Utan dator/mobil/internet 3-6 månader

Permalänk

Utan dator/mobil/internet 3-6 månader

Hej!

Jag tänkte fråga här om det är någon som lyckats vara utan dator/mobil/internet i 3-6 månader och det fungerat väl för er?

Jag skulle själv vilja testa ta en längre paus, men har funderat på hur det faktiskt skulle fungera; typ hålla kontakt med vänner, nya bekantskaper, räkningar, eller annat (det handlar alltså inte om att bo i en stuga ute i skogen, utan ha ett fungerande liv samtidigt). Vad kan vara bra att tänka på innan man förbereder något sådant? (pengar har jag dock så jag kan klara mig under perioden, men någon sysselsättning vore bra) Någon som gjort detta tidigare? Vad kan vara bra att tänka på? Jag kommer givetvis då naturligt sett under perioden inte jobba framför datorn.

Jag har haft sådär 2 veckors pauser innan utan någon uppkoppling mobil/dator alls, och det känns nästan som hjärnan återhämtar sig då (typ som efter en bakfylla), ens fokus skärps (man lägger märke till detaljer på ett annat sätt), och man blir mer närvarande i nuet. Alla är vi olika, men som det är just nu känns det som att tvingas äta godis varje dag, även om man vill sluta. Jag tycker inte det är hållbart. Kanske skulle jag (efter jag isåfall "blivit frisk") ha ett annat perspektiv efter 3-6 månader.

Skulle det vara enklare om man drog ut och reste i 6 månader istället för i Sverige?

Det viktiga är att ingenting får vara tillåtet, som "bara bekräfta ett bekräftelsemail", eller "bara boka en resa", "bara kolla det" eller liknande. Sen att folk tycker man är "knäpp då" får väll folk tro:)

Kul att höra erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Ska vara ärlig: jag tycker sånt beteende är dumt. Men, det är ditt liv. Synd bara för dina bekanta som kommer att tappa kontakten med dig. Var medveten om att det kan bli svårt att återupprätta relationer efter långa avbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror inte på sånt här men har å andra sidan inte tagit det hela vägen ut. Har varit utan dator periodvis vid utlandsvistelser och dylikt (upp till 6 månader) men har inte precis känt mig som stålmannen bara för det. Är dock övertygad om att man klarar sig bättre utan några sociala medier.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Tycker det låter som ett väldigt spännande experiment. Kan mycket väl tänka mig att detta kommer befria kraft inom en. Tror att mobilen, datorn, tv osv tar uppmärksamhet = energi från en. Har för någon månad sen slängt ut tv och har starka funderingar på hur jag nu ska trolla bort mobilen. Men den har stark dragningskraft på mig. Har iallafall börjat lägga den i en låda undertiden jag mediterar eller läser. Stor lycka till...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns en dumtelefon som fusk för dig? Att kunna ringa (och sms:a) vore nog bra för att kunna planera in att träffa folk. Klart det går chansa och bara knacka på dörren och höra om dom vill hitta något, men det är långt bortom vad jag finner acceptabelt

Edit: Kan du få till autogiro på allt vore det ju guld. Oklart om du hittar en bank som är sugna på att låta dig betala pappersräkningar på deras kontor..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Christopherno1: Jag tycker själv att jag är beroende av internet, datorer samt smarta telefoner och försöker minska min användning, går sådär.
Har bara ett tips (det sista, möjligtvis det om abonnemang också om TS tänker ha knappmobil) på hur man gör om man skall sluta helt, vilket verkar sjukt svårt med banker m.m., men många om man vill minska sin användning.

  • Ladda mobilen i hallen, så att du inte alltid blir sugen på att använda den och bara plockar upp den. Ladda den absolut inte i sovrummet. Kanske en mobillåda om det krävs.

  • Väckarklocka behöver man därmed

  • Google Home till att styra Spotify och Phillips Hue (Philips Wake-Up Light är för stora, fula och dyra men ett bra alternativ om man verkligen vill komma ifrån datorer) gör att man inte behöver plocka upp mobilen lika ofta och bli insugen. Köpte min begagnad för under 200 kronor. Skippa om man verkligen vill undvika internet och kan leva utan Spotify.

  • LP spelare tvingar upp en ur soffan eller sängen för att byta skiva. Roligare också! Har själv kvar Spotify, för man kan inte ha allt på LP och det är inte jag som betalar för det.

  • Koppla ur TV:n och stationära datorn hur väggen. Allt för att öka friktionen mot att använda dem. Själv har jag sålt mina TV apparater, men datorn får stanna kvar då den är bra att ha till skolarbete och är mig alldeles för kär.

  • Säg upp internet och mobilabonnemang. Skaffa kontantkort eller Wifog Zero med 0,5GB surf. När man inte har någon data är det svårt att använa internet. I min lägenhet ingår internet i hyran, så det är kvar och det behövs också tyvärr till Google Home, Spotify och Phillips Hue.

  • Knapptelefon. Inte testat själv, men funderat mycket på. Delar busskort i Västtrafik ToGo appen med flickvännen som bor 15 mil bort (svårt låna ut fysiskt kort då). När man börjar cykla till våren kanske, då är det bara att skaffa Bank-ID istället för mobilt Bank-ID och det ofta uppdaterande föreläsningsschemat i skolan, vilket försvårar fysisk kalender, som hindrar mig.

  • Ha inte mobilen i byxfickan. Jackfickan eller väskan är mycket bättre. Återigen att introducera friktion.

  • Installera Blocksite, lägg till de sidor du vill undvika att besöka (för min del är det YouTube) och be någon du kan lita på (för min del min flickvän) att lägga till ett lösenord i appen.

  • Ta bort alla bokmärken och genvägar som lockar en. Mycket bättre att bli tvungen att söka så man går in på det man tänkt.

  • Sätt mobilen på svartvitt gör mobilen så mycket mindre intressant.

  • Ersätt vanan av internet och mobilen med en bättre ny vana. Gör man inte aktivt det kommer det bli mycket svårare att minska och man riskerar att skapa nya dåliga vanor istället.

Det var det jag hade att komma med. Kanske inte så mycket för TS experiment, men kanske intressant för någon!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Glömde mitt bästa tips, sätt mobilen på svartvitt.
Lade till det till listan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Begränsa skärmtiden (mobil, platta, dator, tv) per dygn i stället!

Permalänk

@cyklonen: Hej! Min tanke var inte bara att "upphöra" att existera, utan jag kommer ha ett datum, varav jag kommer meddela nära och kära om min plan. Jag kommer inte heller koppla ner mig helt och hållet, utan jag kommer ha en "dum mobil" så jag är nårbar på visst sätt (även om jag kanske vill ha första par veckorna rätt så fritt).

Permalänk

@zojjz: Jag har det mesta på autogiro. Sen blir det dock en del fakturor endå. Jag har förstått att jag måste vara nårbar på något sätt (min tanke är som sagt inte att isolera mig i skogen), så kommer ha en "dum mobil" där jag är tillgänglig efter i alla fall första par veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christopherno1:

@cyklonen: Hej! Min tanke var inte bara att "upphöra" att existera, utan jag kommer ha ett datum, varav jag kommer meddela nära och kära om min plan. Jag kommer inte heller koppla ner mig helt och hållet, utan jag kommer ha en "dum mobil" så jag är nårbar på visst sätt (även om jag kanske vill ha första par veckorna rätt så fritt).

Det begrep jag. Men jag tror du har missat att de flesta primärt kommunicerar via annat än telefonsamtal och SMS i dag. Det är väldigt enkelt att skriva snabbt, långt och ofta i diverse meddelandetjänster, men SMS är inte lika flexibelt. Och att ringa är ett ganska stort steg som få tar för att hålla sporadisk och lättviktig kontakt.

Några bekanta till mig nås bara på mobil och Whatsapp, men eftersom de inte finns i mitt dagliga "flöde" (väldigt brett definierat) så är det lätt att glömma av dem, och våra kontakter blir glesare och glesare.

Du kommer att bli "han den tröttsamme som det är så svårt att nå" undermedvetet, och du riskerar att bli, kanske inte bortglömd, men åtminstone betydligt mer avlägsen.

Naturligtvis beror det på hur din livssituation ser ut. Om du t ex pluggar och ditt umgänge i stort utgörs av studiekamrater, ja då har ni ju en regelbunden kontakt ändå. Samma sak om det är personer du jobbar med dagligen. Eller om det är folk i nån förening eller sport som du träffar ofta. Men om du är mer som mig, att dina vänner och bekanta är såna du inte träffar regelbundet i vardagen, utan behöver planera ihop med för att träffas, då kan det bli tufft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Christopherno1: Vad ska du ersätta dator- och mobiltiden med? Att bara säga nej till något som du faktiskt uppskattar kommer inte fungera speciellt väl.

Har du någon polare som du kan slänga in en bärbar dator hos? Då kan du kolla mejl, betala räkningar etc men kommer inte ha möjlighet att "bara kolla upp detta" och sedan fastna .

Permalänk
Medlem

Vad är poängen?

Visst kan man ta bankdosan till biblioteket när man får en räkning att betala/lägga in och nästan alla digitala tjänster går att använda med bankid på fil eller kort, som man eventuellt skulle kunna använda på någon betrodd persons dator.

Att börja med brevgiro/giroblanketter och stoppa i lådan, betalning över disk och liknande kommer fungera mindre bra däremot. Om man inte vill betala förseningsavgifter och liknande.

Du är ganska körd om du blir strandad någonstans och inte kan beställa taxi och liknande också. Förr fanns det alltid telefonkiosker.

Kan vara svårt att betala för parkeringsplatser utan en smarttelefon med internet också, så det gäller att ha tid att leta reda på en automat som fungerar med kort.

Ska man leva normalt är det nog enklare att fokusera på just de grejerna som stjäl fokus och tid än att ta bort allt som är uppkopplat.

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Tack så mycket för ditt svar! Ska jag vara ärlig har jag redan provat det mesta av detta, saken är den att jag vet inte om det fungerar det här med att begränsa sig om man ska bli helt fri från ett dator/mobil/internetberoende. Jag har läst så många artiklar om att "mobilen är nödvändig idag, och gör så här för att begränsa ditt användande", men jag tror om man känner att man har ett beroende måste man nog sluta helt tills man är frisk (finns det något annat sätt?). Det är ungefär samma sak som att säga till en alkoholist, men sluta drick 90% och drick bara en öl om dagen till maten. Det är väll klart att han inte blir helt bra då, utan beroendet bibehålls tills han förr eller senare faller dit igen och dricker betydligt mer. Det är därför jag vill sluta tills jag känner att jag kan börja ha en sund relation till det.

Jag har läst flera artiklar om hur reportrar testat det här med att låsa in sin mobil i 1 månad. Resultatet är att de efter några dagar vaknar upp kallsvettiga. Sedan när man kollat sin mejl, så har det inte varit dödsdömt utan man har överdrivit det hela något ofantligt. Jag förstår dock om man inte ser det så enkelt att bara koppla ner sig.

Sen är det här också som du säger att ersätta det med något nytt; jag funderar just nu på vad det ska vara när jag ska implementera min plan. Det måste i alla fall vara något som ger struktur/sysselsättning och är tillfredsställande socialt.

Permalänk

Bara genom att inte ha internet på mobilen så kommer du märka en stor skillnad. Då jag ibland enbart kör med Wifi på mobilen betyder det i praktiken att jag bara får kontakt med nätet när jag är hemma. Man märker snabbt att man sällan tar med sig mobilen om man inte verkligen behöver den eftersom jag ändå ringer och smsar över nätet med alla.

Permalänk
Medlem

@Christopherno1: Jag läste denna artikel för någon dag sedan om en filosofilärare som gav extra kurspoäng till elever som lämnade in sin mobil i nio dagar och berättade om sina upplevelser. Jag inser det absurda i att länka en internetartikel till någon som vill bli mindre beroende av internet, men jag tyckte den innehöll en del intressanta reflektioner

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Christopherno1:

Det är därför jag vill sluta tills jag känner att jag kan börja ha en sund relation till det.

Jag förstår helt klart vad du menar, om det är det som behövs så är det väl det du får prova.
Jag tror det kan vara en bra idé att ta det stegvis i alla fall. Inte bara sälja av mobiltelefon och dator imorgon. Precis som att man ofta har en nedtrappning vid andra beroenden.
Väldigt spännande om du gör det! Vill gärna höra tillbaka från dig om 6 månader i sådana fall!
Själv växlar jag fram och tillbaka ofta, en veckan skall jag skaffa en knapptelefon, nästa vecka skaffa knapptelefon och sälja smarttelefonen, men nu är den ändå kvar eftersom att jag skriver det här på den...
Jag kommer nog inte ta bort internet helt. Flickvännen 15 mil bort och jag vill gärna se och prata med henne mer än varannan helg. Sen kan det vara väldigt praktiskt ibland också.

Skrivet av Christopherno1:

Sen är det här också som du säger att ersätta det med något nytt; jag funderar just nu på vad det ska vara när jag ska implementera min plan. Det måste i alla fall vara något som ger struktur/sysselsättning och är tillfredsställande socialt.

Kan ju vara allt möjligt.
Laga mat
Läsa böcker
Skriva böcker
Spela något instrument
Skapa något
Träning är ofta bra! Många positiva hälsoeffekter, även från en kort promenad.
Jag försöker komma tillbaka till den dagliga gymträningen som jag hade för två och ett halvt år sedan innan jag skadade handleden i en olycka. Skulle vilja komma tillbaks till marathonlöpningen också, men knät mår sådär just nu.
Men jag tränar mer nu än när jag var som mest mobilberoende i alla fall!

Kanske lite kontroversiellt att hänvisa till en internetkälla, men både Matt D'Avella och Nathaniel Drew har väldigt bra YouTube videos på ämnet! Hade gärna länkat men har Blocksite på YouTube på mobilen.

Lycka till!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

En del av oss har ju haft en hel uppväxt nerkopplad idag hade det varit svårt med familj och jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Christopherno1: Skaffa en vanlig dumtelefon så kan du fortfarande hålla kontakten med familjen. Gällande betalning av fakturor och räkningar går fortfarande att göra via bankgiro/postgiro om du så önskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@greenbarret: Bra sak där, tack! som jag inte funderat på tidigare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christopherno1:

Hej!

Jag tänkte fråga här om det är någon som lyckats vara utan dator/mobil/internet i 3-6 månader och det fungerat väl för er?

Jag skulle själv vilja testa ta en längre paus, men har funderat på hur det faktiskt skulle fungera; typ hålla kontakt med vänner, nya bekantskaper, räkningar, eller annat (det handlar alltså inte om att bo i en stuga ute i skogen, utan ha ett fungerande liv samtidigt). Vad kan vara bra att tänka på innan man förbereder något sådant? (pengar har jag dock så jag kan klara mig under perioden, men någon sysselsättning vore bra) Någon som gjort detta tidigare? Vad kan vara bra att tänka på? Jag kommer givetvis då naturligt sett under perioden inte jobba framför datorn.

Jag har haft sådär 2 veckors pauser innan utan någon uppkoppling mobil/dator alls, och det känns nästan som hjärnan återhämtar sig då (typ som efter en bakfylla), ens fokus skärps (man lägger märke till detaljer på ett annat sätt), och man blir mer närvarande i nuet. Alla är vi olika, men som det är just nu känns det som att tvingas äta godis varje dag, även om man vill sluta. Jag tycker inte det är hållbart. Kanske skulle jag (efter jag isåfall "blivit frisk") ha ett annat perspektiv efter 3-6 månader.

Skulle det vara enklare om man drog ut och reste i 6 månader istället för i Sverige?

Det viktiga är att ingenting får vara tillåtet, som "bara bekräfta ett bekräftelsemail", eller "bara boka en resa", "bara kolla det" eller liknande. Sen att folk tycker man är "knäpp då" får väll folk tro:)

Kul att höra erfarenheter!

Jag brukar va ute på sjön för att slippa all social stress. Nu närmar vi ju oss sommaren skaffa en båt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig med ditt experiment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur har det gått för dig med ditt experiment?

Tror inte han kommer svara "Senast aktiv 2020-02-03 21:15".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte han kommer svara "Senast aktiv 2020-02-03 21:15".

Vilket bådar gott för experimentet. Tänkte att meddelandet kan stå ifall han läser det framöver. Kanske han läser utan att logga in eller att han loggar in om en månad eller två och ser det. Jag har inte bråttom :).