Växla hos FOREX eller ta ut EURO i bankomaten i Sverige innan resa?

Permalänk

Växla hos FOREX eller ta ut EURO i bankomaten i Sverige innan resa?

Tjena,

Vet inte riktigt om jag är på rätt ställe så moderatorn flytta tråden till mer relevant område om det är fel här.
En familjemedlem ska resa snart till Italien och vi hade en diskussion angående euro och om han ska växla hos Forex eller annan växlingskontor eller ta ut pengar från bankomat i Sverige i EURO.

Vilket alternativ ger bäst växlingskurs? Eller är det kanske bättre att ta ut kontanter från en italiensk bankomat?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att kolla bankomaterna växelkurs o jämföra mot Forex? Växlingskurs är ju färskvara så kan tyvärr inte gå på vad andra gjort tidigare (sen vet vi ju inte ens vilken bank ni har, alla banker har ju olika kurser o olika påslag på bankomat).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Brukar vara bäst att ta ut när man kommit fram, men man får kolla växelkurser/villkor för kortet man tar ut pengarna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Brukar vara bäst att ta ut när man kommit fram, men man får kolla växelkurser/villkor för kortet man tar ut pengarna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta.

Bra att kolla också om det är en uttagsavgift och i så fall hur hög den är, har varit med om fall när den legat på 100-200:- vilket har gjort flera små uttag mycket kostsamma.

Detta borde inte vara någon fara generellt i Italien, men det skulle kunna finnas vissa banker som tar ut det.

Just det, oftast bör man också alltid välja att ta ut i landets egen valuta om man får det valet i bankomaten, annars tar den lokala banken ut sin växlingskurs och avgift för det vilket alltid brukar vara högre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet är att ta ut i bankomat i landet du skall resa till.

Då råkar du oftast bara ut för eventuellt valutapåslag som banken har.

Noga att kolla vad det är för bankomater dock.

Säg att det står en liten bankomat på en 7/11, då kommer det vara en avgift som den som äger bankomaten (butiken) tar ut.

Tar man ut på tex en banks bankomat så brukar det vara avgiftsfritt, eller väldigt låg avgift.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Tack för alla svar blir nog ändå att ta ut i Sverige.

Permalänk
Medlem

Du bör också kunna beställa via dina bank, brukar ha bäst växlingskurs sist jag tittade.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det tillkommer någon avgift, men just nu så ser det ut som att Euro-uttag i bankomat ger bäst kurs.

Forex växelkurs hittar du på Forex.se, och bankomaternas växelkurs (samt placering) hittar du på bankomat.se
Beställa hos bank kan vara dyrare än bägge, jag kollade upp Swedbank som jag har och där är det samma som Forex växelkurs plus en extra avgift.

Permalänk
Medlem

Skaffa revolut för utlandet, gratis och ger "interbank rate", så billigare än alla andra ställen. Som tidigare sagts så ta ut på plats. Går ju lätt hitta bankomater via google maps etc idag.

Permalänk
Medlem

Generella rådet är om du reser via Arlanda att ta ut ett mindre belopp på Forex på flygplatsen (finns Forex i Skycity samt Terminal 5 efter säkerhetskontrollen. Detta mindre belopp bör täcka kostnaden för taxi då man kommit fram, samt lite mat och dricka första dagen samt lite dricks till hotellet ifall man får hjälp med bagaget. Brukar själv ta ut motsvarande 2000 Kr på Forex innan resa vilket räcker första dagen man kommit fram. Resten kan med fördel växlas i automat på plats vilket ger bättre kurs.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

tldr; Slår ett slag för Revolut också. Blev ett långt inlägg, men vill du vara påläst och maximera sparandet vid växling kan du läsa vad jag skrivit nedan:

(Jag är inte anställd av eller får ersättning av Revolut, utan detta är mina personliga åsikter av kortet/"banken" Revolut efter att ha använt det sedan det lanserades på den svenska marknaden för några år sedan).

Jag tycker att Revolut är ett riktigt bra kort/"bank" (om man nu kan kalla det för en bank). Smidigt att man kan växla pengar i förväg och att man kan se live precis vilken växlingskurs man kommer få innan man växlar pengar. Det är har även helt klart bäst eller lika bra växlingskurs jämfört med samtliga andra alternativ jag testat (Ta ut med valfritt mastercard/visa kort, växla på forex, växla med bankomaters kurser). (Observera att den bra kursen endast gäller på vardagar/dagar då valutahandeln är öppen, växlar man på helgdagar så får man inte "interbank" kursen utan ett fast pris som baseras på vad kursen var vid stängning dagen innan, plus ett påslag för att täcka upp för eventuella kursförändringar som kan ske vid öppning igen).

Bra att veta också är att man får göra uttag i bankomater för max 200 GBP/EUR/equivalent per månad utan extra kostnad, sedan får man betala en liten avgift. Av denna anledning så har jag förutom Revolut skaffat flera andra kort som har liknande gränser, vilket gör att jag kan ta ut [200 GBP/EUR/eqv] x [antalet kort] varje månad då jag är ute och reser.

Andra kort som jag har testat är Monese, N26, Curve och Transferwise (Obs vissa av dessa har lite avgifter när man skaffar dem, värt att läsa på lite innan man signar upp).

Oftast växlar jag samtliga pengar i Revolut, och sedan gör jag en överföring från Revolut till ett eller flera av de andra korten. (Väldigt sällan jag behöver ta ut så mycket pengar att jag måste använda samtliga kort). Enligt mig är den smidigaste kombon Revolut + Curve, då man inte behöver överföra pengar från Revolut utan endast behöver länka Curve till Revolut, sedan dras pengarna "magiskt" från Revolut när man använder Curve.

Vet jag att jag behöver ta ut pengar i en annan valuta på en helg, t.ex. vid utlandsresa när man kommer fram en lördag eller söndag, så ser jag till att växla pengar i appen i förväg under en vardag, och sedan tar jag ut dessa redan växlade pengar på helgen.

Utöver vid bankomatuttag så är kort med interbank-rate överlägsna vanliga bankkort vid fysisk- eller internethandel i andra valutor än SEK, då man sparar pengar även där då det ska växlas. Dock brukar det inte ingå några försäkringar eller andra "skydd" för transaktioner, så det kan vara värt att fundera en extra gång över om man kanske ändå borde använda ett traditionellt kort vid vissa transaktioer även om det kostar några kronor extra, t.ex. vid köp av resor eller inköp av dyra saker då man kanske har nytta av att kunna få pengar tillbaka eller hyrbil betalt om något oförutsett händer etc.

Vill du skaffa Revolut eller annat kort med liknande funktion (Exempelvis Curve, N26, mf.) så se till att leta upp och använda en sign-up kod så kan du i vissa fall få lite fördelar, t.ex. kort hemskickat gratis (utan leveransavgift) och/eller en liten gratis peng. Går att googla fram dessa koder, eller skicka ett PM till mig så skickar jag min kod, använder du denna får jag en liten slant också (win-win)

Dold text
Permalänk
Medlem

Hej,

Var själv på resa i Italien i somras och det absolut bästa är att ta ut EURO i bankomat på plats men akta dig för kontantautomat som inte är kopplad till bankerna då de tar ut en växlingsavgift eller uttagsavgift som du slipper i bankernas automater. Se även till att ta ut pengarna som EURO och låt din kortutfärdare bestämma växlingskursen då detta oftast är lägsta avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tjena,

Vet inte riktigt om jag är på rätt ställe så moderatorn flytta tråden till mer relevant område om det är fel här.
En familjemedlem ska resa snart till Italien och vi hade en diskussion angående euro och om han ska växla hos Forex eller annan växlingskontor eller ta ut pengar från bankomat i Sverige i EURO.

Vilket alternativ ger bäst växlingskurs? Eller är det kanske bättre att ta ut kontanter från en italiensk bankomat?

Tack!

Se til å ha to -2- kort dersom det er et debet kort dvs et kort der må ha online kontakt med bank for å ta ut penger eller betale med kort. Med to kort der har forskjellige online krav (Maestro og VISA for eksempel), så vil du være mer sikker at minst en skal fungere dersom det ville være problemer med kontakt til bankens server.

Ved kreditt kort, så vil pengene bli trukket ved et senere tidspunkt og da trenger ikke du ha en online kontakt med bankens server for å kunne gjennomføre kjøpet eller uttak av penger.

Husk at visse butikker kanskje ikke lengre vil ta i mot kontanter i utlandet og andre butikker kanskje ikke vil ta i mot visse kort (VISA, Mastercard, Maestro og andre varianter av kortavtaler).

Visse caféer kan også ta ut en avgift ovenpå de avtaler som gjelder med bank, det er mulig et EU lovgivning har fjernet den muligheten, men det er verdt å huske å sjekke hva salgs stedet (butikk/café) vil ha for noe oppslag (informasjon) ved kassen innen du skal gjøre kjøpet og behold kvitteringer inntil at du sjekket med banken at alt er i orden.

**Skriver "du" når jeg henviser til deg og din venn.