Gå från Sennheiser HD650 till earbuds?

Permalänk

Gå från Sennheiser HD650 till earbuds?

Jag är väldigt nöjd med ljudet i mina HD650 som är kopplat till ett Asus Xonar Essence STX men jag är lite sugen på att gå över till in-ear/earbuds i hopp om mindre belastning på huvudet/öronen.
Finns det earbuds som kan generera såpass bra ljud att man kan ersätta HD650 eller kommer allting låta skräp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag är väldigt nöjd med ljudet i mina HD650 som är kopplat till ett Asus Xonar Essence STX men jag är lite sugen på att gå över till in-ear/earbuds i hopp om mindre belastning på huvudet/öronen.
Finns det earbuds som kan generera såpass bra ljud att man kan ersätta HD650 eller kommer allting låta skräp?

In ears eller earbuds? Två olika saker. Men ja, det finns både earbuds och IEM som låter lika bra/bättre än HD650. Vad har du tänkt att lägga?

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

In ears eller earbuds? Två olika saker. Men ja, det finns både earbuds och IEM som låter lika bra/bättre än HD650. Vad har du tänkt att lägga?

Vad skulle du rekommendera? In ear eller earbud? In ear sitter ju skönare men är det mer skadligt om man ev spelar hög musik eller har högt ljud i spelet?
Max 2000kr iaf tänker jag men gärna kring 1000kr om det fortfarande är okej ljud. Har du tips på modeller?

Permalänk
Medlem

Alla är vi olika, men jag skulle gissa du kommer tröttna i längden på att köra in-ears konstant framför datorn.
Jag gillar verkligen in-ears när jag är i rörelse, men de lär inte vara helt omärkliga för timtals bruk framför skrivbordet... Risk att du blir irriterad i öronen!

En annan varning: in-ears och earbuds brukar vara lågimpedanslurar, typ 10-30 ohm... Detta passar inte speciellt bra med Essence STX som har en utgångsimpedans på ca 10 ohm.
Frekvenskurvan på lurarna kommer påverkas i viss mån på ett lite oförutsett vis, beroende på vad hörluren har för impedans vid olika frekvenser.

...

Du kanske kan böja ut dina 650 litegrann så de klämmer åt mindre?
Finns nog viss risk att skada lurarna, men hittade tex den här tråden med massa info om hur man gör:
https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/sennh...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisMANEY:

Vad skulle du rekommendera? In ear eller earbud? In ear sitter ju skönare men är det mer skadligt om man ev spelar hög musik eller har högt ljud i spelet?
Max 2000kr iaf tänker jag men gärna kring 1000kr om det fortfarande är okej ljud. Har du tips på modeller?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=995577 använt dessa nu i två år. Otroligt nöjd, använder dom till mobilen och datorn.

In ear ska de va, ger mest ljud och inte alls skadligt för öronen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ljudtrycket som är skadligt för hörseln, vilken typ av hörlur eller annan typ av ljudkälla det kommer från är irrelevant, är ljudet för starkt är det skadligt oavsett varifrån det kommer.
Det lär också vara omöjligt att hitta nån portabel lur för så lite som 2000 kr som är i närheten av 650n ljudmässigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Brainwavz vinklade öronkuddar, har de på flera av mina hörlurar (inkl. HD600). Skillnaden är helt ENORM i komfort och tycker även att ljudbilden expanderas noterbart.

https://www.brainwavzaudio.com/products/headphone-pad-angled

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ljudtrycket som är skadligt för hörseln, vilken typ av hörlur eller annan typ av ljudkälla det kommer från är irrelevant, är ljudet för starkt är det skadligt oavsett varifrån det kommer.
Det lär också vara omöjligt att hitta nån portabel lur för så lite som 2000 kr som är i närheten av 650n ljudmässigt.

Håller med ovanstående! Kanske kan du hitta något begagnat som är på samma nivå. Kika igenom buyer’s guides på Head-fi.org där det finns massor med bra input.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Tack för all info! Tror jag är lite klokare nu inför mitt val hehe.

Permalänk

Ska inearsen ha lika ljudsignatur som HD650 eller letar du efter något annat?