Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@merdique: Jag kollade lite på det och det verkar som att Kodi inte kan nå en extern hårddisk. Får testa dock med att koppla in en av mina diskar.

Annars är alternativet en liten mini-PC i stil med en Beelink BT-3X Pro som får agera mediaserver.

I'm du bara vill köra Kodi och har materialet på extern disk eller server/NAS tycker jag är du ska titta på en Vero 4k+:
https://osmc.tv/vero/

Otroligt smidig och klarar stora 4k-rippar utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@merdique: Jag kollade lite på det och det verkar som att Kodi inte kan nå en extern hårddisk. Får testa dock med att koppla in en av mina diskar.

Annars är alternativet en liten mini-PC i stil med en Beelink BT-3X Pro som får agera mediaserver.

Om du inte behöver transcoding utan bara direct play funkar en raspberry pi 4 kanon som server, inte testat själv men sett specifika recensioner för just ändamålet plex-server. Ser att en Beelink har Celeron eller Atom och de lär inte klarar transcoding heller.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig! Jag har problem med att ansluta min xbox one s till nätverket. Xbox hittar nätverket men det går inte ansluta till det vilket är märkligt. Jag har ALDRIG tidigare haft problem att ansluta olika enheter till mitt trådlösa nätverk. Jag har startat om router och konsol ett flertal tillfällen men det hjälper inte. Jag testade även att ansluta via ethernetkabel men inte ens det fungerade. Jag vet att det inte är något fel på mitt internet och min router sänder på 2,4ghz frekvens vilket ska vara kompatibelt med xbox one. vad i hela friden är fel?? Snälla hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MSTVM: kör du pihole eller liknande? MS prylar snackar hem när de ska ansluta, klarar dom inte det så tror den inte att den är ansluten. Hade sådana problem med en MS telefon förut

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

@MSTVM: har du provat att byta kanal på routern? Det finns flera olika kanaler på 2,4 bandet som man ofta kan byta mellan i routerns inställningar. Egentligen borde det inte spela någon roll men man vet aldrig och har du slut på andra uppslag har du inget att förlora på att pröva.

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte det spelar någon roll men hur gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MSTVM:

Nej, tror inte det spelar någon roll men hur gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanalbyte kan göra stor skillnad. 2,4 GHz är så värdelöst så det kan fungera perfekt med 9 av 10 enheter men den där 10:e enheten vägrar ha problemfri anslutning och då kan ett kanalbyte fixa det. Det kan också vara så att någon enhet stör ut Xboxen så testa även att koppla från allt trådlöst utom Xboxen, inklusive trådlösa tangentbord/möss, blåtand och annat som också går på 2,4-skiten. Kanalbyte gör du i routerns inställningar.

Permalänk
Avstängd

@merdique: Tackar för tipsen.

En anledning till att jag funderar på en Beelink beror på att jag brukar koppla in NTFS-formaterade diskar med BitLocker och dela ut dessa via nätverket vilka jag sedan mappar till Kodi på klientenheterna. Kör ett sådant system med en Mac Mini (Windows 10 på den) som agerar server och ett antal Androidboxar till varje TV som agerar klient. Filmerna ligger på diskarna kopplade till Minin och är mappade som fasta enheter i Kodi på boxarna vilket fungerar perfekt.

Detta är via trådad anslutning. Kör en Beelink som server med ett annat system också (ett backupsystem kan man säga) enligt liknande princip fast över WiFi och med andra klienter. Mappade diskar i Kodi där också.

Det är detta som gör att jag tänker mig en Windows 10-baserad sak då jag inte transkodar. Hade funderingen på att låta Xboxen agera server men har förstått att det inte går att ansluta externa diskar och dela ut på nätverket från den.

Systemet jag byggt upp använder inte transkodning utan klienten spelar upp innehållet via nätverket. Atomprocessor är alltså inget problem i det avseendet.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Kanalbyte kan göra stor skillnad. 2,4 GHz är så värdelöst så det kan fungera perfekt med 9 av 10 enheter men den där 10:e enheten vägrar ha problemfri anslutning och då kan ett kanalbyte fixa det. Det kan också vara så att någon enhet stör ut Xboxen så testa även att koppla från allt trådlöst utom Xboxen, inklusive trådlösa tangentbord/möss, blåtand och annat som också går på 2,4-skiten. Kanalbyte gör du i routerns inställningar.

Även grannars wifi kan störa uppkopplingen. Om alla grannar också har sina 2,4-nät på samma kanal kan det också ställa till det. I inställningarna på routern går det i vissa fall även att se vilka kanaler som omkringliggande Wifi-nät ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Kanalbyte kan göra stor skillnad. 2,4 GHz är så värdelöst så det kan fungera perfekt med 9 av 10 enheter men den där 10:e enheten vägrar ha problemfri anslutning och då kan ett kanalbyte fixa det. Det kan också vara så att någon enhet stör ut Xboxen så testa även att koppla från allt trådlöst utom Xboxen, inklusive trådlösa tangentbord/möss, blåtand och annat som också går på 2,4-skiten. Kanalbyte gör du i routerns inställningar.

Skrivet av Baradet Funkar:

Även grannars wifi kan störa uppkopplingen. Om alla grannar också har sina 2,4-nät på samma kanal kan det också ställa till det. I inställningarna på routern går det i vissa fall även att se vilka kanaler som omkringliggande Wifi-nät ligger på.

men tanke på att han t.o.m testat att köra trådat och det inte fungerar så tror jag inte ett kanalbyte löser problemet.

min känsla är att http://www.msftncsi.com/ blockas någonstans

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@merdique: Nu har jag fått det att fungera via ethernetkabel. Jag hade visst kabeln i fel port (ja, jag är en amatör).
Men jag vill helst få det att funka med det trådlösa nätverket. Jag testade även att ansluta till min iphones hotspot vilket inte heller fungerade. Är inte det märkligt?

Permalänk
Medlem

@issue: Nu har jag fått det att fungera via ethernetkabel. Jag hade visst kabeln i fel port (ja, jag är en amatör).
Men jag vill helst få det att funka med det trådlösa nätverket. Jag testade även att ansluta till min iphones hotspot vilket inte heller fungerade. Är inte det märkligt?

Permalänk
Medlem

Någon/några som spelar Pubg?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Någon/några som spelar Pubg?

Självklart.

Permalänk

Good stuff

Älskar min xbox!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Benq zowie xl2411 144hz |
Dator: Corsair Carbide 100R Silent Edition Svart | ASUS PRIME B450-PLUS | Ryzen 5 2600x | Gigabyte GTX 1070 8GB Windforce OC | Cooler Master MasterLiquid Lite 120 2x120mm P/P | 16Gb Corsair DDR4 3200mhz | Kingston A2000 500GB M.2 NVMe | Kingston SSD 960Gb | Endast Noctuafläktar i datorn |

Permalänk
Medlem

Hej jag har fått ett problem med xboxen. Den vägrar starta hämtning av xbox guld spel, jag tycker på hämta på spelet men inget händer. Jag har tagit bort lite på usb disk och intern disk men inget händer ändå. Någon som har haft liknande eller vet någon lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En tanke på det här med game pass och DLC.

Visst är det så att DLC inte ingår i spelen (förutom MS egna spel)?
Tänkte på Metro, om man gillar metro så får man då köpa DLC till ett spel man inte äger. Och när Metro försvinner så sitter man där med DLC man inte kan spela, om man inte köper spelet.

Är de korrekt uppfattat?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Hej hej, är det någon som testat Rainway-betan och fått det att funka? Appen startar på Xboxen och ansluter till min PC och listar alla tillgängliga spel men inget går att starta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

En tanke på det här med game pass och DLC.

Visst är det så att DLC inte ingår i spelen (förutom MS egna spel)?
Tänkte på Metro, om man gillar metro så får man då köpa DLC till ett spel man inte äger. Och när Metro försvinner så sitter man där med DLC man inte kan spela, om man inte köper spelet.

Är de korrekt uppfattat?

Det är korrekt, och DLC ingår sällan ens till MS spel. Jag tror det är lite tanken med Gamepass, att dra in pengarna den vägen istället liksom. Men samtidigt brukar det vara rea på tilläggen till dessa spel då och då under tiden de finns på Gamepass och ofta är det rea på spelen när de är på väg bort från Gamepass.

Permalänk
Medlem

final fantasy xv royal edition finns nu på gamepass

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det någon som lirade Bleeding Edge betan nu under helgen? Jag har kört lite matcher och tycker att de känns rätt så kul.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Spelade precis klart A Plague Tale: Innocence, helvete vilket jävla bra spel! Finns på game pass för de som inte vet. Hade aldrig talats om spelet innan det kom på game pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

Spelade precis klart A Plague Tale: Innocence, helvete vilket jävla bra spel! Finns på game pass för de som inte vet. Hade aldrig talats om spelet innan det kom på game pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Installerade och startade upp spelet igår. Kom inte längre än igenom inledningen, som jag tyckte var lite seg. Får väl ge det lite mer tid innan jag bestämmer mig för vad jag tycker.

Apropå Game pass så togs senaste Tomb Raider spelet bort från tjänsten förra veckan. Lite snopet för mig som kommit halvvägs genom spelet, men som gjort en paus. Nu kommer jag inte komma vidare i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Spelade precis klart A Plague Tale: Innocence, helvete vilket jävla bra spel! Finns på game pass för de som inte vet. Hade aldrig talats om spelet innan det kom på game pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte spelat klart men nästan och håller med, riktigt riktigt bra. Kräver inte att man är elit på kontrollen eller att man har koll på 1000 olika saker som mer populära 3:e-personsäventyrsspel, tätt nog med autosave/checkpoints samt har inget vidrigt Nemesis-system.
Rekommenderar Hellblade om du gillar Plague, men det är ju mer känt så det har du säkert redan spelat, finns också på Game Pass.

Permalänk
Inaktiv

Inte helt hundra om jag får ställa frågan här, men jag testar

Funderar på att köpa Xbox One och hittade denna https://www.maxgaming.se/xbox-one-1/xbox-one-s-1tb-inkl-forza...
Jag tycker att det låter som en bra deal. Jag hade ändå tänkt att köpa Forza i samband med xbox, vad tycker ni?
En följdfråga, hur kommer det sig att denna kostar bara en hundring mindre, har jag missat något? https://www.maxgaming.se/xbox-one-1/xbox-one-s-1tb

Permalänk
Medlem

@anon317878: Finns ju för 2190:- utan spel. Kolla prisjakt. Forza ingår i gamepass, som jag tycker att man behöver ändå.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f@boy:

@lrs7: Finns ju för 2190:- utan spel. Kolla prisjakt. Forza ingår i gamepass, som jag tycker att man behöver ändå.

Såg den på prisjakt, men eftersom forza kostar 599 så hade det varit billigare. Visste inte att den ingick i gamepass. Men då är den för 2190:- ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317878:

Såg den på prisjakt, men eftersom forza kostar 599 så hade det varit billigare. Visste inte att den ingick i gamepass. Men då är den för 2190:- ett bättre alternativ.

Kolla först om det är gamepass eller games with gold. Jag har Ultimate så jag har inte koll på vilket.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f@boy:

Kolla först om det är gamepass eller games with gold. Jag har Ultimate så jag har inte koll på vilket.

Det står spela med xbox gamepass, så borde väl stå om det är ultimate. Det står ultimate på forza lego, men det är jag inte intresserad av ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon317878:

Inte helt hundra om jag får ställa frågan här, men jag testar

Funderar på att köpa Xbox One och hittade denna https://www.maxgaming.se/xbox-one-1/xbox-one-s-1tb-inkl-forza...
Jag tycker att det låter som en bra deal. Jag hade ändå tänkt att köpa Forza i samband med xbox, vad tycker ni?
En följdfråga, hur kommer det sig att denna kostar bara en hundring mindre, har jag missat något? https://www.maxgaming.se/xbox-one-1/xbox-one-s-1tb

Som andra redan sagt så ingår Forza Horizon, i alla fall 2, 3 och 4, i Gamepass så om du tänkt köra på Gamepass så kanske det kan finnas bättre paket. Sen angående priset så har jag inte så bra koll just nu, men när jag köpte min, vilket var typ samma paket med S, 1TB men med FH 3 och några spel till istället, så kostade den knappt 2000, detta var mellandagarna 2018.