sen dag 1 och ångrar det inte en sekund. Har tappat den några gånger i golvet redan och inte en skråma på telefonen så långt ögat når. Skalen jag såg för 3-5 år sen var för j*kla fula och jag använde de aldrig. Nu finns det supertunna och stilrena som inte tar över telefonens utseende, perfekt!

Permalänk
Medlem

Använder plånboksfodral men endast för att slippa plånbok, ej för skyddets skull.

Permalänk

Inget skydd, telefonen känns smäckrare utan.

Permalänk

Jag har sedan många år köpt mitt skydd från Sena Cases . Gillar designen och skalet håller telefonen hel. Att jag sedan gillar att sätta mina initialer i guld på framsidan är en annan sak :).

https://www.senacases.com/collections/iphone-11/products/ultr...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd

Nokia 130 här, behöver inget av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör numera med ett "Skin" på baksidan och härdat glas på framsidan. Alltid kört glas på framsidan och kommer alltid göra, det har rätt mitt skärmglas från sprickor ett par gånger. Baksidan är mest för att få telefonen lite mer unik och mot repskador.
Hade förut skal men det blir en lite klumpigare känsla.

Visa signatur
Permalänk

Tappar telefonen konstant, hade inte klarat mig en vecka utan skal. Grymt prisvärd investering!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

1. Varför är det så?
Vad är det för fråga?

2. Har du skydd på din telefon, vilket?
Nej

3. Har du ej skydd, varför inte?
Telefonerna är snygga stylade saker. Varför skulle jag vilja förstöra det? Jag vill inte ha den mer klumpig än vad den måste vara.

4. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter av skärmskydd och skal?
Har aldrig använt skal. En gång på typ 20 år hade jag behövt det.

Permalänk
Medlem

Huawei p30 pro är så jäkla hal utan skal så kör med ett enkelt hårdplast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder inget skärmskydd för jag gillar inte känslan med touchen men har skaffat ett grymt skal som jag hittade på Casedent.

Aldrig riktigt gillat att ha skal på mobilen förut för det känns så klumpigt men eftersom det här skalet är så tunt så känns det som att hålla i bara mobilen samtidigt som jag får skyddet mot smuts/repor osv som ett skal medför.

https://casedent.se/

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk

Kör silionskal då jag tycker luren är för hal annars IPhone XS sen kör jag IOS skärmskydd i glas. Har bränt 2 st på drygt ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kör dbrand Grip på min OnePlus 7 Pro. Väldigt bekvämt skal då jag har ganska stora händer. Skyddar telefonen väldigt bra mot stötar.

Edit: Kan tillägga att jag kör utan skärmskydd. Känner att glaset i telefonen är så pass bra att det klarar vardaglig användning. Har haft den i ca. 6 månader utan några repor.
Hade tidigare en OnePlus 3T i två år som inte fick några skärmrepor.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag använde under en väldans massa år vare sig skal eller skärmskydd, eftersom jag dels tycker det kommer i vägen för telefonens goda design och gör den tjockare, men också för att jag väldigt sällan tappar mina telefoner.

Men när jag bytte från Android till en Iphone X senast tyckte jag den var lite för hal utan någon form av skal, och till min Japan-resa ville jag ha ett skal som fick telefonen att sitta bra i handen. Blev ett dötråkigt svart skal som fick telefonen att sitta som klistrad i handen (och i fickan för den delen).

Under samma resa besökte jag Tokyo Games Show och köpte på mig ett Death Stranding-skal, som jag har använt sedan spelet släpptes (inväntade om det skulle bli bra eller totalt pårökt, jag tycker det hamnar i det första lägret). Det är ett metallskal, så trådlös laddning fungerar dessvärre inte, men det får det vara värt Men fortfarande inget skärmskydd!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av anon317342:

Jag tycker det är skönare att köra utan!

Skickades från m.sweclockers.com

That´s what she said

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn941:

Kan rekommendera Whitestone dome glass, har detta på min Note 9 och är mer än nöjd med det.
Jag kör med ett liknande Otterbox skal som fungerar med trådlösladdning

Misslyckas man med installationen (som jag gjorde) så kostar ett nytt försök 500kr. Därför kör jag för tillfället utan skärmskydd, däremot har jag Samsungs military grade skal som dock tyvärr är väldigt otympligt men skyddar bra.

Helst av allt hade jag kört utan något vilket nog blir så med min nästa telefon som jag kommer att lägga betydligt mindre pengar på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Oneplus 3T för ett antal år sedan så beställde jag även ett skal gjort helt i bambuträ från Oneplus själva. Detta har suttit på telefonen sedan dag ett. Det har börjat flisa sig i hörnen och så men ser fortfarande bra ut!

I samband med att jag köpte telefonen så köpte jag ett skärmskydd i glas, även detta från Oneplus själva. Det sprack efter bara någon vecka och var riktigt svårt att få på. Jag brydde mig aldrig om att sättas på ett nytt skärmskydd efter det och skärmen är fortfarande hel och fin flera år senare.