Är något av mina minnen trasiga eller har jag missuppfattat det hela?

Permalänk

Är något av mina minnen trasiga eller har jag missuppfattat det hela?

Hello team!

Är relativt kunning inom datorer tycker jag, men känner mig lite förvirrad i min situation just nu...

Jag har haft några kraschar den senaste tiden, dock så efter att jag bytte slots på dom så har jag inte haft någon krasch, men jag har fortfarande några frågor så jag kör på!
EDIT: Krascharna har berott på "Not enough memory"!

Jag har Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance.

https://imgur.com/a/5t8tgGS

På bild 1 ser man att 6.6GB används och 9.2GB tillängligt, tillsammans blir det 15.8GB, det ser ju bra ut. Men, på bild 2 på Chrome används ~19%, vilket på bild 3 är ~1600MB.
Här kommer min förvirring, alltså vet inte om man kan använda matte i detta fall, men (100 / 19) * 1600 = ~8400MB.
Alltså hälften av vad jag har installerat, är det någon som vet vad/hur/varför?

Permalänk
Medlem

Lättast är nog om du kör ett par rundor av Memtest86 så får du ganska säkert reda på om dom är trasiga eller ej.

Permalänk
Medlem

Det du ser är ett resultat av att det inte är helt enkelt att räkna ut exakt hur mycket minne en särskilt process använder, processer delar t.ex. en del minne med varandra o.s.v. Det är helt enkelt en hel del svart magi inblandat när det gäller hur mycket och vilken typ av minne som används hur och var.

Vad som händer om minnen är trasiga är att de antingen fungerar men ibland ger fel som leder till t.ex. krascher eller blåskärmar, eller så fungerar de inte alls och räknas därmed inte med i den totala minnesmängden av Windows. Konstig minnesanvändning är inte ett fel som normalt orsakas av trasiga minnen, utan det är främst ett rent mjukvaruproblem (trasiga minnen kan förstås orsaka korrupta mätvärden så att fel siffror rapporteras, men då har man troligtvis värre problem att oroa sig över).

När du säger att du flyttat minnena, hur sitter de nu? Sitter de i varannan sockel som de borde, eller sitter de precis bredvid varandra? Om de sitter bredvid varandra så tappar du en del prestanda eftersom bara en av processorns två minneskanaler används, och i så fall kan det vara värt att utforska problemet mer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yakienade:

Hello team!

Är relativt kunning inom datorer tycker jag, men känner mig lite förvirrad i min situation just nu...

Jag har haft några kraschar den senaste tiden, dock så efter att jag bytte slots på dom så har jag inte haft någon krasch, men jag har fortfarande några frågor så jag kör på!
EDIT: Krascharna har berott på "Not enough memory"!

Jag har Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance.

https://imgur.com/a/5t8tgGS

På bild 1 ser man att 6.6GB används och 9.2GB tillängligt, tillsammans blir det 15.8GB, det ser ju bra ut. Men, på bild 2 på Chrome används ~19%, vilket på bild 3 är ~1600MB.
Här kommer min förvirring, alltså vet inte om man kan använda matte i detta fall, men (100 / 19) * 1600 = ~8400MB.
Alltså hälften av vad jag har installerat, är det någon som vet vad/hur/varför?

19/100*1600=~3040 skall det vara.
Stämmer fortfarande inte med 1600 MB, vet inte varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av tudz:

Lättast är nog om du kör ett par rundor av Memtest86 så får du ganska säkert reda på om dom är trasiga eller ej.

Tack, ska testa det!

Permalänk
Skrivet av perost:

Det du ser är ett resultat av att det inte är helt enkelt att räkna ut exakt hur mycket minne en särskilt process använder, processer delar t.ex. en del minne med varandra o.s.v. Det är helt enkelt en hel del svart magi inblandat när det gäller hur mycket och vilken typ av minne som används hur och var.

Vad som händer om minnen är trasiga är att de antingen fungerar men ibland ger fel som leder till t.ex. krascher eller blåskärmar, eller så fungerar de inte alls och räknas därmed inte med i den totala minnesmängden av Windows. Konstig minnesanvändning är inte ett fel som normalt orsakas av trasiga minnen, utan det är främst ett rent mjukvaruproblem (trasiga minnen kan förstås orsaka korrupta mätvärden så att fel siffror rapporteras, men då har man troligtvis värre problem att oroa sig över).

När du säger att du flyttat minnena, hur sitter de nu? Sitter de i varannan sockel som de borde, eller sitter de precis bredvid varandra? Om de sitter bredvid varandra så tappar du en del prestanda eftersom bara en av processorns två minneskanaler används, och i så fall kan det vara värt att utforska problemet mer.

Tack för infon!
Aa, dom sitter i varannan, tror att dom sitter i 1 och 3 just nu.

Permalänk
Medlem

Du kör x64 versionen av Windows också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakienade:

Aa, dom sitter i varannan, tror att dom sitter i 1 och 3 just nu.

Ok, då borde det vara lugnt med prestandan i alla fall. Det spelar ingen större roll om man kör 1 + 3 eller 2 + 4, tillverkarna brukar rekommendera 2 + 4 men jag tror det mest har att göra med att det är mindre risk att minnena krockar med kylaren då.

Permalänk
Avstängd

@Yakienade: EDIT: Krascharna har berott på "Not enough memory"!

Tar man bort eller har för liten växlingsfil kan man få detta i W7 ihop med vissa program trots man har mer minne än som används eller går åt.