Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig själv

Hej

Jag är ingen byggare etc

Fick min mammas dator när hon dog 2011. Datorn är från 2007. Den har varit som reservdator för internet, kommunikation p.g.a funktionsnedsättningar. Den har varit på fungerade tills nyligen. Tänkte uppdatera den med win7/10 istället för XP.

Den hade stängt av sig själv en dag, utan jag gjort något. Minns inte att jag stängt av den (bara stått i standby). Datorn startar, allt lyser, fläktar jobbar (chassi, processor) ca 3 sekunder, sen dör den. Kommer aldrig så långt som till bios, windows, d.v.s. datorn hinner aldrig varm/överhettad.

Tänkte då det var något elfel (felsökt så gott jag kunnat). Testat:

* Tagit bort DVD (ifall det var den som gjorde det). - Samma problem
* Bytt till en gammal hårddisk från fungerande skrotad bärbar med OS på. - samma problem
* Testat sätta dit NYTT nätaggregat (hade reserv till dator från 2003 , skrotad sen länge, skulle krångla som knappt använts), båda HD var för sig utan DVD - samma problem.

Har inte råd att köpa en nya reservdator eller delar, uppgradering. Köpt från komplett 2007.
Tänkte bara om det var något enkelt fel med enkel åtgärd, var vanligt förekommande, detta som hänt.

Datorn:

Samsung spinpoint 320 GB
Gorsair 1 GB grafik
XP
AMD Athlon 2,2 GHz 1 MB
350W nätaggregat
Asus M2n-MX
Brännare Samsung writemaster (bytt från NEC brännare original)

Panik för om min andra gamla dator rasar, kommer jag inte åt mail, internet, kommunikation, bank etc. Har inte smartphone.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Startar datorn av sig själv när Du ansluter den till elnätet?
Eller krävs det att Du även trycker på en återfjädrande ON knapp?

Du har nämligen redan gjort en hel del felsökning så jag ger mitt första tips på att det kanske är strömknappen som är trasig(ständig kortslutning mot moderkortet).

Hade Du inte redan provat med en annan nätdel så hade jag misstänkt den först i detta läge baserat på hur datorn beter sig.

Men det kan också vara grafikkortet. Om Du har möjlighet att demontera den(ja, Du lär inte få bild men Du lär märka om datorn är påslagen längre tid än 3 sekunder) så gör prova det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Du har en väldigt gammal dator. Undersök visuellt om du har trasiga kondesatorer på moderkortet.
Finns många exempel på följande sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Hittar du flera som ser ut att börjat lyfta på "hatten" eller har en väl synlig bula, så är det tyvärr stor risk att det är det som är problemet.

(Jag har dock sett datorer med feltalet trasiga som fortfarande fungerar, ibland så det är förvånande.)

Permalänk
Medlem

Det kan vara en överhettning trots allt. (fast märkligt med 3 sekunder.....)
Om du har massa med damm/skit i fläktarna ovanför processorn, grafikkortet, nätaggregatet så kan det vara en anledning.
Kylpastan mellan processorn och kylaren kan vara helt uttorkad och därmed inte avleder värme ordentligt.
Processorer kan ju bli extremt varma fort om man inte leder bort värme, och de slår en skyddsmekanism som stänger av rubbet.

Detta är min gissning.
Överväga att köpa en billig smartphone?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har varit med om datorer som helt vägrat starta efter att CMOS-batteriet dött så skulle även kunna vara värt att prova att byta det.

Om datorn är 12-13 år gammal vore det inte direkt märkligt om batteriet gett upp.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att datorn tror att cpufläkten inte är igång? Kanske inte hade den funktionen på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du bytte nätagg, var alla kablar nya då? En gång när jag själv var 100% säker på att det var nätagget som gjorde att datorn hastigt stängdes av, var det själva strömkabeln från väggen som hade blivit trasig

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kan det vara så att datorn tror att cpufläkten inte är igång? Kanske inte hade den funktionen på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp många hade den funktionen då.
Min bror fick en Pentium4 dell burk gratis (1-2 år gammal nån gång runt 2003-2005) som efter att dom dammsugit den slutat fungera och dumpade den hos mig för felsökning.
Öppnade burken och tog ca 10sek att plugga i cpu fläkten igen och den funkade fint efter det
Bror hade knappt hunnit startat bilen innan mitt "FIXAT" SMS fick honom att gå in o hämta burken igen.

Sen till al72a det kan mycket väl vara att båda nätaggen är mer heller mindre döda då dom åldras även när dom ej används, visserligen betydligt saktare dock.
Det är främst kondensatorer som åldras och särskilt om det är skräp kondingar det handlar om som det i dom flesta fall handlar om med OEM (dvs fabriskbyggd från tex dell/gateway/compaq/acer/osv) dator.
Och det gäller även kondingar på moderkort som Viita redan sagt och det var inte direkt ovanligt vid den tiden att kondingar på en del moderkort gav upp/började läcka efter väldigt kort tid.
Tex Abit (som en del OEM tillverkare använde sig av) fick massiv kritik för detta under en tid och efter ett par år var dom borta från marknaden, dvs folk/OEM tillverkare slutade handla Abit moderkort.

Utöver att kolla så alla kablar är hela/fungerande.
Dock troligen inget du behöver bry dig om men om nätaggen har modulära kablar (dvs går att koppla ur från nätagget) byte du då även kablarna? För det finns ingen som helst standard här och pinouts kan skilja sig mellan olika modeller även inom samma tillverkare men även inom samma modellserie fast med olika watt.
Skiljer det kan det tex ge kortis dvs 12v/5v/3,3v till jord heller tex 12v till nåt som ska ha 3,3v=mindre bra och stor chans till att "the magic smoke" kommer ut:)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

TACK FÖR ALLA TIPS

1. Strömkabel testad med multimeter, pip = hela ledningar ("brun", "Blå" + skyddsjord 3:e stiftet eller vad det är) , ingen kortslutning mellan dessa, ser ny ut, även testad med båda nätaggregaten se punkt 2

2. Byglat resp aggregat, grön + jord intill (stift 4,5) med gem. Båda verkar fungera, fläktar går igång, snurrar, jobbar, låter som de skall. Nytt aggregat endast 7 år gammalt 400W Plexgear från Kjell & Co som jag använde kort tid några månader till datorn från 2003, innan den skrotades. Köpt ca 2010-2012. Strömkabel vägg-dator ok.

3. Tagit ut extrakort PCI efter hand och testat, USB 4 port samt Fire wire - dör ändå

4. Tagit bort minneskortsläsaren (nästan aldrig använd) - dör ändå.

5. Tagit ut grafikkort - dör ändå

6. mätt batteri på kretskort ett CR2032. Visar 1,5 V på multimeter ?? Vad har detta för funktion?? står 3 V på.

7. Rengjort från det lilla damm vid processorfläns. CPU-fläkten går som den skall.

8. ser inga läckage från någon elektrolytkondensator på varken extrakort eller moderkort.

9. strömbrytare återfjädrande (precis som resetknapp) - båda återfjädrar.
Vet ej hur denna skall testas. Pilligt att ta loss, sitter svårt och bred kabel splittad sen till två olika platser. Inte säkert jag får dit dem om de tas bort.

Datorn startar ju med impulsen från startkanppen, så kontakt ger den och släpper sen. Hade det varit kortslutning hade datorn gått igång av sig själv vid strömpåslagning av aggreat.

Detta är amatörmässig felsökning.. efter min logik (har en form av autism)

Permalänk
Medlem

Moderkort M2N-MX är ett ASUS original

Grafikkortet är ett Gainward GFORCE 7100 GS PCI-e 128 MB DDR2 TV-out DVI, supports 512 MB, Turbocache
Part nr : XNE + 7100G-TD16-PM8372.

Datorn var rätt så "fin" 2007 för att vara en enkel standarddator, komma åt internet, mail, ordbehandling,enklare spel mm på den tiden för min mamma samt och mig.

Permalänk
Medlem

Det kan ev vara små små utbuktningar på vissa elektrolyt, men i mitt tycke ej anmärkningsvärt. Inget läckage någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av al72a:

6. mätt batteri på kretskort ett CR2032. Visar 1,5 V på multimeter ?? Vad har detta för funktion?? står 3 V på.

Håller dels datorklockan(RTC) snurrandes samt inställningar för CMOS. (BIOS-inställningar).
Hur låg spänningen får bli innan den slutar fungera vet jag inte.
Normalt brukar man få en varning vid upstart, OM man har det inställt på att stanna på alla fel, när batteriet har för låg spänning.

Permalänk
Medlem

Tack Viita för svar.

Har inte ställt in något vad jag vet. Det gjorde väl Komplett när de byggde den.
Den har stått i standby, ON men nedsläckt skärm för att kunna användas genom att röra musen... innan den plötsligt var avstängd en dag när den skulle användas. Sen gick den inte att starta. Har aldrig sett några varningar etc.

På dessa sekunder hinner den aldrig in i Bios eller få upp något på skärmen (inte testat för den kommer ingenstans, kopplat ur skärmen)

Permalänk
Medlem

Jag glömde skriva,
Om man tar ut batteriet, så brukar datorn ej heller starta, inte de maskiner jag haft, vad jag kan komma ihåg, dock har de stått på, med svart skärm tills man stängt av.
Om det är relevant i detta fall vet jag inte.

Permalänk
Medlem

2. Plexgear har inte gjort några direkt bra nätagg och en hel del riktigt dåliga och för dom dåliga så pratar vi 2års livstid som kan öka en del om det ligger oanvänt men inte hur länge som helst.
Och det främsta är att dom sämsta har väldigt ojämn kvalitet dvs tar man ett agg på butikshyllan kan det hålla i 1år men tog man det bredvid så kan det hålla i 5år.

Även väldigt sjuka nätagg startar oftas upp frågan är dock vad man får ut för volt vid belastning på dom olika linorna 12v/5v/3,3v/osv.

6. Enligt en snabb googling så är ett Cr2032 att räknas som dött vid 2,7v.
Men har själv haft ett par på moderkort som legat runt 1,8-2v som fortfarande funkat jag bytte även ut dom då.
Men 1,5 som är under hälften, står visserligen 3v på dom men är oftas 3,3-3,5 nya skulle jag säga är så nära 10% dött det går o komma, men om det funkar än heller inte är en annan fråga.
Allt som allt byte är rekommenderat.

7. Rengjort från det lilla damm vid processorfläns. CPU-fläkten går som den skall.
Och fläkten är inkopplad på cpu fan headern på moderkortet? För det är vid den tidpunkten oftas den enda fläkt utgången som hade varning för om fläkten snurrade under ett visst varvtal och helt enkelt slog av datorn efter 2-3 sek om detta varvtal ej uppnåddes.
Oftas får man ett bios varnings meddelande då men har sett två olika moderkort (olika märken) ej ge ut ett sådant.

8. En konding är ofta död i en lååååång tid innan detta händer och även vid minsta antydan till svällande så är dom oftas döda sedan länge.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av al72a:

TACK FÖR ALLA TIPS

1. Strömkabel testad med multimeter, pip = hela ledningar ("brun", "Blå" + skyddsjord 3:e stiftet eller vad det är) , ingen kortslutning mellan dessa, ser ny ut, även testad med båda nätaggregaten se punkt 2

2. Byglat resp aggregat, grön + jord intill (stift 4,5) med gem. Båda verkar fungera, fläktar går igång, snurrar, jobbar, låter som de skall. Nytt aggregat endast 7 år gammalt 400W Plexgear från Kjell & Co som jag använde kort tid några månader till datorn från 2003, innan den skrotades. Köpt ca 2010-2012. Strömkabel vägg-dator ok.

3. Tagit ut extrakort PCI efter hand och testat, USB 4 port samt Fire wire - dör ändå

4. Tagit bort minneskortsläsaren (nästan aldrig använd) - dör ändå.

5. Tagit ut grafikkort - dör ändå

6. mätt batteri på kretskort ett CR2032. Visar 1,5 V på multimeter ?? Vad har detta för funktion?? står 3 V på.

7. Rengjort från det lilla damm vid processorfläns. CPU-fläkten går som den skall.

8. ser inga läckage från någon elektrolytkondensator på varken extrakort eller moderkort.

9. strömbrytare återfjädrande (precis som resetknapp) - båda återfjädrar.
Vet ej hur denna skall testas. Pilligt att ta loss, sitter svårt och bred kabel splittad sen till två olika platser. Inte säkert jag får dit dem om de tas bort.

Datorn startar ju med impulsen från startkanppen, så kontakt ger den och släpper sen. Hade det varit kortslutning hade datorn gått igång av sig själv vid strömpåslagning av aggreat.

Detta är amatörmässig felsökning.. efter min logik (har en form av autism)

Härlig felsökning.

Prova en rolig grej, den bygger på din punkt 2.
In med gemet, men inte på undersidan av kontakten.
Låt alltså kontakten vara inkopplad i moderkortet och sätt en liten bygel på ovansidan och låt den vara kvar där.

Vad händer då?

Fick göra detta en gång i verkligheten men då var problemet att datorn inte alls startade upp.
Men gjorde man så fick man i alla fall igång datorn i mitt fall. Och i mitt fall så kunde man ta bort bygeln, men jag tror att Du får ha din i hela tiden om detta skulle råka visa sig fungera.

Och det där lilla batteriet i punkt 6 håller klockan vid liv men även i de flesta fall även inställningarna i BIOS. Skall ligga på 3 volt. Behöver bytas ut.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tack Viita, grizzly666, veni

1. Batteri borttaget påverkade inget..

2. Mätt aggregaten, alla stift på moderkortskontakterna minns inte exakt ger som de skall. Både gamla och "nya" fungerar.
Trodde inte Kjell sålde skräp. Nåha det fungerade innan och verkar fungera nu.

blå - 12V
vit -5V (eller om det var blå -.5 och vit -12)
röd +5V
orange + 3,3
gul + 12V
svart (jord) 0 så klart

3. Jag kopplade in gem på ovansidan (grön, jord) enligt tips med kontakt på moderkort (24polig - gammalt, nytt 20 + 4 pol). Den startar och går direkt.
Testade att trycka på strömbrytaren med datorn igång med gem... samma problem blå on-lampa vid knapp på front tänds 3 sek slocknar. Datorn fläktar jobbar. Kan detta ha med batteriet och göra. ?? Att pulsen (0a antar jag eftersom men byglar grön on - till jord) från strömbrytaren inte hålls (fast strömbrytaren är hel/ok)
Blev jätteglad en stund. nu dör den inte. Kanske inte behöver byta strömbrytare också.

ett stort steg på vägen.

4. satte i grafikkortet igen in med DVI till skärmen (LG 4:3) dök upp digital power signal sen inget, "stand by"
Provade även D-sub från grakfikkortet, samt även grafikkortet (D-sub) från moderkortet.
Ingen bild på skärm. Ser inte vad som händer mm . Datorn snurrar för fullt fläktar går, hårddisk jobbar/surrar

strömkabel + DVD/Dsub kabel ok aldrig haft några problem med. Hade inga problem innan datorn självdog.

Varför ingen bild nu ?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur stor inverkan batteriet har på ditt moderkort, om det är så att den låga spänning är huvudorsaken eller ej, jag skulle ändå rekommendera att skaffa ett nytt batteri.
Om datorn startar utan detta CMOS-batteri låter jag vara osagt, jag vet bara av erfarenhet att flera av de moderkort jag haft under 2000-talet inte startat utan.

Har du pc-speaker (liten högtalare) inkopplad på moderkodertet?
Om ja.
Ta ut grafikkort, ram, eventuellt ljudkort, eventuella andra kort. CPU med kylare låter du sitta kvar.
(komponenter skall givetvis kopplas in och ur när datorn är strömlös)
Sedan startar du datorn. Om den piper, så titta i manualen efter vilken felkod pipet motsvarar.
https://www.asus.com/Motherboards/M2NMX/HelpDesk_Manual/
Om den inte piper så är det tyvärr stor chans att problemet då ligger i antingen moderkortet eller cpu:n.

Permalänk
Medlem

Mäta ett nätagg kan göras på två sätt!
1, Som du troligen gjorde mäta när det inte har någon direkt last, dvs inget som drar x antal watt på just den aktuella linan du mäter för stunden men även en kombo av hur mycket andra linor drar med.
Mäts det på detta sätt så kan ett nätagg ge ut rätt volt även om det är extremt nära döden och inte orkar driva ett dugg.
Och med linor menar jag dom olika "volt linorna" dvs 12V/5V/osv.

2, Mäta när agget belastas först då får man reda på hur det mår.

Ang CR2032 så fanns det både moderkort som var helt döda utan ett i men även dom som nollställde bios till samma datum/etc vid varje start och även att man fick klicka sig förbi ett felmeddelande med tex F1 heller annan tangent ibland även valfri om jag minns rätt.

Och även om det är så att just detta moderkort "fungerar" utan ett fungerande CR2032 istoppat så kan det kanske behövas någon bios inställning för att fungera som det ska.
Jag råkade tex ändra grafikkort/grafikutgång från AGP (kan ha varit PCI med) till inbyggt (eller vad det hette) eller vad det inställningen hette på en P2 450MHz burk när dom inte var gammla.
Med följd att det inte gick att få nån bild alls på varken det inbyggda heller AGP/PCI grafikkortet.
Sökte runt på nätet efter nån lösning men hittade inget och reseta CMOS hade jag gjort ett antal gånger redan så enda ide'n jag hade kvar var att prova ett ISA grafikkort som jag visste om att en hade låg som jag troligen kunde få låna när han kom hem 3 veckor senare (semester).
Sen dagen efter så höll jag på ett bra tag igen med en del CMOS reset's osv men gav upp men av nån anledning så tog jag ur batteriet och lät burken stå utan i runt ett dygn.

Sen tänkte prova igen men det kommer väl inte o ändra ett dugg men ploppa i batteriet starta burken o den funka (pillade aldrig mer med den bios inställningen )

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av al72a:

3. Jag kopplade in gem på ovansidan (grön, jord) enligt tips med kontakt på moderkort (24polig - gammalt, nytt 20 + 4 pol). Den startar och går direkt.
Testade att trycka på strömbrytaren med datorn igång med gem... samma problem blå on-lampa vid knapp på front tänds 3 sek slocknar. Datorn fläktar jobbar. Kan detta ha med batteriet och göra. ?? Att pulsen (0a antar jag eftersom men byglar grön on - till jord) från strömbrytaren inte hålls (fast strömbrytaren är hel/ok)
Blev jätteglad en stund. nu dör den inte. Kanske inte behöver byta strömbrytare också.

ett stort steg på vägen.

Behöver ha ett förtydligande ifrån dig:
Innebar detta att operativsystemet kom igång?
Om ingen bild, såg det ut som om HDD blinkade som om den jobbade?
För om operativsystemet inte kom igång, så har Du i princip enbart forcerat nätdelen till att vara igång hela tiden.

I mitt fall så var det moderkortet som var kasst(gammalt).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

TACK Viita, Grizly, Veni

1. jag satte ditt nytt dyrt abtteri GP 2032. Hjälpte inte för strömbrytarfunktionen (tog bort bygligen)
får ändå inte upp någon bios etc.. aldrig fått uå något TROTS bygling, dvs fungerande strömtillförsel
Mitt första steg var att få datorn sluta stänga av sig själv. Trodde då att när detta var löst skulle jag få upp allt som vanligt med bvios etc men ingen bild, ingen signal.. skärmen LG 4:e power saving signal mode eller liknande.

med bygligen tänds både gul lampa ("reset" skall äl lysa när datorn/HDD jobbar vid resetknapp) och blå (vid powerknapp) som visar den är igång.. men innan släktes allt (före bygling). Edrter bgling tänds de som de skall, men även power slocknar (blå) men datorn får ström mm
har alltså ersatt strömbryatren med bygligen för konstant on och blå lampa lyser ehj, vilket den borde.

2. ja det finns en liten rund plupp i frånten av chassit, ca 1,5 cm diametere med r4-pins (endast två kablar röd, svart) som går till "panel" på moderkortet. Antar detta är en "högtalare" /summer av något slag.

3. Tagit ut grafikkortet ogen och även ram minne 1GB (sitter bara ett av 4.. , max är 4 GB för moderkortet). Inget PIP.
Dock vet jag inte när den skall pipa, gick igenom manualen som erhölls via länk. Inte så bra på engelska men scrollade igenom detta.

-----------
4. Ok så det är skillnad nellan mätningarna. Kite svvårt attMen tror.

Jag har dock mätt med aggregatet på moderkortet har mina 12V, 3,3, 5 på det jag kunnat mäta, t.ex. med inkopplad hdd.
Vågar inte mäta mer med datorn igång. Ström är lurigare då man måste mäta så strömmen går igenom mätinstrumentet, Vågar inte köra ner mätpoinnanrna på 24 pins kontakten med detta igång.. Det karar dock bara 10 A dessutom.

----------------------------------

5 Nej aldrig kommit in i Bios efter att ha fått igång kontinuerlig strömförsörjning, (se punkt 1)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ursäkta om jag varit otydlig.

Tack ännu en gång. Uppgiven, min tolkning är att det är moderkort eller processorm tycker jag testat det mesta.. Processorn kan man väl inte se om den är sönder, under kylflänsen. vilket är ett problem i sig när man inte heller vet vilket OM man med säkerhet vet att det är något av dessa två.

Permalänk
Medlem

Yes.
Mycket lutar åt att det är moderkortet.

Då du i punkt 2 säger att du har en liten pc-högtalare, och jag förutsätter att den är korrekt inkopplad, så borde denna pipa när du startar datorn utan RAM-stickor.
En felkod som säger att det antingen saknas RAM eller är något fel på detta.
Denna högtalare brukar ofta ge ifrån sig ett litet diskret pip när man startar datorn och det inte är några problem.

Eftersom det inte tidigare nämnts, så måste jag ändå även ta med denna punkt.
Det sitter en fyrkanting 4-pins strömkontakt på moderkortet, på andra sidan om CPU:n i förhållande till RAM.
Denna är väl ikopplad? (Du har ju ändå provat med ett annat nätagg.)
Du verkar ha gått igenom datorn ganska väl, vore tråkigt om du missat denna. Detta är extra ström till CPU:n

Det finns en sak till du kan prova, dock tror jag inte det kommer hjälpa, men det är att lyfta bort cpu-kylaren och plocka ur cpu:n ur sockeln, och sedan sätta tillbaka den.
Var dock försikting så du inte böjer några ben på CPU:n, och sätt sedan åter fast cpu-kylaren innan du åter startar datorn.
Det går bara montera CPU:n åt ett håll.

Permalänk
Medlem

Tack Viita

1.Har för mig att den pep tidigare vid start när den fungerade, var ny , under alla år både från efter att varit avstängd, samt vid omstart via windows. ja jag tog bort "högtalaren" testade utan satte dit den igen testade. Dubbelkollat nu i manualen (efter att ha sökt på speaker) så det var rätt plats vilket det var.. på 20-1 pin connector, längst till höger "övre rad" skulle denna 4-pins kontakt sitta. Det borde kommit en 5V-pul på rött stift

2. jag lossade ju alla kontakter från nätaggregat och vid inkoppling av nytt satte jag in denna 4-pin rätt (2 gula + 2 svarta , kvadratisk, kunde bara sitta på ett sätt, haken mot moderkortets kant) . Huvudkontakten hade 20 + 4 (också kvadratisk men en av varje röd, svart, gul, orange, dvs olika spänningar) och de var även märkta med pilar på repsektive kontaktdon som skulle gå mot varandra.. komplettera gammal kontakt i 24pin sockeln, medan det gamla var 1st med 24-pin.

Proportioner ej rätt men båda kvadratiska samma storlek
__________
l HAKE l
l gul gul l
l svart svart l
__________l

12,5,3,3 V jord
___________ ______
l 20 pin l l 4pin l
i__________ l l_____l
(märkt pil) -> <- (märkt pil)

Verkar vara flera fel på moderkortet då, både pipet men även att den inte håller jorden via startknappen.Kanske processorn är kass.. eller skulle den då även ge ett pip för detta om moderkortet var ok (tänkte bara om proc som ger pipet)

Jag har aldrig tagit bort/monterat någon CPU. Har ingen kylpasta heller som jag antar det måste vara vid återmonteringen. Utan att vara kaxig (bara fråga för att lära mig) , vad skulle detta hjälpa mot ? (Om det skulle vara någon form av reset, har den varit strömlös utan nätagg + batteri under felsökningen). Aldrig borttagen sedan de byggde den, aldrig rörd.

Permalänk
Medlem

Har du kollat Event Viewer efter felmeddelanden? När du hittar ett potentiellt fel så kan du antingen gå till en sökmotor och söka efter felkoden eller kolla med oss här om du inte hittar något. Högst troligen så är det överhettning eller liknande. Kan vara trasiga komponenter också men har ej upplevt detta själv.

Permalänk
Medlem

@al72a:
Jag nämnde bara 4-pins cpu-ström-kontakten, den är enkel att missa.

Jag tror det är något på moderkortet som gett med sig. Det kan vara en kondensator, en mosfet, eller helt enkelt en lödning som släppt, det kan även vara så att CPU:n gjort sitt.
Även med goda kunskaper i elektronik och lödning, så är det som att leta efter en nål i en höstack, om man inte har tillgång till kopplingschema och boot-sekvens.

Idén med att lyfta ur cpu:n och sätta tillbaka den, är att om det av någon okänd anledning blivit dålig kontakt mellan något/några viktigt stift och kontaktyta i sockeln, så kan detta kanske åtgärdas med just denna operation, men, att det faktiskt hjälper är väldigt ovanligt.
I de flesta fall gör det varken till eller från.

När det kommer till kylpastan, så är denna vid detta laget förmodligen helt intorkad. Det kan tillomed vara så att cpu:n följer med kylflänsen om du försöker ta bort den.
På frågan, "Måste man ha kylpasta när man återmonterar?" Är svaret olika.
*För funktionskontroll: -Nej. Sålänge du sätter dit kylflänsen, så kommer du ha endel värmeöverföring till denna från CPU.n, men, man bör inte ha datorn i drift alltför länge utan kylpasta.
*För att använda datorn mer än bara funktions-kontroll: Så är det starkt rekommenderat.

Kylpastans funktion är att öka ytan mellan CPU och kylfläns för bättre värmeöverföring. Den fyller ut ojämnheter/spår/gropar på CPU:ns och Kylfklänsens ytor som annars inte skulle ha kontakt med varandra.
Om du skulle titta på ytorna på CPU:n eller kylflänsen i ett mikroskop, så kommer det se ut som någon varit där med grovt sandpapper.

Vad du än väljer att göra, så är det kanske en bättre idé att försöka få tag på någon begagnad hårdvara till en rimlig peng.

Permalänk
Medlem

Tack Zin_90 och Viita för tips förklaringar

1. nej inte kollat där. Kommer inte ens in i datorn, verkar inte ladda från disk.. bara köra fläktar.. ingen signal till skärm, power lampa nås lyser ej, gul lampa visar inget laddande. ser således aldrig något bios eller windows. fått bygla huvudkontakten grön och jord på moderkortet. stänger av strömmen annars efter 2 - 3 sek med startknapp.

2. ja jag förstår . jag höll reda på hela kablaget olika kontakterna då den var tvungen att dras ut och satte in samma kontakter från nätaggregatet

ja felsökning, lödning ger jag mig inte på.. även omfel skulle hittas (vara synligt) så är det fär pilligt med risk för att bränna något annat.
kan inte om elektronikrep, felsökning så även om jag hade haft kopplingsschema.

skall se om jag ev provar men låter svårt ändå att lossa CPU utan ytterligare konsekvenser... att pastan ledde kylning men aldrig förtsått varför innan, då toppen av COU ligger mot. Att det var småskaer, gropigt kände jag inte till .. man spacklar ju inte två brädor innan de pikas ihop :-), så de osynliga små groparna kan påverka så mycket.. kan man inte ana. slipa rengöra CPUkontakter/sockel riskerar väl ännu mer ev förödelse.

Permalänk
Medlem

provade sista utvägen.. allt följde med upp i en klump

fläkt, fläns, CPU. hade då inte ens kommit åt bygeln för CPU under flänsen (som jag inte visste fanns) så uppdragen i låst läge. inga kontakter skadade sitter nu med hela klumpen, blåst bort ev osynligt damm med tryckluft

KUnde alltså inte få bort flänsen på annat sätt (sep) från CPU.

sitter som cementerad på flänsen.

vet inte om jag skall bända bort CPU från fläns och trycka i, låsa och sen spänna fast flänsen igen för se om en startar kort stund, innan man ev köper en kylpasta som är ganska dyr utifrån min ekonomi.

Känns som det är kört

Permalänk
Medlem

fick loss processorn hel och fin alla stift hela raka, guldblanka ser ut som nya.

satte dit CPU o spände armen för sockel
på med kylfläns o fläkt + spänna

ström på ca 10 sek för att inte överhetta något.

samma problem som tidigare ingen reaktion från varken hdd eller signal till skärm. (precis som sagts här och egna misstankar, att det med största sannolikhet inte hjälpte). provat i alla fall.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske men för att lossa kylflänsar som har suttit länge heller är limmade med tex värmeledande tejp så bör man vrida loss kylflänsen samtidigt som man dra lätt uppåt.
Då man vrider så brukar dom släppa relativt lätt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för tips grizzly666

Bra att veta i framtiden om denna situation uppstår.