Vilken köplats hade ni från början när ni fick hyresrätten?

Permalänk
Medlem

Vilken köplats hade ni från början när ni fick hyresrätten?

Denna fråga riktar sig främst till de som fått lägenhet via Stockholms Bostadsförmedling, eftersom det är den kön jag står i, men alla får självklart svara oavsett var i landet ni bor.

Jag har precis börjat söka efter en hyresrätt här i Stockholm efter att ha bott utomlands till och från och i många år och nyligen lagt planerna på permanent utlandsflytt på is. Jag har stått i 11 år, vilket ger mig en hyfsat god chans på en del lägenheter som förmedlas just nu. 11 år räcker dock än så länge inte till en förstaplats i kön, utan på de 5 lägenheter jag anmält intresse för har jag plats 3-6.

Det finns massor av statistik på hur många års köande som krävdes för att få förmedlade lägenheter, men jag kan inte hitta något om vilken plats i kön som är vanligast. Är det så att den som är först oftast tackar ja, eller är det vanligt att ett gäng hoppar av/inte blir godkända och lägenheten går till någon längre bak i kön?

Så min fråga till er är helt enkelt vilken plats i kön ni först hade när ni anmälde intresse på den lägenhet ni fick kontrakt för

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Stod i Boplats Syd i 3 år o hade plats 22 lr 23.

Lägenheten är en 1:a på <30 m2 på fjärde våningen utan hiss (såklart....) i Augustenborg/Persborg (Norra Grängesbergsgatan) i Malmö.

Vissa som gick på visningen var inte intresserade längre då lägenheten ”inte var vad dem förväntad sig” (förmedlaren undrade om de läst annonsen ens....)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

@Campaigner: Jag kan tänka mig att många anmäler sig till allt de har en chans på utan att läsa ordentligt och sedan blir besvikna eller förvånade att det inte var som de tänkt sig.
Själv gör jag så mycket research jag bara kan för att försäkra mig om att jag bara anmäler mig på lägenheter jag verkligen tror på. Vissa har jag till och med ritat upp i 3D och kollat runt i med VR för att se hur layouten och storleken på rummen känns

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Jag satte mig i kö när jag var 23 men hoppade av efter ett år och bestämde mig för att köpa istället.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Det skulle ju vara skönt att köpa, men tyvärr har jag inte 300 000 liggandes till kontantinsats. Får flytta ut på landet i så fall där man kan få ett mindre slott med sjötomt för under miljonen
Du tycker inte det kan vara en bra idé att stå i kö ändå för framtiden? Mina föräldrar står i kö så att när de är äldre, om de känner för det, kan sälja av husen och hyra en lägenhet i stan och bara leva gott på pengarna.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

@Baxtex: Det skulle ju vara skönt att köpa, men tyvärr har jag inte 300 000 liggandes till kontantinsats. Får flytta ut på landet i så fall där man kan få ett mindre slott med sjötomt för under miljonen
Du tycker inte det kan vara en bra idé att stå i kö ändå för framtiden? Mina föräldrar står i kö så att när de är äldre, om de känner för det, kan sälja av husen och hyra en lägenhet i stan och bara leva gott på pengarna.

Jag flyttade till landet med min tjej med en hyra på 5000kr/mån och pendlade med buss till jobbet för 1000kr mån i 2.5 år. Efter detta hade vi drygt 500 000kr till en insats. Är inte så intresserade av att hyra lägenhet och man kan ju knappast planera var man ska bo om 45 år.

Som ett kul räkneexempel så kollade jag vad 300kr/år med 1% ökning varje år i 45 år kostade och det blev drygt 111 000Kr, kan ha roligare för dom pengarna.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Permalänk
Medlem

Helsingborg visserligen men jag har haft plats 9 respektive 13 de gånger jag stått i kö.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Den senaste jag tackade ja till stod jag i köplats 4 eller 5 om jag inte minns fel.

En bekant fick en lägenhet där hon stod på plats 11.

Det är nog ett unikum, och är du inte på "topp 10" så är väl inte chanserna jättestora.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.