Internet till min Unifi USG genom ett 4G modem?

Permalänk
Medlem

Internet till min Unifi USG genom ett 4G modem?

Hej!

Jag har ett fungerande Unifi nätverk som jag skulle vilja ansluta till internet. Min internetleverantör är Tele2 som erbjuder mobilt internet via 4G. Jag har läst olika trådar och guider som alla säger att jag ska sätta min 4G-router i "bryggat läge". Problemet är bara att den inställningen inte finns på min router, jag har varit i kontakt med kundsupporten hos Tele2 och de sade att varken bryggat läge eller motsvarande funktion finns på deras router.

Är det möjligt att dela internet via nätverkskabel från Tele2-routern till min USG router? Jag vill att USG:n ska styra allt i nätverket och att Tele2-routern bara ska vara en dum burk som omvandlar trådlöst internet till trådbundet.

Tele2-routern är av modellen Huawei CPE B593 och är förkonfigurerad med 192.168.1.1 som ip-adress. Resten av nätverket har för närvarande följande adresser:

USG LAN: 192.168.1.1
USG WAN: 192.168.1.2
UNIFI CONTROLLER: 192.168.1.3
POE SWITCH: 192.168.1.4

Resten av enheterna har dynamiska ip-adresser.

Jag ber om ursäkt för mitt otekniska språkbruk, hoppas det ändå är begripligt. 🙂

Permalänk
Hjälpsam

Skit i det modemet, finns roligare lösningar med bättre prestanda. Ta tex en Zyxel LTE7460 4G (riktad utomhusantenn och modem i ett), kan aggera bara modem eller som stand alone router. Montera på fasad eller stolpe mot närmaste mast för maximal 4G prestanda, dra in kabeln till din USG och kör på som vanligt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det går alltså att stoppa in simkortet direkt i den routern och sätta den i bryggat läge?

Den verkar dock vara rätt dyr. Det bästa skulle vara att få den existerande routern att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edaneje:

Det går alltså att stoppa in simkortet direkt i den routern och sätta den i bryggat läge?

Den verkar dock vara rätt dyr. Det bästa skulle vara att få den existerande routern att fungera.

Det är optimalt om du kan köra 4g-routern i bryggat läge. Men eftersom det inte går och du inte vill investera i en ny router så får du leva med att ha två lokala nät.

Detta kommer INTE att funka:
USG LAN: 192.168.1.1
USG WAN: 192.168.1.2

LAN:et mellan 4g <-> USG måste ha ett annat subnät än USG <-> Dina andra enheter.

Om din 4g-router delar ut 192.162.1.0/24 så får du se till att din USG delar ut 192.168.0.0/24 till exempel.

Så till slut kommer det se ut somhär:

4g-WAN: DHCP från operatör
4g-LAN: 192.168.1.1
USG-WAN: 192.168.1.2
USG-LAN: 192.168.0.1
UNIFI CONTROLLER: 192.168.0.3
POE SWITCH: 192.168.0.4

Alternativt konfar du om 4g-routern så att den delar ut 192.168.0.0/24 istället så slipper du ändra på alla andra enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är optimalt om du kan köra 4g-routern i bryggat läge. Men eftersom det inte går och du inte vill investera i en ny router så får du leva med att ha två lokala nät.

Detta kommer INTE att funka:
USG LAN: 192.168.1.1
USG WAN: 192.168.1.2

LAN:et mellan 4g <-> USG måste ha ett annat subnät än USG <-> Dina andra enheter.

Om din 4g-router delar ut 192.162.1.0/24 så får du se till att din USG delar ut 192.168.0.0/24 till exempel.

Så till slut kommer det se ut somhär:

4g-WAN: DHCP från operatör
4g-LAN: 192.168.1.1
USG-WAN: 192.168.1.2
USG-LAN: 192.168.0.1
UNIFI CONTROLLER: 192.168.0.3
POE SWITCH: 192.168.0.4

Alternativt konfar du om 4g-routern så att den delar ut 192.168.0.0/24 istället så slipper du ändra på alla andra enheter.

Går det att ha DHCP aktiverat på båda routrarna utan att de stör ut varandra om de är på två olika subnät? Jag antar att jag måste ha DHCP aktiverat på Tele2-routern för att kunna nå den från en dator i Unifi-nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja du skall ha DHCP på bägge.
De måste ligga som sagt var på olika subnät.
Eftersom Huawei CPE B593 ligger med 192.168.1 på sitt LAN så måste ditt LAN efter USG ligga på ett annat subnät.
När USG ber om en WAN adress så kommer den att få detta via DHCP from Huawei routern.
Enheterna på ditt LAN bakom USG kommer att få adresser från USG via dess DCHP tjänst.

Om man har dubbelnat så märks inte detta i de flesta fall.
Det som kan krångla är spel och program som kräver att portar öppnas utifrån till dom.
Enheterna på ditt LAN vet inte om att Huawei routern finns.
Det är bara USG som pratar med den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Du får väl önska dig den här i julklapp när den kommer till Sverige
https://unifi-lte.ui.com/

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Tack för hjälpen! Olika subnät med DHCP aktiverat på båda routrarna var det som behövdes. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, fick igång min egna setup tack vare denna tråden :).

Kör Huawei b525 -> USG -> Unifi Switch -> Unifi AP och det lirar! Gud vad jag svor innan jag hittade denna tråden

Finns det något tips på hur man bör konfigurera den första routern för att göra minsta möjliga påverkan på USG:n? Tänker mig att man stänger ned brandväggen och av wifi men finns det någonting mer att göra? Eller jag kanske inte alls borde stänga ned brandväggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zooLiz:

Tack, fick igång min egna setup tack vare denna tråden :).

Kör Huawei b525 -> USG -> Unifi Switch -> Unifi AP och det lirar! Gud vad jag svor innan jag hittade denna tråden

Finns det något tips på hur man bör konfigurera den första routern för att göra minsta möjliga påverkan på USG:n? Tänker mig att man stänger ned brandväggen och av wifi men finns det någonting mer att göra? Eller jag kanske inte alls borde stänga ned brandväggen?

Jag stängde av brandvägg och wifi. Glöm inte att brygga din B525.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag stängde av brandvägg och wifi. Glöm inte att brygga din B525.

Toppen tack!

Tyvärr går det inte att brygga min då jag kör programvara från tre vilket saknar den funktionen

Har du en custom firmware med denna funktion så tar jag gärna emot den!