Cherry vill ersätta membranbrytare med prispressade mekaniska Viola

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tror nog inte det stör speciellt mycket, före datorerna kom satt ju folk med skrivmaskiner, där snackar vi ljudnivåer snäppet högre Bruna brytare är ju rätt tysta dessutom.

På den tiden satte man inte 20 ingenjörer i ett öppet landskap.. Med eget kontor spelar inte ljudnivå så stor roll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag sitter själv med typ 20 € HP tangentbord, tidigare använde jag ett Keytronic som tycks ha lite annorlunda rubberdomes än de flesta andra men den var ganska högljudd för ett rubberdome men känslan var ganska najs dock. Är ju litegrann skillnad från ett rubberdome till den andra också, ett 20€ rubberdome kan va annorlunda än ett annat 20€ rubberdome också. Har nog oxå påträffat såna i ett klassrum där man ville liksom banka sönder tangentbordet för hur dåligt det kändes (tröga/sega som baradenn)

Speciellt ljudnivån ogillar jag i mekaniska då jag är sån som tenderar att trycka ganska hårt, speciellt när jag spelar och ogillar då man hör ljudet av knapptryckningarna, förstör spelkänslan. Testat de vanligaste MX switcharna och köpte ett Corsair med Browns för att ge det en ordentlig chans men det slutade med att jag sålde det efter några dagar och gick tillbaka till rubberdome.

Va jag tror skulle passa mig bäst är såklart så tysta som möjligt, tänk typ något förbättrat från MX silent Red switchar med tactile känsla (inte klicky) och lågprofil (inte laptoptangentbord men typisk rubberdome höjd typ) och relativt snabb aktiveringspunkt. T.ex. MX Brown fick jag i Unreal Tournament litegrann slöa ner "doubble tap to dodge" då det ville inte registrera riktigt i samma hastighet som mitt rubberdome KB. Nu vet jag att det kommit förbättringar på den punkten och förstås Red är snabbare men ogillade Red pga icke tactile och tyckte de var alltför lätta att trycka ner.

KeyTronic har inte samma som övriga tangentbord utan en kapacitiv avkänning som de vad jag vet är ensamma om och som fungerar bra enligt min åsikt.

Jag gillar tangentkänslan hos KeyTronic, men de finns inte längre på svenska marknaden vad jag vet. Litet trist då de varit med sedan ABC80-tiden.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer mera alternativ. Just stabiliteten utan att vobbla verkar intressant då mitt gamla cherry red, led av att tangeterna vobblade så att dom till sist gick sönder av det.
Viola kan ju bli som en ny mellanklass av tangentbord. Dock så kommer väl vi inte märka av det, då marknadsföringsavdelningarna kommer köra stenhårt på att "den har cherry brytare". Nåja, dom som ute efter en viss typ av brytare lär ju kolla vad det är innan dom köper. Det blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tror nog inte det stör speciellt mycket, före datorerna kom satt ju folk med skrivmaskiner, där snackar vi ljudnivåer snäppet högre Bruna brytare är ju rätt tysta dessutom.

Att det finns ännu högljudare saker är ju inget vidare argument. Har ett tangentbord med bruna brytare hemma och det låter betydligt mer än de rubber dome som finns på jobbet. I ett kontorslandskap kommer det bli helt ohållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

50 USD är tok på för mycket om det ska slå igenom. Köpte 2 tangentbord med Kalih Blue för bara 290kr styck under black friday.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Att det finns ännu högljudare saker är ju inget vidare argument. Har ett tangentbord med bruna brytare hemma och det låter betydligt mer än de rubber dome som finns på jobbet. I ett kontorslandskap kommer det bli helt ohållbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Stör man sig så på knattret får man väl sätta på sig hörlurar, sätta in öronproppar eller lära sig att det är det ljuva ljudet avd jobb som blir gjort 😉

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funlo:

50 USD är tok på för mycket om det ska slå igenom. Köpte 2 tangentbord med Kalih Blue för bara 290kr styck under black friday.

Så du jämför riktpris med Rea pris? Hmmm, på Rea kan nog Cherrys komma ned i samma grad, dvs 37 USD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Trevligt att det kommer mera alternativ. Just stabiliteten utan att vobbla verkar intressant då mitt gamla cherry red, led av att tangeterna vobblade så att dom till sist gick sönder av det.
Viola kan ju bli som en ny mellanklass av tangentbord. Dock så kommer väl vi inte märka av det, då marknadsföringsavdelningarna kommer köra stenhårt på att "den har cherry brytare". Nåja, dom som ute efter en viss typ av brytare lär ju kolla vad det är innan dom köper. Det blir nog bra.

Konkurransen mellan tillverkare lär nog förhindra överpris.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Stör man sig så på knattret får man väl sätta på sig hörlurar, sätta in öronproppar eller lära sig att det är det ljuva ljudet avd jobb som blir gjort 😉

Trollar du?
Inget företag som faktiskt bryr dig om produktivitet skulle ha en sådan inställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Trollar du?
Inget företag som faktiskt bryr dig om produktivitet skulle ha en sådan inställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen när blev kontorspersonal så känsliga för ljud? De ska ju inte sova på jobbet,de ska ju arbeta!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

50 USD står de ju, finns många rubber dome i 30-70 USD, så lär nog konkurera ut alla rubber dome ned till 30 USD. Ingen gillar rubber dome om dom prövat mekaniska brytare.

Jag föredrar rubberdome tycker dom är tysta och har låg slaglängd som jag gillar. Har ett för 99kr som jag haft i många år så pris / livslängd är utmärkt. Har testat några mekaniska och det där gamla legendariska tgn bordet som ibm gjorde, inte ens det slår rubberdome enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag föredrar rubberdome tycker dom är tysta och har låg slaglängd som jag gillar. Har ett för 99kr som jag haft i många år så pris / livslängd är utmärkt. Har testat några mekaniska och det där gamla legendariska tgn bordet som ibm gjorde, inte ens det slår rubberdome enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju speed brytare med kortare slaglängd. Och hela grejjen med mekaniska brytare är ju att du INTE ska slå i botten, utan bara gå förbi aktiveringspunkten, så spar du kraft och tid.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Finns ju speed brytare med kortare slaglängd. Och hela grejjen med mekaniska brytare är ju att du INTE ska slå i botten, utan bara gå förbi aktiveringspunkten, så spar du kraft och tid.

Jag gillar att "bottna" 😉 . Gillar feedbacken och tystnaden inte massor av klickande ljud det tar bort mig från "the zone" där jag funkar som bäst.
Finns det någon studie på hur mkt tid jag sparar med ett mekaniskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag gillar att "bottna" 😉 . Gillar feedbacken och tystnaden inte massor av klickande ljud det tar bort mig från "the zone" där jag funkar som bäst.
Finns det någon studie på hur mkt tid jag sparar med ett mekaniskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur mycket du skriver. En annan fördel är att man använder mindre kraft när man spelar.

Man blir fort van med klickandet, tog endast ett dygb eller två för mig innan jag slutade tänka på det.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Beror på hur mycket du skriver. En annan fördel är att man använder mindre kraft när man spelar.

Man blir fort van med klickandet, tog endast ett dygb eller två för mig innan jag slutade tänka på det.

Precis som med mekaniska brytare så är alla rubber dome inte likadana. Däremot måste man pilla på dem då det inte finns några namn och färg scheman på dom vad jag vet.
Jag bytte mitt mekaniska efter en vecka på jobbet för att ljudet irriterade mig. Sen gjorde ett par kollegor samma sak medan andra skakar på huvet åt oss.
Rubberdome har sina fina sidor dom med. Finns fördelar och nackdelar med det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Cherry Viola är mer avsedd att konkurrera mot tangentbord som kallas "mecha
membrane"/"mem-chanical" än med rubber domes. "Mecha membrane" är en produkt av marknadsföring mer än något annat, för att rida på trenden med mekaniska tangentbord. Tekniken i dem kan vara nästan precis vad som helst: från regelrätta rubber domes där brytarna bara ser ut eller låter som mekaniska, till billiga linjära brytare som funkar på liknande sätt som Cherry Viola. ..

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det verkar som att Cherry Viola är mer avsedd att konkurrera mot tangentbord som kallas "mecha
membrane"/"mem-chanical" än med rubber domes. "Mecha membrane" är en produkt av marknadsföring mer än något annat, för att rida på trenden med mekaniska tangentbord. Tekniken i dem kan vara nästan precis vad som helst: från regelrätta rubber domes där brytarna bara ser ut eller låter som mekaniska, till billiga linjära brytare som funkar på liknande sätt som Cherry Viola. ..

Namngivning är ju ett ganska återkommande problem i datorvärlden oavsett vilken komponent det gäller.
Just gällande mecha-membrane är det precis som du säger ingen given standard bakom; jag gillar Logitechs variant trots att jag är helt frälst av mekaniska brytare. Jag skulle inte köpa ett tangentbord med sådana istället för ett mech men ställt mot membranbrytare är det ingen fråga om saken.
Frågan är dock om det blir något bredare genomslag för dessa, jag vet exakt en enda person IRL som köpt ett sådant. De som bryr sig mycket om sitt tangentbord skaffar ett mech, de som inte bryr sig så mycket skaffar membran.
Vilka är egentligen målgruppen för mechmem? De som vill ha mech utan ljud? Då finns ju några MX Silent. Det känns som att det är dömt att misslyckas från starten liksom.
Förhoppningsvis blir det här något som anammas av flera tillverkare, det vore trevligt att kunna köpa ett tangentbord för sådär 300 spänn som ändå inte känns som att det ska falla sönder. Jag har ett Arrogant Bastard på jobb som jag gav 399 kronor för under nån rea, det är extremt mycket tangentbord för pengarna med sina Kailh-brytare, så att undercutta det utan att tappa all kvalitetskänsla skulle iallafall få mig imponerad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

50 dollar är ju ändå dyrt, går ju att hitta mekaniska tangentbord med vanliga MX-brytare eller kopior av dessa för samma pris. Sen att vissa inte vet bättre än att de köper membrantangentbord för de pengarna är ju förstås tråkigt.

Hoppas på att de lyckas konkurrera ut skittangentborden från HP som alla företag och myndigheter kör med på sina kontor. Hur någon kan betala 400-500 för ett dåligt hp membran-tangentbord begriper jag inte. Urk, behövs verkligen bättre inköpare. https://www.dustin.se/product/5010825890/standard-usb-tangent...

Ingen myndighet betalar det priset, kollade vår interna webshop, vi betalar 150 spänn för den modellen. 80-90% av våra användare kör med standard tbg, vill man ha något annat så är det oftast helt ok att köpa in, och detta gäller it-folk.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det kan man lätt spara in i produktivitet över dom 20 åren tangentbordet håller (eller närmre 100 år för mekaniska )

Hygienfaktor, enda chansen att ett tangentbord lever i 20 år är om samma tjomme jobbar kvar och har det i 20 år.
Det är inte värt pengarna att sätta en resurs på att rengöra det.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Sen när blev kontorspersonal så känsliga för ljud? De ska ju inte sova på jobbet,de ska ju arbeta!

Tycker det är himla tråkigt att du formulerar dina kommentarer för att provocera. Det sänker verkligheten en kvalitén på diskussionerna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det kan man lätt spara in i produktivitet över dom 20 åren tangentbordet håller (eller närmre 100 år för mekaniska )

Tror inte jag sett många utslitna tangentbord som skiftats i detta jobb. Vi pratar 1 på 20, i bästa fall, som tappat A E och några andra tangenters text.

Dock massor av de som haft så mycket smuts, spillt kaffe och annat så det är skrämmande. Knäckt bit för den som höjer upp baksidan sker nog mer ofta. Man lagar inte, rengör inte, pillar inte med sånt. Inte värt pengarna i arbetstid. In med nytt 150krs tangentbord istället.

Så skulle våga påstå att där finns ingen utökad livslängd på arbetsplatsen pga brytarna. Tom membran av enklaste typen räcker låååångt mer än behovet. Så håller med att dessa är på tok för dyra för att matcha behovet av de flesta företag iaf.

Sen om det lockar hemanvändare, är väl en annan fråga. Tror inte så många skriver sönder dem heller... brukar vara samma där, det spills och det slås sönder av ungarna när de blir sura. Finns säkert kunder som skulle vara intresserade, men de som vill ha, köper redan mekaniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det kan man lätt spara in i produktivitet över dom 20 åren tangentbordet håller (eller närmre 100 år för mekaniska )

Ungefär 0% av alla jobb går ut på att skriva fortare än vad som är möjligt på ett rubberdome. Upplevd ökad produktivitet kan möjligen tangentbordsentusiaster tänkas få, men ni(?) är en minoritet.

Att tangentbord går "mekansiskt" sönder händer, men det är inte i närheten så ofta som kaffespill eller "hygienfaktorn" slår in. Min arbetsplats köper bara dyra tangentbord om det finns speciella ergonimiska själ till det.

Appropå nyheten så låter det ju bra att de får lägre ljudnivå. Ljudet skulle jag säga är akilleshälen för det mekaniska tangentbordet, bredvid prispåslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad Cherry håller på med. Jag har botaniserat en del bland tangentbrytare det senaste året, och har ett särskilt intresse för "klickiga" brytare. Av dem jag hört och testat så är Cherry Blue den kommersiellt mest tillgängliga, men helt klart bland de värsta både vad gäller känsla och ljud; och Cherry har dominerat marknaden i åratal! Även Cherry Brown har sina problem, om än inte lika uttalade sådana som Blue, i min mening. Linjära brytare orkar jag inte med ö.h.t., så jag vågar inte kommentera för mycket på Cherry Red.

Det är väl just vad jag uppfattar som latheten hos Cherry som irriterar mig. Särskilt då några av konkurrenterna verkligen experimenterar och försöker med nische-aktiga brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock massor av de som haft så mycket smuts, spillt kaffe och annat så det är skrämmande. Knäckt bit för den som höjer upp baksidan sker nog mer ofta. Man lagar inte, rengör inte, pillar inte med sånt. Inte värt pengarna i arbetstid. In med nytt 150krs tangentbord istället

Påminner mig om när jag efter några år på mitt förra lagerjobb plötsligt fick upp ögonen för hur smutsiga tangentborden var till de olika datorerna vi hade i lagerlokalerna. Vi hade, efter att jag jobbat där några år, skurit ner kraftigt på personal, och de bland oss som tidigare inte använt datorerna särskilt mycket för diverse arbetsuppgifter fick då även fylla i de nyligen lediga rollerna.

En dag skrapade jag lite med nageln på en tangent. Där jag skrapade gick den från att vara lite svart-grå till att avslöja en klart svart färg, under vad som tycktes verka vara ett lager av något fett och vitt ämne. Jag insåg snabbt att det var feta hudavlagringar blandat med damm som ansamlats under flera år av användning från många olika anställda som kommit och gått från arbetsplatsen. Det var inte najs att inse att tangentbord kunde bli så smutsiga.

Permalänk
Medlem

POM-sockeln borde göra dom mycket mjukare och minska behovet av att lubricera.

Om man slipper löda eller ej har väl mer med pcbn att göra? Skriver det här på mitt "hotswappable" tangentbord där jag kan trycka dit vilka switchar jag vill.

Skillnaden mellan ett rubberdome och ett mekaniskt tangentbord för mig är som skillnaden mellan ett leksakspiano från Stor & Liten och nåt fint Steinway-piano. Jag ser det som ett instrument. Visst kan man klara sig med ett rubberdome - men varför skulle man göra så mot sig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Skillnaden mellan ett rubberdome och ett mekaniskt tangentbord för mig är som skillnaden mellan ett leksakspiano från Stor & Liten och nåt fint Steinway-piano. Jag ser det som ett instrument. Visst kan man klara sig med ett rubberdome - men varför skulle man göra så mot sig själv?

Haha, jag förstår vad du menar, men skillnaden här är väl att båda intsrumenten producerar exakt samma toner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Påminner mig om när jag efter några år på mitt förra lagerjobb plötsligt fick upp ögonen för hur smutsiga tangentborden var till de olika datorerna vi hade i lagerlokalerna. Vi hade, efter att jag jobbat där några år, skurit ner kraftigt på personal, och de bland oss som tidigare inte använt datorerna särskilt mycket för diverse arbetsuppgifter fick då även fylla i de nyligen lediga rollerna.

En dag skrapade jag lite med nageln på en tangent. Där jag skrapade gick den från att vara lite svart-grå till att avslöja en klart svart färg, under vad som tycktes verka vara ett lager av något fett och vitt ämne. Jag insåg snabbt att det var feta hudavlagringar blandat med damm som ansamlats under flera år av användning från många olika anställda som kommit och gått från arbetsplatsen. Det var inte najs att inse att tangentbord kunde bli så smutsiga.

Har fått in möss och tangentbord som haft lager med smink på sig. De är bokstavligt talat täckta med ett lager av det. När dessa personer slutar sin tjänst får jag in dessa. Även om de fungerar än, kan jag inte ge detta vidare till nästa anställd, utan de blir till återvinning.

Är tyvärr vanligt.