Permalänk
Medlem

Det blev ett AMD bygge : )

Ändrade bara Moderkort till ASUS ROG Strix X570-E Gaming ist

Man måste testa något nytt alltid kört Intel

Skriver sen igen i tråden när den är färdig : D

Tack för alla kommentarer och åsikter

Att det alltid ska vara så svårt att välja haha

Permalänk
Medlem

Ser här många diskussioner om att Intel har mer fps, oj oj bättre spel cpu. jag tror i att de flestas ögon är upplevelsen viktigare än en siffra i vänstra hörnet på skärmen och en 3900X ger inte en sämre upplevelse i 9 av 10 fallen. jag gick från en 8700k till en 3900X och dessa tredje gen Ryzen är inte alls dåliga spel cpuer och detta är nog de som har en tredje gen Ryzen överens om. wow intel har övertag med någon fps i några spel, men vad spelar det för roll när du sätter dig vid datorn och sätter på ett spel och spelar. Det är så pass marginell skillnad att det kan finnas större faktorer som avgör upplevelsen.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Ser här många diskussioner om att Intel har mer fps, oj oj bättre spel cpu. jag tror i att de flestas ögon är upplevelsen viktigare än en siffra i vänstra hörnet på skärmen och en 3900X ger inte en sämre upplevelse i 9 av 10 fallen. jag gick från en 8700k till en 3900X och dessa tredje gen Ryzen är inte alls dåliga spel cpuer och detta är nog de som har en tredje gen Ryzen överens om. wow intel har övertag med någon fps i några spel, men vad spelar det för roll när du sätter dig vid datorn och sätter på ett spel och spelar. Det är så pass marginell skillnad att det kan finnas större faktorer som avgör upplevelsen.

Beror på vem man frågar.

De som lirar i tävlingar, LAN, etc skulle göra vad som helst för att prioritera dessa extra fps som kan hjälpa dem i längden.

De som inte bryr sig så mycket om tävlingsinriktning däremot skiter ju fullständigt i om det är några fps mer eller mindre. Smaken är som baken, man får bara respektera andra människors mål med livet och mål med sina datorer. Att sitta där med pekpinnen / leka översittare är inte ett sätt jag ser som nånting Sweclockers bör uppmuntra.

Som jag ser det här i forumet är tyvärr mycket antingen svart eller vit. Att folk inte kan lägga upp saker och ting sakligt och ge lite ris och ros till både Intel och AMD och det istället förvandlas till ett internetkrig mellan fanboys, vilket jag tycker det är synd. I den bästa världen så hade det varit bäst om både Intel och AMD är bra på sina nisch-områden så man kan själv välja vilket man vill ha och dessutom så kan priserna förhoppningsvis pressas ner eftersom det blir större konkurrens.

Det gynnar varken någon utav oss konsummentera om antingen Intel tar kål på AMD eller om nu AMD tar kål på Intel. Möjligtvis kommer några fanboys att jubla men i längden så är det vi konsummenter som får sotas då ett utav dessa företagen kommer att pumpa priset så mycket som de kan när de har redan övertag om marknaden. Påminner lite om monopol.

Inte bra för någon utav oss som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Beror på vem man frågar.

De som lirar i tävlingar, LAN, etc skulle göra vad som helst för att prioritera dessa extra fps som kan hjälpa dem i längden.

De som inte bryr sig så mycket om tävlingsinriktning däremot skiter ju fullständigt i om det är några fps mer eller mindre. Smaken är som baken, man får bara respektera andra människors mål med livet och mål med sina datorer. Att sitta där med pekpinnen / leka översittare är inte ett sätt jag ser som nånting Sweclockers bör uppmuntra.

Som jag ser det här i forumet är tyvärr mycket antingen svart eller vit. Att folk inte kan lägga upp saker och ting sakligt och ge lite ris och ros till både Intel och AMD och det istället förvandlas till ett internetkrig mellan fanboys, vilket jag tycker det är synd. I den bästa världen så hade det varit bäst om både Intel och AMD är bra på sina nisch-områden så man kan själv välja vilket man vill ha och dessutom så kan priserna förhoppningsvis pressas ner eftersom det blir större konkurrens.

Det gynnar varken någon utav oss konsummentera om antingen Intel tar kål på AMD eller om nu AMD tar kål på Intel. Möjligtvis kommer några fanboys att jubla men i längden så är det vi konsummenter som får sotas då ett utav dessa företagen kommer att pumpa priset så mycket som de kan när de har redan övertag om marknaden. Påminner lite om monopol.

Inte bra för någon utav oss som sagt.

Det jag ville få fram med mitt inlägg var att det är en helt obetydlig skillnad, och den fps skillnaden som man förlorar täcks upp av stabilitet och annat (en 3900X ger en identisk eller bättre upplevelse imo efter jämförelse med 9900k i de spel jag spelar).

Jag skulle inte säga att jag är AMD fan, jag köper det som är bäst och om Intel inte kan uppdatera sin urgamla processor så känns det helt ointressant. Om intel hade tagit o släppt 10900k nu, vilket det nog inte blir i och med deras strömproblem osv. De verkar ju skita i den processorn och använda sitt argument att vi är bäst på spel (och starta google chrome) och därmed ska du ha en 9900k och inte en 3900X!

Och jag förstår inte heller vad detta har med att gynna konsumenterna, det är en helt annan sak. Det spelar väl ingen roll i detta, detta handlade om prestanda och inte om vad det är bäst för oss konsumenter i längden av vem som har övertag...

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det jag ville få fram med mitt inlägg var att det är en helt obetydlig skillnad, och den fps skillnaden som man förlorar täcks upp av stabilitet och annat (en 3900X ger en identisk eller bättre upplevelse imo efter jämförelse med 9900k i de spel jag spelar).

Jag skulle inte säga att jag är AMD fan, jag köper det som är bäst och om Intel inte kan uppdatera sin urgamla processor så känns det helt ointressant. Om intel hade tagit o släppt 10900k nu, vilket det nog inte blir i och med deras strömproblem osv. De verkar ju skita i den processorn och använda sitt argument att vi är bäst på spel (och starta google chrome) och därmed ska du ha en 9900k och inte en 3900X!

Och jag förstår inte heller vad detta har med att gynna konsumenterna, det är en helt annan sak. Det spelar väl ingen roll i detta, detta handlade om prestanda och inte om vad det är bäst för oss konsumenter i längden av vem som har övertag...

När man köper nya datordelar ska man ha prestanda OCH pris i tanken. Har man så mycket pengar att man kan bara köpa det bästa utan att bry sig om pris så hade det varit en annan femma. Men de flesta utav oss har våra budget och ju billigare sett till prestandan som VI BEHÖVER våra saker och ting, desto bättre.

Det är därför vi har köpråd och då kan vi inte bara stirra blint på endast prestandan men också på plånboken. Priset är också avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

När man köper nya datordelar ska man ha prestanda OCH pris i tanken. Har man så mycket pengar att man kan bara köpa det bästa utan att bry sig om pris så hade det varit en annan femma. Men de flesta utav oss har våra budget och ju billigare sett till prestandan som VI BEHÖVER våra saker och ting, desto bättre.

Det är därför vi har köpråd och då kan vi inte bara stirra blint på endast prestandan men också på plånboken. Priset är också avgörande.

absolut, helt sant vad du säger och det är jag väldigt medveten om. Men vad har det med mitt inlägg där jag påstod att en 3900X erbjuder en identisk spelupplevelse till 9900k att göra?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd

Problemet med att köpa mot sina behov är att man behöver nytt snart, 3900x som han gick på blir nog perfekt för gaming idag och framöver, trenden om kärnornas-krig fortsätter, 12c24t har framtidskompabilitet

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Från spel vinkel är Intel runt 5% bättre med låga inställningar i lägre upplösningar. Streamar du eller har ingång många backgrundsprocesser är AMD lika bra eller bättre.

Intel är bättre även på höga inställningar på "vanlig" upplösning (1080p) och högre upplösning

Jag vet att vi gillar AMD på det här forumet - men snälla sluta försöka skönmåla AMD och få det att låta som att det bara är på låg inställning och låg upplösning som Intel är bättre. Intel är bättre - om än marginellt - på i generellt alla spel på alla upplösningar på alla inställningar. De få undantagen som finns är inte tillräckligt för att hävda motsatsen eller att det skulle vara jämnt.

Med det sagt skulle jag fortfarande gå för en AMD då jag tror att de kommer att hålla mycket längre och de kommer bli bättre optimerade över tid för spel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag stod själv i valet för några månader sedan.

Ville egentligen ha en 3900x men fick vika ner mig.
1. Jag är tydligen av få Matx fanatiker som finns kvar, bra Matx kort till vettiga pengar finns helt enkelt inte till AM4 med x570 chip.
2. Prisskillnaden på CPUn men framförallt moderkorten vart ganska stor och en anledning till att jag valde 9900k.

Så det fick bli en 9900kr som nu tuffar på i 5ghz i prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag vet att vi gillar AMD på det här forumet - men snälla sluta försöka skönmåla AMD

Man borde byta ut namnet på det här forumet från SWEclockers till "AMD-clockers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Man borde byta ut namnet på det här forumet från SWEclockers till "AMD-clockers"

Skulle det hetat Intel-Clockers då för 4 år sen när alla rekommenderade Intel processorer i princip alla prisklasser?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Man borde byta ut namnet på det här forumet från SWEclockers till "AMD-clockers"

Eller GameIn720pClockers.

Som jag tidigare sa så ser marknadsekonomin till att produkter driver emot att vara ungefär likvärdiga. Där det är mer än enbart råprestanda som väger in. Är det mer udda produkter så kan priset skilja sig mer, men de som säljs i stora volymer blir priset mer balanserat.

Detta har lett till att AMD vs Intel mainstream cpu till stor del handlar om för vem? Sedan 9900k vs 3900x är intressant, men majoritet köper nog en cpu som kostar hälften av de båda. Så för majoriteten är det egentligen lite som vilken tillverkare gör den bästa 15 000kr telefonen? Det är skitsamma om de ska köpa en mobil för 3-5000kr.

Att köra tester i en lägre upplösning än vad man ska köra programmet i är att göra ett antagande att framtida laster kommer bli tyngre sekventiell exekvering. Det många som jag gör är istället att lägga på mer parallell last för att uppskatta hur det fungerar emot den last som jag vet kommer att komma för just mig i framtiden.

Permalänk

Innerst inne så vet alla att 9900k är bättre än 3900x i spel iallafall 8 av 10 spel om inte ens mer.
Ska man bygga en speldator och har ekonomi mellan dessa 2 så är intel det självklara valet då AMD är dyrare i inköp och mellanskillnaden kan man lägga på en fin kylarlösning.
Vill man göra annat med datorn som kräver kärnor så ska man ha amd.
9900K kommer att hålla många år med hyperthreading då man inte använder så många kärnor till spel så de har kärnor till godo.
Tills alla dessa kärnor används så har det gått många år och då kommer det att vara dags att byta dator ändå.
Många fanboys visst men sanningen är intel är bättre på spel amd lite sämre på spel men bättre på annat.
VAD PRIORITERAR MAN SJÄLV?

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _F1GHT3R_:

Innerst inne så vet alla att 9900k är bättre än 3900x i spel iallafall 8 av 10 spel om inte ens mer.
Ska man bygga en speldator och har ekonomi mellan dessa 2 så är intel det självklara valet då AMD är dyrare i inköp och mellanskillnaden kan man lägga på en fin kylarlösning.
Vill man göra annat med datorn som kräver kärnor så ska man ha amd.
9900K kommer att hålla många år med hyperthreading då man inte använder så många kärnor till spel så de har kärnor till godo.
Tills alla dessa kärnor används så har det gått många år och då kommer det att vara dags att byta dator ändå.
Många fanboys visst men sanningen är intel är bättre på spel amd lite sämre på spel men bättre på annat.
VAD PRIORITERAR MAN SJÄLV?

Sen ska man inte glömma att nya säkerhetshål kommer med 2-3 månaders mellanrum till skylake och LGA 1151 är end of life. Vidare får man PCI-E 4.0 och fler banor med AMD. Så drar ju AMD mindre ström också!

Är dom där 10-20 fpsena viktiga (om du behöver tänka så är de inte de) kör du på Intel. Men för en svensson gamer är AMD bättre med tanke på helheten.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Skulle det hetat Intel-Clockers då för 4 år sen när alla rekommenderade Intel processorer i princip alla prisklasser?

Intel-processorer för 4 år sedan var klart bättre på i princip allt, i alla prisklasser. Att säga sanningen är inte att vara partisk.

Att dock hävda att AMD skulle vara bättre för spel idag är att ljuga, likaså att försöka hävda att AMD bara är marginellt sämre och det i endast låga upplösningar med låga inställningar. Det kallas för skönmålning och det görs endast av partiska människor.

Återigen; med det sagt kommer jag själv köpa AMD.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Köpte en i9-9900k och överklockade den till 5 Ghz. Lirar CS:GO i 1080p och har bästa fps jag kan drömma om. Inga fps-drops.

Det de flesta reviews och omdöme glömt bort när de jämfört AMD med Intel är möjlighet att överklocka och där piskar Intel AMD med hästlängder.

Går det ens att "överclocka" en AMD? Eller snackar de endast om "automatiskt OC" - om det finns förutsättning för det...

Sen förstår jag inte besatthet av dessa miljoner kärnor och trådar heller.

Kan man ens komma upp mot 100 % användning av CPU på en i9-9900k? Är det ens möjligt att maxa en i9-9900k? Har någon ens lyckats med det?

Och nu är AMD dyrare än Inet och inte som på gamla dagar längre där Intel var faktiskt dyrare än AMD och då var det lönt att köra AMD-vägen.

En del utav mig hade önskat att Intel släpper ut en CPU i framtiden med 512 kärnor - 1024 trådar bara för folk att masturbera till, de som är så besatta i det. Varför inte släppa ut miljoner kärnor när man väl redan är på gång.

Lätt att prata om överklockning som om det vore någon garanti bara för man väljer Intel. Har ägt CPU:er från det blåa laget som klockat mer än 1ghz+ (Ivy Bridge var galet) med knappt någon förändring av Vcore till att inte ens vilja starta med en ynka ökning på 100mhz. Vet vad jag får när jag köper AMD, tror jag föredrar det faktiskt.

Skrivet av Techlab:

Kan inte hålla med den andra personen som påstår att CS:GO funkar bättre i Intel än AMD men däremot så är tyvärr Intel betydligt bättre än AMD i många andra titlar och populära spel. Här är en lång lista:

Populäraste spelen:

Fortnite (och här skiljer det ENORMT):
https://i.imgur.com/2stg1Y9.png

PUBG
https://i.imgur.com/1Qbeq3f.png

Battlefield V:
https://i.imgur.com/hK1SItM.png

Metro Exodus:
https://i.imgur.com/mQzBFHB.png

Far Cry:
https://i.imgur.com/abTJTev.png

Andra spel som Intel slår AMD på:

https://i.imgur.com/CVTwFEC.png

https://i.imgur.com/KMAVEuf.png

https://i.imgur.com/0qYwjJT.png

https://i.imgur.com/KXQVZFc.png

https://i.imgur.com/yeiUsHN.png

https://i.imgur.com/b0PzuVP.png

https://i.imgur.com/hYTStmx.png

Så det finns en poäng när folk säger att Intel är bättre än AMD i vissa spel och det stämmer och detta säger jag trots att jag är själv en die har AMDfan sen början. Dock är AMD betydligt bättre i multitasking men ska man endast lira spel så bör man kolla på vilka spel man kommer att spela och välja CPU efter det. Intel har sina starka sidor också, det får man inte förneka som många gör här i tråden.

10-20 fps är inte en betydande skillnad när det handlar om mer än 100fps.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Att ha 160 eller 168fps i spel är skitsamma för mig iaf. Däremot så är det en stor fördel att kunna byta cpu utan att behöva byta moderkortet också. Därför anser jag amd är bättre än Intel. Jag gick från 2000 serien till 3000 och kommer med största sannolikhet kunna byta till 4000 serien. Och fortfarande ha samma moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Intel-processorer för 4 år sedan var klart bättre på i princip allt, i alla prisklasser. Att säga sanningen är inte att vara partisk.

Att dock hävda att AMD skulle vara bättre för spel idag är att ljuga, likaså att försöka hävda att AMD bara är marginellt sämre och det i endast låga upplösningar med låga inställningar. Det kallas för skönmålning och det görs endast av partiska människor.

Återigen; med det sagt kommer jag själv köpa AMD.

Det jag dock sa var att enligt min egna upplevelse efter att ha provat en 9900K, 9900KS så är det knappast en sämre upplevelse förutom en siffra lägre i vänstra hörnet. Det var min upplevelse och jag skrev inte för någon annan, fanboy eller inte men jag skrev min upplevelse.

Är det sanning? ja, enligt mig. Du får ha din egen åsikt.

AMD Ryzen processorer är väldigt rekommenderade här på SweClockers nu, varför det? Jo för att Intel inte har uppdaterat sina processorer på snart 2 år och att de ligger grovt efter i kärnantal och särskilt med deras i7 9700k/i5 9600k som inte har hypterthreading enablat. Det är inte fanboy utan det är sanning och de flesta av oss är inte beredd att gå ner 50% ren prestanda för att få lite fps mer som inte märks överhuvudtaget i 9 av 10 fall.

För 4 år sen var det samma sak fast då var det tvärt om. Intel var bättre på i princip allt och därmed rekommenderas dom. Och ja det är så det är med AMD här också ( i princip förutom då spel) att AMD är bättre i alla prisklasser. då pratar vi om R5 3600 hela vägen upp till Xeon Platinum mot 3990X
Däremot har Intel processorer fortfarande en stark fördel, att ha bättr spelprestanda och det jag ville få fram är att den här skillnaden är inte märkbar.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

För egen del hade jag kört AMD systemet. Spelprestandan är så snarlik att jag utan fpsräknare inte hade kunnat uppleva den och den multitrådade prestandan är värt det för mig. PCIe4 på X570 ser jag som ett plus också med snabba lagringsenheter.

Ser inte vad du skall köra för grafikkort eller vilken upplösning du spelar i. Men om du kör 1440p (vilket jag gör) så är skillnaderna även i spel nästan helt borta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ser inte vad du skall köra för grafikkort eller vilken upplösning du spelar i. Men om du kör 1440p (vilket jag gör) så är skillnaderna även i spel nästan helt borta.

Ska använda mitt 2080 ti så 1440p blir det allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OP skall spela och streama på samma pc förmodar jag. I så fall streamar du via new Nvenc på ditt 2080Ti. Med riktig minneprestanda till 9900k ligger den en ganska bra bit före något AMD kan leverera i spel, även i 1440p. Då är väl valet enkelt. Beroende på hur 10900k blir prisat och hur både prestanda och effekt är så kan det vara värt att vänta på den.

Och 3900x drar mer ström än 9900k förövrigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

I slutändan handlar det om vad du behöver.
För min del va det mycket viktigt att ha möjlighet att kräma ut minsta lilla fps.
Varför? För att jag kör QHD och vill nå 120 fps konstant med så få fps-drops som möjligt, helst inga, i så många spel som möjligt. Detta för att kunna använda MBR (Motion Blur Reduction) på min skärm inställd till 120 Hz. MBR är fantastiskt men varje gång fps går ner under 120 Hz så är det många gånger mer märkbart än utan det aktiverat, så jag vill undvika fps-drops till (nästan) varje pris.

Ni har rätt om ni påpekar att jag bör vara mer GPU-begränsad än CPU-begränsad i QHD, men det jag noterat är att skillnaderna mellan t.ex. Ryzen 9 3900X och i9 9900k i många fall kvarstår vid denna upplösning ändå, kolla t.ex. sweclockers tester vid 2560x1440 här.:
https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...
Jag har sett det på fler ställen och det tycks nästan som om det i vissa spel finns någon sorts AMD-skatt, även när man är GPU-bunden så lägger sig Intels bästa en bit framför AMD.

Som jag sa tidigare och som andra sagt, du kan uppnå en meningsfull överklockning på 9900k. Alla når inte 5GHz men är man orolig för det har man 9900KS som ett alternativ, men då blir ju prisjämförelsen annorlunda mot Ryzen. Så... det är en avvägning.

Oavsett, lycka till med din AMD-rigg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

OP skall spela och streama på samma pc förmodar jag. I så fall streamar du via new Nvenc på ditt 2080Ti. Med riktig minneprestanda till 9900k ligger den en ganska bra bit före något AMD kan leverera i spel, även i 1440p. Då är väl valet enkelt. Beroende på hur 10900k blir prisat och hur både prestanda och effekt är så kan det vara värt att vänta på den.

Och 3900x drar mer ström än 9900k förövrigt.

3900X drar mer ström en 9900k? hahah det var det dummaste jag hört.....
Dom drar väl ungefär lika mycket, och då är det alltså 50% mer prestanda,
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... tycker du ska kolla effektmätningen där hur mycket Cinebench man får renderat för hur mycket ström
vilken har dyrast elräkning, jo absolut 3900X säger vi.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

3900X drar mer ström en 9900k? hahah det var det dummaste jag hört.....
Dom drar väl ungefär lika mycket, och då är det alltså 50% mer prestanda,
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... tycker du ska kolla effektmätningen där hur mycket Cinebench man får renderat för hur mycket ström
vilken har dyrast elräkning, jo absolut 3900X säger vi.

3900x drar ca 40%-50% mer ström.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av solifer68:

Amd är lika snabb som intel i ipc , intel vinner på högre klock, amd multitrådat är bättre, jag skulle valt amd iaf

Helt sant om man tittar på heltals-IPC i t.ex. Geekbench. Tittar man på Cinebench (skalära flyttal) är ju IPC hos Zen2 definitivt högre än hos Skylake.

Men det är inte sant för spel p.g.a. två primära orsaken

  • för CPU-delen är spelprestanda i praktiken lika med heltalsberäkningar, all tungt flyttalstuggande ligger på GPU och det lilla som hanteras av CPU är i det stora hela irrelevant

  • till skillnad från de flesta benchmarks där man (av någon outgrundlig anledning då det är rätt icke-typiskt) nästan allt testar fall där varje kärna jobbar mer eller mindre oberoende av andra kärnor (vilket är "best-case" för cache-design i Zen) har spelmotorer typiskt rätt mycket kommunikation mellan CPU-trådar (vilket är "best-case" för desktop-Skylakes cache-design)

Detta test där man kör 9900K, 3900X (med 8C/16T så i praktiken en 3700X med dubbelt så mycket cache), 3700X, 2700X samt 1700X på 4,0 GHz visar rätt tydligt hur IPC-mätningar (som tyvärr nästan alltid görs med Cinebench) säger väldigt lite om IPC i spel

Över alla spel som testas har 9900K 4 % högre lägsta FPS. Hälften av de testade spelen har dock en FPS >200, d.v.s. inte speciellt krävande. Tar man bort de titlarna ökar fördelen för 9900K till 7 % (tittar man enbart på de titlar med löjligt hög FPS är det samma prestanda hos 9900K och 3900X, så flaskhalsen kan mycket väl vara GPU där).

Så Skylake har (trots sina snart fem år ) fortfarande ledartröjan i "spel-IPC". Exakt hur mycket går egentligen inte att säga, men det är ju minst så mycket som visas här (kan vara högre då flaskhalsen verkar inte vara CPU trots "bara" 4,0 GHz).

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Att man kör i 720p är för att visa största möjliga skillnad mellan CPU:erna genom att ta bort grafikkortet ur ekvationen.
Hade man istället kört i 4K hade grafikkortet varit det som begränsat spelet och de flesta processorer hade sett ut att prestera likvärdigt.
Det har alltså ingenting att göra med att någon skulle spela i 720p utan är endast till för att visa prestandaskillnaden mellan dem.

Finns ju en livlig debatt om att 720p resultaten inte säger något "för spel blir bättre att utnyttja kärnor med tiden". Det inom situationstiontecken är sant, men den effekten är långt mindre än de flesta skulle gissa (tar betydligt längre tid än man tror).

Att effekten finns visar ändå Gamers Nexus återblick av 6700K och 6600K, 6600K har problem med framförallt lägsta FPS i flera titlar.

Men vad samma test också visar är att låg enkeltrådprestanda inte kan kompenseras av fler CPU-kärnor. För sett över alla titlar som testas klarar sig Ryzen 5 1600 inom några enstaka procentenheter lika illa både i genomsnittlig, men även lägsta FPS, som 6600K.

Testat visar också att den relativa skillnaden mellan 2700X och 6700K har i princip inte ändras alls sedan lansering av 2700X. Spolar vi fram 4-5 år borde man börja se att 6700K tappar mot 2700X, men båda dessa CPUer ligger faktiskt redan idag rejält efter 9700K (som faktiskt i genomsnitt var marginellt snabbare än 9900K).

9700K har i detta test hela 31 % högre lägsta FPS jämfört med 2700X. Att vi inte såg dessa skillnader vid lansering av 9000-serien beror på att GPU-prestanda har ökat sedan dess -> flaskhalsen har puttats mer mot CPU.

9700K har dock "bara" 10 % högre lägsta FPS mot 3900X och 15 % mot 3700X, det kan mycket väl anses vara irrelevant. Vad vi inte vet är hur pass mycket GPU är flaskhals, så går inte säga hur stor denna skillnad kan bli i framtiden (men tvivlar på att det blir speciellt mycket större).

Sista saken att notera här är: i GN testet kör alla CPUer med samma DDR4-3200 RAM. Det är inte Ryzen som verkar vinna mest på det, inte heller 9900K. Största vinnare är Intel CPUer utan SMT, den överklockade 9600K som är med drar faktiskt helt jämnt med 3900X både i genomsnittlig och lägsta FPS.

Att snabbt RAM ger störst boost för CPUer utan SMT är egentligen rätt naturligt. En av de riktigt trevliga sakerna med SMT, primärt på servers, är att tekniken kan "gömma" latens. Så utan SMT är det viktigare att ha snabbt RAM, framförallt RAM med låg latens (men högre frekvens ger också lägre latens).

Skrivet av marcusOCZ:

OP skall spela och streama på samma pc förmodar jag. I så fall streamar du via new Nvenc på ditt 2080Ti. Med riktig minneprestanda till 9900k ligger den en ganska bra bit före något AMD kan leverera i spel, även i 1440p. Då är väl valet enkelt. Beroende på hur 10900k blir prisat och hur både prestanda och effekt är så kan det vara värt att vänta på den.

Och 3900x drar mer ström än 9900k förövrigt.

Två saker är värt att tillägga här

  • redan från start fungerade det utmärkt att streama m.h.a NVEC i RTX-korten, förutsatt att man inte hade "overlays" i form av t.ex. en kamera riktad mig dig själv samt en mot mushanden. Detta problem har visat sig vara programvarurelaterat och löstes sensommaren/hösten 2019

  • NVEC har traditionellt betytt väsentligt lägre CPU-last, fast på bekostnad av kvalité. De flesta verkar vara rätt eniga om att kvalitetsnivån har ökat markant hos RTX-korten, det är nu helt i nivå med x264-medium inställning. Det är en nivå 9900K och inte ens 3900X kan hålla utan klar negativ påverkan på spelupplevelsen

Så har man inte väldigt underliga krav på sin stream samt innehar ett RTX-kort finns det ingen anledning att använda CPU för streaming.

Angående strömmen. Det är sant förutsatt att man begränsar strömbudget på 9900K til 95 W. Att låsa upp strömbudget på Intel CPU är inte överklockning (enligt Intel själva), så de som testar med upplåst strömbudget (SweC kör med låst strömbudget) drar 9900K mer än 3900X (att använda PBO eller på annat sätt låsa upp strömbudget på AMD är klassat som överklockning).

Missade länk till 4 GHz speltestet
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Philip320:

3900X drar mer ström en 9900k? hahah det var det dummaste jag hört.....
Dom drar väl ungefär lika mycket, och då är det alltså 50% mer prestanda,
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... tycker du ska kolla effektmätningen där hur mycket Cinebench man får renderat för hur mycket ström
vilken har dyrast elräkning, jo absolut 3900X säger vi.

Fast TS och därmed denna tråd handlar väl ändå om egenskaper i kontex av spelande?

En sak t.ex. Cinebench eller alla andra tester där CPU drar 100 % på en eller alla kärnor inte visar är hur strömförbrukningen ser ut i det långt mer "typiska" fallet där CPU-lasten växlar. Det är något som Intel måste ha optimerat rätt mycket givet hur mycket de lyckas förbättra batteritiden genom åren. Det är nog också förklaringen till resultaten ovan, tänkt där på att GPUn drar lite mer med 9900K då det är marginellt högre FPS där i testfallet.

Det skrivet: lite meningslöst att argumentera om hur mycket CPU drar i spel mot bakgrund av vad en GPU drar... Än mer när man betänker att med en lite svagare GPU kommer CPU-lasten gå ned en hel del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 1440p165:

Intel systemet kommer ha bättre enkeltrådad prestanda vid hård överclockning, AMD systemet kommer dock ha bättre multitrådad prestanda.

Tyvärr har intel rätt allvarliga säkerhetsproblem.

Har både 3900X och Xeon-2288G (i praktiken en 9900K med ECC-stöd). Är supernöjd med båda, men då de primärt används som byggservers får jag ändå ge vinnartröjan till 3900X sett till rå prestanda (Intel-systemet tar dock långt mindre plats då det är ett 1U rack).

Verkar som många helt missat att flera av de hål man hittat även drabbar AMD... Samtidigt verkar många ha helt missat att Intel fixat flera av fel som är unika för Intels modeller, t.ex. meltdown.

Detta är vad 3900X visar i form av säkerhetshål (båda kör Ubuntu server, de sitter på ett säkert nät och jag behöver all prestanda så slagit av de flesta fixar)

l1tf : Not affected mds : Not affected meltdown : Not affected spec_store_bypass : Vulnerable spectre_v1 : Vulnerable: __user pointer sanitization and usercopy barriers only; no swapgs barriers spectre_v2 : Vulnerable, IBPB: disabled, STIBP: disabled

Detta är Xeon-2288G (9900K skulle visa exakt samma sak)

l1tf : Not affected mds : Not affected meltdown : Not affected spec_store_bypass : Vulnerable spectre_v1 : Vulnerable: __user pointer sanitization and usercopy barriers only; no swapgs barriers spectre_v2 : Vulnerable, IBPB: disabled, STIBP: disabled tsx_async_abort : Mitigation: TSX disabled

Ryzen har inte TSX buggen då den inte har TSX. Utanför vissa databasfall är TSX, just nu i alla fall, i praktiken meningslöst. Så enklast att bara stänga av det (datorn levererades med TSX avslaget).

Enda jag skulle säga "en vanlig" användare egentligen behöver bry sig om är spectre_v1, slå inte av den om ni surfar på datorn (kör aldrig webbläsare på dessa två). Men i kontext av denna tråd: dessa fixar har i princip noll påverkan på spelprestanda, så lämna fixarna påslagna på er gaming-burk!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

För de flesta CS:GO spelare kör i 1080p numera. Det är det som är standard. Väldigt få 1.6 /css-spelare från oldschool-tiden som lirar i lägre upplösningar medan de nya som kommer in i spelet kör i 1080p.

Är du säker på det? Jag är själv från 1.6 tiden och kör 1024x768 men om man kollar på vad proffsen kör så kör majoriteten 4:3 och undantaget är na spelare. Sen vad average spelare kör med har jag svårt att hitta statistik på men dessa guldfåglar kör nog mer fortnite än cs ändå. Många brukar ju ta efter vad proffsen spelar på också.

Sen vet jag inte om det spelar någon större roll vad för settings folk spelar på och huruvida de har intel eller amd då bägge cpuerna presterar långt över vad som behövs i csgo

Permalänk
Medlem

Så blev det

https://imgur.com/a/rUiLQYv
https://imgur.com/a/bSf3rCR

Såblev det : ) andra gången jag bygger en dator så vet att kablarna osv inte är bra med det kommer fixas :)!

Tack för alla råd och svar alla