Permalänk

Koppla in 2 skärmar 1 HDMI utgång.

Hejsan

Jag har en bärbar dator som jag använder i jobb.
Jag vill kunna koppla in 2 externa skärmar till den för att få utökat skrivbord (inte spegla bilden).
Som bilden visar nedan så har jag endast 1 HDMI utgång på datorn, har också en USB-C men den reagerar inte när man försöker koppla in skärm med adapter där, kanske är någon inställning man behöver göra?

Finns det något annat som funkar för att jag ska kunna koppla 2 skärmar till datorn ?
USB grafikkort funkar dem ?
exempel: https://cdon.se/hemelektronik/startech-slim-usb-3-0-till-hdmi...

Permalänk

Laptops och flera skärmar är inte att rekommendera utan en dockningsstation https://www.inet.se/kategori/506/dockningsstationer
Köp en sådan och skippa adaptrar och annat som kan strula

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har använt USB-grafikkort någon gång och de fungerar bra - men belastar CPU'n lite eftersom det inte är ett grafikkort per sé - utan mjukvara som emulerar grafikkort, vilket gör att det tar lite kräm ur cpu'n. Är det 1920x1080 upplösning är det extrema mängder dock, beror på din maskin.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Laptops och flera skärmar är inte att rekommendera utan en dockningsstation https://www.inet.se/kategori/506/dockningsstationer
Köp en sådan och skippa adaptrar och annat som kan strula

Det kräver ju att TS dator har någon form av stöd för dockningsstation. Tyvärr berättar han ju inte i trådstarten vad han har för dator, men det ser inte särskilt lovande ut på bilden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det kräver ju att TS dator har någon form av stöd för dockningsstation. Tyvärr berättar han ju inte i trådstarten vad han har för dator, men det ser inte särskilt lovande ut på bilden.

7th gen i7 Kaby Lake = minst en 7500U så jag tänker att den inte är så gammal bör absolut finnas dockor som fungerar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

7th gen i7 Kaby Lake = minst en 7500U så jag tänker att den inte är så gammal bör absolut finnas dockor som fungerar

OK. Det kan hända att du vet mer om dockningsstationer än jag då. Blir intressant att se vad tråden kommer fram till.

Vilken typ av dockningsstation tänker du dig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

OK. Det kan hända att du vet mer om dockningsstationer än jag då. Blir intressant att se vad tråden kommer fram till.

Vilken typ av dockningsstation tänker du dig?

Så behöver det inte vara. Har en hel del erfarenhet av USB-C och TB dockor och jag tänker att en vanlig Dell WD15 bör göra jobbet så länge datorn stödjer det. Man brukar kunna hitta indikationer på detta i BIOS

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Jag har provat en USB-C hub, är väl en typ av dockstation? med en hdmi anslutning, länk nedanför.
Men den gav ingen signal till skärmen.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Permalänk
Skrivet av hankmeister:

Jag har provat en USB-C hub, är väl en typ av dockstation? med en hdmi anslutning, länk nedanför.
Men den gav ingen signal till skärmen.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Oklart vad som definerar en dockstation men den där hubben ser inte ut att ha någon egen strömförsörjning så jag har svårt att tro att den kommer fixa externa skärmar och kringutrustning. WD15 har en extern 130W nätadapter och den där hubben ska klara 100W (men din dator kan inte skicka ut 100W ifrån USB-C kontakten).
Du får helt enkelt köpa hem en riktig dockningsstation och testa, nyttja ångerrätt eller öppet köp om det nu inte fungerar som du tänkt dig.

stavfel
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Vill tillägga att USB-C har endel småbarnsproblem eftersom det fortfarande är relativt nytt på marknaden när det kommer till anslutningar.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Viktigt att särskilja olika typer av lösningar för inkopplingar av skärmar via USB-C.

Många dockningsstationer använder ett chip från DisplayLink för att lösa USB, nätverk och skärmar. De funkar med både vanlig USB2/3 och USB-C kablar. Vi har ett par tusen av dessa på jobbet i olika varianter.

DisplayLink-drivrutinen ligger i bakgrunden och låtsas vara en/två skärmar för datorns grafikkort och gör en capture på den bild grafikkortet ritar upp där. Ungefär som skärminspelning. Signalen komprimeras och skickas via USB-kabeln till dockan där bilden dekomprimeras och visas på skärmarna. Detta är EJ att rekommendera för något annat än vanligt kontorsarbete då det dels inte funkar bra med t ex spel, grafiskt krävande applikationer och dessutom stjäl datorkapacitet för bildfångst och kompression. Du måste installera drivrutiner för att använda den här typen av dockor, vilket du kanske inte kan på en företagsdator.

Via USB-C har många datorer också möjligheten att skicka DisplayPort-data, sk DisplayPort Alt Mode, tillsammans med vanlig USB-data. Det innebär att du kan driva två skärmar och samtidigt skicka USB-data via samma sladd, utan att behöva extra drivrutiner som stjäl prestanda eller påverkar systemets prestanda.

Nu skrev du inte vilken dator du har, men rimligtvis borde en så pass ny dator kunna skicka bildsignal via USB-C, men läs den här tråden och se om du blir något klokare: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Edit: Här är ett exempel på en USB-C -> HDMI-adapter som använder DisplayPort över USB-C: https://satechi.net/products/aluminum-type-c-to-hdmi-adapter-...

Du får antingen skriva ut modellnamnet på din laptop eller själv kolla i techspecs för den för att avgöra om en sådan kommer att fungera.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
99:e percentilen

Tråden börjar bli lite väl spretig nu. Det enda som verkligen skulle hjälpa diskussionen framåt, och det vi fortfarande väntar på, är att @hankmeister berättar vilken dator han har.

Min gamla klassiker DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke (som jag ser även länkats tidigare i tråden) ger förvisso en del kött på benen, men långt effektivare för TS vore att berätta vilken dator det handlar om.

Skulle personligen inte bli förvånad om det saknas stöd för DP Alt Mode på den aktuella datorn, baserat på följande observationer:

  • TS uppgav i trådstarten att det inte fungerade att ansluta en skärm (via adapter) till USB‑C-porten.

  • TS säger sig ha provat denna hubb utan resultat.

  • Datorn ser ut att vara en prispressad gaminglaptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hankmeister:

Kan inte hitta något som tyder på att den ska ha stöd för något annat än USB över USB-C-porten, så jag bedömer det som sannolikt att den inte har det.

Nämnvärt i sammanhanget är att nämnda kvasiartikel tillkom efter att jag försökt ansluta en skärm till USB-C-porten på en laptop från just Asus. Den datorn hade dessutom lanserats ungefär samtidigt som din, så det är verkligen inte konstigt om även din saknar stöd för DP Alt Mode.

Kom ihåg till nästa gång att ge så mycket information du kan när du startar en supporttråd. Denna tråd är bara ännu en i raden av diton som visar hur viktigt det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Absolut ska tänka på de, men tror ni de funkar med en sån usb till hdmi adapter jag länka i början av tråden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@hankmeister: Hej och välkommen till forumet! Ta gärna en titt på forumreglerna, särskilt del 4: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Du har fått ett svar här: #18243416

Dvs att USB->HDMI är ett extern grafikkort och det därför tar kraft från övriga datorn. Så hur bra det fungerar beror på vad du tänkt göra med den extra skärmen. Det går inte att spela eller och rörlig grafik kan göra det segt. Brukar fungera bra för statiskt innehåll likt filhantering och ordbehandling.

Permalänk

Matrox Triple Head 2 Go

Om du är beredd att lägga en del pengar finns det en familj av skärmsplitters som heter "Matrox Triple Head 2 Go". Den låtsas vara 2 eller 3 skärmar bred och sedan delar den upp bilden till separata skärmar i den externa boxen. Den var populär för typ 5 år sedan för folk som spelade så den ska inte ha samma begränsningar som usb grafikkort. Men man behöver läsa på lite, risk för att grafikkortet i din dator/hdmi utgång inte klarar så höga upplösningar.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hankmeister:

Absolut ska tänka på de, men tror ni de funkar med en sån usb till hdmi adapter jag länka i början av tråden ?

Har aldrig provat någon produkt av det slaget, så kan inte uttala mig om det (men se @Laxpuddings svar ovan). Däremot bör du börja med att inte se det som en "adapter", för det är det verkligen inte. Det är inte ens en aktiv omvandlare (som t ex krävs och räcker för att omvandla HDMI till VGA), utan ännu mer komplext än så. "USB-grafikkort" är nog en någorlunda vettig benämning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers