Permalänk
Medlem

Farväl Windows 7

För över 10 år sedan, den 22 juli 2009 släpptes Windows 7 - den efterlängtade uppföljaren till Windows Vista. Jag hoppade själv över Vista och hoppade från XP till sjuan. Kommer minnas version 7 som ett stabilt och stilrent OS som gjorde sitt jobb utan onödiga krusiduller.

Senast i söndags uppgraderade jag min fars dator från Windows 7 till Windows 10. Han hoppade över åttan samt de första versionerna av tian. Vi startade direkt med en image med version 1909 och allt bara fungerade trots att hårdvaran är en äldre AMD från år 2011. Musikprogram, skrivare, scanner - allt bara rullar på.

Har ni också hjälpt släkt/vänner att ta sig från Windows 7 i tid? Idag den 14 januari 2020 slutar Microsoft med support samt säkerhetspatchar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte bestämt hur jag ska göra, dual boota Windows 10 och Linux, eller sätta upp en Windows VM i Linux.

Permalänk
Medlem

Som släktens, vännernas och kvarterets personliga IT-tekniker så har man installerat en och en annan W10a.
Ser ingen som helst vinning i att sitta kvar på W7.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Avrådde mina föräldrar och syrran från att uppdatera sina datorer till 7'an pga att de hade laptops och det verkade vara problem med grafikkorten i win10 (Radeon 5850m och Geforce 640m).

Givetvis lyckades de uppdatera ändå men som tur var blev det inga problem.
Det var ett gäng år sen och sista datorn med win7 var jobbdatorn som blev uppdaterad för något år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det var väl på tiden?

Många fördelar som kom med modernare operativsystem än Win 7. Bland annat en vettigt implementerad filöverföringskö. Att det inte dök upp förrän Win 8 är riktigt galet med tanke på att det fanns i Linux långt tidigare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Vill aldrig mer se en Win7 burk. Det har inte åldrats väl.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir någon sista patch för Windows 7 om:

https://www.pcworld.com/article/3513900/rumors-mount-that-a-m...

stämmer.

Permalänk
Medlem

Ett legendariskt operativsystem för alltid i mitt minne. Allt gott har ett slut vi fortsätter på Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det stämmer väl inte riktigt på dagen, men nu är w10 ungefär lika gammalt som w7 var när ersättaren w10 kom ut.

W7 släpptes 2010. W10 släpptes 2015.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fortfarande det bästa operativsystemet. RIP.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: Windows 7 skickades ut till produktion den 22 juli 2009, och fanns tillgänglig i handeln i oktober samma år, så det är lite över tio års trogen tjänst som avslutas nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Grymt OS men skönt att vi gått vidare till Win10 (även om W10 inte är perfekt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag körde W7 fram till i april när (L)ubuntu 19.04 släpptes och slängde in det på en ny ssd och arkiverade windowsdisken, den har inte behövt komma fram en enda gång sedan dess och det är jag glad för - allt bara fungerar med linux.
Dock hade jag inte kört någon windows update sedan hösten efter att "gratis" uppdateringen till W10 hade gått ut då jag var rädd att de skulle försöka med någon ny tvångsuppdatering/införa mer telemetri à la W10.

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 är lätt de bästa dom släppt sedan Windows 95 och 98.
Har funkat perfekt på min nuvarande burk, uppdaterade samma dag de släpptes, var massa strul första halvåret men sen blev de bra och på min nuvarande dator så blev de Pro versionen, har inget att klaga på, är riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Det var väl på tiden. Det var ett bra operativsystem när det kom ut det kan jag hålla med om, men när windows 10 kom ut kändes sjuan som stenåldern.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Byggde en helt ny dator från Inet 2009 och fick med Vista. Det var riktigt sunkigt och fungerade dåligt på alla plan. Ganska snart körde jag en betaversion av Windows 7 och jag minns än idag hur väl den fungerade jämfört med Vista. Hade aldrig nån bluescreen eller några andra problem alls. Sen släpptes Windows 7 och jag körde på det i många år. Skippade åttan helt och bytte till tian så sent som 2018.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Har de inte pratat väldigt länge om att supporten för Windows 7 skulle försvinna. Och det har nu dröjt ändå tills nu. Nå nu har windows 7 blivit såpas gammalt så att ytterst få privatpersoner i sverige har detta operativsystem som sin primära system.
Däremot finns det självklart många som har Windows 7 maskiner och t.o.m. Windows Xp maskiner kvar som rullar, dessa maskiner är de dock mer försiktiga med och de är inget som får tillgång till internet och annat.

Att de inte byter beror på att det är så extrema kostnader att utveckla nytt, ej ovanligt miljonbelopp i företagssammanhang. Det är lite som att säga att från och med i år ska alla hus eller byggnader äldre än 2000 rivas. För sådan gammal skit går ej att lita på. Jovisst, men det kostar en slant.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Windows 98 till Windows 7. Med Linux emellan såklart. Windows 7 fungerade bra, XP var okej med det lilla jag körde det. Idag kör jag mest Linux och har Windows 10 på två datorer bara för att kunna köra bildbehandling och videoredigering. Inga spel

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hjälpsam

Good riddance!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

RIP

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Efter flera åra strävan att komma bort från MS så gjorde jag äntligen slag i saken när jag byggde upp nya maskin som inhandlades på Black friday nyligen...

Ett par klick i steam så visas nu bara spelen som funkar i SteamOs/Linux, allt annat tuffar på som vanligt....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kör win7 på min bärbara dator (HP pavilion dv6-3142 )köpt 2010 för min första riktiga lön

Försökte byta till 10 när det kom, MEN det fungerade inte med drivrutiner och sådant så bytte tillbaka igen.

Man borde väll köpa en ny dator men känner att den jag har gör det jag vill att den ska göra så jag har inte velat byta än. Och inte hittat en som känns bättre och mer kvalitativ (för ett rimligt pris) då tillverkarna alltid ska tyvärr tuma på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Var kommer sårbarheter publiceras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har de inte pratat väldigt länge om att supporten för Windows 7 skulle försvinna. Och det har nu dröjt ändå tills nu. Nå nu har windows 7 blivit såpas gammalt så att ytterst få privatpersoner i sverige har detta operativsystem som sin primära system.
Däremot finns det självklart många som har Windows 7 maskiner och t.o.m. Windows Xp maskiner kvar som rullar, dessa maskiner är de dock mer försiktiga med och de är inget som får tillgång till internet och annat.

Att de inte byter beror på att det är så extrema kostnader att utveckla nytt, ej ovanligt miljonbelopp i företagssammanhang. Det är lite som att säga att från och med i år ska alla hus eller byggnader äldre än 2000 rivas. För sådan gammal skit går ej att lita på. Jovisst, men det kostar en slant.

Men står man 5 år efter Windows 10 släppts, kliar sig i huvudet och tänker: "fan, vi måste byta OS och skriva om legacy-kod. Windows 7 gick visst EOL idag..." så har man verkligen inte gjort det man ska som IT-avdelning. Det är ju knappast en nyhet.
Planerar man det över något/några år så kan kostnaderna gå ned samt att risken för problem minskar.

Dock håller jag med om att det finns ofta några undangömda skelett här och var hos företag. Oftast isolerade - men knappast alltid

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har de inte pratat väldigt länge om att supporten för Windows 7 skulle försvinna.

Mainstream support för Windows 7 slutade den 13:e jan 2015, vilket innebär att de slutade lägga till nya funktioner och bara fixade buggar och säkerhetshål. Det som tar slut idag är den utökade supporten, vilket innebär att du slutar med uppdateringar helt (företagsanvändare kan dock fortfarande få support mot betalning, eller i vissa fall gratis).

Så ja, det har varit en lång process, men samtidigt har det varit känt att det skulle hända på samma sätt som att det t.ex. är känt att den nuvarande LTSC-versionen av Windows 10 har support till den 9:e jan 2029.

Permalänk
Medlem

Vila i frid typ. Det är fortfarande bästa windows för win 10 är "account required bloatware edition". Vad mög man måste fixa på det. Ta bort Windows store, alla skitappar, trixa sig genom installationen för att slippa skapa online-konto m.m. m.m. Windows 10 har åratal kvar innan det blir lika användarvänligt som Win 7. Men det är tveksamt om det blir det.

Realist som jag är så är alla datorer på Win 10 nu. Men det är en fight varje gång de skickar ut en ny stor uppdatering.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 7 var ett stooort steg i rätt riktning från microsofts sida. Windows 10 är ju helt okey det med. Gillar fortfarande inte windows 10 inställningar som ligger "ovanpå" kontrollpanelen som nu är svårare att nå. Det får systemet att kännas lite som en polerad bajskorv även fast systemet i grunden är bra.
Går man via windows 10 inställningar för att komma åt de inställningar man egentligen vill åt så blir det en jävla massa extra knapptryckningar och förvirring på vägen. En sjukt jobbig grej i windows 10 jag upptäckt är att uppdateringsfrekvensen ofta "defaultar" till 59Hz istället för 60Hz när man byter mellan olika bildvisare som skärm, tv, projektor mm. Måste alltid ändra till 60Hz eller 144Hz. Kan inte 59Hz bara upphöra existera som val?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Mainstream support för Windows 7 slutade den 13:e jan 2015, vilket innebär att de slutade lägga till nya funktioner och bara fixade buggar och säkerhetshål. Det som tar slut idag är den utökade supporten, vilket innebär att du slutar med uppdateringar helt (företagsanvändare kan dock fortfarande få support mot betalning, eller i vissa fall gratis).

Det är som du skriver, men det var förvirrat ett tag där. Folk som absolut ville köra XP efter att extended support tog slut (8e april 2014) försökte argumentera att "men supporten för Win 7 tar ju också slut snart", vilket var en sanning med mycket modifikation eftersom det bara var mainstream support som tog slut då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Men står man 5 år efter Windows 10 släppts, kliar sig i huvudet och tänker: "fan, vi måste byta OS och skriva om legacy-kod. Windows 7 gick visst EOL idag..." så har man verkligen inte gjort det man ska som IT-avdelning. Det är ju knappast en nyhet.
Planerar man det över något/några år så kan kostnaderna gå ned samt att risken för problem minskar.

Dock håller jag med om att det finns ofta några undangömda skelett här och var hos företag. Oftast isolerade - men knappast alltid

Att underhålla datorsystem är lite som att deklara. De flesta förstår inte vad problemet är, det är bara signera brevet man får från skatteverket så är det klart. Man behöver inte läsa igenom ett skit. Tyvärr gäller detta inte alla, speciellt inte de som gör mycket affärer.

Inom mjukvara så är det samma sak. Man kan köpa in svindyr mjuk och hårdvara som kan kosta miljonbelopp. När mjukvaran är såpass dyr så är det ingen precis populär mjukvara som ungdomar brukar köpa på steam och liknande. Detta innebär väldigt få exemplar av den.
Utvecklingen går trögt och det finns ett ordspråk som heter rör ej något som fungerar. Även om man skulle få den senaste versionen gratis så är det ej så ovanligt extrema arbetskostnader att uppgradera.

Så Windows 7 kommer leva 10år till på många ställen.

Permalänk
Medlem

Var är 3.11 då?