Varför svalt intresse för skal och skärmskydd på sweclockers??

Permalänk
Avstängd

Jag hade aldrig skal tidigare då jag inte tappade telefonen så ofta så det var ingen större risk, men sedan jag fick barn så har det ändrats. Efter att ha pajat två telefoner på typ tre månader så köpte jag ett bra skal (Spigen) och ett bra skärmskydd. Telefonen är fortfarande hel efter ett par år trots att den åker i backen typ dagligen, däremot tog jag av skärmskyddet efter att det hade fått en spricka häromdagen.

Skalet hade jag gärna sluppit då det gör telefonen tjockare och mer otymplig, och förstås för att det döljer designen, men det hade blivit dyrt ganska fort. Skärmskyddet är ärligt talat inget jag tänker på. Ett bra skärmskydd märks inte alls så det finns ingen anledning att inte ha det i mina ögon. Det vore förstås en annan sak om jag hade en S10 eller liknande med böjd skärm som gör att skärmskydden antingen sitter dåligt, inte täcker allt eller är mycket mjukare än glaset.

Jobbtelefonen har jag inget skydd på dock, av två orsaker. Dels har jag sällan den med mig mer än när jag åker till eller från jobbet, och dels så skiter jag i om den går sönder.

Permalänk
Medlem

Jag skaffar den senaste Note+ var år och köper alltid samma fodral (flip case) till den, den i filt med LED.
Alltid original från Samsung. Den har jag bra erfarenhet av. Skärmskydd finns redan på Note 10-serien från fabrik.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Slits skal snabbt? Har inte lyckats slita ut nåt.

Men byter man mobil två gånger om året kanske man inte bryr sig så mycket om krossad skärm - en ny är ju snart i fickan ändå.

Vi andra, som tänker använda en mobil i många år, har lite större behov av att hålla den i gott skick.

Jag har slitit ut två Sandström plånboksfodral, de höll 1-1,5 år vardera trots att jag sällan tog i och ur telefonen. Plasthållaren mobilen sitter fastsnäppt i torkade och sprack/ smulades sönder så att det till slut inte finns något att sätta telefonen i =/
Typ på samma sätt som en del pärmar med plastryggar som smulas sönder på några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker det är guld värt med ett sånt där magnet-case så man lätt kan slänga fast mobilen i bilen

Har du någon länk till magnetskalet?

Permalänk
Medlem

Jag kör inget skal. Tycker det förstör den snygga designen som mobiltillverkarna jobbat fram. Än så länge har jag klarat mig från att göra sönder någon telefon.

Permalänk
Medlem

Kör utan fodral och skärmskydd för jag tycker det tar bort känslan av produkten som folk har arbetat för att få fram. Däremot på jobbtelefonen kör jag med skydd för respekt till arbetsgivaren.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Har en Zenfone 5Z.
Kör utan skal då jag tycker att telefonen är snygg samt att jag gillar den tunna telefonen.
Inget skärmskydd då jag inte hittat något jag gillar än.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Slits skal snabbt? Har inte lyckats slita ut nåt.

Men byter man mobil två gånger om året kanske man inte bryr sig så mycket om krossad skärm - en ny är ju snart i fickan ändå.

Vi andra, som tänker använda en mobil i många år, har lite större behov av att hålla den i gott skick.

O ja, det gör de verkligen. Iallafall vissa skal. Köpte ett originalskal från Samsung i samband med köpet av mobilen. Den där modellen som är av helt genomskinlig plast, där man ser klockan med skyddet stängt.

Den plasten repas något oerhört lätt... sedan ger "gångjärnet" upp efter ett litet tag också.

Det skyddet jag har idag ser fortfarande fräscht ut.

Permalänk
Medlem

Följde med skal och skärmskydd med min Huawei, så har inte lagt ned någon större möda att kolla på olika skallösningar faktiskt, det gjorde jag nog mer när sådant inte följde med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Orsaken till att jag inte använder skydd är huvudsakligen att jag tycker den slimmade designen försvinner, då skal oftast adderar några mm. Dessutom är jag vänsterhänt, så alla flipcoverskal är big NONO för min del. Jag tappade min jobblur (5 mån gammal) första veckan. fick ingen spricka, utan snarare krossskada i 2 kanter på telefon (glas som gått sönder, men inte blidat någon spricka) men har efter detta inte tappat den. Telefoner jag haft innan har jag inte heller varit benägen att tappa. Senaste luren jag spräckte skärm på vara ne iPhone 4s (som oturligt nog gick i golvet ifrån tvättkorgen jag la den på när jag skulle torka mig där bak) vilket var för 6 årsen ganska precis.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Hade skal till min iPhone 3gs(eller vad den hette), när jag sen uppdaterade och skulle sälja den såg jag att det smugit sig in partiklar mellan skalet och telefonen och repat den xD.

Sen dess har jag aldrig kört med något skydd till telefonen, sen brukar jag inte heller tappa min telefon

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Har ett ganska kraftigt plånboksfodral till min privata Samsung S6 eftersom den åker i golvet ibland och hittills har det fungerat bra inga skador alls.

På jobbtelefonen har jag Samsungs plastskal med en liten fönsterruta och det skyddar mot repor men inte om man tappar den i golvet, ramen är spräckt efter den föll ur fickan under en cykeltur så den är förmodligen inte vattentät längre men fungerar fortfarande bra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Otterbox Defender på min telefon. Tycker det känns bättre för mig då jag har en tendens att tappa saker emellanåt. Antingen det eller snubbla och tappa det jag håller i. Har även ett Alpha Glass från Otterbox på skärmen också. Riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

med tanke på att alla dyra mobiler idag känns så ömtåliga o hala utan nåt skal så är det bara vansinne köra utan. Kör själv med ett TPU skal på min samsung s10+. utan ett skal hade jag knappt vågat använda den pga man får knappt nåt vettigt grep. Sen att den fina designen döljs det struntar jag i, går inte omkring för att flasha min mobil ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

Har just nu oftast bara displayskydd men har skaffat en riktig hållare som jag kan skruva fast telefonen i på cykeln, den är iofs lite bökigt att använda på vintern med handskar men funkar bra på sommaren och verkar tåla vibrationerna skapligt, har i vilket fall inte tappat den ännu.
Brukar också skydda telefonen genom att ha den i fickan men det är ändå bökigt när det regnar för touch funkar dåligt när skärmen är full i vatten och med handskar.
Har svårt att förstå de som använder en mobil annat än mobilt och jag är mest rädd för att slå sönder min telefon på nått sätt när den är i fickan tex när man ramlar eller att den ska tappas på nått sätt och då kanske det värsta är om man ramlar pga blött trä på nån bro och telefonen försvinner i vattnet.
Jag använder nästan uteslutande mobilen mobilt och i princip aldrig inomhus om jag kan använda en dator så jag vill ha både en rimligt tålig telefon och nått som gör att den inte försvinner eller slås sönder så lätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har just nu oftast bara displayskydd men har skaffat en riktig hållare som jag kan skruva fast telefonen i på cykeln, den är iofs lite bökigt att använda på vintern med handskar men funkar bra på sommaren och verkar tåla vibrationerna skapligt, har i vilket fall inte tappat den ännu.
Brukar också skydda telefonen genom att ha den i fickan men det är ändå bökigt när det regnar för touch funkar dåligt när skärmen är full i vatten och med handskar.
Har svårt att förstå de som använder en mobil annat än mobilt och jag är mest rädd för att slå sönder min telefon på nått sätt när den är i fickan tex när man ramlar eller att den ska tappas på nått sätt och då kanske det värsta är om man ramlar pga blött trä på nån bro och telefonen försvinner i vattnet.
Jag använder nästan uteslutande mobilen mobilt och i princip aldrig inomhus om jag kan använda en dator så jag vill ha både en rimligt tålig telefon och nått som gör att den inte försvinner eller slås sönder så lätt.

Mobilt och mobilt, det är inte alltid man sitter framför en dator bara för att man inte är ute på språng liksom.

Men jag använder min telefon en del på jobbet, exempelvis när jag väntar på ett bygge på jobbdatorn eller liknande. Jag kan surfa på jobbdatorn förstås, men den är ju övervakad så jag försöker att inte göra det allt för mycket. På toan är också ett ganska vanligt användningstillfälle.

Permalänk
Medlem

bara tunt gummiskal annars glider den runt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft iphone senaste tio åren och aldrig haft ens någon spricka i ett glas men har också alltid kört med skal. Har alltid varit företagstelefoner och ett krav från företaget.
Hade skärmskydd också på en telefon men tyckte känslan blev knepig då.

Tyvärr är inte skalen jättesmidiga och telefonen blir rätt stor men hellre det än att få reparera med jämna mellanrum. Att ha en iphone utan skal funkar inte då den blir för glatt och känns som den skulle ramla i backen efter en dag.

Inte snyggt men telefonen håller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Haft smartphone sedan xperia x10i 2010 typ utan att förstört skärmen på någon av de telefoner jag haft.

Gillar dock inte att de gör baksidan i glas som drar åt sig fingeravtryck och tål mindre än aluminium.

Permalänk
Medlem

Jag använder Apples egna skinnskydd till min Iphone 11 och jag tappar inte min telefon av princip.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ingen form av skydd alls.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har aldrig skadat en telefon (tappat ett par gånger ja). Privat har jag aldrig tänkt på skal då jag gillar dem bättre utan. Nu när jag inte har en privat telefon utan jobbet betalar så skaffade jag äntligen ett skal med inbyggd plånbok.
Slipper ha 2 separata och skyddar telefonen. Finns tyvärr inga bra sådana skal (har mest för plånbokens skull) som skyddar bra. Min har börjat gå sönder och det är snart dags att byta redan efter 6 månader.

Edit * Galaxy S10+ för övrigt. *

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, tycker telefonerna redan är för stora som de är. (Har en Sony Compact.)
Brukar inte tappa mobilen och dessutom är det jobbet som betalat för mobilen.

Permalänk
Medlem

Känns som en omröstning behövs här:

Verikalt helskydd
Horisontellt helskydd
Baksideskal
Skin
Pappa/jobbet betalar
Försäkring räcker
Nej för fan

Samt en annan med skärmskydd:
Heltäckande skal
Härdat glas
Plastfilm
Pappa/Jobbet betalar
Försäkring räcker
Nej för fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Silikon skal som inte är allt för otympligt men inget skydd på skärmen.

Silikonen ger bättre grepp tycker jag och drastiskt minskar risken att telefonen skall flyga ur fickan eller fara iväg och ger ett bra skydd. För själva skärmen så gäller det bara att undvika hårda saker i fickan och dylikt.

2år på nuvarande telefonen, den gick "äntligen" i backen nyligen och fick sig en liten spricka men i övrigt så inga repor på skärmen och så som den tog i skulle det behövts väldigt inskränkade fodral för att skydda. Men så länge inte fukt tränger genom sprickan och förstör telefonen den vägen så kommer den nog hålla ett år till minst.

Kommer köra på samma stil med nästa telefon.

Permalänk
Medlem

Började med skal på min iPhone 5, sedan lades det till glasskydd på min 6 plus & nu min X. De första telefonerna kunde jag laga själv men nu känner jag att det är för mycket pengar att mixtra med själv, plus att det inte går o få tag i originalgrejjer.

Och efter att ha sett min flickvän tappa sin iphone från ca 1,5m höjd med skärmen först, platt, rakt ned i asfalten, för att sen ta upp den och nästan börja gråta då den såg totalförstörd ut. Men det var bara o pilla bort det härdade glaset och sätta på nytt för ca 5kr från alibaba (har ett lager här hemma sen innan postnord).

Så jag skulle aldrig köra utan härdat glas, det är för dyrt ifall olyckan skulle vara framme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om telefonen nu behöver skärmskydd eller ett fodral, borde vi inte köpa en annan modell isf? Var är poängen med den designad snygg produkt om det första vi gör är att dölja den?

Vore det inte bättre att tillverkarna slutar att skapa tramsprodukter och bygger robusta telefoner från början istället?

Jag har inget skärmskydd.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Skalfritt också. Tycker att mobilerna blir fula, känns mindre sköna i handen, glider sämre ner i fickan, blir större.. Kört utan skal i alla tider och har aldrig lyckats krossa nåt glas eller så.

Ser skalhysterin som råder som något överdriven och aggresivt pådriven av marknadsföring som anspelar på rädsla. För gamla och barn tex är skal ett måste, men för den stora massan är det faktiskt inte livsfarligt att va skalfri, och mobilen sprängs inte per default om den mot förmodan nångång skulle åka i golvet. Anledningen till att pushas är hårt för skal är att det ligger en enorm vinst i skalen. Vinstmarginalen per sålt skal ligger ofta nånstans 80-95%.
Har givetvis dock full respekt för de som har skal av estetiska skäl. Där tycker man helt enkelt olika.

Permalänk
Medlem

Kör ett läderskydd/plånbok. Gillar att inte behöva tänka och kan "kasta" iväg den på bord/skrivbord etc utan att bry mig.

Permalänk
Medlem

Någon kanske har nämnt detta, men flera telefoner kommer med förinstallerat skärmskydd ur kartong idag. Till exempel gäller detta Galaxy S10-serien, där min egna S10e är ett bevis. Detta tycker jag är fantastiskt, och löser det stora problemet jag har med skärmskydd; Jag lyckas aldrig få på dem utan damm eller felplacering.

Angående skal har det börjat ingå rätt ofta också, dock inte med S10-serien. Personligen valde jag därför att köpa till ett officiellt skal i läder, som enligt mig gjorde telefonen bekvämare i handen. Designmässigt är den minst lika snygg med skalet på.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super