Permalänk

Köpa wifi extender till villan

Hej

Tänkte köpa wifi extender till huset. Vad är det att tänka på före köpa av extenders ? Fungerar dom man sätter direkt i eluttaget generellt sett bra ?

Kanske är lika bra att direkt köpa ett paket med extender eller ''mesh'' så har jag alla delar av huset och källaren täckta ?

Fungerar olika extenders med varandra eller skall det helst vara av samma märke och modell ?

Lite funderingar alltså !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Tänkte köpa wifi extender till huset. Vad är det att tänka på före köpa av extenders ? Fungerar dom man sätter direkt i eluttaget generellt sett bra ?

Kanske är lika bra att direkt köpa ett paket med extender eller ''mesh'' så har jag alla delar av huset och källaren täckta ?

Fungerar olika extenders med varandra eller skall det helst vara av samma märke och modell ?

Lite funderingar alltså !

dagens mesh bör fungera rätt bra vet att tidiga varianter var buggiga när det begav sig för mig för ett par år sedan. jag landade själv för unifi AP LR variant som täcker hela mitt hus + nästan hela tomten på ca 2000kvm.
den har samma täckning som min asus rt 87 någonting. problemet med alla vanliga routers är att så fort dom tappar lite i styrka så blir dom extremt ostabila och helt enkelt "hänger"(laddar i oändlighet tills du startar om wifit på enheten) sig trots bra signal. håller du dig inom 10 meter brukar det fungera bra men inte så mkt längre än så.
Min unifi kan jag stå på gränsen till att signalen tappas och det fungerar trots det, mycket nöjd.
värt att tänka på är att min asus springer 8or runt unifyn när det kommer till hastighet.

i dags läget om jag vore dig skulle jag kolla upp olika mesh lösningar.

undvik vanliga repeters som pesten, priset lockar men av egenerfarenhet så är det en seg och buggig upplevelse.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag förstår... jag har en extender sen tidigare och den krånglar hela tiden. Jag får start om den och reseta och hålla på. Så då ska jag fokusera på mesh lösningar !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Jag förstår... jag har en extender sen tidigare och den krånglar hela tiden. Jag får start om den och reseta och hålla på. Så då ska jag fokusera på mesh lösningar !

Kolla upp dom innan givetvis men när jag var sugen på mesh så var dom som sagt i princip odugliga pga extrema buggar men på ett par år borde dessa buggar vara fixade tycker jag. Finns trådär här på forumet där jag själv upptäckte den extrema buggfesten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Hej

Tänkte köpa wifi extender till huset. Vad är det att tänka på före köpa av extenders ? Fungerar dom man sätter direkt i eluttaget generellt sett bra ?

Kanske är lika bra att direkt köpa ett paket med extender eller ''mesh'' så har jag alla delar av huset och källaren täckta ?

Fungerar olika extenders med varandra eller skall det helst vara av samma märke och modell ?

Lite funderingar alltså !

Det man skall tänka på innan man köper en extender är att man INTE skall köpa den
Extenders är inget att ha utan man kör med accesspunkter kopplade med kabel istället, går det absolut inte att ha AP med kabel så väljer man ett mesh som har backhaul band (tri-band).

Permalänk

Har två Asus routrar med deras AiMesh-konfig, en i bottenvåning och en i övre våning med kabel mellan dem. Funkar med en router men får då mycket klen signal längst bort i våning utan router. Nästan samma hastighet överallt med två som kommunicerar över wifi, full speed överallt med kabel i mellan. Långt bättre och mycket enklare än AP och extendrar som också provats, setup, uppdatering av firmware och annat fix kan enkelt göras med en mobilapp om man är bekväm av sig.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Rekordmedlem

Använd accesspunkter, lite mera jobb men fungerar mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk

Googlade runt lite och i Pc För Allas test av Mesh system får Asus Lyra 9/10 i betyg .
Google mesh får 7/10.

Skillnaden mellan dom dyrare och billigare enheterna verkar bland annat vara täckning, hastighet, storlek på enhet, avsaknad av trådanslutning och avsaknad av ett tredje band (backhaul)
Ca 1000kr lägre pris för enheter som saknar backhaul.

Då är frågan vad jag kommer att behöva ? Huset jag bor i har källare och ett garage samt ett uthus som jag också vill ha täckning till. Om allt går enligt kommunens planer så ska det grävas 1gb fiber inom en snart framtid.
Jag använder stationär speldator, laptop, mobiltelefon, ps4, tv och andra smarta enheter i hemmet.
...Nu kanske jag svarade på min egen fråga men det är alltid intressant med feedback

En fundering. Använder man routerns wifi när man kör med mesh nätverk eller fungerar routern då bara som en brygga så att man sen bara ansluter till mesh nätverket istället ? Vad jag tänker är alltså, går det att strunta i att placera en mesh enhet i den del i huset som routern står eller ''måste'' jag ha mesh enheten även där för att få bättre täckning ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

@Problematik:

Om du ska köra Mesh så ska du gå på den dyrare då det generellt sett är mer värt i längden. Däremot om du inom en snar framtid ska få fiber kan det vara fördelaktigt att dra kabel och investera i riktiga accesspunkter som kommer vara stabilare än något annat alternativ. När det gäller Mesh så sköter systemet hela routerfunktionen och valfri "nod" kan vara router så du kan placera den var du vill men se till att ta bort din befintliga router och ersätta den med Mesh

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Lustigt nog trillade jag över denna recensionen idag om Asus Mesh-routrar som kanske kan vara till någon hjälp:

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Skrivet av Problematik:

En fundering. Använder man routerns wifi när man kör med mesh nätverk eller fungerar routern då bara som en brygga så att man sen bara ansluter till mesh nätverket istället ? Vad jag tänker är alltså, går det att strunta i att placera en mesh enhet i den del i huset som routern står eller ''måste'' jag ha mesh enheten även där för att få bättre täckning ?

Använder du Asus routrar i AiMesh-konfig kopplas huvudroutern direkt till nätmodemet/medieomvandlaren och övriga routrar 'pratar' sedan med denna via wifi eller kabel. Alla sänder wifi och systemet ser till att alla klienter kopplar upp mot routern med bäst signal.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk

Ja då ska jag alltså satsa på ett mesh av dyrare variant. Vill helst inte ha ett mesh med rymdskeppsutseende som den i youtube videon Helst någonting diskret och stilrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Ja då ska jag alltså satsa på ett mesh av dyrare variant. Vill helst inte ha ett mesh med rymdskeppsutseende som den i youtube videon Helst någonting diskret och stilrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips (gnäll)! Tänk om 2 och 3 gånger och sen den 4:e gången så drar du kabel, speciellt i ett hus om ni äger det själva. Du kommer tacka oss senare

Om du ska ha mesh (går även använda unifis APs med trådlös uplink), så se till att de har en egen radio dedikerad för backbonet annars kommer du förlora 50% i prestanda för varje hopp i princip.
Och utnyttja öppetköp på prylarna, kanske ska överväga lan via eluttaget annars? kan vara ett sätt när det fungerar bra så funkar det bättre än mesh,

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Tips (gnäll)! Tänk om 2 och 3 gånger och sen den 4:e gången så drar du kabel, speciellt i ett hus om ni äger det själva. Du kommer tacka oss senare

Sant! Men det kan bli jobbigt om man har bjälklag och många väggar i mellan platserna där man vill sina wifi-sändare. Vi bor i ett äldre hus och drog en ca 30-35 meter kabel mellan två Asus-routrar, tog lång tid med mycket klättrande på stege, kladd med smältlim och klammerspikande. Vågar inte ens tänka på jobbet med att dra kabel runt hela kåken...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Kan voucha för tp-link deco. Är kräsen och har inte haft några som helst problem. Kör helt trådlöst med inkommande i källaren. Tappar ca 3ms i svarstid därifrån till övervåningen, skrämmande bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Problematik:
Bor du i värmland och vill ha hjälp så pma

Skrivet av Ignorante:

Sant! Men det kan bli jobbigt om man har bjälklag och många väggar i mellan platserna där man vill sina wifi-sändare. Vi bor i ett äldre hus och drog en ca 30-35 meter kabel mellan två Asus-routrar, tog lång tid med mycket klättrande på stege, kladd med smältlim och klammerspikande. Vågar inte ens tänka på jobbet med att dra kabel runt hela kåken...

Spelar ingen roll om det tar 24h att göra det. Du gör det EN gång så fungerar det till 100% sen, förutsatt du gör det rätt första gången då Om du använder dig av mesh/wifi så kommer du igång efter 5 minuter men kommer sedan ha ostabilt, opålitligt och inte samma prestanda som med kabel 24/7/365.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag bor i ett sekelskiftes hus och löste problemet genom att dra kabeln på utsidan.
Fanns redan coax för TV så den går bredvid denna. Finns UV beständig kabel för utomhusbruk.

Själv skulle jag aldrig köpa ett mesh system som inte har en egen 5GHz kanal för backhaul.
Det måste också supporta Ethernet som backhaul.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör googles mesh med 3 enheter, tycker att det funkar riktigt bra och täcker av villan utan blinda fläckar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du använder dig av mesh/wifi så kommer du igång efter 5 minuter men kommer sedan ha ostabilt, opålitligt och inte samma prestanda som med kabel 24/7/365.

Nja, inte riktigt. Med ett Asus AiMesh-system med backhaul via kabel har du en pigg router i var 'skarv' i backhaulkedjan vilka alla sänder full-fart-wifi. Om man föredrar det kan man naturligtvis också koppla in kablar på varje router med hög bandbredd i dessa.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Hjälpsam

Om man går på Mesh, en enkel och snygg lösning är Ubiquity Amplifi router med Amplifi Meshpoints.

Värt att kolla på om man absolut inte ska dra kabel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI